שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

חשמל יזרום בדקאר 2012

שתי קבוצות כבר הודיעו על כוונתן להתחרות על התואר בקטגוריית כלי הרכב המונעים בדלקים אלטרנטיביים - עם מכוניות חשמליות

מטבע הדברים, מרבית תשומת הלב שלנו במירוצי הדקאר מתמקדת במובילים, בשמות הגדולים, במנצחים. אבל הדקאר הוא קרקס ענק שמתרחשים בו גם דברים נוספים, לעתים לא פחות מעניינים מההתרחשויות בקבוצות הגדולות.
השבוע התבשרנו ששתי סדנאות המתמחות בבניית כלי רכב תחרותיים, עובדות על גרסאות חשמליות שמיועדות להתחרות בדקאר של 2012. סדנה אחת היא OSC מלטביה, והשנייה היא סדנת מקריי (Macrae).
OSC נמצאת בסביבה מאז שנת 1983, והיא מתמחה בבניית כלים למירוצי שטח, בשיתוף פעולה הדוק עם יבואן ניסאן בלטביה. לסדנה קבוצת מרוצים משל עצמה (RIGA TEAM), בהנהגת בעל הסדנה, אנדריאס דמביס (Andris Dambis).
הכלי המוכר ביותר של הסדנה הוא ה-OSCar, איתו הם מתחרים בדקאר בקטגוריית T1 מאז 2003, ברציפות – ובכל השנים הגיעו לקו הגמר! הדגם הנוכחי, ה-O3, מצויד במנועי GM שנלקחו מהקורבט, בנפחים של 5.7 ליטר או 7.0 ליטר.

ה-O3 הוא הבסיס לרכב החשמלי איתו מתכוונת הסדנה להתחרות בדקאר הקרוב. במקום מנוע הקורבט, יצוייד הכלי בשני מנועים חשמליים שיפיקו 180 KW, עם אפשרות ל''פיקים'' קצרים של 315 KW כדי להתגבר על מכשולים קשים, כמו הדיונות של מדבר אטקמה.
טווח הנסיעה על המצברים יהיה כ-150-300 ק''מ, כתלות בתנאי השטח. ומה עושים כשמרבית הסטייג'ים בדקאר ארוכים יותר? מציידים את הכלי גם במנוע בנזין קטן מתוצרת ניסאן, שיוזן ממיכל דלק בנפח 200 ליטר, שכל תפקידו יהיה לטעון את המצברים... לתגבור, כוח הבלימה ישמש גם הוא לטעינה (כפי שמקובל במרבית המכוניות ההיברידיות והחשמליות של היום) ויהיה גם פיצ'ר מעניין: מערכת בולמים מיוחדת, שהתנודות שלה מעלה-מטה יתורגמו גם הן לטעינה. כל המערכות הללו נבדקות כעת על טנדר נבארה, שמשמש כשפן ניסיונות.   

OSCar O3 בדקאר 2007

OSCar O3 בדקאר 2007OSCar O3 בדקאר 2007

השאיפה היא לעבור את כל הקטעים התחרותיים רק עם ההנעה החשמלית, עד כמה שניתן, ואת ההטענה לבצע בקטעי הקישור. מנועים חשמליים פחות מועדים לבעיית התחממות, שהיא ה-בעייה במנועי בעירה פנימית בתחרויות מהסוג הזה.
OSC מוכרת את ה-O3 לכל דורש בכ-200 אלף אירו.
הסדנה גם נותנת תמיכה לוגיסטית בזמן התחרות (למי שיכול לשלם...) ויש גם אופציה לשכור את הכלי. לא ברור עדיין עם האופציות הללו תופסות גם לגבי הדגם החדש, שקיבל את השם המאוד לא מקורי – OE.
 
סדנת מקריי מוכרת בעיקר בזכות הבאגים שהיא בונה, שזוכים להצלחה לא מבוטלת בדקאר.
בראלי האחרון התחרו שלושה באגים כאלה, כולם הגיעו לקו הגמר.
אחד מנהגי הבאגי, טום קורונל (Tom Coronel), הוא זה שהחליט לעבור להנעה חשמלית, והחל לפעול באופן עצמאי כדי למצוא את הדרך לשדך הנעה כזו לבאגי שלו. הוא יצר קשר עם כמה חברות שמתמחות בתחום וגם עם כמה מדענים שמסייעים לו, והם עובדים במרץ על ייצור הגרסה החשמלית.
בשלב זה עדיין לא נמסרו פרטים טכניים על הבאגי החשמלי, אבל קורונל כבר הצהיר שהוא ימשיך להתחרות תחת הכנפיים של ProDakar, קבוצת המירוצים של סדנת מקריי.
שני הכלים יתחרו על הבכורה בקטגוריה חדשה יחסית בדקאר, של כלי רכב המונעים בדלקים אלטרנטיביים. יהיה מחשמל...       

הבאגי של מקריי

הבאגי של מקרייהבאגי של מקריי

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

05 במאי 2011 ב 07:48

מעניין מאוד

מחכים לתוצאות

2

Ogash Ofer

05 במאי 2011 ב 13:37

בהחלט מעניין מאוד

מנוע חשמלי בשטח - נשמע מבטיח ועם כוח זמין ורציף.
מעניין איך זה בדיונות?
ובעיקר מה קורה שנגמר לך המצבר?
אולי בעתיד יהיו תחנות החלפה למצברים בדיונות, או שיימצא פתרון יעיל וטוב יותר מהמצברים שקיימים כיום.