שטח 4X4 > כתבות > טכני

פרויקט בניית באגי

כל מעשה במחשבה תחילה. מחשבה חוסכת זיעה, זיעה חוסכת דם.
באחת נזכרתי בכל אותם המשפטים שמישהו ריסס לפני שנים על קירות המוסך והמסגרייה.

כל מעשה במחשבה תחילה. מחשבה חוסכת זיעה, זיעה חוסכת דם. באחת נזכרתי בכל אותם המשפטים שמישהו ריסס לפני שנים על קירות המוסך והמסגרייה. מי שציפה לסדרת כתבות בזק כדאי שייעזר בסבלנות, ולכל מי שתיעד לבנות באגי בעתיד וגם למי שלא, חשוב לי לציין את החשיבות האדירה של שלב התכנון והמחשבה לפני שמתחילים לעבוד. תכנון נכון חוסך ברוב המקרים עבודה כפולה, וכל אחד שפעם ניסה להכניס שינוים במוצר מוגמר יודע בודאי שהדבר מסובך הרבה יותר מהכנסת השינוי בזמן הבניה.

לאחר ההתלבטויות רבות בקשר ''לפרויקט הבא'' הוחלט בברנז'ה המקומית על בניית באגי. לאור ניסיון קודם (מוצלח !) בבנית באגי על בסיס מכלולי VW ידענו שהבאגי הבאה תהיה מסוג שונה. כבר בשלב הרעיון הראשוני ראיתי בעיני רוחי באגי קטנה, מושב יחיד בסגנון HONDA PILOT המפורסמת או ה TOOMCAR המוצלחת מעשה ידיו של יורם זרחי. השיקול ללכת על כלי חד מושבי וקומפקטי התקבל לאור היתרון המובהק עוד בשלב הבניה (מקום, משקל מיכלולים) ולאחר שלב הבניה עמדו השיקולים של נוחיות איכסון וניוד של הכלי, כמו גם שאיפה להוצאות תחזוקה ובלאי נמוכות- שיקול נגדי שעמד לטובת כלי גדול ודו מושבי היה שהבאגי תוכל לשמש לנסיעה בצמד... את הטיעון הנגדי הזה הוחלט לפתור בדרך מקורית של בניית 2 יחידות של הבאגי בו-זמנית. למי שמרים גבה חשוב לציין שבניית 2 יחידות אינה גוזלת זמן כפול משום ש''לכוון מסור לוקח הרבה יותר זמן מלחתוך...''. משיקולי תקציב וזמן הוחלט ללכת על בטוח ולבסס את הבניה על תוכניות קימות ובדוקות שהוכיחו את עצמם ברחבי תבל. לאחר חיפושים רבים הגיעו בימים אלו ממש תוכניות הבניה והשרטוטים. אנו מקווים לצאת לדרך בשעה טובה. בהמשך הדרך אנו נמשיך לעדכן אתכם בשלבי הבניה, תמונות והתלבטויות שבדרך. בברכת עשיה - ראש צוות: ערן ח. תמיכה מורלית: דוד ח. עבודה מעשית: רועי ב.

לאחר עיון מעמיק בשרטוטים וניסיון להשליך מכך על יתרונותיו וחסרונותיו של כל חלק וחלק הגענו למסקנה ברורה שדרוש עוד תכנון מדוקדק לפני שתונף היד על המסור והרתכת. המסקנה העיקרית אליה הגעתי הייתה שהחלק הקדמי של הבאגי המשורטטת לא תוכל לשמש אותי, וזאת מכמה סיבות:   סיבה ראשונה- התכנון המקורי מתייחס למסרק הגה של פורד אסקורט שהוא אמנם פשוט להשגה אולם הוא אינו מספיק חד-תגובה ומהיר בשביל לשמש להיגוי באגי זריזה.

סיבה שניה - המתלה המקורי מתוכנן בצורה כזאת שה 'קינג פין' עליו מורכב הגלגל, מעוגן מחלקו העליון והתחתון למעין זרוע A , אחת בלבד, וזרוע זאת מעוגנת בקצבה השני לזוג אוזניים בקדמת השלדה (ראה איור 1 ), ולא לזוג ''זרועות עוקבות''. התוצאה הבניה פשוטה ומהירה אולם נוצר מצב שכאשר המתלה פועל בזמן נסיעה הגלגל הקדמי מצייר קשת מעגלית ואינו נמצא בזווית קבועה לקרקע.

סיבה שלישית- אסטטיקה. כן , לא הייתי מוכן לרמאות הויזואלית שמציע התכנון המקורי, מעין זרוע A שבחלקה החיצוני הקרוב לגלגל נראית כמו שני זרועות A אבל ככל שמתקרבים למרכז השלדה ולנקודת העיגון החלק העליון לפתע מתקרב לזה התחתון עד שהם נפגשים ולבסוף מתחברים לנקודה אחת בשלדה.

אולם מי שאמצעיו מוגבלים מבחינת אפשרויות תכנון ובניה טוב יעשה אם ישקול ברצינות להיצמד לתכנון המקורי (זה או אחר), חשוב לי להדגיש שתכנון זה (ע''פ מה שקראתי) עובד בצורה טובה, מציע מהלך מתלה גדול, ולא פחות חשוב- זול וקל לבניה.(את זה הייתי חייב לכם, החבר'ה אוסטרליה למרות שבטח אתם לא קוראים עברית).

לאחר קבלת ההחלטה שהולכים על זוג זרועות עוקבות לכל גלגל קדמי התחלנו להתלבט. על המדף נחו להם בשקט זוג זרועות עוקבות, שכללו בנוסף לזרועות- 'קינג פין' מושלמים, 'נאבות', דיסקים, 'קליפרים', וגלגלים ששרתו בנאמנה עד לפני כמה שנים טרקטורון סוזוקי ספורטיבי. בקיצור כל מה שצריך- חבילה זאת הייתה מפתה יחסית לאור העובדה שלמעשה אין כמעט עבודה, חוץ מלהכין שבלונה שתשמש לריתוך אוזניים לשלדה ועוד כמה דברים זניחים. אולם לאחר כמה מדידות שבוצעו הוחלט שלא להשתמש בחבילה היפנית מכמה סיבות- חוסן מכני גבולי, מהלך מתלה מוגבל (יחסית...), צורך להשתמש במערכת היגוי½ סיבוב בין נעילות ללא מסרק- עובד טוב על טרקטורון עם מנוף של 60 ס''מ בכידון אבל עשוי להוות בעיה ברגע שעוברים לגלגל הגה קטן.

אין בררה צריך לעבוד, לאחר ביקור, עוד בשלב ''הרעיון'' אצל יורם זרחי יוצר ה- 'TOMCAR' , ידעתי שאצטרך לבקרו פעמים נוספות. באחד מימי הגשם של השבוע שחלף הגעתי בלוית רועי בן אריה- שותפי לבניה, לפ''ת שם יושב יורם זרחי, לאחר שקיבלנו הסברים מפורטים על זוויות היגוי, מגבלות מהלך, יחס הספק משקל, ופעלוליי סרטים מפיו של יורם הוחלט ללכת על מתלה קדמי כמו שמשמש את ה-'TOMCAR' - לצורך כך יקנה מסרק מהיר ממרכולתו של זרחי שיתאים לזרועות שיבנו עצמאית, בהם נכניס שינוים מעטים כגון, מספר נקודות עיגון לבולם -במקום אחת, ball joint עליון שונה , חיזוקים במיקום שונה במשולש העליון בגלל נקודת העיגון של הבולם שגם הם שונות . בגלל שהשלדה שונה . הבנתם ? אה נכון, גם הבולם והקפיץ שונים . בהזדמנות זו אני רוצה להודות ליורם על היחס והגישה של עזרה לחובבים, כמו גם על הזמן שהקדיש לנו, ולא מדובר בדקות.

השלב הבא יהיה הכנת שבלונות על פלטת פלדה לשם יצור הזרועות בצורת A  .

תגובות

16 תגובות

1

naorm

16 ביולי 2003 ב 17:58

תגובה לבאגי

אם יש לך אולי את השרטטוטים ואתה יכול לשלוח לי אז האיימיל שלי הוא naorm4@walla.co.il

2

AJR NHKUT

10 באוקטובר 2004 ב 19:40

כן גם אני רוצה את הסרטוטים

עים יש לך את הסרטוטים אני גם רוצה לקבל אותם לאימייל ואני מבקש שתסבירו בצורה קצט יותר מפורטת וחובבנית כי אני רוצה לבנות באגי אבל לא ממש מבין מה כתבתם shaharmilo@walla.co.il

3

תומר

04 בנובמבר 2004 ב 22:37

שרטוטים לבאגי

יהיה מאוד נחמד אם תפרסמו באתר גם שרטוטים לבנית באגי כדי שאלו יוכלו לשמש את כל אלה שמעוניניים בבניית באגי ואולי גם תמונות או סרטונים על הבניה עצמה

4

yossidadon

05 במאי 2007 ב 08:59

שרטוטים לבאגי

אם למישהוא יש את השרטוטים לבאגי שישלח לי אותם לאימייל yossidadon@gmail.com

5

yossidadon

05 במאי 2007 ב 09:00

שרטוטים לבאגי

אם למישהוא יש את השרטוטים לבאגי שישלח לי אותם לאימייל yossidadon@gmail.com

6

אורח/ת

05 באפריל 2009 ב 19:57

שרטוטים לבאגי

אם יש מי שיכול לשלוח לי שרטוטים לבאגי בנייה עצמית שני מקומות ישיבה
שישלח לי בבקשה למייל gilm10@walla.com

7

אורח/ת

24 באוקטובר 2009 ב 18:01

שרטוטים לבאגי

עם אפשר לשלוח לי למייל שרטוטים לבאגי אשמח מאוד תודה מראש
ofirid98@gmail.com

8

אורח/ת

17 בינואר 2015 ב 11:12

שרטוטים לבאגי

אני גם אשמח לכבל את השרטוטים vladbay3@gmail.com תודה :-)

9

אורח/ת - .

09 במרץ 2019 ב 22:50

אשמח מאוד לקבל גם את השרטוטים להרגיש

ozish.gr@gmail.com
תודה מראש

10

אורח/ת - איתמר חזות

06 במאי 2020 ב 08:56

אשמח גם לשרטוטים
תודה רבהה
itamarhazut10@gmail.com

11

אורח/ת - מיקשף

14 במאי 2020 ב 10:40

אשמח לקבל גם את השירטוטים
למייל
db1981562@gmail.com
ממש תודה

12

אורח/ת - עידו שטרובך

20 בספטמבר 2020 ב 16:22

שלום,

אשמח מאוד אם אוכל לקבל את התוכניות לבאגי.
אימייל: Ishtrobach@gmail.com

תודה רבה,
עידו

13

אורח/ת - דוד

19 בספטמבר 2021 ב 20:53

שלום וברכה הרבה זמן כבר שאני מחפש דרך כל שהיא להגשים את החלום לבניית באגי
ישלי את כל הכלים שדרושים לכך מחרטה כרסומת רתחת co מסורים וכו
השמח לקבל את השירטוט לבניית באגי כמו כן אם יש מישהו שמעונין לעבוד ביחד על פרויקט
מיחוד בשיטוף פעולה שיצור איתי קשר dudu1352dudu@gmail.com

14

אורח/ת - יוסף אברהם

15 בינואר 2023 ב 10:35

תכולות בבקשה לשלוח לי שרטוט זה יגשים לי את חלום שלי תודה רבה מראש
האיימל שלי dd0583260336@gmail.com

15

אורח/ת - אשמח לשרטוטים

20 בפברואר 2023 ב 10:25

האמייל שלי
elroi.com1@gmail.com
תודה רבה!

16

אורח/ת - יונתן

28 במאי 2023 ב 20:46

אשמח לקבל תוכניות, האימייל הוא gazityonatan@gmail.com