שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול שטפונות בערבה - ינואר 2010

שיטפון בנחלים, זה משהו מיוחד שלא מוותרים עליו כל כך מהר - כך שגם אני הייתי חלק משיטפון האנשים שבאו לראות את השיטפונות בערבה.
בתאריך 18.1.2010 משעה 1:00 בלילה ועד השעה 13:00 בצהרים היינו במקומות הנכונים ובזמנים הנכונים כדי לראות ולחוות את השיטפונות של אזור הערבה: תצפית המרפסת בנחל חצרה, נחל צין, עין תמר, נקל נקרות, נחל עשוש, נחל פארן

אמצע הלילה וגשום, מגיעים לתצפית על נחל חצרה

יום ראשון 17.1.2010 החל משעות הצהרים התחילו הטלפונים וברורים מי מתי ואיך יוצאים לראות את השיטפונות, היעד היה ידוע וברור – אזור הערבה.

בשעה 21:00 שוחחתי עם עדי וייזל וקבענו שאני מצטרפת אליו לקבוצה שיוצאת בהדרכתו, קבענו באשקלון בחצות ובשעה 1:00 נפגשנו בצומת פלוגות עם קבוצת מטיילים שנרשמו דרך האתר  והגיעו מכל הארץ גם עם ילדים, שקיבלו שעור בגיאוגרפיה, היסטוריה ותרבות ביום אחד (עכשיו הבנתי כמה חשוב להתעדכן כל יום ובימים מיוחדים כאלו גם כל היום, בהודעות ובכתבות שיוצאות באתר השטח). שישה גיפים יוצאים לדרך לאחר חלוקת מכשירי קשר, תדרוך נסיעת לילה וגשם (שלא הפסיק).

עוברים דרך באר שבע ורואים את נחל באר שבע מתמלא, ממשיכים לערד ובדרך מקבלים מופע אור קולי כמו שעדי העביר בקשר, של ברקים במרחב והגשם רק מתגבר. שיירות של רכבים מדרימות יחד איתנו, הכבישים רטובים מאוד חלקם עם אבנים וסחף ובהתאם לתנאי הדרך נוהגים.

בשעה 2:30 נפגשים על הגשר מעל נחל צין עם חברים של עדי מהשטח, מתרגשים למשמע המים שזורמים בעוצמה בנחל שמתחתינו, כיוון שחשוך מאוד לא ניתן לצלם אבל ידענו שמכאן אנחנו הולכים להנות ולחוות חוויות מיוחדות וכך יצרנו שיירה מרשימה של 13 גיפים בדרכנו למרפסת שבנחל חצרה. חושך מסביב, גשום ורעש המים הגועשים לידנו, אנחנו קרובים מאוד לזרימה והרוח דואגת למלא אותנו בבוץ ומים מהנחל עצמו, בעזרת פנסים יכולנו לראות את השיטפון, מראה מדהים, אריה מנצל את המנוחה להכנת קפה.

אמצע הלילה וגשום, מגיעים לתצפית על נחל חצרה

בוץ וקפה ליד הנחל - תצפית המרפסת נחל חצרה

בוץ וקפה ליד הנחל - תצפית המרפסת נחל חצרהבוץ וקפה ליד הנחל - תצפית המרפסת נחל חצרהבוץ וקפה ליד הנחל - תצפית המרפסת נחל חצרהבוץ וקפה ליד הנחל - תצפית המרפסת נחל חצרה

עין תמר - הכביש סגור לתנועה

בקשר מקבלים עדכונים ודיווחים שבעין תמר מוצף, נוסעים לכיוון ולפנינו זרימה חזקה, בחושך ועם עזרה מתאורת הרכבים  מצליחים לראות מה הולך לפנינו, ממש לידי יש שלט ''זהירות מוקשים'', החברה ביניהם מדברים ומזהירים כי ייתכן שהמוקשים יסחפו לכביש לאחר השיטפונות וממשיכים לדרכנו ליעד הבא נחל צין, נכנסים לנחל מתחת לגשר. מחליטים שממשיכים מכאן לנחל פארן ובדרך נעצור לתצפיות בנחלים.

נחל נקרות

הדרך לפארן ארוכה, אנחנו פוגשים מידי פעם על הכביש זרימות מים שמגיעים מההרים שבצד, אבנים וסחף, מיד עדכונים והזהרות עוברים בקשר תוך בדיקת ערנות המשתתפים.

ממשיכים לנחל נקרות, יורדים בזהירות עוברים קצת מעברי מים וכשרואים ששאר השביל כבר עמוק מחליטים שיוצאים החוצה בחזרה לכביש, אחד הרכבים לוקח את השביל לא נכון ושוקע על הצד, תושייה מהירה של הנהג ותיקון מהיר של הנתיב מחלצת אותו.

השעה 5:45 לפנות בוקר, אין עדיין זריחה ומעלינו רק עננים והגשם לא מפסיק לרדת, ממשיכים בדרכנו לפארן.

נחל נקרות

נחל נקרות בלילה

נחל נקרות בלילה נחל נקרות בלילה נחל נקרות בלילה נחל נקרות בלילה

נחל עשוש

נכנסים לטיול בנחל עשוש, הגשם ממשיך לרדת בלי הפסקה ואור ראשון עולה, לפנינו כל מגרש המשחקים של נחל עשוש במלא הדרו. נוסעים בשביל המסומן במפות הממוחשבות שברכבים כולם מאושרים, אפשר סוף כל סוף לראות את הנוף והזרימות שאת קולן שמענו בשעות החשיכה.

מטיילים בנחל עשוש

מטיילים בנחל עשוש מטיילים בנחל עשוש מטיילים בנחל עשוש מטיילים בנחל עשוש

ארוחת בוקר בנחל פארן

רעבים ורטובים מחליטים שאת ארוחת הבוקר נעשה במקום עם נוף ומקורה מפני הגשם שמאז שעות הלילה המוקדמות לא מפסיק לרדת באזור.

מגיעים לנחל פארן, תצפית מהסוללה ומקבלים החלטה שבטוח להתפרס בנחל מתחת לגשר הגדול, מתארגנים לארוחה הגדולה, כל אחד שולף גזיות ומחבתות, וייזל מתקתק במהירות ובאומנות חביתות לכל דורש, במרחק מאיתנו זורם לו נחל פארן, בגדה שמולנו מתקבצים מטיילים נוספים שבאו לראות את הזרם. לאט לאט ובלי לשים לב החלה הזרימה להתגבר ובזוית העין אנו קולטים שמים מתחילים להגיע לכיוון הרכבים, הוחלט מייד שמקפלים ציוד ויוצאים מהנחל, תוך 5 דקות על השעון, הפריסה קופלה והרכבים על הסוללה מתצפתים על הנחל העולה על גדותיו. מקבלים החלטה וחוזרים בחזרה לכיוון צפון לראות את נחל חצרה באור יום.

חוויה בנחל פארן וארוחת הבוקר

חוויה בנחל פארן וארוחת הבוקרחוויה בנחל פארן וארוחת הבוקרחוויה בנחל פארן וארוחת הבוקרחוויה בנחל פארן וארוחת הבוקר

נחל נקרות באור יום

עוצרים שוב בנחל נקרות, מסתדרים יפה על הסוללה ליד הכביש והגשר, הזרימה מדהימה ואיזה מרחקים, לא רואים את סופה, סוחפת כל דבר שנקלע לדרכה,  למטה  נמצאים מודדים של רשות המים שמעדכנים אותנו כי זהו השיטפון הגדול ביותר שידעה ישראל אי פעם.

שטפון בנחל נקרות

שטפון בנחל נקרותשטפון בנחל נקרותשטפון בנחל נקרותשטפון בנחל נקרות

מושב עידן, דרך השלום, מאגר חצבה

עוצרים להפסקת קפה בארומה שבחצבה, הרכבים ואנחנו מלאים בבוץ, הגשם הפסיק והשמים מתחילים להתבהר, לא מפסיקים להתלהב מהמראות ובאמת לא ניתן להפסיק, דבר שכזה לא רואים בכל יום ועוד קיבלנו על זה אישור לפני כמה דקות מאנשים רשות המים. ממשיכים לדרך השלום ומושב עידן, הדרך הראשית שמובילה מוצפת, לנו אין בעיה ואנחנו חוצים לאט ובזהירות, מאגר חצבה מלא, איזה כיף, ממשיכים לדרך החווארים ויוצאים לכיוון נחל חצרה.

מטיילים בדרך השלום

מטיילים בדרך השלום מטיילים בדרך השלום מטיילים בדרך השלום מטיילים בדרך השלום

סרטון שצילמתי בנחל חצרה:

נחל חצרה באור יום תצפית מהמרפסת

השעה 10:00 בבוקר, הגשם פסק והשמש מעלינו מתחילה לשלוח קרניה, אנחנו עולים למרפסת לתצפית על נחל חצרה לבדוק מה היה בלילה ומה קורה עכשיו, הדרך מלאה ברכבי שטח וגם ברכבים פרטיים (ליסינג בעבירות שטח) עם אלפי אנשים, אוטובוס עוצר בכניסה ומוריד חיילים לתרבות יום ב', לפנינו הזרימה הגדולה והגועשת של הנחל, מפלים גדולים – תענוג.

שטפון מרהיב ומפלים בנחל חצרה

שטפון מרהיב ומפלים בנחל חצרה שטפון מרהיב ומפלים בנחל חצרה שטפון מרהיב ומפלים בנחל חצרה שטפון מרהיב ומפלים בנחל חצרה

מסיימים את הטיול

השעה 12:30 ומסיימים בצומת זוהר, הוחלט לוותר על שיטפונות במדבר יהודה, כביש המלונות בים המלח סגור ואנחנו כבר עייפים מכל הלילה והבוקר.

תודות:

לעדי וייזל שלקח אותי טרמפ, דאג לקבוצת מטיילי אתר השטח 4x4

לכל הקבוצה שהגיעה, ליוותה וחלקה את האירועים בשותף

לחבר יקר, אלברט שונר ממושב צופר שבזכות האימייל ששלח לי בנושא השיטפונות החלטתי שאני יוצאת למקום לראות, מקווה שהפלפלים לא ניזוקו.

קישור לאלבום התמונות של כפרה:

קישור לאלבום שצילם אייל ברתנא

מסיימים את הטיול

טיפ שטח לשטפונות

קישור לטיפ שטח - שטפונות - הכנות וכללי זהירות     קישור לטיפ שטח - יש היגיון בשיטפון

אמיר

19 בינואר 2010 ב 19:36

סחתיין על הכתבה, אבל -

אני לא חושב שהייתי נוסע בתוך הנחל, בשעת הצפה, כפי שרואים באחת התמונות...
ברגע שמעורב בוץ, משקל הג'יפ לא משנה. הוא ייסחף.
חוץ מזה, קצת איחרתם ביציאה, לא ? אנחנו יצאנו כבר בארבע אחה"צ מהמרכז, כי רצינו לתפוס את השטפון בתחילתו.
הגענו לנחל פארן בשעה 22:20, (אחרי ארוחת ערב כמובן) והמתנו עשרים דקות. בשעה 22:40 הוא הגיע. השטפון. מחזה שלא יישכח. ובאמת, היה רק עוד רכב אחד חוץ מאיתנו שחיכה שם...

19 בינואר 2010 ב 20:54

מאוחר למה?

אמיר כתב/ה:
"אני לא חושב שהייתי נוסע בתוך הנחל, בשעת הצפה, כפי שרואים באחת התמונות...
ברגע שמעורב בוץ, משקל הג'יפ לא משנה. הוא ייסחף.
חוץ מזה, קצת איחרתם ביציאה, לא ? אנחנו יצאנו כבר בארבע אחהצ מהמרכז, כי רצינו לתפוס את השטפון בתחילתו.
"
אף פעם לא מאוחר להגיע ולראות את המחזות הנהדרים הללו, אולי לא ראינו את תחילת השיטפון אבל בהחלט הצלחנו לראות דברים יפים לא פחות במקומות אחרים.

nissim levi

19 בינואר 2010 ב 21:22

כפרה את כותבת יפה מציע שתשתתפי יותר

בכל מקרה ערד בשעה 11 בבוקר נראתה כמו שוויץ - כולה תחת ענן היה מדהים

תודה לעדי היה גדול

ניסים איריס ואוהד

Sgill

19 בינואר 2010 ב 22:18

למה להתחבא תחת השם "כפרה"? יש סיבה?

19 בינואר 2010 ב 22:20

שמחתי להכיר אתכם ובהחלט אשמח להפגש שוב

nissim levi כתב/ה:
"עזבנו אותכם ביציאה מעשוש והצפנו הביתה, בדרך הבנו שאנחנו רוצים עוד אז נכנסנו שוב למרפסת ולאחר מכן המשכנו לכביש עין תמר ומשם לנחל זוהר וראינו מפל מדהים בגובה כ 150 מטר, חבל שאנשי הרשות עצרו אותנו אחרת היינו ממשיכים עוד לטייל שם באזור
בכל מקרה ערד בשעה 11 בבוקר נראתה כמו שוויץ - כולה תחת ענן היה מדהים

אורח/ת

19 בינואר 2010 ב 22:44

מחזה מאת אלוהים - לא פחות

זו הפעם הראשונה שיצאתי אל השיטפונות כדי להינות - ואני עדיין נרגש למרות שחלפה כבר יממה מאז חזרתי!

בעברי, הרחוק יותר, הזדמן לי מספר פעמים לחלץ, כטייס מסוק, קורבנות של שיטפונות

גם אתמול אירעו אסונות - מיותרים וברי מניעה

עוצמת הטבע משכרת אך גם משקרת ומתעתעת ואין להקל בה ראש

על מנת שנוכל לשוב ולהינות מהמחזה גם בעתיד, כדאי להצטרף למי שמכיר את השטח, את התופעות ואת הסכנות ויודע להוביל באחריות, שיקול הדעת ובאופן בטוח

עדי וייזל משלב את השמחה וההנאה היצרית עם הנסיון, האחריות והבגרות

עדי וייזל משלב את השמחה וההנאה היצרית עם הנסיון, האחריות והבגרות

וכל השאר שטויות

איל"

איל תודה על המחמאות, שמח לקרוא שנהנת - וסוף סוף ראית מלמטה את מה שבדרך כלל ראית עד אז מלמעלה כטייס. לצאת אם אנשים שמכירים את השטח ולא לצאת לבד, להישמע להנחיות - גם אני אחרי 10 שנות שטח, שמחתי שאריה סבן ואבי גנות היו איתי בשייירה לאור ניסיונם הרב בניווטים ובהכרת הערבה במיוחד בתקופה של שטפונות - עם כל הניסיון שלי, נתתי למישהו שמכיר את השטח כמו את כף ידו , להוביל את השיירה תוך שיתוף פעולה ותיאומים במכשיר הקשר תוך כדי תנועה. חשוב לא להיתפס למשחקי אגו ולא להוכיח לאף אחד שום דבר. האמת, וגם אמרתי לך, חששתי כי הויטארה תתקשה לעמוד במסע ולכן הצעתי לך להצטרף אליי, אך אני חייב לומר כי אתה ורכבך עמדתם במשימה . אין לי ספק כי הצטרפותך לטיולים שיפרה את ניסיונך בשטח והוסיפה לביטחון העצמי שלך והדבר בהחלט בא ליידי ביטוי במסע הזה. המשך להפתיע את כולנו - דרישת שלום ונתראה בטיולים הבאים עדי

עדי וייזל

20 בינואר 2010 ב 07:25

MT - 4X4

20 בינואר 2010 ב 08:14

צריך מגפיים מיוחדות לטיול כזה??

20 בינואר 2010 ב 09:50

מוטי - לגבי המגפיים : צריך כאלו שלא כואב

MT - 4X4 כתב/ה:
""
  לך ה-  ללכלך בבוץ לבנבן וגם כאלו שלא נפרדות מהרגל כשאתה שוקע אם הייתי יודעת מראש איזו התעללות המגפיים שלי יעברו - הייתי לוקחת אחרות אבל שווה כל רגע בניקיון המגפיים !!!

ישראל אמיר

20 בינואר 2010 ב 16:33

המגפיים של ברוך

ממליץ לקנות את המגפיים של ברוך  מהשיר של להקת כוורת.

דיאמנט1

20 בינואר 2010 ב 20:32

tzealim river

see some great vidos at utub sos4u01 tzealim river

אורח/ת

28 בינואר 2010 ב 13:15

השטפון זה לא נחל חצרה אלא בקטע של הצין

השטפון זה לא נחל חצרה אלא בקטע של הצין!
לא ניתן להגיע למפל חצרה מדרום מכיוון שהצין שצף ורגש.