שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

ציר המצלעות ונחל צין. ינואר 2011. מדריך וייזל עדי

אח..אח.. ציר המצלעות...בלי הרבה מילים, יש בו הרבה ואוליי הכל. בחלקים גדולים ממנו יש נופים מדהימים, יש בו ואדיות, נקיקים, שטח טכני לנהיגה, אתגרי נהיגת שטח לא קלים אה...וזה המסלול היחיד בארץ שחוקי התנועה חלים עליו. זה ציר חד סיטרי...כן כן כך הרשות החליטה והיא בעלת הבית לא?
מדריך : וייזל עדי

המדרגה הגדולה בציר המצלעות

המדרגה הגדולה בציר המצלעותהמדרגה הגדולה בציר המצלעות

מפגש ותדרוך בתחנת הדלק בדימונה.

שבת, 09:00 בבוקר, קבוצה גדולה של ג'יפאים על בני משפחותיהם, נפגשים לקראת מסע למכתש הקטן וציר המצלעות.לאחר תדריך מפורט וחלוקת מכשירי קשר, יצאנו לכיוון תצפית על המכתש הקטן מאיזור מעלה עלי.  אחד משני השבילים שעולים מחלקו התחתון של המכתש, נחל חצרה, לכיוון ראשו, השביל השני מעלה חצרה בצידו השני. המכתש הקטן  התגלה על ידי  קבוצת מטיילים ממחנות העולים בשנות הארבעים המאוחרות. המקום לא היה ידוע לתושבי הארץ ומציאתו אף הפתיע את המדריך הבדואי שהוביל את אותה קבוצה- בזמנו, כונה המקום 'הבור'. נתוניו הם:כ- 8 ק'מ על 6 ק'מ ,עומקו המירבי כ- 520 מ'. כמו כל המכתשים באזור , המדובר במכתש אירוזי(מכתש שחיקה), מכתש שנוצר עם הזמן ולא בנפילת מטאור או משהו בסגנון.   כדי להבין את היווצרות המכתש, יש להסתכל עליו מלמעלה ולדמיין כי לפנינו הר, שהשכבה העליונה היא סלע קשה והשכבות הפנימיות רכות. המים מחלחלים פנימה דרך השכבה הקשה ולאט לאט גורמים לשכבות התחתונות לזרום החוצה עם המים, מתחתית המכתש דרך הפתח היחידי הקיים בו הנקרא 'מפער'. עם השנים נוצר מצב שבו השכבה העליונה מכסה על חלל עד שהיא קורסת ונוצר מכתש.סביב המכתש נותרו עד היום קירותיו המכונות 'צלעות המכתש' ומשם נחל מצלעות, ציר המצלעות.. לאלו המסתכלים בדופן המכתש ניתן להבחין בשכבות שכבות שהן בעצם חלון גיאולוגי כיצד נוצר ההר.תהליך של מיליוני שנים של היווצרות והמתמוטטות.   את המכתש חוצה נחל חצרה ויש בו לא מעט חול בצבעים רבים כתוצאה של תחמוצות ברזל.מיד לאחר התצפית נסענו לעבר הכניסה לציר שנוסע לאורך צלעות המכתש הדרך לתחתית המכתש לבעלי רכבים היא דרך מעלה עקרבים המיטולוגי.אז עוצרים לארוחת בוקר טובה ויאללה לעבודה.

מפגש ותדרוך בתחנת הדלק בדימונה.

קובי גולדברג עם ה- XL7 באחת הירידות לנחל מצלעות

קובי גולדברג עם ה- XL7 באחת הירידות לנחל מצלעותקובי גולדברג עם ה- XL7 באחת הירידות לנחל מצלעות

ציר המצלעות

ציר המצעות עובר לאורך צלעות המכתש, הנוסעים בו יחצו את נחל עקרבים ונחל מצלעות. הרבה מסתורין אופף את הציר. למה נסגר לתקופה כה ארוכה? אוליי בגלל התרסקות המטוס שחלקיו מפוזרים באזור מסויים? אוליי הסכנה שבנסיעה בו(לא ברור מה מסוכן?! ואם כן למה נפתח...מחדש)? זהו ה ציר היחידי  המוכר לי בארץ שמותרת הנסיעה רק בכיוון אחד. ציר חד סיטרי!.    בכל מקרה יש בו הרבה אקשן, נוף יפה, נהיגת שטח אתגרית ובסופו נסיעה בנחל שגם עליו יש הרבה מילים טובות, נחל צין. קישור למסלול הטיול בציר המצלעות

ציר המצלעות

נחל צין

לאחר היציאה מציר המצלעות מגיעים לנחל צין, לאזור של גבי שיש.החלטתי הפעם לוותר על הביקור בגבי שיש ואת העצירה עשינו בגבי צין, שם כבר עצרנו לארוחת צהריים.הגבים היו מלאי מים, הנוף של הנחל, כרגיל, מדהים .   ניסיתי להגיע עם הקבוצה לראש הר החלק בכדי לתצפת על בקעת צין אך השמש השיגה אותנו ושקעה ולראש ההר הגענו בחשיכה.    מקווה שתאהבו את התמונות ובחודש מרץ מסע נוסף 12.3.2011. מטבע הדברים,שיש  שיירה ארוכה, ייתכן ויש כאלו שלא צולמו כלל או לא צולמו מספיק. אני משתדל לצלם את כולם ולא תמיד מצליח. אם יש ברשותכם תמונות שלכם ואתם מעוניינים שייכנסו לכתבה, אתם מוזמנים לשלוח אליי למייל ואני אכניסם לכתבה.

נחל צין

קישורים נוספים:

קישור לגלריה של OFERBR5 עם תמונות מהמסלול קישור לפרטים והרשמה לטיול הבא לציר המצלעות תמונות נוספות מאת חיננית קולטאי - אלבום 1 | אלבום 2

תגובות

16 תגובות

1

כפרה

29 בינואר 2011 ב 19:49

כרגיל, התמונות מעבירות את החוויה

גם לאלו שלא השתתפו בטיול - הראה סוף הדרך.

2

אורח/ת

29 בינואר 2011 ב 20:27

מסע לציר המצלעות

אין ספק ,שהחוויה מהמסלול הנהדר שעברנו, היא כמו קונצרט במדבר מעצימה את עצמה שבעתיים!!! ביחוד שעדי וייזל בתפקיד המנצח..היה גדול.

3

oferbr5

29 בינואר 2011 ב 20:31

טיול למצלעות עם עדי ויזל

היה טיול מהנה ומאתגר ושוב תודה לעדי (-:

4

אורח/ת

29 בינואר 2011 ב 23:32

אחד המסלולים היפים שעברתי.

פרט לנוף המדהים לאורך כל המסלול והמים הזורמים בנחל צין ביום החורף האביבי שהיה לנו - גם המסלול היה אתגרי ודורש נהיגה נכונה ומדוייקת מאוד. לכול בעלי הגיפונים למינהם זהו כנראה קצה גבול יכולתו של הרכב בתנאי שאתם יודעים לנהוג בשטח . מומלץ בחום.
עדי שמור לי מקום לפעם הבאה, היה מצויין ומאתגר.

5

אורח/ת

30 בינואר 2011 ב 15:30

אחלה מדריך

עדי שלום הטיול הזה בדרגת קושי בנונית מה הגרירות האלה מה לא יודעים לכון טיול הבא אלמד אותך איך עוסים את זה בקלות תמונות יפות אתה מלך להיתראות בשטח ראמי נפאע

6

עדי וייזל

30 בינואר 2011 ב 15:44

אחלה מדריך

אורח/ת כתב/ה:
"עדי שלום הטיול הזה בדרגת קושי בנונית מה הגרירות האלה מה לא יודעים לכון טיול הבא אלמד אותך איך עוסים את זה בקלות תמונות יפות אתה מלך להיתראות בשטח ראמי נפאע"
יא ראמי, לאן נעלמת בתקופה האחרונה - אני תמיד אשמח ללמוד ממנוסים כמוך... משכנו את הרכב אחורה כדי לשפר ולהגיע בזווית טובה יותר ובכך לא לגרום נזק מיותר ואכן הצלחנו!!

7

hkoltai

30 בינואר 2011 ב 16:02

מסלול אתגרי ויפה

שילוב של נוף מדברי יפהפה עם מים, מסלול אתגרי וחברה טובה! תודה לעדי, נהנינו מאוד
חננית ויורם

8

jecky

30 בינואר 2011 ב 16:59

ציר המצלעות .....

מדוע המסלול חד סיטרי????רק ירידה ולא עליה....

9

עדי וייזל

30 בינואר 2011 ב 19:13

ציר המצלעות .....

jecky כתב/ה:
"מדוע המסלול חד סיטרי????רק ירידה ולא עליה...."
רשות הטבע והגנים הציבה 2 שלטים בכניסה לציר המצלעות לבאים מנחל צין ושם כתוב במפורש כי אין כניסה לרכבי 4X4 . לאלו הבאים מכיוון מעלה עקרבים יש אפשרות לנוע בציר בחופשייות. תמיד נשאלת השאלה מה קורה עם ג'יפאי שמתחיל את הציר ממעלה עקרבים עובר את המדרגה הגדולה והידועה...ומחליט לחזור על עקבותיו אחרי מספר דקות...סתם כי בא לו - איך ניתן יהיה לטעון לגביו שנסע בניגוד לכיוון התנועה? בכבישים, בכניסה לכביש חד סיטרי, מוצב תמרור המודיע למשתמש בכביש כי הוא נכנס לכביש חד סיטרי ( מסומן ג' - 6 )ובכך המשתמש בדרך יודע שאסור לו לנוע בכיוון הנגדי. ולמגיעים מצידו השני של הרחוב ייראו מולם שלט  אין כניסה המסומן ב-6 . (לתמרורי התנועה לחצו כאן ) מאחר ואני יודע את החלטת הרשות ומאחר ובאתר אנו מקפידים על החוקים, ההוראות וההנחיות של הרטג (רשות הטבע וטהגנים).כעורך דין אומר לך שיהיה להם מאוד קשה להרשיע בבית משפט אדם שנסע 'נגד כיוון התנועה ' בציר המצלעות - אבל למען הסדר הטוב - עזבו - אל תנסו - שמרו על ההוראות של הרשות או מקסימום פנו אליהם ותשאלו מדוע החליטו כפי שהחליטו

10

zigi

31 בינואר 2011 ב 11:38

מסע לציר המצלעות - ינואר 2011

100% מהנה 100% שמירה על הרכבים שזה לא פחות חשוב. עדי יישר כח.

11

גולדברג

31 בינואר 2011 ב 15:50

מה הגרירות בציר המצלעות?

בסך הכל רצינו למתוח את הרצועה ...

12

פריצי23

31 בינואר 2011 ב 17:16

מסע לציר המצלעות - ינואר 2011

עדי אחלה תמונות ואחלה מסלול למרות שזאת הפעם השניה שאנחנו יוצאים איתך לציר המצלעות  תגובה קטנה לראמי נפאע במקום לדבר על עדי תבוא איתנו לשטח מתגעגעים לקפה שלך אוהבים אותך דש למשפחה דנינו ורחל

13

עדי וייזל

01 בפברואר 2011 ב 10:24

מסע לציר המצלעות - ינואר 2011

תודה לכל המגיבים, אם לא שמתם לב, גם אני כמוכם, מאוד נהניתי וזה לא משנה שהייתי בציר הזה כבר למעלה מ- 10 פעמים!!ציר מהנה, אנשים חדשים, חברה מוכרים - פשוט כיף של שבת!!אשמח לראותכם בטיולים הבאים ושוב - תודה על התגובות החמות - לא אשקר, זה מחמם את הלב לקרוא!

14

gbanay

01 בפברואר 2011 ב 23:32

אין דבר כזה -

היחידים שמוסמכים להציב תמרורים במדינת ישראל הן רשויות תימרור כגון מע"צ, נתיבי איילון ורשויות מקומיות - הרט"ג עדיין איננה רשות כזאת. ממילא, לשום שלט שהיא מציבה אין תוקף חוקי.

15

intercut

02 בפברואר 2011 ב 00:35

רוצה גם... נרשם במרץ זה בטוח, איזה כיף

16

אורח/ת

02 בפברואר 2011 ב 08:06

מאתגר יפה ומענין

הנאה מושלמת של נסיעה בנופים מדהימים וגם מאתגר. למרות כמות מכוניות קצת מוגזמת לטעמי, המסע התנהל וזרם כראוי הודות למקצועיות המוביל. עדי כל הכבוד. - גלעד זינגר