שטח 4X4 > כתבות > ניווט

כתבת ניווט מספר 8 - הפעלת מכשיר ה-GPS

בכתבה זו ובכתבה הבאה בסדרה, אסקור את כללי השימוש בGPS החל משלב ''הוצאת'' נקודת הציון (נ.צ.) מהמפה והזנתה למכשיר ה-GPS ועד לשלב בניית ציר לניווט באמצעות המכשיר.
הדוגמאות בכתבה הן ממכשירים מתוצרת מגלן - MAGELLAN וגרמין -GARMIN הנפוצים ביותר בישראל, אך הן רלוונטיות לכל מכשיר אחר.
שימו לב שהכתבה היא משנת 2004! ועוסקת במכשירי GPS קשוחים וישנים (שעדיין עושים את עבודתם נהדר) אך בשונה מימינו כשיש אפליקציות עם מפות טופוגרפיות על הסמארט-פונים (ועליהם אכתוב בנפרד).

להזכירכם מערכת ה-GPS - Global Position System

הומצאה והופעלה על-ידי משרד ההגנה האמריקני בשנות ה-60, וייעודה המקורי היה להצביע על מיקומם העצמי של כוחות היבשה, הים והאוויר של הצבא האמריקאי בכל מקום בעולם כולל מערכות לא מאוישות (מטוסים ללא טייס, טילים). בפועל הפכה המערכת לנחלת הכלל, וכיום, אין כמעט גוף אזרחי הנדרש לנווט ואינו משתמש ב-GPS. גם אנשים פרטיים משתמשים במערכת זו - הן לניווט עירוני והן לניווט בשטח.

להזכירכם מערכת ה-GPS - Global Position System

בהפעלה הראשונה של המכשיר :

אם כחדש ואם לאחר שלא הופעל זמן רב או שהופעל לראשונה במקום אחר על הגלובוס - יש לבצע אתחול והגדרה של הערכים, יחידות המידה, תצוגה וסוג הרשת שאיתה אנו נעבוד.

בהפעלה הראשונה של המכשיר :

במכשירים של מגלן האתחול - INITIALIZE :

כולל הגדרה של יבשת ומדינה שבה אנו נמצאים ועדכון תאריך ושעה. המכשירים של גרמין מסתפקים באתחול של תאריך ושעה מקומיים. בשני סוגי המכשירים רצוי להגדיר את סוג יחידות המידה הנוחות לנו: קילומטרים/מייל.

במכשירים של מגלן האתחול - INITIALIZE :

הגדרת סוג הרשת - GRID - המתאימה לרשת שעל המפה שבידינו:

להזכירכם רשת הקואורדינאטות, ה-GRID, היא מערכת קווים מקבילים היוצרים על המפה תבנית ריבועית המתארת את קווי האורך - LONGITUDE, ואת קווי הרוחב - LATITUDE. רשת הקואורדינאטות יוצרת שפה משותפת. בבואנו לתאר נקודה מסוימת במרחב, נעשה זאת באמצעות צמד מספרים של קווי אורך ורוחב המעניקים לנקודה ערך חד ערכי - וזהו הנ.צ. - ובשמו המלא - נקודת ציון. (במכשירים מסוג מגלן: ניתן להגדיר רשת נוספת - ''משנית'' המציגה רק את נתוני המיקום העצמי בנוסף לרשת הראשית.

הגדרת סוג הרשת - GRID - המתאימה לרשת שעל המפה שבידינו:

לרשותנו מבחר רשתות הקיימות בזיכרון של המכשירים :

עלינו רק להתאים בין סוג הרשת שבשימוש המפה שבידינו (צריך להופיע במקרא של המפה) לרשת שאיתה נעבוד במכשיר ה-GPS. הרשת שנמצאת בשימוש בינלאומי ומופיעה על מרבית המפות המוכרות היא הרשת הגיאוגרפית - LON / LAT המציגה את נקודת הציון בערכים של מעלות, דקות ושניות. הרשת הגיאוגרפית מחלקת את כדור הארץ ל-360 מעלות מקו גריניץ' הוא קו האורך LON אפס ול-90 מעלות צפונה ול-90 מעלות דרומה לקו הרוחב LAT אפס הוא קו המשווה. תתי היחידות בשיטה זו הן הדקות - כל מעלה מחולקת ל-60 דקות וכל דקה מחולקת ל-60 שניות.

רשת נוספת הנמצאת בשימוש נרחב בעולם היא רשת ה-UTM :

המציגה את המיקום העצמי בשיטה עשרונית הנוחה לנו משום שהיא מציגה את קווי הרוחב והאורך ביחידות של קילומטרים ומטרים (או מיילים). חשוב לדעת כי ברשת UTM - מחולק כדור הארץ ל-60 פלחים לרוחב, כך שאותם נתונים של קו אורך חוזרים על עצמם בכל פלח. ברשת UTM קו הרוחב אפס הוא קו המשווה וכל קו רוחב צפונה או דרומה נמדד ממנו.

רישום נקודת ציון:

המוסכמה בשיטה העשרונית היא שאת קווי האורך - ה''מזרחיות'' רושמים ראשונים: משמאל או למעלה. ואת קווי הרוחב ה''צפוניות'' רושמים שניים: מימין לקווי האורך או מתחתם. מוסכמה נוספת היא שנקודת הייחוס 0-0 (אפס-אפס) היא הפינה השמאלית התחתונה ומשם מתחילים למדוד את קווי האורך והרוחב בכלל ואת הערכים המטרים בתוך המשבצת בפרט.

רישום נקודת ציון:

למדינת ישראל שתי רשתות לשימוש מקומי: רשת ישראל הישנה ורשת ישראל החדשה

שתי הרשתות מציגות את המיקום העצמי בקווי אורך ורוחב בקילומטרים ובמטרים. שתי הרשתות אינן נמצאות בזיכרון של מכשירי ה-GPS והפתרון לכך הוא הזנה של נתוני המרה ל- USER GRID - שורה פתוחה הקיימת ברוב מכשירי ה-GPS (יש לבדוק טרם הקנייה) ומאפשרת לנו להזין מספר ערכים מתמטיים שבעזרת מחשב מכשיר ה-GPS את הערכים של רשת ישראל (או של כל רשת מקומית אחרת אשר אינה נמצאת בזיכרון של המכשיר). נתוני ההמרה מפורסמים בחוברת ההפעלה בעברית שמספקים היבואנים של מגלן וגרמין.

את צומת גלילות במרכז הארץ אפשר להציג ברשתות השונות:

ברשת הגיאוגרפית (המספר השמאלי הוא ה''צפוניות'' - קווי הרוחב, המתקדמים צפונה) וכך נכתבת נקודת הציון: N 032 מעלות 08 דקות 29 שניות E 034 מעלות 48 דקות 05 שניות ברשת UTM (המספר השמאלי הוא ''המזרחיות'' - קווי האורך, המתקדמים מזרחה) וכך נכתבת נקודת הציון: 669911 3557623 הפלח הוא 36 (מתוך 60 פלחים) וספרה-3 בקו הרוחב מציינת 3,000 ק''מ מקו המשווה. ברשת ישראל הישנה (המספר השמאלי הוא ''המזרחיות'' - קווי האורך, המתקדמים מזרחה) וכך נכתבת נקודת הציון: 131402 1172002 הספרה -1 בקו הרוחב מציינת 1,000 ק''מ מקו רוחב 0. ברשת ישראל החדשה (המספר השמאלי הוא ''המזרחיות'' - קווי האורך, המתקדמים מזרחה) וכך נכתבת נקודת הציון: 181402 672002

כפי שניתן לראות ההבדל בין רשת ישראל חדשה לישנה (עבור המשתמש הרגיל) :

הוא 50 ק''מ שנוספו לקווי האורך. ובקווי הרוחב הופחתו 500 ק''מ - וכך לא קיים הצורך להשתמש בספירה של אלפי הקילומטרים (כי לאחר הנסיגה מסיני ''נכנסת'' כל מדינת ישראל בטווח של עד 999 ק''מ).

רישום נקודת ציון במפה ובמכשיר ה-GPS :

נקודת הציון הנמדדת על המפה ונרשמת ב-12 ספרות היא: 172350 132700 אותה נקודת ציון (בהנחה שהיא באזור צומת גלילות) ונמדדת ב - רשת ישראל הישנה תירשם כך במכשיר מגלן: (במסך 8 ספרות) 01172350 00132700 ובמכשיר גרמין תירשם הנקודה כך: (במסך 7 ספרות) 4172350 0132700

הזנה של נקודת ציון ברשת ישראל הישנה למכשיר ה-GPS:

במכשיר מגלן ב''צפוניות'' - קו הרוחב - נוספת ספרת אלפי הקילומטרים ''1'' שאנו צפונית לקו מצפה רמון (בערך) ואילו ''0'' שאנו דרומית לשם. במכשירי גרמין ''4'' מצפון מצפה רמון ו-''3'' מדרום.

לאחר סיום הזנת הרשת המתאימה, חשוב מאוד להזין את הדאטום - DATUM המתאים לאותה רשת

הדאטום הוא השיטה לפיה פרסו את כדור הארץ והפכו אותו מתלת-מימד לדו-מימד (וכך אנו יכולים להשתמש ברשת עשרונית). מכאן שלרשת הגיאוגרפית אין דאטום אך לרשתות העשרוניות חייבים להזינו, אחרת מכשיר ה-GPS יציג נקודת ציון שגויה. לרשת UTM הדאטום המתאים הוא 50 EURO ואילו לרשתות ישראל יש להזין נתוני המרה לשורת ה- user datum במכשירי מגלן או ל - user utm במכשירי הגרמין.

מסך סטאטוס - STATUS:

זהו מסך שאינו בשימוש בעת הניווט אך הוא למעשה המסך הראשון שאותו נבדוק כאשר נרצה לדעת בוודאות את מיקומנו העצמי. מסך זה מראה את מספר הלוויינים הנקלטים (להזכירכם המכשיר שבידינו הוא מקלט בלבד) ואת עוצמתם. שימוש במסך זה מחויב שבעתיים אם אנו נמצאים במקומות שבהם הקליטה מוגבלת - סביבה עירונית, ביער עבות, בערפל כבד, ליד שנאים או אנטנות ועוד גורמים המפריעים לקליטה.

מסך סטאטוס - STATUS:

במגלן מסך זה הינו עצמאי ונותן חיווי גם על עוצמת הסוללות. במכשירי גרמין מסך זה מופיע יחד עם נתוני המיקום העצמי.

מסך POSITION המיקום העצמי:

המסך הבסיסי הקיים בכל מכשיר GPS המציג את נתוני נקודת הציון של המקום שבו נמצא המכשיר (בתנאי שהמכשיר קולט לפחות 3 לוויינים - ראו מסך STATUS). המסך מציג את הנתונים בהתאם לרשת העבודה והדאטום שנקבעו בשלב הגדרת הנתונים.

מסך POSITION המיקום העצמי:

קישור לכתבות תפעול של מכשירי מגלן ומכשירי גרמין

קישור לכתבה : הפעלת GPS מסוג מגלן מרדיאן Meridian או ספורטרק Magellan SporTrak
קישור לכתבה: התאמת מכשיר גרמין Garmin לגריד/רשת ישראל

לשאלות והערות כדאי להיכנס לפורום הניווט באתר:

קישור - פורום הניווט באתר השטח 4X4

תגובות

6 תגובות

1

Ogash Ofer

26 במרץ 2008 ב 06:47

ראה כתבת ניווט מספר 10

כתבה זו מתמקדת במכשירי ניווט מקצועיים. כתבה מספר 10 עוסקת במחשבי ניווט או במחשבים המחוברים לאנטנה של GPS.

2

אורח/ת

29 באפריל 2008 ב 21:59

ממיר קואורדינטות

שלום
אני מחפש ממיר קואורדינטות (מגיאוגרפיות לרשת ישראל (חדשה/ישנה) ולהיפך.
תודה על העזרה
משה

3

אורח/ת

10 ביוני 2010 ב 16:36

כ נ ס ו

אני מחפשת את קווי האורך והרוחב של טורקיה
ואני לא מוצאת באף מקום !
תוכלו להגיד לי מהן ?

4

עדי וייזל

10 ביוני 2010 ב 18:46

אורח/ת כתב/ה:
"אני מחפשת את קווי האורך והרוחב של טורקיה
ואני לא מוצאת באף מקום !
תוכלו להגיד לי מהן ?"
מה זה טורקיה - איפה זה.

5

dlavid

15 בנובמבר 2011 ב 00:37

עדכון כללי

הכתבה עודכנה ב 2004. מאז חלו שינויים רבים בכל נושא הניווט הלווייני.
היה מומלץ מאד כי הכתבה תתעדכן למכשירים והתוכנות הקיימים בשוק היום.

6

nec

16 בנובמבר 2011 ב 09:08

עדכון כללי

אני רוצה להתיחס לשורה מתוך הכתבה . הספרה -1 בקו הרוחב מציינת 1,000 ק''מ מקו רוחב 0 ראשית הצירים של רשת ישראל הישנה נמצאת בתמונה המצורפת בנקודה 1 שמרחקה מקו המשווה 2385523 מטר. צומת גלילות היא נקודה 3 ונמצאת עוד 1172002 צפנית לנקודה 1 לכן הספרה -1 בקו הרוחב מציינת למעלה מ-1,000 ק''מ מקו רוחב 2385523 .