שטח 4X4 > כתבות > טכני

חבילה מהדקת - טיוטה לנדקרוזר משופר

מפגש עם ערכת מתלים חדשה ומהדקת ללנדקרוזר מרוכך.
על כיול מתלים ובטיחות בשטח...

כתבה ממגזין אוטו שטח.

כתב: רוני נאק, צילם: תומר פדר.

זה כבר מזמן לא סוד שעולם רכבי השטח הולך ונעלם. מכוניות קשוחות ומסוקסות מתפוגגות או הופכות ל''רכבי פנאי'' מצויצים, אשר נראים ''כמו'' אבל לא מסוגלים לספק את הסחורה. אופנת ה''קרוסאובר'' שהולידה זן חדש של מכוניות מעוצבות להפליא, מצוידות במערכות הנעה משוכללות אך שמשאירות את השטח מחוץ לרפרטואר, הולכת ומתפשטת בעולם הרכב המערבי (יוצאים מן הכלל דגמים וגרסאות לעולם השלישי ואוסטרליה). זו עובדה. כאשר טיוטה הציגה את הלנדקרוזר החדש בתערוכת פריז 2002 היא הפתיעה רבים, עבדכם כלול, כאשר דבקה בשלדה הנפרדת ובסרן הקשיח מאחור. ''הנה יצרן רציני שיודע שטח מהו!'' אמרו המבינים.

עברו כמה חודשים והקרוזר החדש הגיע למבחן ראשון באוטושטח

כבר מהמפרט אפשר היה להבין ש''יש בעיה''. מהנדסי טויוטה שיפרו וחיסלו הרבה מנקודות התורפה של הפראדו, תוך שהם מעלים בכמה רמות את איכות החיים במכונית ובעיקר את נימוסי הכביש שלה. והמחיר? יכולת השטח. הנעילה המכאנית היקרה הוחלפה במערכת בקרת משיכה אלקטרונית A-TRC, מתג חשמלי נועל את הדיפרנציאל המרכזי ומבטל מערכת בקרת יציבות VSC ויש עוד גיזמו חשמלי שמגביל את מהירות הירידה ואחר שמונע דרדור לאחור. בסיס הגלגלים הוארך, המסה רוכזה בין הסרנים, יחס ההעברה הסופי הוארך, מהלך המתלה קושר והשלדה הוקשחה. כמו שאמרתי מכונית כביש מצוינת. המגבלות ברורות: מרווח הגחון צומצם והגחון פגיע יותר, זווית גחון שטוחה, מתלים רכים מדי ויותר מדי פלסטיק יקר שיורד קרוב לקרקע. זה כבר לא אותו לנדקרוזר של פעם (ובינינו טוב שכך).

 עברו כמה חודשים והקרוזר החדש הגיע למבחן ראשון באוטושטח

מה יעשה מי שחפצה נפשו בכל זאת לנסוע בשטח

או! יתקין הלה מגונים, יוסיף הכננת ויכוון את החרטום דרומה. אלא שאז ייתקל בפני המחסום האחרון שנותר. מתלים. הכיול המקורי, והנוח מאוד חובה לציין, פשוט אינו מסוגל להתמודד עם נסיעת שטח מעל 40 קמ''ש ובוודאי שלא עם כננת כבדה התלויה לה בקצה הפגוש. עד לא מזמן לא היה פתרון לעניין. מערכת המתלים של הקרוזר (בחזית הדברים אמורים) דורשת פיתוח מוצר ייעודי וזה לוקח זמן. הראשונים לייבא ארצה סט מתלים היו א.ס.וורטהיים אשר מוכרת כיבואנית בולמי קוני ועתה מייבאת גם את ערכות המתלים מתוצרת לאבלס האוסטרלית. הבולמים מיוצרים בעבודת יד ובנפחי-ייצור מצומצמים יחסית ליצרני הבולמים הגדולים. לכן, גם המחיר הגבוה: עבור התקנת ערכת לאבלס ללנדקרוזר (אצל גתוס) המחיר עומד על 13,860 ₪ כולל מע''מ עבור הערכה (ארבעה קפיצים ובולמים), התקנה וכיוון פרונט.

המתנו בציפייה דרוכה להגעת הערכות הראשונות ארצה

אחרי התקנה מוקפדת במיוחד בסדנת גתוס, נפגשנו בשטח עם שני קרוזרים זהים עד לרמת האטום למעט דבר אחד: ערכת מתלים. הקרוזרים הוכנו ''קומפלט'' בגתוס וכוללים כננת וורן פנימית בעומס 9000 ליברות ערכת מיגון מלאה לגחון (מגן קדמי, רשת פלדה לתיבת-הילוכים, מגן למיכל דלק הפגיע). המכוניות שנרכשו כמעט באותו הזמן על-ידי אחים: רני ושמואל שני החצאים של סע-גל השכרת רכב. אגב, סע-גל היא מחברות השכרת הרכב הבודדת אשר עדיין משכירות רכבי שטח והיא מציעה מגוון רחב למדי של דגמים עדכניים.

תכלית המבחן ברורה

לבדוק עד כמה התקנת ערכת המתלים תורמת ליכולת השטח ועד כמה נפגעה רמת הנוחות מול המתלים המקוריים. שכן אין טרמפים חינם. אם תבקשו תמיכה טובה יותר במרכב וגיהוץ מוצלח של מהמורות במהירות גבוהה, זה תמיד יבוא על חשבון נוחות הנסיעה במהירות איטית. ציירנו ''לופ'' בשדות השרון, הקפה מגוונת הכוללת שביל זיפזיף מהיר וחלק, קטע קצר עם אבנים שתולות ובאמפים ארוכים וקשים ושבילי חול טובעניים.

במהירות איטית, עד 30 קמ''ש, יש למתלה המקורי יתרון ברור ומוחשי בנוחות. הוא בולע ומוחק את גבנון או אבן בצורה הכי טובה שניתן תוך בידוד מצוין של הנוסעים. אולם ברגע שהאוטו מגיע לחריץ עמוק או ''גל'' בשביל, מוכרעים המתלים הרכים מהעומס של המכונית והכננת הכבדה בחזית ופשוט אינם מצליחים לרסן שתי טון פלוס של קרוזר. אם בכל זאת תעלו עוד יותר את הקצב אז העסק הופך למסוכן ממש עם דילוגים באוויר, סגירות מתלה אלימות ונגיחות גחון נוראות בקרקע. לא נעים, לא נחמד ודי מביך כשבעל הרכב לימינך.

הלקרוזר ה''מוקפץ'' ניצב גבוה יותר מעל לפני הקרקע. 6.5 ס''מ מאחור ו- 5.5 ס''מ בחזית. ההגבהה לא רק שמקנה למכונית מראה אגרסיבי יותר ומאפשרת שימוש בצמיגים עתירי שינון, היא מרחיקה את מיכל הדלק הפגיע מהקרקע ומשפרת את זווית המרכב והגחון. בנוסף, משקל הכננת על החוטם חייב התקנת קפיצי הווי-דיוטי לתמוך במשקל בעוד המתלה האחורי מקבל קפיצים בדירוג ביניים - מדיום.

כצפוי נוחות הנסיעה ב-30 קמ''ש פחות טובה מאשר בערכה המקורית. אך הפער קטן מאוד. מעט יותר מפני השטח מורגשים בתוך המכונית (שגם מגיבה במעט צקצוק) והמכונית כולה נעה יותר. אבל ברגע שהמהירות עולה, נכנסים לספירה אחרת. איכות הגיהוץ מעולה, העקיבה אחרי פני הקרקע טובה מאוד ובעקבות זאת גם האחיזה וההיגוי. תוספת הגובה אינה מפריעה בזכות התמיכה המעולה במשקל של הרכב והריסון המופלא של המתלה אחרי תנועה ארוכה. בנוסף, ההתנגדות לסגירת מהלך טובה מאוד.

לכל התמורות הללו משמעות אחת ברורה

לצד הכיף של מי שאוהב סגנון נהיגה ספורטיבי בשטח. תוספת משמעותית לבטיחות הדינאמית של המכונית. אם ב-60 קמ''ש הקרוזר הסטנדרטי נחבט בקרקע ומדלג באוויר ללא אחיזה, הכלי המשופר נותר צמוד לאדמה מייצר אחיזה והיגוי מאפשר לבעליו לשייט בנינוחות משוחרר מהצורך ''לשבור סכינים'' ולהתחמק מכל שורש בולט. כשכבר חשנו ''נוח'' עם הערכה אפשר היה לנסות ולמתוח את המעטפת. הקצב עלה, עוד ועוד ועבר את מה שנחשב למהירות חוקית בכביש 6. למרות זאת הקרוזר המשופר נותר מהודק ומדויק, מתנהג בחדות וצייתנות מרשים גם אותי ביכולת העמידה מול עומסים כה גבוהים ורמת בטיחות כה גבוהה במהירות כזו.

לסיכום

הערכה של לאבלס מחזירה את ה''לנד'' לקרוזר ומאפשרת למי שרכש לנדקרוזר חדש בעקבות פראדו, להמשיך וליהנות בשטח עם הכלי החדש. ה''תשלום'' בצורת פגיעה מסוימת בנוחות במהירות איטית מתגמד מול התרומה הענקית של הערכה בכביש ובעיקר בשטח. והמחיר די יקר. לא מעט עבור די הרבה.

תודה מיוחדת לרני ושמואל מ''סע-גל'' על הסבלנות והעזרה בהפקת הכתבה

תגובות

3 תגובות

1

טושו

19 באפריל 2004 ב 20:07

300,000 שקל +

איך אפשר לקנות קרוזר ב300,000 שקל ועוד ערכה ב13000 שקל ועוד ביטוח ועזאקה ועוד איך אפשר שכל כלי שטח שיכול לספק גם בכביש הופך לסובארו אאוטבק מצוייץ?

2

אורח/ת

04 במאי 2017 ב 10:04

כפתורי תפקוד בשטח

אשמח אם משהו יכול לומר לי בטיוטה 2011 לנדקרוזר קצר, תפקוד הכפתורים לנסיעה בשטח. על מי לוחצים קודם ועל מי רק בטכני קשה.
תודה

3

Ogash Ofer

04 במאי 2017 ב 21:13

טויטה - כפתורי תפקוד בשטח

אורח/ת כתב/ה:
"אשמח אם משהו יכול לומר לי בטיוטה 2011 לנדקרוזר קצר, תפקוד הכפתורים לנסיעה בשטח. על מי לוחצים קודם ועל מי רק בטכני קשה.
תודה"
ראשית אמליץ לך להגיע להדרכת נהיגה (דבר עם אמיר במשרד של אתר השטח 1-700-700-494). שנית ללנד-קרוזר יש ידית ''קצרה'' שבה בוחרים בהילוך רגיל (לכביש ולשבילים מהירים) למול הילוך כוח (לשטח טכני). כפתור נעילה של דיפרנציאל מרכזי - יש לנעול בשטח טכני. ואם יש לך כפתור של נעילת דיפרצניאל אחורי - אז יש לנעול בטיפוס של עליות חדות/חלקות או במעברים קשים.