שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

הר כרכום - ''הסנה הבוער'' - דצמבר 2014

שלושה טיולים רצופים להר כרכום המכונה ''הר האלוהים'' ולתצפית על הסנה הבוער, בימים הקצרים בשנה.
הטיול המיוחד מתקיים פעם בשנה בלבד ומעורר סקרנות שוב ושוב.
הטיול אינו עוסק ברכבי שטח ועבירות, אלא בתופעה מעניינת המתרחשת על הר כרכום, עליו ניתן להעפיל רק בהליכה.

שלוש קבוצות מטיילים גדולות, השכימו בשעת בוקר מוקדמת, עשו את הדרך הארוכה, טיפסו רגלית על ההר והכל, כדי לראות את התופעה המעניינת של ה''בעירה'' על ההר.
בין לבין דיברנו על נושאים הקשורים לתופעה, אך גם על יהדות, תופעות טבע ועל עם ישראל הקדום.

תמונות: צחי זנגי, כרמי ברגמן ואילן אמיתי

התחלה

שעת בוקר מוקדמת במצפה רמון. החבר'ה מתאספים בשעה היעודה. קר מחוץ לרכבים ואני משתדל לקצר את השהייה במקום למינימום. רישום המגיעים ויוצאים לדרך. המאחרים יצטרכו לתפוס את השיירה שלנו, בהמשך כביש 40. אוספים על הנתיב, את המשתתפים שישנו בחניון בארות וממשיכים דרומה. בכניסה לנחל ציחור, כבר יותר חם, יש זמן לארוחת בוקר קצרה, תדריך כללי, הרצאת פתיחה לנושא הטיול, חלוקת מכשירי קשר ויוצאים.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

הדרך להר

הדרך להר כרכום ארוכה, אך קלה ברובה. זה מאפשר גם לנהגים להנות מנוף בראשית של איזור הנחלים הגדולים. מידי פעם, חוצה את הדרך עדר של צבאים המתרחקים לטווח בטוח, אך גם עוצרים להצטלם. הדרך הקלה, מאפשרת לנו לגמוע את המרחק בזמן קצר יחסית. הפסקות קצרות, קצת שעשועי עבירות להפגת השגרה ואנו מתקרבים להר.

הר כרכום

בהר כרכום נמצא ריכוז גדול במיוחד של ציורי סלע ואתרי פולחן. גם החולקים על התאוריה הרואה בהר כרכום את הר סיני המקראי, מסכימים כי המקום שימש מרכז פולחן במשך שנים רבות. הממצאים בהר ובסביבתו אמנם אינם מוכיחים חד משמעית כי זהו הר סיני, אך הם מסקרנים והתאמתם לסיפורי המקרא מעוררת מחשבה.

הסנה הבוער

בהר ובסביבתו, נמצאים אתרים מעניינים הקושרים את המקום להר סיני ולאירוע הסנה הבוער. העצירות בהם מאפשרות לנו להרחיב את הידע הרלוונטי, אך לא פחות חשוב, מאפשרות למתקשים, לנוח מהטיפוס בעלייה התלולה. האירוע המרכזי הוא הסנה הבוער, מראה להבה הבוקעת מתוך הסלע, במצוק ממול. אנו מגיעים לנקודת התצפית ומתמקמים.

הפסקת צהרים

ראינו את הסנה בוער, ירדנו מההר והגיע הזמן לארוחת צהרים. בכל שנה, הפסקת הצהרים ארוכה ומאפשרת למשתתפים אפילו לישון קצת. הוראות הצבא ולוחות הזמנים שהוא הכתיב, לא אפשרו לנו לקיים הפסקת צהרים כמתוכנן. קיצרנו קצת פה, קיצרנו קצת שם, אבל אכלנו טוב ויצאנו לכיוון כביש 10 - כביש הגבול המערבי.

כביש 10 - כביש הגבול המערבי

כביש 10 (הנמשך לאורך הנופים היפים ביותר בארץ) הוא כביש הגבול עם מצרים, המתחיל ברצועה ומסתיים בחיבור לכביש 12 בצומת סיירים. למרבה הצער, לפני מספר שנים, אסר הצבא את נסיעה בו, אך מי שהספיק לנסוע בו לכל אורכו יודע, כי אין דומה לו בארץ. נסענו בכביש עד לצומת חריף ומשם לכיוון צומת הרוחות, בואכה מצפה רמון. השקיעות מהר חריף הרשימו כל יום מחדש וביום ראשון כשגשם כבר ירד, הציצה קשת בקצה האופק. יום ארוך ועמוס, הסתיים לפנות ערב, בתחנת הדלק של עבדת. גם לאלה שישנו במצפה רמון או בסביבה, לא מדובר ביום קל. על אחת כמה וכמה, לאלה שיצאו מהמרכז באמצע הלילה. כך או כך, כל הקבוצות בשלושת הימים שיתפו פעולה לכל אורך הטיול וסייעו בהצלחתו. כמעט ללא תקלות, עם עמידה בזמנים והכל, כדי שכולם יוכלו לנצל את היום עד תום. תודה רבה לכולכם. נעמתם לי מאוד. להתראות בטיולים הבאים.

תודות וקישורים

הזדמנות טובה לומר תודה לחברת מכשירי תנועה, יבואנית הצ'ירוקי החדש בו נהגתי ומותג ג'יפ. הנהיגה בצירוקי הייתה חוויה נהדרת. קישור למבחן דרכים של ג'יפ צ'רוקי סיכום אירוע השקת הצ'רוקי החדש בישראל קישור לכל הטיולים והמסעות הבאים בארץ להתראות בשנה הבאה.