שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיול ארוכים בארץ

בעקבות תעלת ההטייה - סיור בן שלושה ימים ברמת הגולן - סוכות 2014

באמצע שנות השישים של המאה הקודמת, החליטו מדינות ערב השכנות, לחפור תעלה לאורך רמת הגולן (מלבנון ועד ירדן), להסיט אליה את מקורות הירדן, לאסוף בדרך את כל נחלי רמת הגולן היורדים לכנרת ובכך למנוע מים מלהגיע לשטח מדינת ישראל ולמנוע את המשך פיתוחה.
יצאנו לסייר בעקבות האירועים והמקומות הקשורים לאותו מפעל הטייה.

תמונות: מולי אינהורן, מירב חלמיש

רכבי השטח היו בשבילנו רק האמצעי...

כבר בשלב ההרשמה היה ברור לי, שמי שנרשם לסיור הזה, אינו רק בעל רכב שטח, אלא מי שגם פרקים בתולדות המדינה, מעניינים אותו ועם כאלה, תמיד יותר כיף לטייל. יותר מאשר בבריכות מים, אתגרי הנהיגה והנוף יפה, עסק הסיור באירועים שהתרחשו בעבר. רכבי השטח היו בשבילנו רק האמצעי - את הדברים עליהם דיברנו, לא ניתן לצלם ולא ניתן להעביר בכתבה. ובכול זאת, אנסה...

נפגשנו בצומת צמח, התארגנות מהירה ויוצאים לדרך. לפנינו יום עמוס ודרכים לא פשוטות. חייבים להשאיר זמן לתקלות והתעכבויות. עם היציאה הזכרנו את גדעון בנדל. עוד נזכיר אותו שוב ביום השלישי. אנו נכנסים לשטח ונוסעים בין מטעי הבננות של קיבוצי האיזור. התחנה הראשונה שלנו בדרך לרמת הגולן היא אנדרטת הטייסים הטורקיים. המקום והאירוע מוכרים לרבים, אך תמיד יש מקום לפרטים נוספים.

imageimageimageimage

תאופיק והר שריר

בטיפוס לתאופיק עצרנו בבריכה להתרעננות, צלחנו את ה swell של הר שריר ועצרנו לארוחת צהרים בתאופיק העליונה, שם בעצם החל הסיור.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

אנו חוצים את ארד אל בלוטה ויורדים מזרחה עד תחתית הצוק ומנהרת המוחייבה - אורך המנהרה כ -100 מ' והיא השריד המרשים ביותר, של מפעל ההטייה הסורי. הדרך היורדת יפה ומאתגרת במקצת. קצת כיוונים וקצת דיוק בקו הנסיעה וכולם מסיימים ללא בעיות.

ביר א-שגום

היום מתקרב לסיומו ולפנינו נסיעה איטית בשטח, עם לחוף הכינרת. בדרך אנו עוברים בביר א-שגום ומספרים את הסיפור העצוב של המושבה היחידה בחורן. השמש מתחילה לשקוע וצובעת את הנוף באדום. עמדנו בכל המטרות וביקרנו בכל האתרים של היום הראשון. זמן טוב למקלחת, ארוחה טובה ושינה עמוקה. הנועזים נכנסים לכנרת בשעת לילה מאוחרת עוד לפני השינה השאר, פותחים את היום השני בטבילה.

מתחילים את היום השני

השמש זרחה והיום השני התחיל. מקפלים את המאהל, טובלים בכנרת ויוצאים לדרך.

imageimageimageimageimageimageimageimage

קשתות רחבעם

מתחילים בטיפוס מזרחה לעבר קשתות רחבעם. הדרך רצופה מהמורות וסלעים, אך נהיגה איטית וזהירה, מביאה את כולנו בשלום לחניון התחתון. אנו נכנסים לביקור, שומעים הסבר מלומד מהמדריכות במקום, מספיקים לעשות הפסקת אוכל וממשיכים צפונה.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

עוקפים את כנף

הדרך שלנו צפונה מהמושב כנף נחסמה ע''י שערים. ניסינו להיכנס מכל מיני שבילים ומצאנו עצמנו לבסוף, קרוב לכינרת. בניסיון נואש להמשיך את הדרך המתוכננת, מצאנו שביל שנראה היה כי נוכל להגיע איתו לאן שרצינו. אחרי שכבר ירדנו מהרמה, טיפסנו שוב בתקווה שאנו לא מבזבזים זמן יקר לחינם. לשמחתנו, מצאנו שביל הנע בתוך שטח אש והגענו לנקודה בה רצינו לבקר. שלדי רק''ם וטנקים פזורים סביבנו והנוף של עמק הירדן נפרש לרגלנו. הדרך לפנינו עוד ארוכה. מעברי מים, טיפוסים וירידות, ואנו עולים על הכביש בחשיכה. נגזל זמן רב, אך היה שווה להתעקש. עוצרים בקצרין להצטיידות, ויורדים לחניון הלילה.

מתחילים את היום השלישי

את היום השלישי אנחנו מתחילים בביקור במוביל המים הארצי המקורי ומשם, לבריכה קטנה ונסתרת. מחליטים לא לטבול ולהמשיך הלאה. מסיבות שונות החלטנו שלא להעלות על ציר המוסכים ולהמשיך על כביש מע''צ עד א-תינא. יצאנו למסלול הליכה רגלי במים עד המפל ועצרנו לארוחת צהרים בדרבשיה.

סיום בתל דן

נקודת הסיום שלנו הייתה תל דן, בנקודה הצופה ללבנון ולמורדות החרמון. מולנו התרחש הסיכול הראשון של עבודות הסורים להטיית מקורות הירדן.

imageimageimageimageimageimageimageimage

להתראות בטיולים הבאים...

סיור נושאי עמוס וארוך, הגיע לסיומו. כאמור, לא קל למצוא מטיילים המבקשים להוסיף תוכן רב לטיולים שלהם, אבל עם מטיילים סקרנים היה כיף גדול לטייל. סיימנו סיור לא קל, ללא תקלות וללא בעיות. נהניתי מאוד ומקווה שגם אתם. תודה לכל המשתתפים. להתראות בטיולים הבאים... קישור לטיולים בארץ של אתר השטח הישראלי

04 בנובמבר 2014 ב 20:43

טיול בעקבות המלחמה על המים של ישראל

טיול מענין בו אחד הפרקים המענינים של המלחמה על המים הוא השלד, לטיול שטח ברמת הגולן. טיול המשלב הסטוריה מטובל בנופים מדהימים ומים זורמים (אפילו בסוף הקיץ). דוגמה מצוינת בה רכב השטח הוא רק כלי להגיע לאטרקציות המרובות שלאורך מסלול הטיול. גם למדנו גם טבלנו וגם נחשפנו לפינות חמד חבויות. להתראות בטיול הבא.

05 בנובמבר 2014 ב 01:14

טיול שהוא הרבה יותר מטיול ג'יפים רגיל

אכן יש דברים שקשה להעביר בכתבה או בתמונות יפים ככול שיהיו, הטיול הזה הוא אחד מהם.
מסע לאחת התקופות המכוננות של ראשית המדינה.
צללנו אל ההסטוריה בצורה מוחשית ביותר (עד לרמה של ציתותים מכתבות העיתונים של הזמנים ההם).
כל הכבוד לאוהד, האיש בעל ידע עשיר שלא חסך מאיתנו סיפורים מרתקים ואנקדוטות בנקודות התצפית ולאורך כל הטיול במכשיר הקשר תוך כדי נסיעה בדרכים לא קלות.
לזכותו יאמר גם שכשדרכים מסוימות היו חסומות הוא לא וויתר עד שמצא שביל שהוביל אותנו לאחד מיעדי הטיול היפים והחשובים להמחשת הסיפור.
הטיול היה בנוי בצורה מושלמת... שילוב של דרכים יפות ומאתגרות, בריכות מים להתרעננות ולשיחרור הילדים, נקודות תצפית מרהיבות, וכל במסגרת מסע היסטורי יחודי ומרתק.
טיול מלא בתוכן, חוויות, וחברה נעימה... למדנו, החכמנו, ונהנו מאוד מחכים לטיול הבא:) ניר, גדעון ואלי

05 בנובמבר 2014 ב 18:03

טיול עם הרבה מעבר לסתם עוד טיול

אנחנו משפחה שכוללת 3 ילדם, מטיילים הרבה במסגרות שונות בטיולי ג׳יפים.
הטיול המדובר עם אוהד היה חויה מדהימה, הרבה מקומות חדשים שלא הכרנו,
פינות חמד, ברכות מים סודיות וכמובן סיפורים מרתקים בנושא תעלת ההטיה.
הידע האינסופי של אוהד מרתק לא רק את המבוגרים, גם את הילדים, מה שבעיניי נפלא,
בן ה-14 הפרטי שלנו, היה מרותק ולא הפסיק לשאול שאלות גם באוטו, חזרנו עם חויות
והרבה ידע כללי והסטורי (ורווח של שלושה ימי התנתקות מטכנולוגיה :))
השילוב המנצח של מקומות חדשים ומיוחדים עם הסברים מרתקים ועם אנשים איכותיים עשה את הטיול משובח עם טעם של עוד! מחכים לטיול הבא....

05 בנובמבר 2014 ב 20:25

"שילוב מנצח"

מסע מרתק בעקבות הקרב על המים של מדינת ישראל.
אוהד, המדריך, משכיל לשזור יחדיו היסטוריה, נופים, אטרקציות וחווית נהיגה.
ראוייה לציון הנינוחות והסבלנות של אוהד לכל אורך הדרך-פשוט, משכמו ומעלה (תרתי משמע).
תודה על חוויה מדהימה.
מולי.

06 בנובמבר 2014 ב 21:22

מדהים

אכן אין איך לתאר את הטיול במלל או תמונות.
המילה היחידה וללא תוספת - מדהים.
התברכנו במדינה מדהימה, אך בזכות המדריך אוהד ורקפת הצלחנו לחוות חויות מדהימות מקומות ואתרים מדהימים-מיוחדים ,ההסברים המעמיקים הוסיפו לחויה ולהבנת הארועים.
כל ההרכב המשפחתי אני בת זוגתי ושלושת הבנים נשארו עם חויה קסומה.
המון תודה.
מחכה בקוצר רוח לטיול הסנה הבוער בהדרכתך.

atsachi

14 בנובמבר 2014 ב 13:00

מנהרת מוחייבה - שאלה

האם נדרש תיאום בטחוני על מנת להגיע למנהרת המוחייבה?