שטח 4X4 > כתבות > שטח

סיפורו של חלוץ

ג'ו מנדס הוא איש אשכולות, אשר בדרך דון קישוטית לחלוטין מנסה לייצר מכונית מרוץ כאן בארץ הקודש. על הקשר בין ספורט מוטורי לייבוש ביצות

לפעמים המציאות יכולה להיות פלאית יותר מהדמיון הפיקטיבי ביותר. באתי ליסוד המעלה כדי לפגוש את ג'ו מנדס ועוד לפני ששתינו את הקפה הראשון כבר נפלתי בשבי הסיפורים המרתקים של האיש שמנסה כבר שני עשורים לייצר מכוניות מרוץ בישראל. אבל עוד לפני הספורט המוטורי הספקנו לעבור ביעף על ההיסטוריה האישית ולשמוע חוויות מברצלונה, על שרות כטייס בצבא הספרדי, על טיסות מטען בווייטנם וקמבודיה, על ייצור רפליקה של לוטוס סופר 7 בספרד, על רחפת ביצות ועל החלום לייצר ולמכור בישראל באגי תחרותית.

על קורקינט ברמבלס

חוויות ילדות הן משהו שמעצב את הנפש ומתווה כיוון בחיים. כותב שורות אלה זכה לנהוג לראשונה בג'יפ בגיל 5, היכנשהו באזור מכתש רמון. אצל ג'ו התאווה לגלגלים החלה מאז דהר לראשונה על קורקינט בשדרות רמבלס בברצלונה. גם הרבה שנים באוויר על כל מיני מטוסים לא הוציאו לו את הגלגלים מהראש והוא השלים לימודי הנדסת מכונות והתחיל לעבוד בתעשיית הרכב.

על קורקינט ברמבלס

כמו כל דבר אצל ג'ו, גם כאן נפתחים סעיפים ותתי סעיפים. ג'ו עבר ב-GM באמריקה, השתתף בבאחה פעמיים ואז חזר לספרד כדי להקים מפעל לרפליקות של מכונית הספורט הבריטית לוטוס סופר 7, עם מכלולי סיאט והכשר של ספרד הפרנקואיסטית. גם הפרק הזה נגמר וג'ו מצא עצמו בארץ הקודש, מתאהב במדבר ובהניה ונקשר סופית לכאן. והרי ג'ו אוהב גלגלים, נכון? אז מה טבעי יותר מליישם את אהבתו זו לבנות בארץ הקודש באגי מרוצים חוקית למהדרין? וכאן, כמו שאומרים, העלילה מסתבכת.

באגי ציונית

אחד החוקים הברורים ביותר אותם למד ג'ו בהנדסה הוא KISS Keep It Stupid Simple, שזה בתרגום חופשי שמור את העסק פשוט לגמרי. זה בדיוק הקונספט מאחורי הבאגי של ג'ו: כל המכלולים סטנדרטיים לחלוטין, עם מכלולי סובארו זמינים וזולים בכל פינה, כדי שכל העסק יעלה לצרכן 20,000 שקלים (בלי ציוד בטיחות כמו כיסאות וחגורות בטיחות, אשר מייקרים את העסק מהותית.

באגי ציונית

KISS היה העיקרון גם מאחורי הנסיונות החוזרים ונשנים להעביר את הבאגי הציוני את מסכת האישורים הנדרשת כדי להפוך ליצרן רכב תחרותי מוכר. אבל בישראל מעדיפים לשמור על החלק של Stupid במשוואה ופשוט הוציאו לג'ו את המיץ בתהליך. כבר בשנת 1990 ג'ו שלח את הבאגי שלו אל מעבדת הרכב של הטכניון, כדי לקבל את החותמת הדרושה. בדרך התקבל אישור גם מממסי, נציגת FIA כאן בישראל.

נו, אז? זה בדיוק גם מה שג'ו שואל והאמת, אין דרך לענות לאיש שהשקיע שנים של עבודה וממון רב בהגשמת רעיון שלא ניתן להגשמה אצלנו בארץ הפקיד הוא המלך, ארץ שאלות הקיטבג – המדינה היחידה בעולם בה חוקק חוק ספורט מוטורי. אז לג'ו יש בחצר מכונית מרוץ אשר יכולה לייסד קטגוריה משל עצמה בתחרויות הראלי שיתקיימו כאן רגע אחרי שהמשיח יגיע. ויש לג'ו תוכניות למכונית מרוץ יקרה יותר שתוכל לנצח בכל תחרות, אבל מה שנותר לג'ו לחלום זה רק שבר, ביתו המקסימה תוכל במהלך חייה לנהוג במכונות מופלאות אלה, כי עבורו זה כבר מאוחר מדי.

ביצה מוטורית

אני יוצא מהבית של ג'ו והניה ורגע לפני שאני נכנס לאוטו ויורד דרומה אני קורא את השלט הקבוע מול הבית השכן. מסופר שם על ראשוני יסוד המעלה שניהלו מלחמה עיקשת בביצה, במלריה ובפגעים אחרים של הארץ שכה אהבו. השלט הזה מפיל לי את האסימון. יותר ממאה שנים חלפו מאז המלחמה במלריה, אבל החלוץ שאת ביתו יצאתי ממשיך להילחם ובעקשנות דומה. ג'ו השקיע כבר שני עשורים מחייו הסוערים למען החדרת תרבות מוטורית לארץ הקודש וטרם הרים ידיים, למרות שהוא אישית כבר לא יכול להתחרות במכונות שלו. כל שנותר לאחל לחלוץ מיסוד המעלה הוא לזכות לראות את ביתו נוהגת במכונה שבנה ומתחרה להנאתה בספורט מוטורי עברי גאה.

ביצה מוטורית

תגובות

13 תגובות

1

אורח/ת

01 במאי 2008 ב 11:57

כל הכבוד

סוף סוף חשיפה אמיתית ונכונה שלא רק העשירים יכולים לבנות ולהתחרות.
גם אני בניתי יחד עם ג'ו באגי עבור הבן שלי כפרויקט שיקום לאחר שהבן עבר תאונה.
ואנו גאים שיש לנו באגי אשר עבר את כל בדיקות הטכניון ויאושר ככלי תחרותי
בברכה רפאל יפה

2

אורח/ת

01 במאי 2008 ב 13:15

יפה רק ששכחת כמה אנשים

3

אורח/ת

01 במאי 2008 ב 20:07

דון קיחוטה

רשימת התודות אולי ארוכה מאוד אולי בגללזה לא מוזכרות תודות לאנשים שעזרו טרחו
ושמו יד ומשאבים כדי שפרויקט זה יתרומם חבל שדון קישוט הוא אנדוידואליסט
וקוצר לבד את התהילההההההההההההההההההההה

4

אורח/ת

01 במאי 2008 ב 20:41

אני באמת לא מבין קטעים כאלה

אבא שלי וג'ו חברים כבר המון שנים ולפני מספר שנים (4 אם אני לא טועה) התחלנו פרוייקט ובנינו באגי ביחד עם ג'ו...אני לא שואל למה לא הוזכנרו בכתבה אני רק שואל למה אבא שלי לא הוזכר מכיוון שאבא שלי תרם המון לבנייה של הבאגיס ולא רק לשלנו
מילא הקשר בין ג'ו לאבא שלי לא היה כל כך חזק אבל הם חברים המון שנים ומן הראוי להזכיר אנשים שעבדו וטרחו..באמת חבל.

אליהוא יפה

5

אורח/ת

02 במאי 2008 ב 15:49

אליהוא

בראש ובראשונה, חשוב שתבין שהעיניין לא החל לפני 4 שנים עם הפרוייקט של אביך ואבי, אלא כבר ב1989 החל המאבק.
חברים לא נשכחו ומי שעזר ועדיין עוזר לקדם את העניין מקבל את מלוא הכבוד.

דבר שני, ורק בשביל שתהיה בעיניינים, אבא שלך, מר רפאל יפה, הוזמן לארוחת הצהריים עם רני פלג וצוותו.
באותו יום מסיבות שלא תלויות בנו , הוא לא בא.
תהיה בטוח ששמו הועלה בשיחה ולא רק פעם אחת ! בידיו של הכתב לבחור אילו מן העובדות לכתוב ואילו מהן להשאיר במערכת.
במקרה זה בחר לכתוב על הפרט, על האיש והחלום בדרך שתשרת את המטרה המשותפת -- הגשמת החלום .בר מנדס.

6

ilan4x4

05 במאי 2008 ב 18:14

הרכב אכן למכירה

למי שמעוניין בבאגי המופיע היא אכן למכירה יש לפנות לג'ו

7

אורח/ת

06 במאי 2008 ב 08:56

בדיקת הטכניון

חבל שבכתבה לא נכתב על בדיקות שנערכו במעבדה להנדסת רכב ומכונות של הטכניון,ובבדיקות הפיילוט שערכה המעבדה לשני רכבים ,מתוצרת גו מנדס ,רכבים אלו עמדו בדרישות .להשמיץ הכי קל ,לכתוב כתבה מקיפה ולשאול את האנשים שמתעסקים בבדיקות זה מיותר ,חבל.

8

אורח/ת

07 במאי 2008 ב 08:58

בדיקת הטכניון

כמו שנאמר" בידיו של הכתב לבחור אילו מהעובדות לכתוב ואילו מהן להשאיר במערכת"
אני מאמין שהכתב השמיט הרבה עובדות . והכי חשובות זה הבדיקות של מעבדת הטכניון והעובדה שהרכבים כבר נמצאים בתהליך רישום סופי לאישור של רשות הספורט.וכל זה נעשה במימון עצמי של גו מנדס ועל זה כל הכבוד וזה שוב מוכיח שלא רק "העשירים" יכולים לבנות וזה פתוח לכל מי שרוצה .אני גאה שיש לי כלי תחרותי שנבנה על ידי גו מנדס באמת איש אשכולות .(לכל מי שמגיב אל תסתתרו בעילום שם ותשמיצו זה לא חוכמה)בהצלחה בהמשך .
רפאל יפה

9

אורח/ת

07 במאי 2008 ב 15:23

יפה אך לא מצויין

ניתן לשנות את האחורה (שני הקורות הצדדיים),וגם הקדמיים.
כמו כן ישנם כמה צינורות מיותרים.
בכל אופן ישר כח על ההנעה האחורית.

10

SHLOMEBBB

07 במאי 2008 ב 23:22

ממליץ מ"ע הנעה הידראולית מנוע

במרכז ולא חיבור לרכב קיים . בבקשה תהיה קצת מקורי השור הזועם

11

אורח/ת

12 במאי 2008 ב 09:53

to joe

sometimes a King can't to do nothing with plebs.honor and glory.don't give up Qween of ursinus

12

אורח/ת

24 במאי 2008 ב 12:22

ג'ו ואמא שלי מכירים :)

13

אורח/ת

10 בדצמבר 2008 ב 10:43

מעניין מאיפה אולי מהספסל האוחורי