שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מגלגל לסרטבא - בקעת הירדן 28.11.09

כהרגלי אחת לחודשיים אני מבקר באיזור בקעת הירדן למסלול מדהים ביופיו עם נוף מהמם, מסלול אתגרי שניתן למצוא בו את כל הדברים שיש במסלול אתגרי.עליות,ירידות, שיפועי צד וכמובן נוף מיוחד במינו-בקיצור תענוג לכל ג'יפאי מתחיל ומנוסה גם יחד.
מדריך:וייזל עדי

תמונה קבוצתית על רקע בקעת ועבר הירדן

תמונה קבוצתית על רקע בקעת ועבר הירדןתמונה קבוצתית על רקע בקעת ועבר הירדן

בזמן האחרון פונים אליי הרבה ג'יפאים כדי שאמליץ להם על דרכים בהם ניתן להגיע לסרטבא.המקום, ללא ספק, הפך להיות בעל מעמד של 'אתר עלייה לרגל ' לג'יפאים. אני סבור שכשם שלא ניתן לוותר על טיולים במדבר יהודה ובנגב, כך אסור לנו, הג'יפאים, להזניח את אזור בקעת הירדן.גם במקום הפחות מטוייל הזה ניתן למצוא את כל מה שמוצאים באיזור מדבר יהודה כמו מסלולים מאתגרים, נוף מיוחד במינו, מעיינות וכיוצ'ב. כל זה ועוד לא אמרתי מילה על המבצר אליו הגענו ממש באור אחרון (את הירידה כבר עשינו בחושך מוחלט) :

הסטוריה
המאה השנייה לפני הספירה. ממלכת החשמונאים בשיאה. זו הפעם האחרונה טרם עצמאות ישראל בה מתקיימת ממלכה בשליטה יהודית.
במזרח הממלכה מוקמות שש מצודות מדבר (מצפון לדרום):

• אלכסנדריון (היא סרטבה)
• דוֹק
• קיפרוֹס
• הורקניה
• מַכְוָר (בעבר הירדן)
• מצדה

לכל המבצרים מכנה משותף:
הם שוכנים במדבר, בפסגות תלולות, מבודדים מסביבתם, פסגתם כחרוט קטום, בראש הנישא – ארמון מפואר וסביבם מערכת מים מרשימה.
אלכסנדריון מוקמה בנקודה שולטת על מרחב עצום באזור בו בקעת הירדן צרה יחסית וסמוך לצומת דרכים (דרך הבקעה והדרך העולה בנחל תרצה לכוון שכם).
המקום היווה זירה להתגוששויות בלתי פוסקות של מלכים החשמונאים עם גורמים חיצוניים וזה עם זה.
יש חוקרים שסוברים כי בדומה להרודיון – המצודה נבנתה גם כמתחם קבורה (מוזוליאון) לאלכסנדר ינאי.

הורדוס שיקם את המבצרים ואף הוסיף את הרודיון ששימשה כארמון קייט וכמקום קבורתו.
תקופת הורדוס ועד המרד הגדול הייתה תקופת שקט יחסי והמקום התפרסם כתחנה השניה
בשרשרת התחנות בהן הודלקה משואה המודיעה על התקדשות החודש :

בראשונה היו משיאין משואות.משקלקלו הכותים, התקינו שיהיו שלוחין יוצאין, כיצד היו משיאין משואות? מכיאים כלונסאות של ארז ארוכין וקנים, ןעצי שמן, ונעורת של פשתן, וכורך במשיחה, ועלה לראש ההר ומצית בהן את האור. ומוליך ומביא ומעלה ומוריד, עד שהוא רואה את חברו שהוא עושה כן בראש ההר השני, וכן בראש ההר השלישי. ומאין היו משיאין משואות? מהר המשחה לסרטבא, ומסרטבא לגריפִּינא, ומגריפִּינא לחוורן, ומחוורן לבית בלתין, ומבית בלתין לא זזו משם - אלא מוליך ומביא ומעלה ומוריד (את המשואה) עד שהיה רואה כל הגולה לפניו כמדורת האש. 
משנה,מסכת ראש השנה, פרק ב` משנה ד

(מתוך אתר yoaview)

מהתמונות הרבות שצירפתי לכתבה אפשר לראות כי הגשמים האחרונים עשו שמות לשטח. החריצים בקרקע הלכו והתרחבו, דבר שהכריח אותנו לתמרן ולבחור את הנתיב הכי פחות מסוכן . השבילים צרים יותר, שיפועי הצד מלחיצים יותר אבל שום דבר לא עצר אותנו מלהגיע לנקודת היעד (גם לא הפנצ'ר ברכב של זומר)- מבצר הסרטבא. דווקא ברגע האחרון, במעלה האחרון לפני הסרטבא נתקעו 2 רכבים ולא הצליחו לעלות את המעלה.שום דבר לא עצר בעדם, חיבור רצועות ומשיכה הגונה העלתה אותם. השעה 16:30, השמש כבר איננה בשמיים וברור לכולם כי את הירידה מההר נעשה בחשיכה מוחלטת.לקחתי פנס , הדרכתי את החבר'ה איך עולים(ברגל!) ובעיקר איך לרדת כדי להימנע מהחלקה (מה שכבר קרה בטיול וגרם לפציעה קלה לאחד המשתתפים) וזכינו לראות את האבנים המסוטטות בצורת לב, שלפי המקורות נבנו עי הורדוס לאהובתו שלומציון המלכה. תודה לכל המשתתפים היה כיף להכיר ג'יפאים חדשים ונתראה בטיולים הבאים. עדי וייזל

תגובות

12 תגובות

1

it27

04 בדצמבר 2009 ב 17:33

תמונות יפות אבל למה לא בפוקוס????

2

עדי וייזל

05 בדצמבר 2009 ב 08:35

התמונות לא בפוקוס כי :

מישהו המליץ לי לכווץ אותם בשיטה שונה ממה שהייתי רגיל עד כה - ולצערי השיטה לא עבדה כפי שאתם רואים . אין לי עותק מהתמונות המקוריות ולכן ניתן לראות רק בגודל המקורי לצערי...
עדי

3

talfef

05 בדצמבר 2009 ב 10:51

תמונות נוספות לטיול

https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=talfef

4

עדי וייזל

05 בדצמבר 2009 ב 13:32

טל או טלי - מעולה תודה רבה

הוספת הלינק הייתה במקום - זה בהחלט מסייע לכולנו לראות כמו שצריך תמונות מהמסע.
תודה עדי

5

קופיטו

06 בדצמבר 2009 ב 00:09

תמונות יפות חבל שלא יכולתי להצטרף בפעם הבאה

6

whisky

14 בדצמבר 2009 ב 10:18

אין קשר בין אבני הלב לאהבה של הורדוס

חבל, כי הטיול נראה ממש נחמד, אבל אין קשר בין אבני הלב לאהבה של הורדוס לשלומציון, אלא אלו אבני זווית לשתי קשתות שנמצאים גם במקומות אחרים.

ראה למשל: "הפסגה עצמה קטנה ורוחבה 30-40 מטר. בולטים בייחודם עמודי פינה בעלי חתך לב שניתן לראות במבנים מהתקופה ההלניסטית (אלכסנדריה), הרומית (שומרון, גמלא) והביזנטית (כפר נחום)." מתוך אתר yoaview.com

https://www.yoaview.com/Yoaview/SITE/?action=showobject

7

עדי וייזל

15 בדצמבר 2009 ב 07:12

whisky כתב/ה:
"חבל, כי הטיול נראה ממש נחמד, אבל אין קשר בין אבני הלב לאהבה של הורדוס לשלומציון, אלא אלו אבני זווית לשתי קשתות שנמצאים גם במקומות אחרים.

ראה למשל: הפסגה עצמה קטנה ורוחבה 30-40 מטר. בולטים בייחודם עמודי פינה בעלי חתך לב שניתן לראות במבנים מהתקופה ההלניסטית (אלכסנדריה), הרומית (שומרון, גמלא) והביזנטית (כפר נחום). מתוך אתר yoaview.com

https://www.yoaview.com/Yoaview/SITE/?action=showobject"
ניסיתי לאתר את המקור ממנו כתבתי את מה שכתבתי אבל טרם הצלחתי. אתה אוליי מתכוון לאבנים שנמצאות בראש הקשת הבנויה - אבן תומכת . לא לזה הכונה. יש מקום ממנו שאבתי את המידע הזה לפיו הורדוס היה במילים שלנו משוגע רצח ילדים כדי שלא ימלכו ולא ילחמו על הממלכה שלו. עוד נאמר שם כי אבני הלב הענקיות הינן עדות לאהבתו העזה לאשתו שלומציון. אני מבטיח שאם אמצא את המקור, אוסיף אותו לשרשור.

8

whisky

15 בדצמבר 2009 ב 16:50

אבני הלב

עדי שלום,

אני לא יודע מה המקורות שלך, אבל האנשים שהסבירו לי הם אלו:
1. חיליק אברג'יל, שהדריך וריכז בביס"ש עפרה, ושהיה רכז מנהל ההכשרה ופיתוח התכנים בחברה להגנת הטבע ומעביר סיורים בקרן הסרטבה, שזו לו החצר האחורית.
2. כתביו ומחקריו של פרופ' יורם צפריר שחקר את הסרטבה וניהל את עונת החפירות היחידה שנערכה במקום (זה גם מה שיואב מסתמך עליו).
3. צורת הלב באותם הימים לא שימשה כסימן לאהבה כמו בימים אלו, למעשה היא לא שימשה לכלום אלא לדברים מעשיים.
4. במקומות אחרים, מבנים בני אותה תקופה חשמונאית משתמשים באבני בסיס בצורת לב כדי לבנות על בסיסן שתי קשתות בתשעים מעלות האחת לשניה בלי שום קשר להורדוס. זה נראה כאילו מאוד נהניתם, אני אהיה שם ביום שישי הקרוב (אם ירצה המז"א), שיהיה בכיף . יריב שמרון

9

ישראל אמיר

15 בדצמבר 2009 ב 19:28

שלומציון והורדוס.

עדי!!! שלומציון המלכה נפחה נשמתה כשהורדוס היה עול ימים , בן שבע לערך . כך  שלא מתקבל על הדעת שהיה מאוהב בה  או נשוי לה . ישראל .

10

עדי וייזל

16 בדצמבר 2009 ב 07:53

כתבה חדשה - מגלגל לסרטבא - בקעת הירדן 28.11.09 מדריך : וייזל עדי

אולי אני מתבלבל עם מרים החשמונאית ?!
בכל מקרה לא הייתי אומר לגבי האבנים אם לא הייתי קורא את זה איפשהו ב web בכל מקרה אם האבנים האלו לא מסמלות את אהבתו של הורדוס למרים החשמונאית - אני הוטעתי ולכן הטעתי ועמכם הסליחה - אני מבטיח לא להתייאש ולמצוא את מקור הטעות - הרי היסטוריון אף פעם לא הייתי ועם מומחים כמו שציינת - קטונתי

11

אורח/ת

18 בדצמבר 2009 ב 10:35

רכבי שטח

איין שם גם רכבי שטח אחרים

12

whisky

21 בדצמבר 2009 ב 11:04

טיול בסרטבה, איזה באסה

אז הייתי אמור לבקר בסרטבה עם חברים, אבל לגנבים תוכניות משלהם, פרצו לי לרכב וביליתי את יום שישי בא.א. גלס במקום בטיול בארץ אהבתי.

נשבר כבר מהגנבים האלו.

אני סומך עליכם שנהנהתים במקומי.

יריב