שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2009 - סיכום ביניים בתום השבוע הראשון

טרגדיה גדולה, פרישות לא צפויות, פסילת מתחרה מוביל - כל הדרמות של השבוע הראשון. וכן, הצוות הישראלי בחוץ

דרמות וטרגדיות, מסלול קשה מהמצופה ותקלות טכניות ללא סוף, פרישה של האלוף הנוכחי במכוניות ופרישה של עוד שני אלופי עבר, פסילה של אחד מהטוענים לכתר, פרישה של המוביל בקטגוריית הטרקטורונים ופרישה של מי שתפס את מקומו – דקאר 2009 סיפק לנו שבוע ראשון גדוש באירועים.
אי אפשר שלא לחוש שמארגני הדקאר לא העריכו נכון את קשיי המסלול שבחרו: ערימות ה''פש-'פש'' (חול דק הדומה לפודרה שלנו) הקשו מאוד על המתחרים, האבק שעלה מהן כמעט ולא איפשר עקיפות, החום הכביד על מנועי כלי הרכב, חלק מהשטחים היו מחורצים בערוצי נחלים יבשים והיו גם קטעי דיונה קשים למעבר. לסיום קיבלנו גם גשם שגרם להצפת נהרות ולחסימת דרכים. עקב כך, כמה מקטעי הדרוג קוצרו בצורה משמעותית וקטע הדרוג השביעי של המשאיות בוטל כליל. בווידיאו המצורף לכתבה זו, המסקר את המשאיות בקטע הדרוג החמישי, תוכלו לראות את השפעת הנסיעה בתוך ה''פש-פש'' ואת ענן האבק העולה ממנו. 
הקטע התחרותי ביום החמישי היה הקשה מכולם, וכמחצית מכלי הרכב שזינקו אליו לא הצליחו להגיע לנקודת הסיום בתום זמן הגג שהוקצה. לפיכך, איחרו המארגנים את הזינוק ליום השישי בשעתיים ויותר, ואיפשרו לכל מי שכלי הרכב שלו תקין לזנק למקצה. למעלה מ-30 מתחרים פרשו בעקבות היום הזה, ביניהם גם הצוות הישראלי שנתקע כחמישה ק''מ מסיום הקטע התחרותי ולא הצליח להגיע בזמן לזינוק של היום השישי.      
האירועים בשבוע הראשון התחילו עם הפרישה של מסואקה, מנצח הדקאר ב-2002 ו-2003, כבר ביום הראשון עם מנוע גמור. הפרישה הזו סימנה את תחילתה של שרשרת תקלות בקבוצת מיצובישי, שנטשה השנה את פלטפורמת הפג'רו הוותיקה, עם מנוע הבנזין, לטובת פלטפורמת לנסר איוו מונעת דיזל. ביום השישי פרש לוק אלפנד, מנצח הדקאר ב-2006, לאחר שנווטו חש ברע ופונה לקבלת טיפול רפואי.
פטרהנסל, אלוף 2007  ומי שזכה במספר התארים הגדול ביותר בדקאר עד היום (6 על אופנוע, 3 במכונית), היה החבר הבא בקבוצת מיצובישי שפרש. לאחר תקלות שונות במהלך המקצים הראשונים שבאחד מהם אף נגרר לנקודת הסיום, מה שעלה לו ב-15 דקות עונשין, עלה מנוע מכוניתו של פטרהנסל באש בתחילת המקצה השביעי. מאחר והמטפים לא הצליחו לכבות את האש, נעזר הצוות בחול כדי לעצור את השריפה וזה ככל הנראה גרם למנוע ל''שבוק'' לאחר זמן קצר. כרגע, רומא הוא היחיד מהקבוצה שנשאר בתחרות, במקום הרביעי בדרוג הכללי, בפיגור של כחצי שעה.
אל-עטייה מקבוצת ב.מ.וו פתח את הראלי בסערה, ניצח בכמה מקצים והוביל בדרוג הכללי. במקצה השישי, לאחר שמנוע מכוניתו התחמם, בחר לעשות מעקף כדי שלא לחצות דיונות קשות למעבר, דילג על כמה נקודות ציון – ונפסל. עלו תהיות מדוע בחר אל-עטייה דווקא באפשרות של המעקף, כשהיה ברור שעל פי התקנון הוא ייפסל. עמדה בפניו האופציה ל''זחול'' דרך הדיונות כדי למנוע את התחממות המנוע, אבל כך לפחות היה נשאר בתחרות.
מי שנשכר מכל ההתרחשויות הללו היתה קבוצת פולקסוואגן, שרכביה מפגינים עד כה אמינות טובה, ונהגיה מחזיקים במקומות 1-2-3 בדרוג הכללי: סאיינז, דה-ויליה ומילר. גם רובי גורדון עם ההאמר שלו ''הרוויח'' מהמצב, והוא נמצא כעת במקום החמישי בדרוג הכללי.
באופנועים סבל דפרה במקצים הראשונים מתקלות בצמיגים, מה שאיפשר לקומה לתפוס את ההובלה בדרוג הכללי, עם יתרון גדול של כ-51 דקות בתום השבוע הראשון. דפרה התאושש בהמשך, אך הוא מפגר בשעה וחצי כמעט אחרי קומה בדרוג הכללי וכפי שהמצב נראה כרגע, יהיה קשה מאוד לנצח את קומה השנה.
בקטגוריית הטרקטורונים היה זה דקלרק שהוביל בבטחה בפער גדול, אך במקצה החמישי ארעה תקלה באחד מצמיגיו והוא איבד את ההובלה לטובת גונזלס. בהמשך, פרשו גם דקלרק וגם גונזלס עקב תקלות טכניות, וכרגע מוביל בדרוג הכללי מצ'ק, עם יתרון של כשעתיים וחצי!
שני נהגי קאמאז, קובירוב וצ'אגין, מתחרים ראש בראש בהולנדי דה-רוי בקטגוריית המשאיות, כשהם מתחלקים בנצחונות ובהובלה. כרגע מוביל קבירוב, צ'אגין שני ודה-רוי שלישי. אלוף 2007, סטייסי ההולנדי, נמצא ככל הנראה מחוץ לתחרות.
אבל מעל הכל האפילה על הראלי הטרגדיה של רוכב האופנוע הצרפתי פסקאל טיירי, בן 49, שנמצא ללא רוח חיים לצד אופנועו. הרוכב, שנעלם ביום השני, הפעיל את משואת המצוקה אך בשל אי הבנה בצוות המארגן החיפושים אחריו נפסקו. אי ההבנה נבעה מכך שגם אחיו של טיירי השתתף בראלי, וכשהאח הגיע לנקודת הסיום סברו המארגנים שפסקאל הוא המגיע וביטלו את החיפושים. טיירי נמצא בסופו של דבר לאחר יומיים על ידי שוטר מקומי, שרוע כ-15 מטר מהאופנוע, כשלצידו מזון ומים. בניתוח שלאחר המוות נקבע כי הסיבה היתה בצקת בריאות וכי אם היו מוצאים את טיירי בזמן, חייו היו ניצלים בוודאות.
עם הצל הזה יוצא הדקאר היום לקטע הראשון בתוך צ'ילה, והוא עושה דרכו צפונה במקביל לחוף האוקיינוס השקט בדרכים הרריות, במזג אוויר מדברי למחצה. אנחנו נמשיך ונדווח בכל יום על ההתפתחויות בתחרות.  

דקאר 2009 - יום אחר יום

תגובות

0 תגובות