שטח 4X4 > כתבות > שטח

מדריך בעלי החיים לג'יפאי

מי שכבר חווה ניסיון לזהות עוף מים השוחה לו בבריכה או דורס החג בשמיים, יודע עד כמה המשימה לא קלה. לעזרתכם, ריכזנו כאן קישורים לאתרים המאפשרים זיהוי של בעלי חיים ומספקים עליהם מידע

בכל הנוגע לבעלי חיים, אין עדיין אתר רציני בעברית המאפשר זיהוי צעד אחר צעד של בעל החיים המבוקש, כפי שכבר יש באתרים לזיהוי צמחי א''י (קישור לכתבה ''מדריך הצמחים ברשת''). הדרך הטובה ביותר לנסות ולהגיע לזיהוי היא להיכנס לגלריות התמונות בכל אתר, ולנסות למצוא מה בדיוק ראיתם. בתחום הציפורים והצפרות, יש לא מעט אתרים בעברית. לגבי בעלי חיים אחרים, ההיצע דל יותר. ניתן להיעזר בפורומי טבע באתרים כמו תפוז לקבלת עזרה בזיהוי.      

  

באתר של המרכז לטיפוח ציפורי בר בחצר הבית יש תמונות ומידע על מיני הציפורים החיות בקרבת האדם. בנוסף, יש שם ''ים'' של חומר מרתק בנושא ציפורים: כיצד להקים גינה שתמשוך ציפורים, במה מאכילים אותן וכיצד בונים תיבות קינון, היכן מגישים עזרה לציפורים פגועות, טיפים בנושא צילום ציפורים, גלריות של צלמים שונים, ואפילו בדיחות וקריקטורות בנושא ציפורים. בתחתית הדף של הקישור ''מידע על ציפורים'', יש מצגות ומדריכים שונים הניתנים להורדה.   
באתר המשותף של המרכז לחקר נדידת הציפורים ושל מרכז הצפרות הישראלי יש אמנם מידע רב על ציפורים, אבל קשה להשתמש בו כמקור לזיהוי: קודם צריך לדעת את שם הציפור, רק אחר כך אפשר להגיע לתמונתה ולמידע אליה. מוזר.
אתר צפרי ישראל מספק מידע על תצפיות בציפורים נדירות בישראל, לצד גלריה עשירה של תמונות וסרטי וידיאו באיכות גבוהה מאוד (האתר באנגלית)
ציפור החודש באתר של המשרד להגנת הסביבה, בקישור ''נושאים סביבתיים – טבע ומגוון ביולוגי''. כתיבה – שלומית ליפשיץ.
אתר ''צפר'', המגדיר את עצמו כפורטל הצפרות הישראלי, מכיל אינדקס של 520 ציפורים, לחלק גדול מהן יש תמונות. אבל שוב – צריך לדעת את שם הציפור כדי להגיע לתמונה שלה. 
התחנה לחקר ציפורי ירושלים, בקישור ''ציפור החודש'', תמונות ומידע על מגוון ציפורים.
האתר של מרכז הצפרות בקיבוץ לוטן (באנגלית).
מרכז הצפרות בעמק החולה.
מועדון הצפרות של גוש דן.
מרכז הצפרות באילת.
אתר המחקר על זנבנים של פרופ' אמוץ זהבי.

פרפרים וחרקים

עוז ריטנר הוא ''משוגע'' לפרפרים ולחרקים, ובאתר שהקים יש מגדירים לפרפרים ולעשים, לחיפושיות ולחרקים אחרים, לפרוקי רגל ועוד, כולל מגדיר קטן לזוחלים ולדו-חיים.

נחשים וזוחלים אחרים

אתר של לוכד נחשים, ובו מידע על נחשי א''י, ארסיים ולא ארסיים, ועל לטאות. לכל בעל חיים המוזכר באתר מצורפת תמונה. 

כל מיני

גני הנדיב בזכרון יעקב, מעבר להיותם אתר הקבורה וההנצחה של הברון רוטשילד ורעייתו, הם מקום בו מתנהלת פעילות מחקרית וחינוכית בתחומים רבים של טבע וסביבה. באתר יש מדריכי שדה לזיהוי ציפורים, פרפרים, בעלי חיים בסביבות מים, פרוקי רגליים, מדריך לעקבות ולסימנים של בעלי חיים, גלריית תמונות של ציפורים וגלריית איורים של פרפרים, פרי עבודתו של הצייר טוביה קורץ. יופי. אפשר להדפיס את המדריכים במדפסת צבעונית ולשמור אותם ברכב לשימוש בשטח.
באתר של יוחאי כורם, ''טיולי'', המוזכר בכתבה על קישורים לזיהוי צמחים, מצאנו גם מדריך לבעלי חיים, היחידי ברשת שמאפשר חיפוש לפי סוג (עופות, יונקים וכו') ולפי איזור. יש מידע מפורט רק על חלק מבעלי החיים המוזכרים באתר, לחלקם מצורפים סיפורי אגדות, לכולם יש תמונות.
הספארי ברמת גן מציג את מגוון בעלי החיים הנמצאים בו, חלקם חיות בר א''י.
ליאור כסלו, מדריך טיולים, מציג באתרו תמונות וסרטונים על פי חלוקה לציפורים, יונקים וזוחלים. בתוך כל סיווג, יש חלוקה משנית המקלה על ההתמצאות ועל החיפוש.
באתר מופ''ת, המספק שירותי אינטרנט למגזר החינוך האקדמי, מאגר מידע על בעלי חיים קטנים מקבוצות שונות כמו חרקים, זוחלים, דו חיים ואפילו יונקים קטנים. יש גם הנחיות לגידול ולמעקב, ואגף המוקדש לאלו הפוחדים מבעלי החיים הקטנים.
באתר ''שבילי ישראל'', בו מצאנו כבר מגדיר לצמחים, יש גם מדריך לציפורים ולפרפרים.
באתר ''על ישראל'' של חני זיו, יש גלריות עם תמונות צמחים, ציפורים, יונקים וזוחלים. יש גם הכנה לגלריות של עצים ושיחים ודגי ים סוף, אך עדיין אין בהן תוכן. הגישה מאוד ישירה: תמונה, בדרך כלל באיכות טובה מאוד, ושם בעל החיים או הצמח.
גלריות של צמחים ובעלי חיים, מרביתם מזוהים, מתוך פורום שמירת הטבע של תפוז.
http://www.tapuz.co.il/Albums/forumAlbums/forumAlbumsPublic.asp?f=718
מערכת מידע על המגוון הביולוגי בישראל.
http://habitat.bot.huji.ac.il/biogis.../he/index.html
מאגר תמונות של הצלם אייל ברטוב: יונקים, עופות, חרקים, זוחלים, דו-חיים, צמחים (תחת הלינק ''ישראל'')
http://www.eyalbartov.co.il/mainheb.html
אוסף של לינקים למאגרי תמונות שונים ומשונים, על בעלי חיים לסוגיהם, צמחים ועוד. חלקם מהארץ, חלקם מחול. האתר לא עודכן מזה זמן רב, אבל מרבית הקישורים עדיין פעילים.
 

כל מיני

קישור לכתבה ''צבי אייל או יעל'' קישור לכתבה ''העופות הדורסים בישראל בסכנה!''

תגובות

0 תגובות