שטח 4X4 > כתבות > נותנים בגז

עומר מהנדס ג'יפים (או כל מגיב משתלח אחר)

תגובה לתגובה אלימה במיוחד למבחן ה-SUV הגדול.
טור עורך על טוקבקים, מדורת שבט, תרבות שיח ושגיאות כתיב

קשה להיות עיתונאי בימינו. האינטרנט ותרבות השיח, ייצור התוכן וצריכתו שברא מדיום זה פגעו קשות במעמדם של יוצרי התוכן. פעם עיתונאי נהנה מהפריבילגיה שנלוותה לעצם מיקומו על במה מוגבהת, משקיף ממרחק לעבר הקהל, אשר בולע בצמא את דבריו. היום מתפרסמת כתבת אינטרנט בצמידות מכאיבה לתגובות של הקהל, אשר עולה בעצמו אל הבמה המוגבהת וצועק את דבריו, למען ישמעו כולם. וכאשר כולם צועקים וכאשר הדובר רוצה שכולם ישימו לב דווקא אל דבריו, הצעקות הופכות רמות יותר, התוכן הופך נמוך ופרובוקטיבי יותר ותרבות השיח סביב מדורת השבט הופכת (כמו כמעט כל שיח במדינתנו, לצערי) רדודה, אלימה, פוגענית ומאוד לא משכילה.

לא. איני מבכה את המצב, או חפץ לעמוד על במה, מורם מעם ולהתנהג בהתנשאות מזלזלת. ממש לא. אני דווקא חי היטב עם המיקום של הבמה ממנה אני משדר, הנמצאת די קרוב לראשי הקהל. אני גם טורח להפיק את המרב מהתקשורת הבלתי אמצעית עם הקהל שצורך את התוכן שאני מייצר, המספק לי תובנות, רעיונות ומשוב ישיר ומיידי.

איני מגיב לרוב להשתלחויות, אך במקרה זה החלטתי לחרוג ממנהגי. משהו בתגובה של עומר צד את תשומת לבי. משהו בניגוד בין הפירוט הרב של הטיעונים לבין רמתם הנמוכה ולעומת זאת הדמיון הרב בין תכונותיו של המגיב, לבין הנושאים עליהם הוא מתרעם. ניגודים אלה גרמו לי להגיב לתגובה ולהראות למשתלח שהשתלחות סביב מדורת השבט עלולה להיות חרב פיפיות ואם אתה עולה לבמה כדי לצעוק, אתה עלול לחטוף צעקות בעצמך. לכן יצוטטו כאן טענותיו של עומר עם התייחסות שלי.

''קטגוריית ה-SUV = Sport Utility Vehicle מעולם לא התיימרה לרדת לשטח טכני כל שהוא'', טוען עומר. נראה לי שאתה מתבלבל קלות. מיצובישי פג'רו, כמו איסוזו טרופר, כמו לנד רובר דיסקברי הם כולם SUV. יש להם ידית קטנה, או כפתור קסם כלשהו, המפעיל את יחס ההעברה הנמוך בתיבת ההעברה (המכונה בלע''ז LOW), המאפשר להם לזחול במעלות קשים ומיועד בדיוק בשביל שטח טכני.

''רכב השטח הטוב בעולם הוא עדיין מרצדס G קלרס'', ממשיך עומר, אחרי שהוא מתאר את גולשי וואלה! רכב כמטומטמים. עומר היקר, חיפשתי ארוכות באתר העיתונות של מרצדס – גם בחלק ההיסטורי – ולא מצאתי דגם הנקרא G קלרס. אולי כדאי ללמוד להקליד בלי תאויוט, לפני שמתחילים לכנות את כל העולם בשמות. ''בצה''ל החליטו חכמינו החלמאים היקרים ''לחסוך'' ולבן (טעות ההקלדה במקור. ר.פ.) צה''ל הוא הצבא היחיד בעולם שמפעיל את ההאמרים ללא אפשרות לנעילת כל הדיפרנציאלים!'' מרביץ עומר תורה בגולשים. איני יודע היכן בדיוק למדת הנדסת רכב, אך נראה כי נרדמת בקורס על ההיסטוריה של ההאמר, כי הדגם הצבאי של האמר – בארץ ובעולם – מציע לנוהגים בו להשתמש בדוושת הבלם כדי להתגבר על הצלבות, או מצבים בהם נדרשת נעילת דיפרנציאל.

''פחחחחחח מה הקשר בין מהלך המתלה לקשיחות השלדה - כלום חוץ מרפיון השכל של הכותב!'', מעיר עומר בעדינות, אחרי שסיים לחלק ציונים להשכלת הכותב. נראה שלפני שהמגיב היקר נמלט משיעורים בהנדסת רכב, הוא גם התנתק משיעורי הבנת הנקרא. צודק עומר כאשר הוא קובע כי אין קשר בין מהלך מתלה, לבין קשיחות שלדה, אך במשפט שהוא מצטט מהכתבה נכתב בפרוש ''מהלך גלגלים'', שהוא מונח המתאר מהו המהלך שיכול לעבור הגלגל. מונח זה מושפע מגמישות השלדה, משום שככל שהשלדה גמישה יותר, היא מאפשרת לגלגל לנוע מהלך ארוך יותר, מעבר למהלך שמאפשר המתלה.

אפשר היה להמשיך עוד, אך לצערי הרב עומר קטע את ההשתלחות והפסיק להשכיל אותנו, לעלוב בנו ולחנך אותנו. את כולנו, כותבים, עורכים, צלמים, גולשים וישראלים. אין לי כל בעיה עם ביקורת. כלומר, ביקורת עניינית, אינטליגנטית, תרבותית, עדינה, שנונה, או בקיצור, כל תכונה אחרת ההופכת דו שיח למהנה ולא לשיחת ניבולי פה ברמת פיפי-קקי, המתאימה לגיל מנטלי אחר. להתראות בטוקבק הבא, רק דאג שהוא יענה לקריטריונים מינימליים של תרבות.


מבחן הדרכים לו נכתבה התגובה
התגובה של עומר המהנדס באתר וואלה שם הופיע מבחן הדרכים שערך אתר השטח

תגובות

4 תגובות

1

Ogash Ofer

26 בנובמבר 2007 ב 05:34

שיח אינטרנטי

כמו בהרבה תחומים: לפעמים היתרון הופך לחיסרון.
השיח באינטרנט, בפורומים ובטוקבקים, מאפשר לשתף את הגולשים בעבודה העיתונאית ברם חושף את הגולשים לבליל של שטויות.
אני בטוח כי הגולש האינטליגנטי יודע להוציא את המוץ מן התבן ולהבחין בין תגובה טיפשית לבין תגובה עניינית.

2

אורח/ת

26 בנובמבר 2007 ב 15:22

כנסו כנסו - אחד שמבין

יש לדעת איך להתחייס לטוקבקיסט כזה או אחר - זה הקסם (לטוב או רע) של האינטרנט .
מעבר לזה שזה אמצעי הקשר היחידי של הקוראים להגיב ולהשמיע את דעתם...
הבעיה שלפעמים מסתתרים איטרסנטים, שמעבר לדעתם "החשובה" רוצים גם להשמיץ. לכן יש לדעת איך להתייחס... בשורה התחתונה (תרתי משמע) -
רובנו אוהבים לקרוא טוקבקים! אבל לא עם כולם אנחנו מסכימי ם.

3

אורח/ת

26 בנובמבר 2007 ב 20:25

רני, אתה מתעצבן ?

הרי אתה ידוע כרגוע באדם. כנראה שרפה שכל אחד שבר את הקש והיית חייב להוציא קיטור... מותר לך, ואפילו רצוי.. ראה זה פלא, על הדרך יצאה לך עוד "כתבה" נחמדה ושנונה לאוסף.
תגיד, אפשר להצטרף לאיזה טיול ?
אודי

4

אורח/ת

28 בנובמבר 2007 ב 21:40

רני המשך כך...

כחובב משובע של שטח וילד רחוב שגדל בעמק...
רני אתה תותח איזה כיף שיש עיתונאים כמוך,מקצוען,אמיתי ושונה מאחרים{לא כמו העיתונאים}.
המשך כך...
השועל מכ....
ונגן בלליקה!!!