שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיול ארוכים בארץ

יומן מסע חוצה ישראל, סוכות 2011

חמישה ימים של שטח, במסע שהחל בבבניאס והסתיים במבואות אילת, חוויה חד-פעמית לכל מי שלקח בו חלק
הדריך: עופר אדר
צילומים: מנחם צנציפר, שלומי שבו, דניאל יעקובסון, עופר אדר

כשעופר אוגש התקשר אלי והציע לי להוביל את מסע חוצה ישראל, ביקשתי פסק זמן לחשוב על העניין. להוביל מסע כזה, שהוא הארוך והמורכב ביותר מבין הטיולים שמוציא אתר השטח בארץ, זאת מחויבות לא פשוטה. ההתגייסות של המדריכים האחרים באתר - גלעד טל, דרור בן נבט ובמיוחד עדי וייזל (שוב, המון תודות, עדי) – לעזור לי בתכנון המסלול ובעצות אחרות, עודדה אותי לקחת את העניין על עצמי.
אלו היו חמישה ימים לא פשוטים מבחינתי, הרבה לחץ (למרות שאומרים שלא ראו את זה עלי...), בהם ניסיתי למקסם את החוויה עבור כל המשתתפים בטיול והם החזירו לי בגדול: החברותא, שיתוף הפעולה, ההווי, הקשרים שנוצרו בין אנשים שמרביתם היו זרים לחלוטין אחד לשני בתחילת המסע – אלו היוו עבורי את התמורה הטובה ביותר להשקעה. תודה לכולם.

היום הראשון לטיול

רבע לשמונה בבוקר, שער השמורה של מפל הבניאס עדיין סגור. שלומי, שגר ברמת הגולן, כבר מחכה לנו שם עם הג'ימני שלו. כשהשער נפתח, אנו נכנסים למגרש החניה של השמורה, ממתינים לשאר המשתתפים במסע, שהולכים ומתקבצים. מנחם עם דיפנדר מדוגם, ניר וחבורתו עם עוד ג'ימני, שמעון ומשפחתו עם דיסקברי, יוסי הגדול מכולם עם פג'רו, מנחם ה. עם לנד קרוזר, שרון וחבורתו בגאלופר, שני הזוגות הצעירים בפג'רו של בני. אחרונה חביבה מגיעה משפחת שליש, עם הסברבן המפלצתי שלהם (מודל 92, בנזין, יד ראשונה!).
קפה ראשון, תדריך, דגשים מיוחדים למסע הארוך המחכה לנו בו נעבור כ-150 ק''מ מדי יום, חלוקת מכשירי קשר – ויוצאים לדרך. נסיעה דרומה בשיפולי רמת הגולן, ירידה לעמק החולה, הירדן ההררי (שם אנחנו אוספים את גיא עם דיפנדר נוסף) – הקצב משביע רצון ואני מחליט לשנות מעט את התוואי המתוכנן לטובת מסלול מעניין יותר. חוצים את בקעת בית נטופה, מגיעים לאזור ציפורי ושם בלגן, בגלל עבודות ההרחבה של כביש 77. בסוף מוצאים דרך לחצות, לא לפני שחילצנו רכב שנתקע (שלא היה משלנו).
ממשיכים בנסיעה דרך עמק יזרעאל ועולים לכיוון יער הזורע, שם נמצאת נקודת הלינה ללילה הראשון. מגיעים ממש עם רדת חשיכה, מתארגנים לארוחת ערב ולשינה. מתוך הפג'רו האדום של בני (הדגם הקצר!) ומהחבילה הענקית הנמצאת על הגגון, נשפכת כמות בלתי הגיונית של ציוד. הכל יש להם... החבר'ה כנראה התעייפו מאוד ביום הזה, יוסי שקפץ לביתו בכפר יונה, לא הצליח למצוא אותנו כשחזר, הכל כבר היה חשוך וכולם הלכו לישון.

היום השני

כפי שהבטחתי/הזהרתי, בשמונה בבוקר אנחנו כבר בדרך. יורדים דרך ציר המוביל לצומת ברקאי וחוצים את עמק חפר. מכאן אנחנו מבצעים ''חיתוך'' דרך כביש 6 עד ליער בן שמן, כדי לעקוף שטחים בעייתיים.
ההמשך ללא דרמות מיוחדות עד לחניון הלילה ביער המלאכים, סמוך לקרית גת.
כאן הלילה כבר נראה אחרת. תפסנו פינה משלנו, פתחנו שולחן משותף, בקבוקי השתייה נשלפו וחילופי הבדיחות והסיפורים נמשכו עמוק לתוך הלילה. לא הספקנו לישון הרבה, כי בשעה לא ברורה הגיעה חבורה שפתחה מועדון ביער, עם מוסיקה בעוצמות מטורפות.

היום השלישי

בבוקר הצטרפה אלינו משפחת  יעקובסון, עם דיסקברי 3 ותפסה מקום בשיירה. אנחנו ממשיכים להדרים לכיוון מערות סמך, חוצים את נחל אדוריים, פונים מעט מזרחה ליער יתיר ויוצאים בדרך היפה של הרי ענים אל כביש באר שבע-ערד, נקודה בה שמעון ומשפחתו פורשים, רגע לפני שמתחיל האקשן.
יורדים מערד בציר הגז לעבר המעלות של הר קומות. במעלה הראשון, הג'ימני של ניר נזקק למשיכה קלה ובגאלופר של שרון מתפוצץ צמיג, תקלות שגוזלות זמן ואני מחליט לעקוף את המעלה השני, כדי שלא להיתקע בשטח בחושך. יורדים במעלה עזגד לעבר ים המלח, יוצאים מול מפעלי המלח ונוסעים לחניון הלילה בעין תמר. כאן, בצער, אנחנו נפרדים מיוסי וממשפחת שליש.

היום הרביעי

שטח ועוד שטח, זה מה שראינו לאורך כל היום כמעט. התחלנו בהצטיידות במינימרקט של עין תמר (שרון עוד הספיק לקפוץ לדימונה ולהצטייד בשני צמיגים חדשים)  ויצאנו למסלול המהיר של נחל אמציהו, כניסה לנקרות, עצירה בגב חולית, משם לחרבת קצרה, דרך הבשמים הקלסית. עוקפים את מעלה עשוש וממשיכים לעבר נחל זעף, רמת ברק והר כיפה. ההתמודדות עם המעלות של הר כיפה מעט קשה, הג'ימנים נזקקים לעזרה ואנחנו רותמים אותם לדיפנדרים וכולם מגיעים למעלה בשלום.
חניון לילה במשאבות הפארן, פותחים שולחן משותף, העייפות מצטברת והפרישה לשינה היא מוקדמת יחסית.    

היום החמשי

גם היום הזה כולו בשטח, ממשיכים בנחל פארן מערבה, עוברים ליד קניון עדה ומדרימים על ''ציר החביות'', במסלול בו עברו לוחמי חטיבת הנגב של הפלמ''ח במבצע עובדה. עצירה לצילומים ליד המטוסים המשמשים כמטרות, וממשיכים לדהור דרומה  במישורים העצומים, עד שער צניפים וגב צניפים. יורדים ברגל לגב, שבו שרידים קלושים של רטיבות. חוצים את בקעת עובדה לחולות כסוי וכאן אנו פוגשים פקח של הרשות שאומר לנו שאפשר לעבור בבקעת סיירים, למרות שצה''ל בנה בסיס על הדרך...
חישוב קצר של הזמנים ואנחנו מחליטים להמשיך לכיוון נחל מתק והר ברך, יורדים דרך נחל בטמים עד למעלה סיירים ומשם דרך נחל עתק ונחל רחם לכיוון באר אורה החדשה. מגיעים לכביש ממש עם דמדומים, צילום קבוצתי, חיבוקים ונשיקות. ייסורי פרידה. מכאן כל אחד לדרכו.
היתה חוויה גדולה, עוצמתית ומתישה, שאיני יודע אם אעשה אותה שוב...
ותודה לרועי ולגיא, שללא עזרתם לא הייתי מצליח להוציא את המסע לפועל    

תגובות

11 תגובות

1

ES

18 בדצמבר 2011 ב 10:23

כל הכבוד

2

אורח/ת

18 בדצמבר 2011 ב 11:39

חוויה של פעם בחיים

נהנינו מאוד! תודה רבה!

3

אורח/ת

18 בדצמבר 2011 ב 14:17

נקודות מסלול

נשמע טיול מטורף!! יש מצב לקבל את נק' הציון של ה GPS?

4

Isaacg

27 בדצמבר 2011 ב 12:23

כתבה חדשה - יומן מסע חוצה ישראל, סוכות 2011

שלום רב . ברצוני לקיים מסלול דומה בפסח , יש מצב לקבל את המסלול ? או טיפים . בתודה איציק .0506277001 או 0502588488

5

עדי וייזל

28 בדצמבר 2011 ב 10:34

כתבה חדשה - יומן מסע חוצה ישראל, סוכות 2011

Isaacg כתב/ה:
"שלום רב . ברצוני לקיים מסלול דומה בפסח , יש מצב לקבל את המסלול ? או טיפים . בתודה איציק .0506277001 או 0502588488"
במהלך חודש ינואר ייצא פרסום על מסע חוצה ישראל פסח 2012 - אני אוביל את המסע ואתה בהחלט מוזמן לקחת בו חלק. התאריך המדוייק טרם נסגר שכן יש מסעות נוספים שאמורים להשתלב בחג.מוזמן לעקוב

6

אורח/ת

08 בינואר 2012 ב 19:18

תבור

אין עליך! נהנתי מאוד בימים שהיתי, אתה לא יודע כמה כיף לצאת איתך לטייל. יוסי - המצטער שלא המשיך עד הסוף

7

אורח/ת

20 בינואר 2012 ב 13:46

מסלול טיול

האם אני יכול לקבל מסלול טיול ומיקומים של חניוני לילה

8

עדי וייזל

20 בינואר 2012 ב 22:13

מסלול טיול

אורח/ת כתב/ה:
"האם אני יכול לקבל מסלול טיול ומיקומים של חניוני לילה"
אינינו נוהגים לפרסם מסלולים מלבד אלו המפורסמים כאן אבל! - אם אתה מבין במפות שטח ויש לך ידע בסיסי בניווט ,אתה תוכל בהחלט לבנות לעצמך מסלול שתואם פחות או יותר את המסלול של המסע שלנו. ככל שמדובר במסעות שאני מוביל אני מקפיד לשנות ולחדש את הצירים בכדי שיהיה מעניין אך נקודות הלינה פחות או יותר נותרים כפי שהם. על כן, את הציר בין נקודות הלינה תוכל לבחור בעצמך- הבעיה היא שאם אינך מכיר את השטח יהיה לך קשה להעריך כמה זמן לוקח להגיע מנקודה לנקודה וכמובן לא לקחתי בחשבון את זמן ההתברברות שקרוב לוודאי, בעיקר בצפון, היא חלק מהעניין. אציע לך את שאני מציע לכולם - הורד מעצמך את כאב הראש של התכנון, הניווט וכל השאר והצטרף אלינו ותהנה נטו מהנהיגה ומהנוף! המסע יוצא בפסח 10-14/4/12 עדי

9

עדי וייזל

20 בינואר 2012 ב 22:22

כתבה חדשה - יומן מסע חוצה ישראל, סוכות 2011

Isaacg כתב/ה:
"שלום רב . ברצוני לקיים מסלול דומה בפסח , יש מצב לקבל את המסלול ? או טיפים . בתודה איציק .0506277001 או 0502588488"
לגבי טיפים. ערוך רשימה מסודרת של אוכל וציוד עבור הכנת האוכל - דאג לרשימה כזו זמינה ( אפשר לנהל אותה בפלאפון..) וכן פעם תעדכן דברים שאתה נזכר. אכן רשימה של כל יום מה אתה רוצה לאכול בכל  אחת מ-3 הארוחות ולצידה רשום את הציוד הדרוש לצורך ההכנה - דוגמא: בסיסית ביותר יום ראשון למסע ארוחת בוקר חביתה, סלט ירקות,גבינות מאפים/לחמים שתייה. ציוד: ביצים,מחבת,שמן,צלחות,סכום, קולף ירקות, קערה לסלט,קרש חיתוך וסכין תואמת לסלט, וכד'.....כך כל ארוחה - מן הסתם יהיו דברים שיחזרו על עצמם במשך הימים. אכן מסלול ולמד אותו כמה שיותר זמן מראש- אכן תוכנית גיבוי למקרה של צורך בקיצור דרך או חסימה של נתיב מסויים מכל סיבה שהיא. אכן מספרי טלפון של יחידות החילוץ השונות בהתאם לאיזורים שאתה נוסע בהם, טלפונים של מוקדי חירום,צבא רשות הטבע והגנים וכד'. אכן ערכת עזרה ראשונה, הבא עימך לדרך ציוד חילוץ רצועות גרירה שאקלים וכד',מפות סימון שבילים ו/או תוכנה לניווט בשטח. מכשירי קשר ( מתוך הנחה שברור כי לשטח לא יוצאים לבד!! אלו טיפים על קצה המזלג.. הלינה בדרך כלל זה יער הזורע, יער המלאכים,מכתש רמון, נחל פארן. כמובן שיש אינספור אופציות נוספות ואכן הדברים משתנים ממסע למסע בהתאם להנחיות מהרטג ומהצבא ועל יש להתעדכן! לא בלתי אפשרי אבל שוב זה לא פשוט טיול רצוף של 5 ימים ועל כן יש לשקול להצטרף לקבוצה מאורגנת.

10

אורח/ת

20 בפברואר 2014 ב 22:11

חוצה ישראל

מבקש לדעת עם זה מתאים להצטרף לטיול ברנגר דיזל

11

Ogash Ofer

21 בפברואר 2014 ב 06:17

חוצה ישראל

אורח/ת כתב/ה:
"מבקש לדעת עם זה מתאים להצטרף לטיול ברנגר דיזל "
אתה מתכוון לפולריס רנג'ר? לא ידעתי שיש דיזל! בכל מקרה זה אפשרי - צריך רק לחשוב על טווח הנסיעה בין תדלוקים, שיתאים לטווח של רכב (כ-250 ק''מ בין תדלוק).   אלו הפרטים של המסע הקרוב: לפרטים נוספים והרשמה למסע חוצה ישראל - הקליקו כאן