שטח 4X4 > כתבות > טכני

חילוץ בהר חמרן - הגענו שלושה חזרנו ארבעה

מוצאי שבת 18:30 טלפון מהשטח: "כמעט סיימנו את טיול המעלות בנגב - אבל יש לנו רכב בשיפוע צד של הר חמרן שירד מהשביל...".
התחלה מבאסת לשיחה אבל ההמשך מלמד ומהנה...

כך זה מתחיל...

שיחת טלפון במוצאי שבת הביאה אותנו להחלטה להשאיר את הרכב התקוע בלב השטח, לסיים את טיול המעלות כראוי ולהוציא את כל הקבוצה מהשטח בטרם ירד הלילה. במקביל הפעלנו את ''רשת הגיוס'' של מדריכי האתר וקיבצנו נבחרת של מדריכים ורכבים לשם כניסה מחודשת לשטח, להר חמרן, לשם ביצוע החילוץ בשעות הבוקר המוקדמות. באמצע הלילה העמסנו את הרכבים המחלצים בכל טוב של ציוד חילוץ (הרשימה בהמשך), ויצאנו לדרך דרומה לכיוון ניצנה. עם עלות השחר נכנסנו לשטח בנסיעה מהירה - 3 רכבי חילוץ ו-5 מדריכים בדרך לטיפוס מצפון על הר חמרן.

שיפוע צד מסוכן

מצפון לאמבטיה המפורסמת של הר חמרן, למרגלות פסגת ההר, עמד הרכב המחולץ (הטרופר התקוע) ''קבור'' בתוך הסלעים כשמצידו שיפוע צד מסוכן הידוע כשיפוע הצד של הר חמרן - קטע דרך המגיע לאחר הטיפוס מהאמבטיה שלמרגלות הפסגה, נראה פשוט ומספיק רחב אבל כולל בתוכו מדרגות סלע קטנות המכניסות את הרכב לשיפוע צד חריף, כולל הצלבה, הרמת גלגל ופוטנציאל התהפכות גדול. טעות בעלייה יכולה להביא להתהפכות או להחלקה הצידה לעבר הסלעים הגדולים שלצד הדרך - וכך היה!

הדגמה של השיפוע צד

50 דקות של תכנון - 7 דקות של חילוץ

אומרים ש''סוף מעשה במחשבה תחילה'' וכך היה. אל הרכב התקוע הגענו לאחר הזריחה והתחלנו לתכנן. ביצענו ''הערכת מצב'', בחנו את האפשרויות העומדות לרשותנו בניתוח הסיכונים האפשריים והחלטנו על דרך פעולה עם אופצייה לשנות זאת בהתאם להתפתחות של החילוץ. הבנו כי הטרופר בסכנת התהפכות - היה והסלעים עליהם הוא תפוס ידרדרו במורד - דבר שיחריף את שיפוע הצד עד כדי אבדן הבסיס של הסלעים עליהם תפוס הטרופר. לכן עיגנו את הטרופר באמצעות רכב נוסף (הלנד קרוזר) אשר ביצע עיגון במאונך (ב-90 מעלות) עם אפשרות להרפות או למתוח את העיגון בהתאם להתקדמות החילוץ. העיגון בוצע באמצעות רצועות גרירה. רצועה אחת לופפה סביב קורה B (הקורה שבין דלת הנהג לדלת הנוסע היושב מאחורי הנהג), עם הגנה על הקורה של שק שינה ומפר ליפופים של הרצועה על מנת למנוע פגיעה ברכב. הרכב המושך בעל הכננת, הדיפנדר, הגיע מלמעלה, עיגן עצמו באמצעות אבנים וסלעים והתחבר לרכב המחולץ, הטרופר, בזווית של 30 מעלות. רכב הגיבוי, הדיסקברי, הכין עצמו למתיחה מלמטה באמצעות כננת ורצועות, למצב בו הרכב המחולץ לא יצליח לעלות לשביל במהלך הגרירה קדימה.

החילוץ והפינאלה...

החילוץ עצמו היה פשוט ומהיר! הכננת של הדיפנדר משכה ביעילות (אפילו בדקנו - והצלחנו - משיכה ללא מכפילי כוח, למרות שהיו לנו 3 כאלו) - הלנד קרוזר שמר על מתיחה קבועה של העיגון הצידי - והטרופר עלה לאיטו חזרה לשביל. אומרים שסוף מעשה במחשבה תחילה...
אז מעבר לציוד החילוץ הרב שהבאנו לשטח, על כל צרה שלא תבוא - כננות גלגל, מכפילי כוח, מכושים, אתי חפירה, כריות הרמה, רצועות, כבלים, שאקלים, עוגנים, כלי עבודה ועוד... (הרשימה המלאה לציוד חילוץ בשטח) - וייזל דאג להביא מצרכים טובים ולמרגלות הר חמרן בצל השיטה הגדולה הכין לנו ארוחת בוקר עם שקשוקה מדהימה (מתכון לשקשוקה) ולאחר כשעה היינו על הכביש בדרך ליום העבודה הראשון של השבוע... (בכל זאת מדובר כבר ביום ראשון!).

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

כאן המקום להודות למדריכים על ההתגייסות המהירה ולמחולץ על קור הרוח וההזדמנות שהעניק לנו...