שטח 4X4 > כתבות > ביטוח וחוק

ילדים, עזבו את הכננת

האם תאונה, שארעה במהלך משחק ילדים בכננת קדמית של ג'יפ, מהווה "תאונת דרכים" כמשמעותה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים?

העובדות: כננת לחילוץ עצמי, הותקנה בקדמת ג'יפ, למקרה שהג'יפ ייתקע בשטח.  הכננת מופעלת על ידי שלט. החיבור של השלט אל הכננת נעשה באמצעות כבל. הכננת מופעלת על ידי מצבר הג'יפ גם כאשר מנוע הג'יפ כבוי. שלושה ילדים שיחקו בג'יפ שעמד בחצר בית. הילדים חפצו לחבר את כבל הכננת לעמוד בחצר, כדי לגרור אל העמוד את הג'יפ. אחד הילדים החזיק בוו שבקצה הכבל ויחד עם ילד שני ניסו למשוך את הכבל ללא הצלחה. ילד שלישי לחץ על הכפתור בשלט הגורם לכבל הכננת להסתובב. אצבעותיו נמחצו.

פסיקת בית משפט השלום והמחוזי

בית משפט השלום בנצרת קבע כי האירוע אינו מהווה תאונת דרכים. החזקה המרבה של מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכאני של הרכב לא חלה, מאחר ולא מתקיימת הסיפא של החזקה לפיה לא שינה הרכב את ייעודו המקורי.  במקרה זה, הג'יפ לא נתקע ולא נזקק לפעולת חילוץ כלשהי.

בית משפט המחוזי בנצרת אישר ברוב דעות את פסיקת בית משפט השלום, אם כי מנימוקים אחרים. הנשיא אברמוביץ סבר כי לא מתקיימת ההגדרה הבסיסית של החוק, הדורשת שימוש ברכב למטרות תחבורה. הרי השימוש שעשו הילדים ברכב לא היה למטרת תחבורה, אלא לצורכי משחק ושעשוע. כמו כן אין מקום להחיל את החזקה המרבה בדבר ניצול הכוח המכאני של הרכב, שכן חזקה זו חלה רק על רכב דו תכליתי והג'יפ אינו מהווה רכב כזה.

השופטת אפל-דנון סברה אף היא כי החזקה המרבה בדבר ניצול הכוח המכאני של הרכב אינה חלה, כיוון שבפועל לא נוצל הכוח המכאני של הרכב. השופט ממן, בדעת מיעוט, סבר שהאירוע מהווה תאונת דרכים, כיוון שחלה במקרה דנן ההגדרה הבסיסית. הדרישה כי השימוש ברכב יעשה למטרות תחבורה הינה דרישה אובייקטיבית. במקרה דנן התקיימה דרישה זו.

אתר האינטרנט של משרד עוד קליר

תגובות

5 תגובות

1

Ogash Ofer

02 במרץ 2008 ב 13:03

תאונה בשטח

מקריאה של הכתבה נראה שאם התאונה הייתה מתרחשת בשטח בעת חילוץ הרכב או עזרה וחילוץ רכב אחר אזי היה נכנס המקרה להגדרה של "תאונת דרכים".

2

Ogash Ofer

02 במרץ 2008 ב 13:07

רק עם כפפות

וזו הזדמנות טובה להזכיר כי עבודה עם כננת היא רק עם כפפות.
עבודה עם כפפות יכולה לחסוך כמה אצבעות מחוצות שכן בדרך כלל הכפפה תימשך פנימה לכננת והמחזיק יוכל להספיק למשוך אצבעותיו החוצה.

3

ilan4x4

02 במרץ 2008 ב 18:54

סקרנת אותנו ...

איך הסיפור הזה נגמר?
האם זו רשלנות של בעל הרכב שאיפשר הפעלת הכננת ללא נכוחותו?
האם כננת אמורה לפעול ללא הפעלת סוויץ הרכב? לא ניתן "לנעול" אותה?

4

ליאור קרלינסקי

09 במרץ 2008 ב 11:21

חברים האם רכב חשמלי או היברידי לא מבוטח

מקריאת הכתבה נאמר שאם המנוע המכני בנזין או דיזל אינו עובד אין ביטוח מה קורה עם ההברידים כמו כן מה היה דין רכב שלא הודלק ורק הילדים היו מורידים את בלם החניה והרכב היה מוחץ את הילד בחוץ איני משפטן אך צריך להעלות את הנושא
פרט לכך יש לחייב בהתקנת כננת מפתח לידה שמפסיק את מתח החשמל למצבים אילו
וטוב שעה אחת מוקדם יותר - כל המציל נפש אחת .......

5

gkzr

28 במרץ 2008 ב 08:23

התדרדרות של רכב הינה תאונת דרכים לכל דבר

בין אם מנוע הרכב עובד, אם לאו.

חוק הפיצויים לנפגעי ת.ד. מורכב ומסובך וקיימים מצבים רבים בהם מוטל ספק האם מדובר, בעת תאונה, בת.ד. על פי החוק, אם לאו.

העקרון המנחה, לרוב, הוא האם השימוש שנעשה ברכב הינו למטרות תחבורה, אם לאו, אך ישנם חריגים רבים ו"כל נושא הוא לגופו" כמובן.