שטח 4X4 > כתבות > שטח

שומרים על הים - ועל הטבע

אפליקציה חדשה שפותחה על ידי החברה להגנת הטבע מאפשרת לדווח על פגיעה בערכי טבע. כרגע מדובר רק בערכים הקשורים לסביבה ימית, אבל אין מניעה שבעתיד תורחב היריעה גם לכלל ערכי הטבע בארץ

כמה פעמים טיילתם בשטח ונתקלתם בפגיעה בטבע, בבעל חיים פצוע או בכל מטרד אחר, ואמרתם לעצמכם: ''הלוואי שהיתה דרך מהירה לדווח על כך למי שצריך''?  אז נכון שקיימים מוקדים שונים שניתן לדווח להם, אבל לא תמיד מספר הטל' שלהם תחת היד וגם לא תמיד ברור למי מדווחים על מה. ולכן, שמחנו לשמוע על אפליקציה חדשה, מבית המדרש של החברה להגנת הטבע, שמאפשרת לדווח על מפגעי טבע שונים. אמנם מדובר כרגע רק בשמירה על ערכים הקשורים בים, אבל אין מניעה שבעתיד תורחב היריעה גם לכלל ערכי הטבע בארץ (ובמאמר מוסגר, האפליקציות השונות חודרות יותר ויותר לתחום שלנו, כמו אפליקציית Cnature המחליפה את כל מגדירי הטבע שהיינו נוהגים לקחת איתנו).

סקר מקצועי שבוצע עבור החברה להגנת הטבע על ידי שורה של מומחים, העלה כי למעלה ממאה אלף פרטים של חיות מוגנות, בעיקר כרישים ובטאים (הדגים בעלי ה''כנפיים'', כמו טריגון ומנטה ריי), נידוגים מדי שנה בישראל, למרות שהם מוגדרים כערכי טבע מוגנים. בנוסף, מוערך כי בכל שנה נפגעים כ-3000 צבי ים וכן דולפינים, כתוצאה מפעילויות דיג. עוד גילה הסקר כי דיג יתר ושיטות דיג פוגעניות גורמות לקריסת הדגה ולפגיעה בפרנסה, בכלכלה ובטבע.

בעקבות הסקר, השיקה החברה אפליקציה חדשה,sea watch  שמה, שבאמצעותה הציבור יכול לדווח בזמן אמת על שורה של מפגעים בים, דיווחים העוברים באופן מידי לגורמים הרלוונטיים האמורים לטפל באותן בעיות. כדי לוודא כי הדיווחים אמינים, לא מתקבלים דיווחים אנונימיים וחובה להשאיר פרטי קשר על מנת לאמת את הדיווח ולקבל פרטים נוספים על הבעיה. באפליקציה ניתן לדווח על דיג בלתי חוקי, דיג ומכירה של מין מוגן, דיג בשמורת טבע, צב/יונק ימי פצוע, רשת רפאים, פסולת ימית, ביוב, מין פולש וכן לצפות במפת כל הדיווחים שהתקבלו. האפליקציה זמינה בגוגל פליי ובאפ סטור.

מיד עם השקת האפליקציה הגיע דיווח על צב ים שנמשה מהמים על ידי גולשים בחוף דדו בחיפה, כשרשת דיג על צווארו. הדיווח, שהגיע למוקד הטלפוני של החברה שמתופעל על ידי אנשים בעלי צרכים מיוחדים, הועבר למרכז ההצלה לצבי ים של הרט''ג, והצב נחת על שולחן הטיפולים של המרכז במכמורת, שם טופל באהבה.

בהמשך, התקבלו דיווחים נוספים על דיג לא חוקי בעזרת מיכלי צלילה (שיטת דיג אסורה), פנייה שהועברה ליחידת האכיפה של משרד החקלאות, עוד דיווחים על צבי ים פגועים, על דיג בשמורה ימית, ועל רשתות רפאים מול חוף פלמחים ובשמורת ראש הנקרה.
 

 

תגובות

0 תגובות