אופנועים / טרקטורונים > כתבות אופנועים

מירוץ אנדורו אופנועים

זה היה מטורף מאדר פאקר! סיימתי את המירוץ הראשון שלי!
כל השרירים בגוף תפוסים, אני לא מצליח לעמוד, אני לא מצליח לשבת, אני לא זוכר איך מגיעים הביתה בכלל, למה אני בכלל רוכב הביתה ולא מועמס על איזה טנדר?
תומר שמש, מתחרה בליגה ומדריך בסדנת האלופים, בכתבת -מדריך למי שרוצה להיכנס לעולם המרוצים.

אנדורו אופנועים

מהרגע שעליתי על אופנוע שטח, ידעתי שאני רוצה להתחרות! בשבילי זו המהות של המכונה הזאת אשר בנויה אך ורק כדי לצלוח שטח קשה והכי מהר שאפשר.

מאז אותו מרוץ בכרמי יוסף בשנת 2002 עפו הרבה סלעים ונכבשו לא מעט קוליסים בגלגלי האופנוע שלי ובכלל בדרך קרו עוד כמה מהפכות בספורט המוטורי בכלל ובפרט בתחום הנקרא אנדורו אופנועים.

בכתבה הזו אנסה להסביר כמה שהדבר אפשרי, מה נדרש מהרוכב וכיצד להתכונן למרוץ על מנת להצליח בעולם של אנדורו אופנועים.

השלב הראשון הוא ההחלטה!

לאחר שהבנתם שמירוץ אנדורו הוא הדבר שיעיף אתכם למעלה הגיע הזמן להשתתף!

מומלץ לצפות קודם במרוץ, להידלק עוד יותר ולהתחיל להתכונן ברצינות למירוץ הראשון שלכם.

 

הדרך לקו הזינוק עוברת בכמה תחנות שלא כל כך קשורות ישירות לאופנועים ו/או לרכיבה…

ראשית יש להוציא רשיון נהיגה ספורטיבית עבור הרוכב - תהליך הנמשך על פני יום לימודים, מבחן עיוני ובדיקות רפואיות קצרות. במקביל יש להוציא רשיון כלי תחרותי לאופנוע עצמו ''רישוי אפור'' (בשונה מה''רישוי הצהוב'' לכביש ובהתאם לצבע של לוחית הרישוי).

פרטים נוספים אפשר למצוא באתר של הרשות לנהיגה ספורטיבית, הכפוף למשרד התרבות והספורט, תחת הסעיף רשיונות ואישורים - קישור.

שלב האימונים כאורח חיים

סיימנו את הקורסים והבדיקות הטכניות לאופנוע... אפשר לחכות ליד תיבת הדואר עד שנקבל את הניירות המיוחלים.... או שלא...

הספורט בסופו של דבר קורה בשטח, אז קדימה! החושך יורד ואנחנו צריכים עוד להתאמן!!

רכיבה על אופנוע שטח היא לא דבר קל ובטח שלא במסלול או בקצב מהיר. כולנו מכירים את ההתנשפויות וההשתנקויות אחרי 100 מטר בשביל המהיר, במסלול הסגור או בסינגל המפותל.

כדי להצליח להחזיק בין שעתיים לארבע שעות של מרוץ יש להתאמן ברכיבה ארוכה שלא בתנאי מירוץ על מנת שנוכל ''להחזיק את הזמן'' הזה על האופנוע ברכיבה רצופה או כמעט רצופה.

בשלב הבא יש ''להתמקצע'' יותר הן מבחינת המסלולים המדמים והן בעבודה עם סטופר למדידת זמנים.

במקביל ל''כושר רכיבה'', שיפור סגנון וטכניקה של רכיבה יש להשקיע ולשפר את הכושר הגופני של הרוכב. כושר גופני טוב יעזור לנו להיות יותר ''חזקים על האופנוע'': להתאושש מהר יותר מכל הפתעה שנתקל בה במהלך הרכיבה, להתמודד טוב יותר עם נפילות ולשמור על רמת ביצועים גבוהה לאורך זמן רב יותר. בתחום הכושר מומלץ להתייעץ עם מאמן המכיר את תחום האופנועים שידע להתאים עוברכם תוכנית אימון המשלבת אימונים אירוביים לצד אימוני כוח רלוונטים.

בעולם הרחב מקובל שרוכב מירוץ מקצועי יתאמן במסגרת קבוצה עם מאמן רכיבה (ולפעמים יותר מממאמן אחד) ומאמן כושר צמודים תחת  מנהל קבוצה היודע לדרוש ולהביא את הרוכבים להישגים ולנצחונות.

בארץ המודעות לספורט המוטורי המקצועי הולכת וגוברת ואנו רואים מתחרים רבים אשר מתאימים את אורח חייהם לצד העבודה, המשפחה, ו/או הלימודים  לאימונים ממוקדמים ולמחוייבות למרוצים.

ההרשמה למירוץ

מאז כניסת חוק הספורט המוטורי לתוקפו בישראל (קישור לתקנות החוק) מתקיימים שני סוגי מירוצים לאופנועי שטח במסגרת ליגות מסודרות: מוטוקרוס או אנדורו או גם אפשר להשתלב בקטגוריה הנכונה במרוצי ראלי. מירוצי מוטוקרוס - מירוץ אופנועים הכולל קפיצות ופניות מהירות במסלולים סגורים. מרוצי ראלי הוא מרוצים ארוכים הכוללים מגוון סוגי כלי רכב המחולקים לקטגוריות שונות, ומירוצי אנדורו - מירוץ אופנועים בשטח הפתוח, במסלול ארוך מסומן ומוגדר מראש. ההרשמה לליגת מרוצי האנדורו מתבצעת באמצעות העמותה הישראלית למרוצי אנדורו IEC - קישור לרישום לחברות בעמותה. לפני כל מירוץ ומרוץ יש להירשם ולשלם (כ-250 ש''ח לרוכב במירוץ, נכון לעונה הנוכחית - 2014).

סוגי המרוצים באנדורו

יש לנו שני סוגי מרוצי אנדורו בארץ: ספיישל טסט והייר סקרמבל.

במרוץ בשיטת ספיישל טסט, כנהוג באליפות העולם, מזנקים למספר הקפות המחולקות לשני חלקים: הקטע המדוד (הספיישל) וההתשה. הזמן הנחשב בסוף המרוץ הוא סכום הזמנים של הספיישל, מי שעשה את הזמן הכי קצר, מנצח.

למתחרים כרטיס זמנים שעל פיו עליהם לעבוד ולתכנן את המרוץ.בכרטיס הזמנים יצוינו :

זמן זינוק, לדוגמא 10:00,

זמן ביקורת ראשון, לדוגמא 10:30,

זמן ביקורת שני, לדוגמא 11:00, וכך הלאה... עד לזמן הסיום שנקבע על פי המארגנים ומספר ההקפות.

בזמן הזינוק יש לעבור בשער הזינוק ובו מרשלים הרושמים את מספר המתחרה ואת הזמן בה נחצה השער.

בין 10:00 ל 10:30, לפי הדוגמא, ובעצם בין כל זמן ביקורת אחד לשני, יש לעבור בתוך הקטע המדוד ולסיים את הקפת התשה. בהגיע זמן הביקורת השני, יש לעבור שוב בשער ולהירשם אצל המרשלים.

רצוי לבצע את ההקפה הראשונה במהירות יחסית גבוהה על מנת לקבל תמונת מצב לגבי לחץ הזמנים, בין זמן הביקורות, המצפה במרוץ.

במידה ומגיעים לפני זמן הביקורת, אפשר לנוח בפיטס, להתרענן, לבדוק את האופנוע, לתקן - במידה ויש תקלות ולהתכונן להקפה הבאה.

במידה ומאחרים לזמן הביקורת, לדוגמא: חציתם את השער ב10:31 במקום ב 10:30, אזי יזוזו כל זמני היום בדקה אחת קדימה, זאת אומרת שבמקום ביקורת בשעה 11:00 כמתוכנן מראש, תצרכו להגיע לביקורת הבאה בשעה 11:01 וכך הלאה להמשך.

בנוסף תקבלו דקת עונשין שתתווסף לזמן הכללי שלכם ביום זה.

אי אפשר להכנס בשער דקה לפני הזמן החדש ובכך לבטל את הקנס! נהפוך הוא: היה ותיכנסו לפני הזמן תענשו בעוד דקת עונשין.

המנצח בשיטת הספיישל טסט הוא הרוכב שביצע את כלל הזמנים הקצרים ביותר!

  

מרוץ בשיטת הייר סקרמבל, הרבה יותר פשוט!

כל המתחרים עומדים לזינוק בשורה אחת ויחד מזנקים להקפה ארוכה יחסית של כ 10-20 דקות כשהמטרה היא לבצע כמה שיותר הקפות בזמן נתון.

לקטגוריות המקצועיות מוקצים בדרך כלל: שעתיים וחצי, לקטגוריות העממיות שעה וחצי.

מי שמגיע ראשון לקו הסיום עם המספר הגדול ביותר של הקפות, מנצח!

קטגוריות המתחרים במרוצי אנדורו אופנועים:

הקטגוריות באנדורו מתחלקות לפי נפח מנוע וגיל:

מתחילים - אין משמעות לנפח המנוע.

סניורים - אין משמעות לנפח המנוע.

עממיות - בחלוקה לפי נפחי מנוע: C1 ,C2 ,C3.

מקצועיות - בחלוקה לפי נפחי מנוע: E1 ,E2 ,E3.

הספרה 1 אומרת שהקטגוריה מיועדת לאופנועים בנפח 125 סמ''ק שתי פעימות ו-250 סמ''ק ארבע פעימות.

הספרה 2 לנפחים 126-250 סמ''ק שתי פעימות ו- 251-477 סמ''ק ארבע פעימות.

הספרה 3 לנפחים מעל 250 סמ''ק שתי פעימות ומעל 478 סמ''ק ארבע פעימות.

יום המירוץ!

יום המירוץ מתחיל למעשה יומיים לפני המרוץ!

יש להוריד מעומס אימוני הרכיבה והאימונים הגופניים, לנסות לנוח ולתת לגוף לצבור כוחות לקראת המאמץ הגדול שמחכה לו.

יש להקפיד על שתייה מרובה כבר כיומיים לפני המרוץ, ולא - קולה, או משקאות מוגזים אחרים, לא נכנסים להגדרה שתייה מרובה. רק מים, מיצים, או משקאות איזוטונים.

יום לפני המרוץ יש להרבות באכילת פחמימות. בערב המרוץ מומלץ לאכול אורז מלא, קוסקוס, פסטה וכו׳.

שינה טובה מתבקשת לפני מרוץ! ואם זה בלתי אפשרי אז יש לנסות ולשמור על שגרה ושעות דומות לימים הרגילים על מנת להתעורר בבוקר המירוץ כמה שיותר רעננים ומוכנים למשימה.

מומלץ לארוז את ציוד הרכיבה (קישור לכתבת ציוד רכיבה) יום קודם וגם את הציוד הנוסף יש להכין מראש, מומלץ להכין רשימת ציוד שתשמש אתכם ממירוץ למירוץ (קישור לכתבה על ציוד לטיולים ארוכים - בהתאמה נכונה טובה גם למירוצים). עיקרי הציוד, הנכונים לכול הרוכבים הם: ערכת כלים לטיפול בתקלות דחופות באופנוע - אותה סוחבים על הגוף בפאוץ׳, תיק למים (או למשקה איזוטוני), אוכל קל ועשיר אנרגיה - כמו: בננה, ג׳ל אנרגיה, סנדוויץ׳ קל, ציוד רכיבה נוסף כמו כפפות ומשקף טוב, דלק במיכל נוסף וציוד לתיקון פנצ'רים.

ביום המירוץ יש להגיע לשטח המרוץ מספיק זמן מראש ובצורה רגועה. יש להירשם (משהו אמר: ''בשולחן הגירית''? - ע.א.), לפרוק את האופנוע והציוד ולהתחיל להתכונן ולהכיר את המסלול.

חשוב מאוד להקיף את מסלול התחרות - בין אם על האופנוע או ברגל ותוך כדי לחשוב על המירוץ ועל היכן למקם את הגלגלים בתחרות עצמה. יש להתייחס למכשולים עיקרים ודרכי המעבר, לתחנות של המרשלים ולקווי התחלה וסיום. מומלץ לבצע סימולציה בראש של המירוץ וסדר הפעולות.

זינוק!

בהתאם לסוג המרוץ מזנקים יחד בהייר סקרמבל או לפי כרטיס הזמנים בספיישל טסט.

מכאן לכאורה כבר לא באמת חושבים על כלום חוץ מאיך להוריד זמנים, להגיע בזמן לנקודות הביקורת, לעקוף ולהוביל!

זה רגע האמת - עכשיו ממצים את כל האימונים וההכנות לכדי 2-3 שעות שבהן יש סיכוי טוב שלא נזכור כלום ממה שניסינו להקנות לעצמנו במהלך השבועות הקודמים…

אבל חשוב לזכור כי יש עוד רוכבים שהם עמיתים למירוץ ויש להתנהג בהתאם! חובה לעזור לרוכב בעת צרה (פציעה) ויש לתת לרוכבים המהירים יותר לעקוף.

 

והופ זה נגמר!!! האדרנלין יורד, אפשר ליהנות מהחוויה, לסכם את המירוץ, להפיק לקחים ולנסות להשתפר לקראת המירוץ הבא. לחזור להתאמן ולצפות לפעם הבאה...

 

זוכרים את ההתחלה?

כל השרירים בגוף תפוסים, אני לא מצליח לעמוד, אני לא מצליח לשבת, אני לא זוכר איך מגיעים הביתה בכלל, למה אני בכלל רוכב הביתה ולא מועמס על איזה טנדר?

אז זהו! שלא אכפת לי!! זה היה שווה הכל!!!

האימונים בשעות לא שעות, הטיפולים באופנוע עד 2 בלילה, המשכורת שהלכה על כל הסיפור - הכל! יש לי גביע בתיק!!!

סיכום

עולם המרוצים הוא למעשה המנוע הגדול של תעשיית האופנועים, בלעדיו לא היינו זוכים כנראה למתלים ברמה שיש לנו כעת על האופנועים, למנועי 250 סמ''ק שיכולים לכבוש גבעות אדירות ולאופנועי 500 סמ''ק שאם משווים אותם לXRים של פעם, הם קלילים ומהירים, כמו להשוות מכונית פרארי מול משאית מחצבה ענקית.

לא לכולם קוסם העניין התחרותי, אבל אם לא תנסו לא תדעו! הספורט המוטורי בישראל נמצא עכשיו בתנופה וזקוק לכל רוכב אשר רוצה לנסות את התחום.

לי זה ברור: העולם היה הרבה יותר משעמם ללא מרוצים.

 

מומלץ לקרוא את התקנות המלאות למרוצי אנדורו אופנועים באתר הרשות - קישור

לכתבה של יורם לביא על ההכנות למירוץ הרומאניקס - קישור לכתבה.

ההשקעה משתלמת!

ההשקעה משתלמת!ההשקעה משתלמת!

קישורים לסיקור המירוצים בליגת האנדורו לשנת 2014:

לכתבת הסיכום של מרוץ האנדורו מספר 1 לעונת 2014  לכתבת הסיכום של מרוץ האנדורו מספר 2 לעונת 2014  לכתבת הסיכום של מרוץ האנדורו מספר 3 לעונת 2014 לכתבת הסיכום של מרוץ האנדורו מספר 4 לעונת 2014

תגובות

0 תגובות