שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מכוכב השחר לעין מבוע 17-10-2009 מדריך : וייזל עדי

לאחר שיחת טלפון קצרה מחברים שהציעו לי להצטרף אליהם לבדיקת ציר חדש, החלטתי להוציא טיול למקום ולראות כמה ג'יפאים ישמחו לחקור איתי ולחנוך יחד את הציר החדש.
מסלול יפה ביותר שתחילתו במושב כוכב השחר בכביש אלון וסופו בעין מבוע, מעיין מיוחד במינו שאודותיו אספר בהמשך - והרי על ביקור ושחייה במעיין בימים חמים של סוף הקיץ לא ניתן לסרב!!
לא יכולתי לוותר על ביקור במנזר סנט ג'ורג הנמצא מרחק נגיעה מכביש אלון ולאלו שאהבו את הביקור במנזר המרסבא ימצאו את סנט' ג'ורג כהעתק מדויק אך מיניטורי של המרסבא.
בניגוד למסלולים אחרים אותם אני מוביל ומכיר היטב, המסלול הזה היה חדש לי וזו הפעם הראשונה שביקרתי בו וההרגשה הזו לטייל במקום כ'כ יפה וחדש עם נוף ותצפיות שלא הכרתי עד כה, הייתה הרגשה נפלאה שלא ניתן לתאר במילים אלא פשוט לראות תמונות ולנסות להבין.
מדריך : וייזל עדי.

עין מבוע

עין מבועעין מבוע

תחילתו של המסלול ממש בכניסה למושב כוכב השחר, אך מאחר והמדובר ביישוב בעל אופי דתי, לא ניתן להיכנס דרך המושב ויש למצוא דרכים חלופיות. תוך דקות מצאנו שבילון המקביל לגדר היישוב איתו ניתן להיכנס לשטח אך לא לפני שעולים לתצפית. לפני שהתחלנו את המסלול החלטתי לעלות ל'מצפה רחבעם' (ע'שח'כ רחבעם זאבי- גנדי ז'ל).תצפית ממש יפה על כל בקעת הירדן ובימים עם ראות טובה ניתן לראות את ים המלח. מהמקום אפשר פחות או יותר לראות את כל הציר והואדי אותו אנחנו עומדים לעבר. הפרשי הגבהים בין התצפית לואדי פשוט לא מותירים לי הרבה ברירה והמחשבה איך יהיה לעשות את המסלול הזה הפוך במגמת עלייה לא עוזבת אותי. - אולי בפעם הבאה...צפו פגיעה! מושב כוכב השחר- במסגרת 'מבצע מכפיל' שעליו הכריז גוש אמונים בסתיו תשל'ט, כשבכל יש'ע היו 20 יישובים, התגייסה עפרה להקמת היישוב החדש. משפחות חדשות שהגיעו לעפרה הופנו לגרעין החדש, ובמשך כשנה התגבש גרעין לכוכב השחר.
כוכב השחר היתה אז היאחזות נחל מוקפת אדמות טובות לחקלאות, מה שהפך לענף משמעותי ביישוב. באותה שנה קיבלה ההיאחזות את פרס 'ההיאחזות המטופחת ביותר' של צה'ל. במקום היו מספר מבנים צבאיים וחדרי מגורים בודדים, סביב לדשא מטופח.בטקס צבאי חגיגי אוזרח היישוב באלול תש'מ.
כשנה לאחר מכן הגיעו למקום אשקוביות, והחלו להיווצר תכניות בניה ראשוניות.

אם יש משהו שקשה לוותר עליו ביום קייצי, או ליתר דיוק, ביום חם זה טבילה הגונה במעיין. עין מבוע או בשמו 'עין פוואר' הוא מעיין מיוחד במינו.ראשית כי המקום מתוחזק ע'י הרשויות, ישנו פקח במקום שיכול להסביר על המקום וכמובן לשמור עליו וזה גם רמז יותר מעבה לעובדה שאוטוטו המקום יהיה בתשלום בדיוק כמו הכניסה לשמורת אדי קלט הסמוכה(סתם תחושת בטן אישית). המיוחד במקום הוא העובדה כי מימיו היחסית עמוקים של המעיין, כ - מטר וחצי ולעיתים יותר, פשוט נעלמים תוך פחות מדקה ולאחר 10 דק' עד חצי שעה חוזרים וממלאים את הבריכה. כך הדבר ממשיך במעין מחזוריות. עין מבוע עין מבוע עצמו הוא מעיין פועם, כלומר מעיין שכבה קארסטי שנובע בסלע גיר, בין שכבות רכות וקשות, ומקורו במאגר תת-קרקעי שבנוי בצורה של סיפון, מה שמביא את המעיין לשפוע בפעימות ולא ברצף. לאורך ואדי קלט כולו נבנתה אמת מים שנועדה לאסף את מי המעיינות ולהפעיל בעזרתם שפע טחנות קמח לאורך הערוץ ולהזין את החקלאות של דרום בקעת הירדן. בימים שלאחר מלחמת ששת-הימים כונה האיזור ארץ המרדפים על שום המרדפים שנערכו אחר חוליות מחבלים שחדרו מירדן וניסו להגיע אל תוך מדינת ישראל. כיום האיזור הוא שקט למדי ויש בו מספר ישובים קהילתיים כמו אלון, כפר אדומים ועוד. קצת על האיזור:   ואדי קלט (נחל פרת) הוא הגבול הצפוני של מדבר יהודה ומנקז את צפון מזרח ירושלים אל ערבות יריחו. לאורך הנחל מספר מנזרים שנמצאים כאן עוד מהתקופה הביזנטית (לפני 1500 שנה) אך המבנים שאנו מכירים היום הם חדשים יותר ובני כמה מאות בודדות של שנים. מספר מעיינות הנובעים לאורך הנחל (עין פרת, עין מבוע ועין קלט) הופכים את הנחל למהנה לכל אורך השנה ולא רק בעונות הגשומות ולכן עין מבוע הוא תחנת עצירה מומלצת בדרך מאוויר הפסגות של ירושלים אל החום של מדבר יהודה.

מי שביקר בעבר בעין מבוע/פוואר, קרוב לוודאי שיופתע לפגוש שער מסיבי בכניסה שהובילה למעיין.זה סממן לעובדה כי יש בעל בית במקום.השילוט לא מותיר מקום לספק מי הוא ובכל מקרה אין לי טענה על עובדת היותו במקום , ההפך הוא הנכון אך כולי תקווה כי בעלי הבית לא ינכסו לעצמם את המקום ויהפכו אותו לגן לאומי או כניסה בתשלום בתירוץ אחר. בכל מקרה המעיין שמימיו צלולים קרים עמוקים ובקיצור תענוג לשחות בהם,כאמור, יש בו תופעה מדהימה שלאחר התבוננות בתמונות שלו ניתן לראות את גובה פני המים ולאחר מספר דקות ממש לפני שעזבנו את המקום, גובה פני המים ירד בחצי מטר לפחות.שימו לב לבריכה העגולה והמרובעת.  (דרך אגב היינו שם לא יותר מחצי שעה ובחצי השעה הזו קרתה התופעה וזה ממשיך במחזוריות של פעם בשעה או כמה שעות). כאשר מפלס המים יורד, גם המפל שאת תמונותיו גם הורדתי, המפל מפסיק לזרום. תופעה שגם אחרי שמסבירים אותה, קשה להבין איך הטבע מתנהל בצורה כ'כ מדהימה. תודה לכולם וניפגש בטיולים הבאים. עדי

תגובות

7 תגובות

1

sharonm2

08 בנובמבר 2009 ב 20:49

מכוכב יאיר ..

נשמע מעניין מאוד.אפשר לקבל את ההקובץ לנוויגט?

2

fafulon

10 בנובמבר 2009 ב 20:49

לפחות עדי טרח ללבוש מכנס................

3

עדי וייזל

11 בנובמבר 2009 ב 19:39

הפעם הלכתי על הופעה מסודרת

לבשתי בגד ים כי ידעתי מראש שנגיע למעיין ואכן הוא היה עליי מבעוד מועד.
בניגוד לטיולים אחרים כמו בחוצה ישראל שלא העליתי על דעתי שבאותו יום ספציפי ניכנס לעין תמר ולכן בגד הים לא היה בהישג יד.
מי שמכיר אותי יודע שעל טבילה במעיין אני לא מוותר גם אם הדבר יחייב אותי להישאר בתחתונים.
מעבר לזה - מה התחתונים לא יפים? עלו לי הרבה.... :)

4

אורח/ת

26 בנובמבר 2009 ב 17:11

נקודות מסלול

בבקשה תנו קובץ נקודות מסלול

5

עדי וייזל

29 בנובמבר 2009 ב 18:28

מכוכב השחר לעין מבוע

אין לי קובץ של המסלול אבל הייתי מציע לך לעקוב באתר אחר הטיולים ובחודש דצמבר אני מאמין כי המסלול הזה ייצא שוב.
בכל מקרה, במידה ויש לך גישה למפה טופוגרפית, זהה את כוכב השחר ואת המסלולים היוצאים ממנו לכיוון עין מבוע ואני מאמין כי תצליח לבנות מסלול.
שוב, זו לא המלצה לצאת לשם ללא ידע והכנה מוקדמים כי מדובר במקום מלא!!כפרים ערביים וטעות בניווט יכולה להיות דבר לא נעים.

6

sharonm2

06 בדצמבר 2009 ב 09:44

היה טיול מגניב

אני אחכה...(:

7

yaki-yaki

02 ביוני 2011 ב 08:55

כוכב השחר

בוקר טוב עדי האם בנית קובץ למסלול זה? ואם כן האם זאת תהיה חוצפה לבקש אותו?
יום טוב