שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מועדון טריוס בחבל הבשור- פברואר 2010

עוד טיול מהנה עם החברים היקרים של מועדון טריוס והפעם בחבל הבשור שבצפון הנגב.השבת הייתה אמנם חביבה ומזג אוויר נפלא לטיולים, אך השטח הוכיח לנו כי הזכרון שלו גדול משלנו כמויות הבוץ והשלוליות שפגשנו בדרכנו לא הותירו מקום לספק- היום הולכים להתלכלך - מדריך:וייזל עדי
מדריך:וייזל עדי

נסיעה לא פשוטה לאורך גדות נחל הבשור לאחר ובעת השטפון

נסיעה לא פשוטה לאורך גדות נחל הבשור לאחר ובעת השטפוןנסיעה לא פשוטה לאורך גדות נחל הבשור לאחר ובעת השטפון

את הטיול התחלנו במפגש בצומת יד מרדכי - נסיעה מהירה ורצופה עד קיבוץ עלומים שם כבר נכנסנו לשטח. עוד לא הספקנו לומר ג'ק רובינזון וכבר הקרקע הבוצית ושלולית ענק בפנינו. סיור בשמורת מכתש בארי עם הנוף המדהים ובהדרכתו של חברי יואב עטר.

לאחר הפוגה ארוכה בה הובילו חבריי מהאתר את המועדון המקסים של טריוס נפגשנו שוב למסע באיזור הדרום - הפעם חבל הבשור. למרות שהמקום קרוב מאוד לביתי, הזנחתי את המקום לטובת המדבר ורמת הגולן אוליי בגלל שכל הזמן אמרתי שזה מטר מהבית ויהיו לי הרבה הזדמנויות, אוליי בגלל המלחמה ההיא שעוד פה ושם מזכירים לנו החמאסניקים שהם קיימים ויורים איזה פצמר קטנטן - בקיצור לטייל במקום לא טיילתי הרבה.   כאשר התבקשתי להוביל את המועדון מייד הסכמתי רק ביקשתי מאוגש כי ייצא איתי לסיור מקדים על מנת לבחון את השטח ולהכירו טוב יותר. ביום חמישי האחרון,יצאנו  טוביה, אוגש ואנוכי לסיור מקדים וציפתה לנו הפתעה נעימה. כל איזור מכתש בארי היה בוצי, השבילים היו מלאים בשלוליות, שבתמונות זה יוצא מעולה - הפריחה הייתה כמעט בשיאה, הירוק בכל מקום מילא את הריאות באוויר וההרגשה הייתה של התחדשות מסויימת, שוב מעגל הטבע והפעם התור של הפריחה והירוק.   כל שעה דיוחנו לאייל בטלפון כי אנחנו עדיין שקועים בבוץ וממתינים לחילוץ כל זאת כדי להשאירו מעט במתח לגבי אופי המסלול אבל לא אייל הוא זה שייפול בפח - לטענתו ידע מההתחלה שעבדנו עליו. אני לתומי חשבתי שאם סובארו פורסטר עבר את המסלול, אז מגנום יעשה זאת ללא כל קושי. אז חברים - אני הראשון שנאלץ לקבל סיוע בחילוץ לאחר ששקעתי כהוגן בשלולית הראשונה של המסלול, ואחריי רק מתוך העדר לחיצה מספיקה על הגז, נתקע טריוס נוסף. הנהגים של המועדון הוכיחו כי עם הזמן למדו טוב מאוד את רזי נהיגת השטח ומלבד חילוץ אחד עברו כולם את המסלול ללא כל קושי על אף היותו מסול לא קל בכלל!.

הנסיעה על גבול השמורה הייתה מהנה, בוצית ומלאה בשלוליות. הרכבים התנהגו כמו בנסיעה על קרח והחליקו שלא ניתן היה למחוק את החיוך מפניהם של הנהגים. השביל הוביל אותנו לאורך מרבדי הכלניות עד נאחביר - בארי הישנה ומגדל המים במקום מראשו ניתן לראות בבירור את עזה.הטיפוס למגדל קצת קשה ורק מספר אמיצים לקחו חלק בחוויה

לאחר הביקור בנחביר המשכנו לאנדרטת אנזק -

אנדרטת יד אנזק

כ- 4 קמ מצפון-מערב לקיבוץ בארי נמצאת אנדרטת אנזק, לזכר חללי קורפוס אוסטרליה וניו-זילנד (ANZC ) שנפלו בקרב על עזה במלחמת העולם הראשונה. האנדרטה היא בצורת האות האנגלית – A, הוקמה בשנת 1967, במלאת 50 שנה לכיבוש עזה בידי הצבאות הבריטיים. האנדרטה צופה אל עבר שדות הקרב של מלחמת העולם הראשונה.

לאחר ביקור מהיר ביד אנזק המשכנו לביקור במכרות הגופרית ובמפעל הגופרית/גפרורים  שבאיזור ומשם המשכנו בנסיעה כאשר לצידנו מחפורות של מחסני התחמושת של הצבא הבריטי הפזורים בשטח הירוק.

מכרות הגופרית

כ- 200 דונם של מכרות נטושים ושמורת טבע בחבל הבשור, כ- 2 קמ מקיבוץ בארי. במקום נתגלה מרבץ של גופרית ששקעה בקרקעיתו של מקווה מים מתוקים וחמים שהיה כאן בתקופת הניאוגן. הגיאולוג הבריטי וילאמס שגילה את המרבץ במלחמת העולם הראשונה קיבל מממשלת המנדט את הזיכיון לניצולו. בשנת 1933 הוחל בכריית הגופרית, נסלל כביש צפונה לצורך הובלת הגופרית אל נמל עזה, ואף הוקם מפעל לעיבוד הגופרית. המכרות והמפעל פעלו עד שהמרבץ נוצל עד תום מבחינה כלכלית (1946). עד לשנת 1938 הפיק המכרה כ- 7,000 טונות גופרית. כיום נותרו במקום שוחות הכרייה, ערימות פסולת גופרית וכן מיבנה המפעל ולידו באר עמוקה ובריכת אגירה. כ- 300 מטר מדרום למכרות נותרו שרידי מתחם צבאי גדול, הכולל מבנים ומערכת כבישים: כאן היו במלחמת העולם השנייה מחסני תחמושת גדולים של הצבא הבריטי.

לאחר מכן המשכנו לביקור בתל גאמה ובארוחת צהריים פסטורלית על גדות נחל הבשור שזרם ממש לצידנו. את המסלול סיימנו בגשר החבלים הארוך ביותר בארץ (80 מ' אורכו) הנמצא מעל נחל הבשור בסמוך לצומת צאלים שעפ'י הדיווחים ברדיו הייתה חסומה עקב שיטפון. נחל הבשור

נחל הבשור הוא מגדולי הנחלים בנגב. אורכו כ-80 קילומטרים ושטח אגן הניקוז שלו, כולל נחל באר שבע ונחל גרר, כ-3,400 קילומטר רבוע.

ראשיתו של נחל הבשור בהר מחיה, שבגבול רמת עבדת ורכסי הנגב הצפוני. מכאן יורד הנחל אל המישור הרחב המפריד בין מתלולי הגיר של רמת עבדת לבין קמר חלוקים וקמר בוקר שמצפון. לאחר כארבעה קילומטרים מצפון להר מחיה נכנס הנחל לקער המפריד בין קמר חלוקים לקמר בוקר, וממשיך לאורכו עוד כארבעה קילומטרים, עד למפגש עם נחל הרועה. כאן פונה הנחל חדות מערבה, ותוך כדי יצירת מפער מים עמוק ומרשים (בערבית דייקה), הוא חוצה את קמר בוקר, ולאחריו בדייקה נוספת את הקמר של כתף שבטה. ליד מושב אשלים, שעל כביש טללים-ניצנה, יוצא נחל הבשור מתחום הרי הנגב הצפוני, אל מישורי חולות חלוצה. מכאן הוא ממשיך צפונה, מהלך 17 קילומטר, עד חלוצה העתיקה. מחלוצה ממשיך הנחל במישור עוד כ-12 קילומטר, עד לחיבורו עם נחל באר שבע, ליד באר אסנת. כאן פונה הנחל לצפון-מערב, לעבר צומת צאלים, שהוא נקודת המעבר של הנחל מתחום החולות של חלוצה אל מישורי הלס הגדולים של מערב הנגב הצפוני. נחל הבשור נשפך לים התיכון סמוך לעיר עזה, מדרום לה.

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת

12 בפברואר 2010 ב 11:48

עדי

עדי כל הכבוד על הטיול הנהדר מחכים כבר לטיול הבא
אייל מנהל מועדון טריוס

2

limors16

12 בפברואר 2010 ב 17:14

מועדון טריוס בחבל הבשור

היי עדי הטיול בשבת היה טיול מדהים,היה בטיול כל מה שרצינו מים, בוץ, פריחה וכמובן חבר'ה מגובשים בראשותך ובראשותו של אייל. שטנו והחלקנו בבוץ,השפרצנו במים וכמובן הרמנו גלגל אחורי לשמיים. בקיצור היה אחלה לימור

3

אורח/ת

19 בפברואר 2010 ב 12:38

איך מצטרפים למועדון?

4

עדי וייזל

19 בפברואר 2010 ב 15:41

אורח/ת כתב/ה:
""
לדעתי זו הדרך ונין גם לשלוח מייל לאייל האחראי על המועדון הוא יישמח לענות לך על השאלה zztop4@walla.com

5

ronny_dvr

11 במרץ 2010 ב 10:41

נראה מסלול מגניב לטיול משפחתי, רצוי נ.צ.

חבל שאין תוספת של רשימת נ.צ. בסיסיים (ללא צורך במלל בכדי לא להכביד על הכותב), דבר שמאוד יעזור בתכנון טיול דומה