שטח 4X4 > כתבות > טכני

היברידי, חשמלי ומה שביניהם - 1

הטרנד הירוק והצורך לשפר עוד יותר את תצרוכת הדלק, מייצרים לנו עוד ועוד כלי רכב עם הנעות אלטרנטיבות כמו היברדיים וחשמליים. מרוב נתונים טכניים, כבר נוצר בלבול מסויים ואנו ננסה לעשות סדר בבלגן
(כתבה ראשונה בסדרה)

כמעט כמו כל דבר אחר שקורה בעולם (כך לפחות מאשימים אותנו..), גם הולדתם של כלי הרכב ההיברדיים והחשמליים קשורה בעקיפין לישראל. לאחר מלחמת יום הכיפורים, בשנת 1973, הכריזו מדינות ערב אמברגו על יצוא נפט מתחומן. העולם המערבי נכנס להיסטריה, ובארה''ב העביר הממשל הפדרלי תקנות לפיהן יצרני המכוניות מחוייבים לעמוד בצריכת דלק מינימלית בכלי הרכב מתוצרתם.
רף יעד הצריכה מעודכן מדי כמה שנים, ונאכף בקפדנות, כשהיעד לשנת 2016 עומד על כ-15 ק''מ לליטר. לכאורה, יעד סביר, אך חישוב צריכת הדלק של מכוניות מתוצרת יצרן מסוים איננה פשוטה. בקצרה נאמר, כי מחשבים ממוצע צריכה של כל דגמי הרכב של אותו יצרן, וזה המספר הקובע. כך יכול יצרן אחד לייצר כמה דגמים עתירי נפח וזללני דלק, ומנגד לייצר כמה דגמים חסכוניים בטירוף – ולהשיג את הממוצע הנכסף.

רכב סיור היברידי (CERV) הנבדק כעת על ידי צבא ארה''ב

רכב סיור היברידי (CERV) הנבדק כעת על ידי צבא ארה''ברכב סיור היברידי (CERV) הנבדק כעת על ידי צבא ארה''ב

פרמטר חשוב נוסף, הבדיל בין מכוניות פרטיות לבין מה שמוגדר בארה''ב כ-TRUCK. בשנים הראשונות כלי רכב כאלה היו פטורים לחלוטין מעונשן של התקנות, והיצרנים הפעילו מכבש לחצים על הממשל להכניס תחת קטגוריה זאת גם את רכבי השטח, ה-SUV, שכולם נבנו אז על שלדות של טנדרים. הלחץ עזר, וה-SUV לא נכללו בתקנות.
ברבות השנים, כשמכירות רכבי השטח והטנדרים הגיעו לשיאים דימיוניים כמעט (בשיא, כ-50 אחוז מכלי הרכב שנמכרו בכל שנה בארה''ב היו טנדרים או רכבי שטח), וגם בשל התגברות המגמה של כלי רכב ''כמו שטח'', הוחלט להכניס גם אותם למסגרת התקנות, עם הקלות מסוימות.
בשנות ה-70 של המאה הקודמת החל תהליך נוסף שהשפעתו על ענף הרכב גדולה - הגבלת רמת הזיהום שמותר לכלי רכב לפלוט. זה החל בקליפורניה, והתפשט לכל המדינות המפותחות. אנחנו מכירים בעיקר את תקן היורו, כשכרגע התקן הרלוונטי הוא יורו 4 , אבל יורו 5 כבר ממש כאן ויורו 6 יגיע גם הוא במהרה.

שרטוט ''פיצוץ'' של קדילאק אסקלייד היברידי

שרטוט ''פיצוץ'' של קדילאק אסקלייד היברידי שרטוט ''פיצוץ'' של קדילאק אסקלייד היברידי

כיוון שיש מתאם מובהק בין צריכת דלק לרמת הזיהום הנפלטת מהרכב, החלו היצרנים לחפש פתרונות הולמים. עיצובים אווירודינמיים יותר, מערכות ניהול מנוע חכמות יותר, מערכות הזרקת דלק מדויקות יותר, תיבות הילוכים חסכניות יותר (תיבה אוטומטית היא בזבזנית גדולה יחסית של דלק), ניסיונות להוריד את משקל הרכב (והטרנד הנוכחי הוא מעבר לשימוש באלומיניום במקום פלדה) – כל צעד כזה תרם להשגת המטרה.
כיוון אחר להשגת יעדי החיסכון בדלק והקטנת הזיהום היה המעבר לייצור מכוניות היברידיות וחשמליות. מעבר זה קיבל זריקת עידוד גדולה מאוד מצד ממשלות במדינות שונות, וגם בישראל, שנותנות הקלות במיסוי על רכישת כלי רכב ''ירוקים''. היום, כמעט כל יצרן רכב בעולם מציע דגם היברידי אחד לפחות ולמרביתם יש גם דגם חשמלי.
בכתבות ההמשך נבחן את הפתרונות השונים להנעה היברידית וחשמלית וכיצד הם משפיעים על עולם ה-4X4, כמה זה טוב לצרכנים והאם המטרה של הקטנת זיהום האוויר אכן מושגת.

תגובות

0 תגובות