שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

אנדרטת אסון המסוקים – שאר ישוב

אסון המסוקים הוא התאונה האווירית הקשה ביותר שחווה צה"ל. בלילה של ה- 4 לפברואר 1997 התנגשו באוויר, מעל עמק החולה, שני מסוקי יסעור של חיל האוויר הישראלי, עמוסים ב-73 אנשי צוות ולוחמים מחטיבות הנח"ל וגולני, חיל השריון, עוקץ ויחידות נוספות. הלוחמים היו בדרכם לתגבר ולהחליף כוחות אחרים בדלעת ובבופור - מוצבי צה"ל בתוך רצועת הביטחון שבדרום לבנון. מסוק אחד התרסק בחצר של צימרים במושב שאר ישוב והמסוק השני התרסק בשדה ליד קיבוץ דפנה השכן.

רצועת הביטחון בדרון לבנון

שנות התשעים אופיינו בשקט יחסי ביישובי צפון הארץ בזכות רצועת ביטחון בתוך אדמת לבנון בה פעלו כוחות צה’‘ל מתוך מוצבים קבועים, במארבים ומבצעים מיוחדים במטרה להבטיח ביטחון לתושבי הצפון. רצועת הביטחון הוקמה בשנת 1985 לאחר נסיגת צה’‘ל (הראשונה) מאדמת לבנון (לאחר שבשנת 1982 כבשנו את לבנון במבצע שלום הגליל) וגודלה היה כ-10% משטח המדינה.

פעילות צה’‘ל בתוך לבנון, על גדר המערכת ובמלחמה העיקשת בארגוני המחבלים השונים, גבתה מחיר כבד מידי חודש כשנקודת התורפה העיקרית היו השיירות המאובטחות שנעו בין המוצבים הקבועים. משכך הוחלט בצה’‘ל לנייד כוחות באמצעות מסוקים שיטוסו בלילה בין המוצבים הקבועים ובין נקודות שונות בהן הנחיתו לוחמים לשם פעילות מבצעית.

ב’‘אסון המסוקים’‘ יצאו לדרך, בליל כח' בשבט התשנ''ז, שני מסוקי יסעור, הגדולים ביותר בשירות חיל האוויר, כול אחד מטייסת אחרת. בשל חוסר תיאום בלילה חשוך, מבלי שהמטוסים מפעילים תאורת זיהוי (על מנת שלא להיחשף לאויב בשטח לבנון) ולאחר שחלפו האחד לצד השני (כנראה בשביל לבדוק אפלה מוחלטת) התנגשו שני המסוקים באוויר. בהתרסקות נהרגו כל 73 אנשי הצוות והחיילים ושני כלבים של יחידת עוקץ שהיו במסוקים (לא היו נפגעים על הקרקע).

אסון המסוקים מעל שאר ישוב הפך לצערנו לתאונת האוויר החמורה ביותר של צה’‘ל לאחר שבשנת 1977 נהרגו 54 אנשי צוות ולוחמים מהצנחנים בהתרסקות מסוק בבקעת הירדן – ידוע כאסון הנ’‘ד (קישור לאזכור האסון בפורום). אסון המסוקים היה ידוע בעולם כתאונת המסוקים הקטלנית ביותר בתולדות התעופה בעולם עד שנת 2002 - בה נהרגו 127 לוחמים רוסים בעת שמסוק רוסי הופל מעל צ'צ'ניה. במאי 2000 פינו כוחות צה’‘ל את רצועת הביטחון ושבו לשמור על יישובי הצפון מקו הגבול הבינלאומי.

האנדרטה ושביל הזיכרון

בכניסה לאנדרטה מוצב סלע גיר ענק ועליו לוחות המתארים את מפת הטיסה והאירוע ולצידו שמות הנופלים. שביל צר מוביל לעבר הנחל, פלג של נחל דן, ועל העצים תלויות 73 אבנים ועליהן שמות הנופלים. בצד הצפוני לסלע הגדול הוקמה אנדרטה מאבני בזלת השקועות בבריכת מים ועליהן שמות 73 הנופלים ומסביב סלעי גיר בצורת להבי המסוק ושביל ארוך ובמרכזו תעלת מים המזכירים את זנב היסעור.

קישור לדף האנדרטה באתר יזכור

הנחיות הגעה לאנדרטה ולשביל המפתל בין שרידי המסוק:

הכניסה לאנדרטה היא דרך שביל כורכר המתחיל בצומת של חורשת טל – במפגש כביש 99, היוצא מזרחה מצומת המצודות (צומת גיבור) שבקרית שמונה לעבר צומת שיאון בואכה רמת הגולן.

שביל הכורכר המתחיל כאמור בצומת חורשת טל נוסע מזרחה במקביל לכביש 99 כ-700 מטרים עד שפונה ימינה ודרומה לכיוון בית העלמין של שאר ישוב.

ממשיכים עוד כ-400 מטרים עד לסוף האספלט וכ-200 מטרים לאחר מכן מגיעים לחניון המסודר של האנדרטה.

נקודת ציון האנדרטה (ברשת ישראל הישנה):

מזרחיות 210160

צפוניות 1291920

קישור למסלול טיול ג'יפים בצפון אצבע הגליל ורמת הגולן המסתיים ליד האנדרטה: מסלול טיול בשיפולי רמת הגולן

תגובות

1 תגובות

1

דידין

14 במאי 2016 ב 18:59

כמה תוספות

1. האנדרטה (הבריכה) היא עגולה כדי לא לתת "קדימות" לאחד הנופלים.
2. הייתה הצעה לרשום על כל סלע שם של אחד ההרוגים, הצעה זאת נפלה שוב מחשש
להעדפת "מיקום" חייל על חברו.
3. כמו כן היה רעיון לבנות מגדל בגובה כ 15 מטר בצד הצפוני של הבריכה,ע"מ שאפשר
יהיה לראות את מוצב "דלעת" בדרום לבנון. רעיון זה "נפל" בגלל חשש לבעיית
בטיחות ושמירת ניקיון.
4. הסלעים לאנדרטה הובאו ממחצבת משגב (ליד מצפה אבי"ב)