שטח 4X4 > כתבות > שטח

רכב השטח שאף פעם לא יהיה לנו – פטרוביץ 204 ו-304

אחת לחודש נגרום לכם לרייר על המקלדת, עם רכבי שטח יוצאי דופן שאין סיכוי שנראה אותם אי פעם בארץ

עד לפני עשור וחצי בערך, היצע רכבי השטח בישראל היה מצומצם עד כדי גיחוך. מי שרצה לטייל הצטייד בעיקר בסיקס או בסופה, עם הבלחות של טנדרים אמריקאים (שחלקם הורכבו בארץ) כמו דודג', שברולט וג'יפ גלדיאטור, פה ושם היו גם לנד רוברים ממקורות בלתי ברורים, בלייזרים של קבלנים וניצנים של מוטוריקה יפנית בדמות סוזוקי סמוראי וסובארו 4X4. הסיבה העיקרית לדלות הזו הזה היתה החרם הערבי, שהצליח להרחיק מאיתנו את מרבית היצרניות מיפן.
בתחילת-אמצע שנות ה-90 נפרץ הסכר, החל יבוא של כלי רכב מיפן ואחר כך גם מקוריאה, יותר ויותר יצרנים נכנסו לתחום השטח וההיצע בארץ היום סביר בהחלט. אבל – וזה אבל גדול – יש עוד עולם שלם של יצירות מוטוריות שהיינו ''מתים'' לשים עליהן יד ומסיבות כאלה ואחרות אין סיכוי שיגיעו אלינו. אם זה בגלל תקינה מחמירה בנושא זיהום אוויר ואיכות סביבה, אם זה בשל חוסר כדאיות כי אנחנו שוק קטן מדי – הסיבה בעצם לא משנה, ההפסד כולו שלנו.
אבל לפנטז תמיד אפשר ועכשיו, כשהאינטרנט פותח בפנינו עולם ומלואו, נביא לכם מדי פעם ''טעימה'' מכלי רכב יוצאי דופן, עם תכנון מיוחד ו/או עבירות ללא פשרות. למה שרק אנחנו נאכל את הלב... הפעם נפגוש את הפטרוביץ (Petrovich), רכב שטח שהוא ה''בייבי'' של אדם אחד - האוליגרך הרוסי פאבל מיטרופאנוב.

פטרוביץ 304-50

פטרוביץ 304-50פטרוביץ 304-50

הפטרוביץ נוצר כדי לתת פתרון לתנועה הבעייתית עם כלי רכב בחלק הצפוני של רוסיה, המכוסה מרבית השנה בשלג. הדרכים - אם אפשר לקרוא להן כך – בוציות, עם הרבה מאוד מעברי מים, ביצות, משטחי קרח ושלג. מיטרופאנוב, בין היתר, שולח ידו גם בעסקי הנפט והמכרות, והוא היה זקוק לרכב שינייד אותו ואת עובדיו בשטחים הקשים בהם נמצאים חלק מעסקיו.
הרעיון הבסיסי שמאחרי הפטרוביץ נלקח מלאדה ניבה – כן, אותה הניבה המוכרת לנו בארץ – אבל אחת כזו ש''הלבישו'' עליה גלגלי בלון ענקיים ששיפרו דרמטית את העבירות שלה בבוץ ובשלג. מיטרופאנוב הציג את הרעיון למהנדסיו, ואלה חזרו אליו עם הפטרוביץ (שנקרא על שם אביו של מיטרופאנוב).
הפטרוביץ מיוצר בשני דגמים עיקריים: ה-204 עם הנעה 4X4 וה-304 עם הנעה 6X6, בשתי תצורות מרכב: כרכב משא ורכב נוסעים. המנוע המקורי היה מנוע בנזין של ואז, שהוחלף במנוע דיזל של פולקסוואגן בנפח צנוע של 2.0 ליטר בלבד. הכוח עובר לגלגלים הענקיים, שקוטרם כ-55 אינץ' ורוחבם כ-50 ס''מ, דרך תיבת הילוכים ידנית עם חמש מהירות ותיבת העברה עם הילוך כוח ביחס של 3.9:1. הסרנים מצויידים בהינעים טבוריים (כמו ביונימוג) וכמובן בנעילות רוחביות. לכל גלגל מתלה נפרד, ומרווח הגחון עומד על 60 ס''מ!

מקור ההשראה

מקור ההשראהמקור ההשראה

המפלץ הזה, שמשקלו הכולל כשלושה טון בגרסת ה-4X4 וקרוב לארבע טון בגרסת ה-6X6, מסוגל להגיע למהירות של 70 קמ''ש על הכביש, ו-3 עד 7 קמ''ש בתוך מים. צריכת הדלק בכביש כ-6 ק''מ/ל' והיא צונחת ל-2 ק''מ/ל' בשטח. כדי להרוות את הצימאון, מצויד הפטרוביץ בשני מיכלי דלק בנפח 100 ליטר כ''א. בנוסף, מצויד הרכב במערכת לשליטה בלחץ האוויר בצמיגים תוך כדי נסיעה.
ומה בנוגע לחלק הפנימי? הנהג יושב מלפנים והחלונות הפנורמיים נותנים לו מבט מצוין החוצה. בתצורת המשאית, יש מאחוריו עוד כסאות לשניים או שלושה נוסעים. בתצורת הנוסעים, מלבד המקומות בתא הנהג, מותקנים מאחור שני ספלים אורכיים, היכולים להכיל עד 12 נוסעים. את הספסלים הללו ניתן להפוך למיטה.
הפטרוביץ מיוצר סדרתית במספרים קטנים, והוא נמכר לאנשי מכרות, ליערנים, לכוחות כיבוי והצלה, לציידים ולמשלחות מחקר. קשה לדעת מתוך התמונות והסרטונים מה יכולות שלו מחוץ לשטחים להם יועד. אבל בשטחים האלה, מרובי הבוץ והמים, הוא מלך.

הפטרוביץ בשטח

המתלה הקדמי וההיגוי בפעולה

מערכת שינוי לחץ האוויר בצמיגים

תגובות

1 תגובות

1

Ogash Ofer

04 בדצמבר 2011 ב 13:48

גם אני רוצה!

מבטיח ללמוד לקרוא ברוסית כדי להפעיל את מערכת לחץ האוויר בצמיגים מתוך הרכב.