שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה ללקוחות סוזוקי

תיעוד של יום הדרכה ללקוחות סוזוקי שחלקם נהגים שזו להם הפעם הראשונה לטעום נסיעה בשטח ממש, חלקם כבר למודי מעט נסיון אך זה עתה רכשו רכב חדש ומאובזר, אך כווווולם צמאי דעת ומלאי הקשבה...

ההדרכה בוצעה לנהגי סוזוקי הג'יפון הקרוב ביותר לאחיו הגדולים ה"ג'יפים"

ההדרכה בוצעה לנהגי סוזוקי הג'יפון הקרוב ביותר לאחיו הגדולים ה"ג'יפים"ההדרכה בוצעה לנהגי סוזוקי הג'יפון הקרוב ביותר לאחיו הגדולים ה

החלק העיוני

מצאנו חלקת חורש נחמדה שם הקמנו מקרן ומסך, ולמדנו על נהיגה בשטח. הפרק הראשון פרקים רלוונטיים במבנה רכב ממונע.

הצורך בדיפרנציאל

הצורך בדיפרנציאלהצורך בדיפרנציאל

איך פועל הדיפרנציאל

לאחר שהבננו את הצורך בדיפרנציאל (לאפשר לכל גלגל להסתובב במהירות שונה המוכתבת כאשר הרכב נכנס לסיבוב), צפינו בסרט מדהים שצולם בשנת 1930 המסביר לכל נפש את הצורך בדיפרנציאל והפתרון המכאני הכל כך פשוט.
אבל אין מה לשמוח מוקדם מדי משום שדיפרנציאל פתוח כפי שהוא קרוי בעגה המקצועית יוצר בעיה כאשר אחד מהגלגלים שנועד להניע את הרכב מאבד אחיזה (שלג, בוץ, מעל בור, בהצלבה). ומה הבעיה - ? כאשר אחד הגלגלים שאמור לקבל תנע (torque) ללא אחיזה אין מה שימנע מכך שכל התנע מגל הארכובה יפנה אליו והוא פשוט יסתובב חופשי ואילו הגלגל שדווקא יש לו אחיזה, עומד דום ולא זז.
אז מה הפתרון-? הפתרון הוא כמובן טכניקה כלשהי למנוע מכל התנע לעבור לגלגל שללא אחיזה. ישנן שלשה פתרונות מקובלים בין מרבית כלי הרכב:
1.    נעילה מוחלטת של הדיפרנציאל
2.    נעילה חלקית המיועדת להקטין את כמות התנע המופנית לגלגל שללא אחיזה LSD – limited slip differential).
3.    הפתרון המודרני ברכבים המצויידים בבקרה אלקטרונית של מערכת ההנעה. הסברנו את שלשת הפתרונות וראינו קליפ אנימציה המסביר את פעולת שלשת סוגי הנעילה.
 

פרק שלישי הנעה רב גלגלית

לאחר שהבננו את הצורך בדיפרנציאל, את הבעיה שהוא יוצר בנסיעה שלא על משטח אחיד (שטח, שלג, בוץ,), התוודענו לפתרון שנתן המתכנן לשיפור עבירות רכב גלגלי בתנאים קשים.
אז אם ברכבים הראשונים שעלו על הכביש (בראשית המאה הקודמת) לא היה דיפרנציאל, אלא ההנעה מהמנוע עברה באופן קשיח לגלגל אחורי אחד בלבד (וכך נמנעה הבעיה של מהירות סיבוב שונה של הגלגלים בעת סיבוב,) הרי לנוכח קשיים בהנעת הרכב עם גלגל אחד רצו להניע שני גלגלים אחוריים, (ואז נדרש הדיפרנציאל), הגו המתכננים רעיון להניע את הרכב באמצעות כל ארבעת הגלגלים. אז את ההבדל במהירויות של הגלגלים בסרן הקדמי בעת סיבוב פתרו עם עוד דיפרנציאל, אך יש גם הבדל במהירות בין הסרן הקדמי לאחורי. לפתרון בעיה זו נחלצו המהנדסים ובאו עם מספר פתרונות ואנו למדנו בעזרת מצגת מהם הפתרונות הקיימים היום.

מה קורה כאשר גלגלים מאבדים אחיזה ומחליקים.

על מנת להבין את השפעת כוח החיכוך או העדר כוח חיכוך במצבים של משטחים חלקלקים (שלג, קרח, בוץ) ראינו מספר קליפים המראים את איבוד האחיזה של רכבים בעת ביצוע עצירות פתאום פניות פתאומיות או נסיון פשוט להתקדם על משטח חלקלק.

מערכות הבטיחות ברכבים מודרניים.

לאחר שהתוודענו לסכנות ולמצבים שנגרמים עקב אובדן אחיזת צמיגים (על כביש) למדנו על מערכות הבטיחות המותקנות ברכבים מודרניים (כיום לא ניתן לייבא רכבים חדשים שאינם מצויידים במערכות אלו). עשינו זאת באמצעות הסבר מילולי ולאחר מכן צפינו במספר קליפים שעונים על ההגדרה קליפ אחד שווה אלף מילים...

שיפועי צד

לאחר שהבנו את המכניקה של מומנטים סטטיים ודינאמיים ראינו מספר סירטונים של חברים שהתהפכו כתוצאה מהתנהגות לא נכונה ללא ידע וגם חובבנית ואפילו חסרת אחריות.
בהדרכה המעשית נדגים ונסביר כיצד נוהגים במצבים של שיפועי צד הכרחיים. (שיפועי צד לא הכרחיים מתרחשים בעת התנהגות לא נכונה בשיפועים אורכיים  (עליה או מורד).
 

מה נעבור בהדרכה המעשית - שקף ותמונות

מה נעבור בהדרכה המעשית - שקף ותמונותמה נעבור בהדרכה המעשית  - שקף ותמונות

קצת קישורים לסיכום ההדרכה:

אינציקלושטח
דיפרנציאלירידהעלייה,  שיפועשיפוע צדבקרת אחיזהבקרת יציבותABSESP 


מערכות ההנעה והבטיחות  ברכב: 
דיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות  איתו 
שימוש בנעילת  דיפרנציאל 
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית  ו- ABS 
הפתרון הטכנולוגי –  בקרת אחיזה ובקרת יציבות 
טיפ נהיגה: לנתק או לא  לנתק 

טיפים לנהיגה בשטח : 
טיפ לטיפוס עלייה 
טיפ לירידה תלולה 
טיפ לשבילים  המהירים 
טיפ שיפוע צד 
טיפ ציוד  בשטח 

ולסיום מבחן מעשי במעלה קטן - כולם עברו בציון גבוה

ולסיום מבחן מעשי במעלה קטן - כולם עברו בציון גבוהולסיום מבחן מעשי במעלה קטן - כולם עברו בציון גבוה

תגובות

1 תגובות

1

Brooks

16 בפברואר 2014 ב 08:59

הדרכת נהיגה סוזוקי

אין מדריך יותר טוב מאמיר נחומי!!!
מסביר טוב נותן הרבה ביטחון!!!
ממליץ לכל מתחיל