שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

הישראלים רוכבים MOTOCROSS OF NATION

ירון "גולדי" גולדשטיין מסכם את החלק הישראלי בתחרות אופנועי המוטוקרוס, אשר נערכה בסוף ספטמבר בגרמניה. 41 נבחרות של רוכבי האופנועים הטובים בעולם ובהם גם שלישיית הרוכבים מישראל אשר ייצגו אותנו בה"אולימפיאדה" של האופנועים.

ההתחלה קשה ומאכזבת

תחרות האופנועים מוטוקרוס האומות הפכה למוסד מוערך רב שנים (67) וקבוע, אשר בשנים האחרונות מתפתח וגדל בצעדי ענק.

עבורי מוטוקרוס האומות התחיל בשתי שיחות טלפון שונות ונפרדות. האחת לפני שלושה חודשים בה התחלנו את הפרויקט והשנייה בעבר, לפני כשש ומשהו שנים.

בשלהי שנת 2007, כאשר ליגת המוטוקרוס בארץ הייתה בשיאה, אני מקבל שיחת טלפון מאיתי דור שיצר קשר עם אמריקאי שמעוניין שנשלח אליו נבחרת למוטוקרוס האומות. לאחר יומיים אני מקבל שיחת טלפון מאמריקאי שמציג את עצמו בשם ג'ונתן ביזלי (תזכרו את השם הזה להמשך) ומציע לי לשלוח אליו נבחרת רוכבים ישראלית לתחרות מוטוקרוס האומות שתתקיים אצלו במרילנד במסלול שנקרא Budds Creek.

אני יכול לומר בפה מלא שהשיחה הייתה (מבחינתי) הזויה ולא ממש האמנתי למשמע אזני. עניתי בנימוס ''אני בודק וחוזר אליך'' ואכן לאחר בדיקה ומספר שיחות נוספות אני מבין שיש דברים בגו והאיש , יהודי אוהב ישראל, דובר אמת ולמעט כרטיסי טיסה הוא דואג ל-3 אופנועי ימאהה שיחכו לרוכבים באוהל החברה בפאדוק – מי היה מאמין?!

 אני מיד מודיע לוועד העמותה (עמותת רוכבי המוטוקרוס), נבחרים שלושת הרוכבים הבכירים בליגה (שלום אוחיון, אליקו אוחנה ונמרוד דור), אני מתרוצץ עם הטפסים והבירוקרטיה במ.מ.ס.י., מדבר עם הרוכבים על תכניות אימונים וההכנות הדרושות. קצת לפני סגירת תאריך ההרשמה לתחרות מודיעים לי חלק מהרוכבים כי הם לא נוסעים! וכל החזון מתמוטט לי מול הפרצוף – אין נבחרת! אין נסיעה!! שבור ומאוכזב אני מצלצל לג'ונתן, מודיע לו כי נבחרת ישראל לא תגיע מסיבות אישיות ומודה לו על ההזמנה החמה.

בירוקרטיה 2013

6 שנים עוברות, חוק הספורט המוטורי מאחורינו, תקנות משלימות נכתבו, ואפילו מספר מרוצי אופנועי מוטוקרוס חוקיים כבר בוצעו. הפעם אני מקבל שיחת טלפון מרז הימן שמבשר לי כי יש אפשרות לשלוח נבחרת למרוץ מוטוקרוס האומות 2013 ורק צריך שוועד עמותת המוטוקרוס יציע 3 רוכבים לטובת הפרויקט.

בתוך כל ההתלהבות אני מעדכן את שון בן יקר, יו''ר ההתאחדות, על הנושא ואנחנו קובעים פגישת עבודה ראשונה בין שלושת הגופים: התאחדות האופנועים, מ.מ.ס.י. ועמותת המוטוקרוס. מיד לאחר קבלת האישור מהגופים התומכים מתקיימת ישיבת ועד העמותה לבחירת הרוכבים, על פי מיקומם בטבלת האליפות. רוכב אחד מקטגוריית לייטס – MX2 ושניים נוספים לקטגוריה הפתוחה MX1  ו OPEN. בנוסף דרושה יכולת כלכלית להשקיע כ-10,000 ש''ח וכמובן אופנוע מתאים בגרמניה לטובת המרוץ. במעלה הדרך נגלה שהתצריף המבוקש לא פשוט להשגה. הרוכבים שנבחרים ברוב קולות ע''י וועד העמותה הם אסף בן אהרון MX2 (מוביל הקטגוריה), אליקו אוחנה ) MX1מוביל הקטגוריה), עידו כרמון MX1 (מקום שני). הרוכבים מקבלים שיחת טלפון המודיעה להם על בחירתם ועל התחייבותם להעמיד את הכסף והאופנוע. אסף ועידו מתחייבים מיידית לפרויקט ותשובתם: ''בכל מחיר'', אליקו מבקש לבדוק את הנושא. בינתיים ההתאחדות נציגת הרוכבים ומ.מ.ס.י, נציגת ה-FIM  בישראל, נפגשים וסוגרים את שיתוף הפעולה ביניהן ומגייסים יחסי ציבור ומגייס חסויות במטרה להפחית עלויות מהרוכבים. במקביל רז הימן ואנוכי נפגשים עם יבואני האופנועים בארץ לטובת קשר עם הקבוצות הרשמיות בחו''ל, העמדת אופנוע ותקציב לרוכב - כל יבואן והרוכב שלו. הזמן להתארגנות ולהרמת פרויקט כזה קצר ביותר והספונסרים לא ממהרים לפתוח את הכיס - דבר שמקשה מאוד על קידום הפרויקט. כשלושה שבועות לפני האירוע אליקו אוחנה מודיע כי הוא לא יצטרף מסיבות אישיות. וועד העמותה בוחר את הרוכב הבא בתור בטבלת האליפות - גיא אליתים, אשר מתחייב לפרויקט. מרגע זה כולם דוחפים קדימה!

ענת פרנק נציגת מ.מ.ס.י דואגת לכל הרישומים מול ה- FIM. נבחר לוגו אחיד לנבחרת, הקסדות נשלחות לצביעה אחידה - כחול לבן, אצל ארז דרור, חולצות רכיבה ומדבקות עם דגל המדינה מוזמנות מחו''ל, מלונות, טיסות, רכבים, בדיקות רפואיות ועוד אלף ואחד דברים... - ממש מרוץ נגד הזמן והוא קצרצר.

טוייצ'נתל גרמניה 26.9.13

אני נוחת בלייפציג, גרמניה, ונאסף ע''י הנבחרת. נוסעים כ- 40 דקות למסלול טוייצ'נתל לקבלת תגים, אישורי כניסה לנו ולרכבים. מספר ק''מ לפני המסלול עומד לו משרדון בו מחולקים כל התגים והאישורים שהנבחרות צריכות. אחד הדברים המצחיקים שקיבלנו אישור ל 2 משאיות לפאדוק... מארגני התחרות חשבו שנבחרת ישראל תגיע עם שתי משאיות - כמו בכל מדינה מתוקנת, חיוך קל עלה על שפתיי, המשכנו למסלול. הדרך יפיפייה, הכול מסביב ירוק ''עמוק'' (היה כאן קיץ?).

מגיעים לחניה A (סדר גרמני כבר אמרנו?) - חונים ונכנסים לאזור המסלול. איך אוכל לתאר לכם את ההתלהבות? העיניים מביטות על מסלול ענק, רחב, קפיצות ''ישמור השם'', מאות אנשי הפקה מסתובבים ומכינים את המסלול, טרקטורים, משאיות ומנופים פזורים בכל פינה, שלטים רבים וצבעוניים וכל זה מתנהל בשקט רב. אנחנו ממשיכים לפאדוק - שהוא אזור חניית הקבוצות/נבחרות, ומסביב לנו מוקמת לה עיר קטנה של אוהלים וביתנים ענקיים שפשוט פורצים מתוך המשאיות - כמו רובוטריק שמשנה את צורתו. כל קבוצה מסדרת לה את המאהל שלה, ותאמינו לי שהכול סביב מקצועי עד הפרט האחרון. פינת אירוח, אזור מוסך, חלקים וצמיגים, מטבחון, וחדר אוכל שעל שולחנותיו פזורים עציצים עם פרחים יפים - מתוקתק עד הפרט האחרון. בנוסף מוקמים עשרות ביתנים למכירת אביזרים וציוד רכיבה מכל סוג, מותג וצבע שתרצו - כל בו ענק לחובבי השטח.

מהפאדוק אנחנו יוצאים לסיבוב על המסלול, על קו הזינוק פוגשת בנו כתבת צעירה שמזהה את דגל מדינת ישראל על שרוולינו ומיד פותחת בראיונות לרוכבים - אין ספק שהרוכבים הישראלים מסקרנים מאוד את העיתונאים. הסיבוב על המסלול היפיפה מלמד את הרוכבים כי הם על מגרש וסוג אדמה שהם לא מכירים, קפיצות שהם כלל לא מבינים איך בכלל עוברים אותם ואלמנטים שונים ומשונים בכל ירידה ועליה. יפה מאוד! וגם מפחיד קצת!! רצינו לקפוץ לשעה, רק לסדר אישורי כניסה ונשארנו כמה שעות – התלהבות כבר כתבתי?

מסלול טוייצ'נתל - יום שישי 27.9.13

יום שישי הוא יום ההכנות של האופנועים. עידו כרמון - רוכב סוזוקי בחסות אבניר/אבזריון מקבל אירוח בקבוצת רוקסטאר סוזוקי וזוכה לטיפול של רוכב על. האופנוע שעידו מקבל הוא SUZUKI RMZ450 WORKS  מדוגם שרק עלותם של המתלים בו הם באזור ה 3,500 אירו... אין דבר שעידו מבקש שלא מבוצע (ועידו מבקש לא מעט...), הכול נעשה בחיוך ובמקצועיות רבה.

אסף בן אהרון - רוכב TM בחסות ליגל/טורו מקבל אירוח בקבוצת TM  שמתייחסת לאסף ככל רוכב מקצועי אחר. אסף מקבל שני אופנועים מדוגמים שרק הפלסטיקה מזכירה את ה- TM  שנשאר בבית.

גיא אליתים - רוכב RPM הוא היחיד שמשלם מכיסו על האופנוע (1,000 אירו) והעניינים טיפה חורקים כאשר מכונאי הקבוצה (ימאהה) לא יודעים כי התבקשו גם להגיש סיוע לרוכב הישראלי. העניינים משתפרים שמנהל הקבוצה מגיע ו''מחליף מילה'' עם רז הימן, היחס טיפה משתנה וגיא מקבל אוהל קטן בו יוכל להתמקם ולהתארגן. האופנוע של גיא מקורי לרבות המתלים אשר לא מתאימים לדרישה ולצורך של גיא. בלית ברירה גיא רוכש קפיץ אחורי ומחליף אותו לבד.

לאחר כל ההכנות יוצאים הרוכבים לרכיבה קצרה, אבל ממש קצרה, מחוץ למסלול על מנת לבדוק את האופנועים (לא ניתן לבדוק את האופנועים בתוך המסלול). לאחר מכן כל רוכב מגיע עם האופנוע, רישיון המרוצים והקסדה לאזור הבדיקות הטכניות שכוללות: בדיקה כללית של האופנוע, בדיקות רמת רעש / דציבלים ובדיקות כשירות קסדות. לאחר מכן כל רוכב מחזיר את האופנוע לאוהל ומסדר את הציוד ליום הגדול – שבת.

בשבת יתבצעו מקצי דירוג שיקבעו איזה נבחרות עולות אוטומטית לגמר (19 נבחרות), איזה נבחרות (13 נבחרות) עולות ל B-FINAL ומיהן 9 הנבחרות שלא יעלו לגמר ורק יצפו מהצד על מקצי הגמר.

זוכרים את שיחת הטלפון לפני 6 שנים?

באחת ההפסקות אני יושב באוהל העיתונות כשעל גופי מעיל הנבחרת עם דגל המדינה. ניגש אלי בחור גבוה בן איזה שישים ואומר לי ''אתה ישראלי?'' אני עונה ''כן''. הוא מראה לי טבעת עם מגן דוד ואומר לי ''אני יהודי ואני דיברתי איתך לפני שש שנים''.

אני מנסה להיזכר בשמו ושואל ''ג'ו?'' הוא עונה ''ג'ונתן''! אני קם, מתחבקים מתרגשים וממש לא מאמינים איך, למה ואיפה אנחנו נפגשים. אני משוחח איתו שיחה ארוכה, מפגיש אותו עם כל רוכבי הקבוצה וההתלהבות כל כך גדולה שג'ונתן מפגיש אותנו עם כל מיני מנהלי קבוצות ורוכבי על - כמו רוכבי הנבחרת של ארה''ב. כולם ממש אדיבים, חייכנים עונים לכל שאלה ולמרות היותם אלופי עולם וכוכבי על בתחום האופנועים הם בעיקר צנועים.

מאוחר יותר אנחנו נפרדים מג'ונתן ומסכמים כי נדבר טלפונית ו/או באימייל לטובת שליחת רוכבים למסלול שבבעלותו בארה''ב. המום מהמפגש ההזוי אנחנו חוזרים למלון בלייפציג לאכול קצת ולישון לקראת היום החשוב מחר.

שבת 28.9.13 - ההתרגשות בשיאה!

עידו כרמון, יוצא מוקדם מהמלון להתכונן לאימון שיחל ב 10:00 ולמקצה הדירוג, פרפרים בבטן ? מלא! אני הצטרפתי לרכב של אסף בן אהרון שיתחיל ב 11:00 וגיא אליתים שמזנק ב 12:00 ברכב נוסף. בדרך אסף ואני מנהלים שיחה על המעמד המאוד מכובד להשתתף באולימפיאדת המוטוקרוס הגדולה והמפורסמת בעולם. אסף מספר לי את חששותיו אך יחד עם זאת הוא יודע שאין לנבחרת ממש סיכויים לנצח ויהיה ממש נס אם נעלה ל B-FINAL. כל שהוא רוצה הוא להיכנס למקצה לתת את ה 100% שלו, ללמוד, להפיק לקחים וליישמם בעתיד.

ככל שאנחנו מתקרבים לאזור המסלול רמת ההתרגשות עולה ושקט מלווה במתח ניכר על פניהם של הרוכבים. עידו יהיה הראשון לעלות ואנחנו מעודדים אותו באזור הפיט ליין בו ניתן לצאת מהאימון ולבצע כיוונים ושינויים ולהיכנס בחזרה לאימון. לכל קטגוריה יש 40 דקות לאימון ולאחר מכן עוד 5 דקות לאימוני זינוק. קטגורית MX1 תהיה הראשונה להיכנס ועידו כרמון ביניהם,MX2  עם אסף בן אהרון לאחר מכן והפתוחה עם גיא אליתים בסוף.

אימון חופשי MX1 – אופנועים בנפח 450 סמ''ק

אין ספק שהמתח ניכר על פניו של עידו, הוא שקט ומרוכז. עם עידו נכנסים למסלול עוד 39 רוכבים - ביניהם טובי הרוכבים בעולם - ראיין דאנג'י, טוני קאריולי, קן רוקזן ועוד... כבר בהקפה הראשונה ניתן לראות את הבדלי הרמות בין הרוכבים. המובילים טסים בחריצים ובפניות ועפים בקפיצות לגבהים דמיוניים. גם הצילומים במצלמה לא משהו, ואני מצליח לתפוס רק חצי גלגל קדמי או אחורי או רק שמיים – אני לא רגיל למהירויות ולגבהים האלה – לא קיימים אצלנו.

עידו מתברג בין הרוכבים, מנסה ללמוד את המסלול ולהישאר בחיים, העקיפות באות מכל כיוון אפשרי. מניתוח מדידת הזמנים אנו למדים שעידו איטי משמעותית מכל הרוכבים והוא מקיף את המסלול בזמני הקפה של 02:14- 2:16 דקות להקפה ולפעמים אף יותר.

כל מספר הקפות עידו יוצא למכונאי קבוצת SUZUKI לכיוונים שמתבקשים ובסופו של האימון הוא מצליח לשפר את התוצאה שלו ולהוריד שניות רבות עד ל 02:07 דקות. עידו יוצא נרגש ובהחלט מופתע מהמסלול ובעיקר מהקוליסים (חריצים) שצצו להם תוך כדי ההקפות. עידו: ''זה משהו שאנחנו בכלל לא רגילים אליו, המסלול מהיר בטירוף וכל קפיצה, ברמינן איזה מרחק והקוליסים מפחידים''.

המכונאי של כרמון מצליח להשחיל משפט לעידו לפני שזה עולה שוב למסלול: ''בקוליסים, אם יש לך ספק , תן פול גז ואל תעזוב''. המהיר באימון הוא טוני קאריולי האיטלקי שקבע תוצאה של 01:40 להקפה, 27 שניות מהיר יותר מכרמון!!! בהפסקה הנבחרת בראשותו של רז הימן מחליפה רשמים עם עידו במטרה לעודד את אסף בן אהרון שייכנס מיד למסלול.

אימון חופשי MX2 – אופנועים בנפח 250 סמ''ק

גם על אסף בן אהרון ניכר מתח רב והוא כבר ממש רוצה לצאת להקפה הראשונה. גם כאן הריטואל חוזר, 39 רוכבים עוטפים ועוקפים את אסף מכל כיוון לבטח בהקפות הראשונות בהן הוא מסיים עם תוצאה של 02:13-02:09 דקות להקפה.

אסף יוצא לנוח ולדבר עם המכונאי של קבוצת TM , מתייעץ מה לשנות ואפילו מקבל טיפים לרכיבה. במסלול ממשיכים הרוכבים לרכב מהר כאילו אין מחר וזה רק האימון, הטובים: דין פריס האוסטרלי סוגר הקפה בזמן מדהים של 01:38 דקות ואיליי טומאק האמריקאי שניה יותר. אסף חוזר למסלול לאחר שקיבל תדריך קצר וברור מהמכונאי של TM : ''תן גז''!

אסף רוכב עכשיו הרבה יותר טוב, משוחרר, זמני ההקפה יורדים מהקפה להקפה וקצת לפני תום האימון אסף מצליח לסגור זמן מצוין של 02:01 דקות להקפה. אסף יורד  מהמסלול מחויך, משוחרר משהו...  

אסף: ''וואו, אין דברים כאלה... איזה קוליסים... איך הם לוקחים אותם ובאיזו מהירות, אני חייב ללמוד.. הקפיצות כיף, המסלול הזה מהיר בטירוף''. גיא אליתים שומע את דבריהם של עידו ואסף ומיד ינסה ליישם זאת על המסלול.

אימון חופשי OPEN – אופנועים בכל נפח

גיא אליתים בחר לרכב על ימאהה 250 סמ''ק 4 פעימות - כמעט כמו זה עליו הוא רוכב בארץ, למעט התאמת המתלים. כאן חושש גיא שהמתלים לא יעמדו במשקלו ובסגנון הרכיבה שלו. רוב הרוכבים נכנסים לאימון אחוזי טירוף וכבר מההקפה הראשונה או השנייה הם על הגז וחזק, הטובים עושים זמנים מהירים של 01:40 דקות להקפה כמו דהסאל הבלגי.

גיא לוקח את הזמן ובודק את המסלול לפני שהוא פותח מצערת. לאחר מספר הקפות הוא יוצא לקבל פידבקים מהאח אורן. מסתבר שאת הקפיצים בבולמים הקדמיים לא החליפו בהתאם למשקלו של גיא והם סוגרים מהלך בכל קפיצה. גיא מחזק את בורר הבולמים ויוצא לסשן נוסף - עכשיו הוא כבר נראה יותר טוב בקפיצות ומצליח לסיים אותן במקום. גיא מסיים את האימון שלו עם תוצאה של 02:03 דקות להקפה.

זמן האימונים הסתיים, כולם בריאים ושלמים ומחכים לזינוק למקצי הדירוג

אסף קובע את הזמן הטוב ביותר בין הישראלים, גיא אליתים שני ועידו כרמון שלישי. הרוכבים מתפזרים לעמדות שטיפת האופנועים ומשם ישירות לאוהלי הקבוצות לכיוונים, החלפות חלפים במידת הצורך והכנת האופנועים למקצי הגמר. רז הימן, מנהל הקבוצה, מתרוצץ בין הרוכבים ודואג לכל מחסור, מתדרך ועונה לכל שאלה.

נבחרת ישראל תזנק למקצי הדירוג מעמדה מספר 16 - בה זכינו בהגרלה שהתקיימה קודם לכן באוהל העיתונות. לרוכבים יש כשעה וחצי עד שעתיים לנוח, לאכול, להתרכז ולחשוב מה צריך לתת ולעשות על מנת לסיים את מקצי הדירוג במקום הגבוהה ביותר.

מקצי הדירוג חשובים והם אלה שיקבעו מי הולך הביתה ומי ממשיך ל B-FINAL. המתח בכל אוהלי הנבחרות רב ולא מעט נבחרות (ארה''ב) עורכות שינויים משמעותיים באופנועים על מנת לקבל תוצאות טובות יותר. כשבזמן שכל הנבחרות עסוקות בהכנה למקצים הקהל מקבל הצגת פריסטייל משובחת. שעה וחצי עוברת כדקה ורז הימן, מנהל הנבחרת, מלווה את עידו כרמון לאזור ההמתנה לזינוק. המארגנים נורא מקפידים על הכללים והזמנים ועל הרוכבים להתייצב בשטח ההמתנה 10 דקות לפני הזינוק. כל הרוכבים מסדרים להם את אזור הזינוק, מזיזים כל אבן לא רצויה, מהדקים את האדמה וחוזרים לאופנועים שעומדים מאחור בידיהם של המכונאים ומנהלי הנבחרת. עם קבלת האישור ע''י מנהל המרוץ הרוכבים יוצאים להקפת היכרות לפני שיזנקו למקצי הדירוג בני 20 דקות ועוד 2 הקפות (מקצי הגמר 30 דקות ועוד 2 הקפות).

מקצה דירוג MX1

נערת מונסטר, במכנס שחור הדוק, בקושי נושמת כשלגופה מתוחה מן גופיה שמרימה לה את החזה לשמיים, עוברת ומניפה שלט 2 דקות. אני לא בטוח שהרוכבים רואים את השלט, הם מרוכזים בעצמם. לאחר מכן מונף דגל ירוק שמסמן שהכול תקין ומוכן לזינוק. ממול מתייצבות חברות של נערת המונסטר, גם להן לא חסר שום דבר, והן מניפות שלט 15 שניות ומיד לאחריו - 5 שניות. רעש המנועים מהדהד בכל האזור, 40 אופנועי 450 סמ''ק על המנתק ואני לא מאמין למראה עיניי, עידו כרמון עומד בגייט (בשער הזינוק) כשמצד אחד עומדים דאנג'י, מטקלף, קאריולי ומצד השני דה-דייקר, נאגל ועוד שורה של תותחים – מי היה מאמין?!

שערי הזינוק נופלים ו- 40 טילים (מסוג אופנוע) נורים קדימה אל הפניה הראשונה, הקהל בטירוף, מריע, מרעיש עם זמבורות, צופרי אוויר, מסורי שרשרת ותוסיפו לזה את רעש האגזוזים - קיבלתם מתכון בטוח להתחרשות. הרוכבים מגיעים לפניה הראשונה במהירות מסחררת שהייתה מפעילה ומשבשת כל מכמונת במשטרת ישראל. ראשון לפניה נכנס ברט מטקלף האוסטרלי, שני ראיין דאנג'י ושלישי ולנטין גיולוד השווצרי. עידו מתברג איפה שהוא באמצע ובהקפה השנייה הוא יורד למקום ה 39.

הרוכבים נעלמים בקצה העלייה לאחר הפניה הראשונה, עליה של 30- 40 מטר בזווית של 70 מעלות וחוזרים מהצד השני של המסלול. הקצב חזק מאוד ומהיר וגם העקיפות מהירות והחלטיות החבר'ה האלה לא לוקחים שבויים. בהקפה הרביעית מצליח האנגלי טומי סרל לעקוף את השוויצרי ולעלות למקום השלישי. קאריולי שפתח לא טוב (מקום 11) מצליח לטפס בכל הקפה מקום אחד עד למקום הרביעי. ככל שהמקצה מתקדם עידו מוצא את עצמו נעקף ע''י מרבית הרוכבים מכל כיוון אפשרי ומנסה לשמור על עצמו ומיקומו.

לקראת סוף המקצה עידו מצליח להשתחרר קצת, לתת בגז ולשפר את מיקומו ולסיים במקום ה36 קצת לפני התיאלנדי אטיסון והפורטו ריקני רוברטו גונזלס. בין אלפי הדגלים שמולי בעיקר דגלי גרמניה אני קולט דגל אחד בודד שלנו, שלי, כחול לבן. אני רואה שני בחורים מנופפים בו בחוזקה והדבר ממלא אותי בגאווה רבה. לאחר המקצה אני ניגש לגדר לראות מי אלו שני האוהדים השרופים ומגלה את ויקטור פורמנוב אבא לשלושה ילדים שמתחרים בארץ ואת המאמן שלהם וולאד ששמעו על כך שישראלים מתחרים ובאו לעודד. ממש מחמם וממלא את הלב בגאווה.

מקצה דירוג MX2

עכשיו זו היא השעה של אסף בן אהרון, זהו המאני טיים! צריך לתת הכול!! אסף מכונס בתוך עצמו - מרוכז בטירוף, מסדר לו את נתיב הזינוק, מביט רחוק אל הפניה הראשונה וכל מה שהוא רואה זה המון קהל, צבעוני ומרעיש בטירוף. אני מתקרב אליו זורק מילת עידוד ואסף מהנהן עולה על האופנוע ויוצא להקפת חימום.

שלט 15 שניות באוויר והמתח בשיאו, נערת מונסטר מניפה את שלט 5 השניות, המנועים בסל''ד רצחני והסאונד החוזר משטח הזינוק חוזר לקהל. השערים נופלים ואסף פותח מצוין לא מתחשב במי שמשמאלו ומימינו, נותן בגז כמו נמר אל טרפו, מתברג אי שם במרכז השדה (20-25). בפניה השנייה לאחר העלייה אסף מאבד את האופנוע בקוליסים הארורים ומאבד מקומות רבים וחבל.

אסף מצליח לחזור לרכב אך שאר המתחרים כבר התרחקו ממנו עם הפרש של 20 שניות ויותר להקפה, פער שלא ניתן לצמצום. ראשון חוצה את ההקפה הראשונה הגרמני קן רוקזן לקול תשואות הקהל, שני דין פריס ושלישי הספרדי גוז בורטון. טומאק האמריקאי מתברג במקום השמיני ומנסה לפלס את דרכו דרך הרוכבים. לאחר שאסף הפסיד זמן רב בנפילה לא נותר לו אלא לרכב זהיר ולסיים, הסיכוי לעקוף מישהו שואף לאפס. בהמשך טומאק מצליח לטפס עד המקום הרביעי וג'רמי ואן הורביק הבלגי מצליח לסגור מקום שלישי. אסף יורד מבואס למרות שהצליח לעשות את זמני ההקפה הטובים בקבוצה ולרדת ל 02:00 דקות להקפה. עיני הנבחרת נשואות לגיא אליתים.

מקצה דירוג OPEN

אני מתקרב לאזור הזינוק ואני רואה מחזה סוריאליסטי: גיא אליתים וג'סטין בארשיה מסדרים יחדיו להם את קו הזינוק כאילו הם מתחרים כבר שנים ביחד בליגה (היינו רוצים...), יפה לראות ואני מנציח את הרגע. גם גיא מזנק עם טובי הרוכבים בעולם וההתרגשות בשיאה.

פתיחה טובה של גיא, אך לקראת הפניה הראשונה גיא מוריד את הקצב ונותן לערמת האופנועים לעקוף אותו. בעליה ממש קשה לגיא להתברג בין עשרות האופנועים שטסים והוא שומר על עצמו ומיקומו. קלמנט דה סאל, זה השם לזכור, אשר מכתיב קצב מהיר מהפתיחה, בארשיה האמריקאי מתיישב במקום השני ודניס אולריך מוצא עצמו במקום השלישי, אך זה לא להרבה זמן כאשר הוא נעקף ע''י טוד ווטרס האוסטרי.

גיא מנסה לאגור כוחות ולשמור על הקצב , אך כל זה אינו מספיק והוא נעקף ע''י הרוכבים המהירים בכל כיוון. אני נעמד ליד קפיצת הסיום ואני רואה ושומע את גיא סוחט את היאמהה שלו בהילוך רביעי עד סוף הקפיצה, ממריא אלעל ונוחת לתוך ברייק באמפס מעצבנים שמזעזעים לך כל חלק בגוף שהכרת ועושה לך הכרה עם אלה שלא ידעת שקיימים, אך זה לא נגמר ומיד מגיעה פניה עם קוליסים בעומק של 40 ס''מ שרק להיכנס אליהם נכון לוקח ממך תעצומות על (רק לא ליפול, רק לא ליפול...). בהמשך פורשים ניקולאז מדנמרק,  מיכאל מובוקי הסלובקי ואייטור מאיסלד שממקמים את גיא במקום ה 37.

אנחנו בחוץ...

המקצה מסתיים ואנחנו מבינים שנבחרת ישראל ועוד 8 נבחרות מסיימות את חלקן במוטוקרוס האומות 2013 ואין שום סיכוי שנעלה לגמר B.

מעבר לרוכבי הנבחרת הגיעו עוד ישראלים כדי לעודד את הרוכבים, לעזור ולחוות אירוע מדהים וזה המקום להודות לאלי כרמון, מישאל בן אהרון, אורן אליתים, רן פומרנץ לרועי שלומי, ויקטור פורמנוב, וולאד ונמרוד דור.

סיכום ותובנות

המטרה שמנהל הנבחרת רז הימן הציב הושגה! נבחרת ישראל הכניסה רגל בדלת מוטוקרוס האומות 2013 וקבעה היסטוריה. בנוסף נוצר שת''פ פורה בין ההתאחדות לאופנועים, מ.מ.ס.י ועמותת מועדון המוטוקרוס הישראלי שאפשר יציאה של הנבחרת לאירוע ותאפשר יציאה של רוכבים לאירועים נוספים.

אין ספק שיש לא מעט תובנות מהחוויה שהרוכבים והנבחרת עברו לפני ובמהלך האירוע. את זה שאנחנו לא שם כולנו ידענו! אבל לא ידענו עד כמה!! נכון אפשר לקחת את זה לכיוון השלילי - למה רוכב זה ולא אחר? למה בכלל להשתתף? ועוד כאלה ואחרים.

אך חשוב יותר ללמוד מהניסיון ומהשיעור שקיבלנו, לחזור לארץ ולנסות ליישם ולהתייעל למען הדורות הבאים. אמנם ספורט המוטוקרוס בארץ התקיים במחתרת כמה עשרות שנים, במסלולים מרוחקים שחובב מוטוקרוס בנה לפי ראות עיניו. גם אפשר להגיד שחבל שלא התחלנו את התהליך הזה 6 שנים מוקדם יותר עם קבלת ההזמנה של ג'ונתן, אולי היינו במקום אחר היום? אולי ! אבל יותר טוב מאוחר מאשר אף פעם לא.

אין ספק שהספורט המוטורי בישראל צעיר ורחוק מאוד ממה שראינו בגרמניה. אנחנו ממש לא שם ובכל פרמטר. לא בתקציבים, לא המסלולים (אין!!), לא הרוכבים ולצערי גם כל הגופים שאחראים לספורט המוטורי. אך יש תקווה גדולה שהדברים ישתנו לטובה. הרשויות משתפות פעולה ולומדות, אנחנו לומדים ובעוד מספר שנים נוכל לשלוח נבחרת שתייצג אותנו בכבוד ולפחות לעלות לגמרB . מחשבות לגמר A  קיימות, אך זה ידרוש מהרוכבים אימונים בחו''ל, עם רוכבים ברמה הגבוהה ביותר,  תקציבים ורשויות שיתמכו בנבחרת ישראל כמו בכל המדינות המתוקנות. אני אופטימי. אין לי ספק שרוכבי נבחרת ישראל עשו צעד קטן בשבילם וצעד גדול לספורט המוטוקרוס הישראלי.

כחובב ספורט מוטורי בכלל וכרוכב מוטוקרוס בפרט אני יכול לומר שהאירוע המדהים שנכחתי בו לימד אותי איך ספורט מוטורי צריך להראות ואני מאוד אשמח לראות את הדור הצעיר שקם במוטוקרוס הישראלי ילדים מגיל 8 ומעלה קוטף את הפירות.

קישורים לכתבות נוספות על מוטוקרוס האומות 2013

אופנועים: בלגיה חוזרת לאחר 10 שנים לנצח את מוטוקרוס האומות

סיכום יום המרוץ הראשון: מוטוקרוס האומות 2013

מרוץ אופנועים: מוטוקרוס האומות 2013

תגובות

0 תגובות