שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגת שטח מועדון ג'יפ יער בן שמן 20/1/17

Jeep אמיתי יש רק אחד ומי שרוכש Jeep אמיתי עושה את זה כדי להינות ממנו גם בשטח. ובשביל זה מומלץ לקבל הדרכה ומושג ראשוני על מה ש-Jeep אמיתי יודע לעשות כשהכביש נגמר. לכבוד זה התאספנו שוב ביער בן שמן ליום של לימוד וכיף.
צילמו: יגאל גוילי, יגאל ליברמן ודרור ברלי

נתחיל במזל טוב כפול. מזל טוב למותג Jeep שעבר לידי יבואן חדש בישראל – חברת סמל׳׳ת. מזל טוב גם לסמל׳׳ת שזכתה במותג השטח האייקוני ביותר שיש. גם בידי היבואן הקודם, חברת ׳׳מכשירי תנועה׳׳, זכה המותג להתייחסות רצינית שכללה הדרכות וטיולים – כעת בידיים חדשות ומלאות מוטיבציה, עתיד המותג בישראל נראה טוב מתמיד, עם הרחבת ליין הדגמים המיובאים ומחירים אטרקטיביים יותר - אז כן, בהחלט יש למה לצפות.

להדרכת הנהיגה התאספה חבורה קטנה שכללה הכל מהכל – ממנהל המותג ומנהלת קשרי הלקוחות של המותג בישראל שהגיעו ברנגייד 4X4 קטן וחדש מהניילון, דרך בעלי ה-Jeep החדשים  שהגיעו בצ'רוקי לימיטד, גרנד צ'רוקי לרדו, צ'רוקי  KK ׳׳ישן׳׳ מ-2012, צמד רנגלר-ספורט במרכב קצר וארוך וצמד רוביקונים. ואם זה לא מספיק, אז גם המדריך, אנוכי, מגיע בג'יפ... אמנם סופה ישראלית חבוטה, אבל עדיין על גלגל ההגה מתנוסס סמל מקורי של Jeep!

בפרק התיאורטי אנחנו מדברים על מבנה רכב 4X4 ומערכותיו, על ההבדלים בין מערכות הנעה כפולה מזדמנת מול קבועה, על תיבות הילוכים, על תיבות העברה, על דיפרנציאלים ונעילות, מבנה מערכות מתלה וחשיבותם של גלגלים גדולים, זויות מרכב, מהלכי מתלה ומרווח גחון.

כרגיל, מתעכבים לא מעט על מערכות האלקטרוניות המודרניות – ABS, בקרת היציבות ESP, ובקרת המשיכה ETC. בפרק העוסק באמנות נהיגת השטח עצמה, דיברנו על ׳׳נהיגה מתוכננת׳׳ בטוחה ומהירה יותר, על הדרכים הנכונות להתמודד עם מכשול, על עליות ועל ירידות, על שיפועי צד ועל העמסה נכונה של הרכב ולכבוד תנאי השטח שהתכבדנו בהם – דיברנו גם על מעברי שלוליות עמוקות ובוץ חלקלק, השלכותיהם והדרכים להתמודד עימם בשלום וכמובן – שעם כל הכבוד לתורה ולכללים העקרוניים, לכל מכשול יש להתייחס בפני עצמו באופן פרטני.

התיאוריה מתארכת מעבר לרגיל משום שבקבוצה שלנו יש חמישה דגמי Jeep שונים, כל אחד מהם בעל מבנה שונה ומערכות מעט שונות שכולן מצריכות התייחסות בהתאם, אבל הקבוצה מפגינה סבלנות ראויה שמשתלמת להם בהמשך.

הסתיימו הדיבורים והגיע זמן המעשים. אנו מתגלגלים בשיירה לעבר המכשול הראשון – עליה טרשית ודרדרתית שכל הג'יפים לא מתרגשים ממנה ומטפסים בפיהוק מנומנם.

לנוכח הביצוע הנונשלנטי, אני מחליט לאתגר את הקבוצה במכשול קשה הרבה יותר. עליה קצרצרה, תלולה, עם מדרגות והצלבות עמוקות. הרבה פחות פשוטה ממה שהיא נראית. זהו אינו מכשול חובה ומפאת החשש מנזקי מרכב תחתון, מפתנים וכו', כמה מהכלים הרכים יותר עושים מעקף מהצד ונהגיהם מצטרפים לצופים.

כל היתר מגלים שהמכשול הזה, שעלול להיות קשה ודרמטי לכלים אחרים, לא בדיוק מפחיד כשיושבים מאחורי הגה של Jeep שמטפס בעליה בנונשלנטיות וללא פרפורים ודרמות.

אח׳׳כ תרגלנו שיפוע צד, שיחקנו קצת בטיפוס העליות של ׳׳קיר המוות׳׳ - ושוב, קיבלנו תצוגת תכלית שהדגימה את מה שאני יודע לאורך 27 שנות ג'יפאות ובעלות על Jeepים: שיש רכבי שטח, כולל מכובדים בהחלט ובעלי יכולות - ויש Jeep. וההבדל, הו ההבדל – תהומי.

סיימנו בהיכרות עם נקודות החילוץ והריתום בכל אחד מדגמי ה-Jeepים, סקירת ציוד החילוץ שצריך להימצא בכל רכב שיוצא לטייל בשטח, בוודאי ב-Jeepים שבאופן טבעי מגיעים הרבה יותר רחוק מכלים אחרים – רצועות, שאקלים, מדחס אויר, ערכת תיקון תקרים, את חפירה, כפפות עבודה, עזרה ראשונה וכמובן, איך לא – פק׳׳ל קפה מצוייד היטב שתיקתק עבודה טובה, כהרגלו...

דיברנו על עקרונות בסיסיים בחילוץ, אזהרות לגבי נהלי בטיחות בשימוש בצעצועים הללו שבידיים לא מיומנות פגיעתם עשויה להיות רעה. וכמובן – קצת דיבורים על טיולים, דרך ארץ בשטח ועל מועדון Jeep שמציע לחבריו פעילות ענפה.

בסופו של היום, ניתן היה לראות בעיניים את השיפור התהומי ברמת הנהיגה והבטחון העצמי של בעלי ה-Jeep החדשים, שכעת הם יכולים להינות מהם יותר ולהגיע עימם רחוק יותר בבטחון מלא. נהניתי להדריך אתכם – נתראה בשטח ובטיולים!

קישורים לסיכום ההדרכה:

אינציקלושטח:

דיפרנציאלירידהעלייה,  שיפועשיפוע צדבקרת אחיזהבקרת יציבותABSESP

מערכות ההנעה:

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

 מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

 

טיפים לנהיגה בשטח :

טיפוס עלייה

ירידה תלולה

שבילים מהירים

שיפוע צד

ציוד בשטח

ג'יפונים – נהיגה עם אתגר

לפרטים ולהרשמה להדרכות נהיגת שטח של מועדון Jeep הקליקו כאן
ליומני המסע של כל הדרכות הנהיגה הקליקו כאן

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

30 בינואר 2017 ב 12:23

שמחנו לקבל הדרכה מדרור

לפי דעתי אחד המדריכים הטובים. תודה על ההדרכה שתרמה הבנה יותר טובה של מכלולי הרכב הספציפי, הבנה טובה יותר של יכולות הכלי והגבירה את הביטחון בנהיגה.