אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

סכינים יפניות - 4 אופנועים במבחן שטח

צביקה כהן יצא לשטח עם ''ארמדה'' של רוכבים וצלמים על מנת לבחון את ארבעת אופנועי האנדורו-שבילים היפנים בנפח 450 סמ''ק.
אופנועים במבחן: הונדה CRF450X מול הונדה CRF450R מול ימאהה WR450F ומול קוואסקי KL450.

רוכבים אורחים: רז הימן, אמיר רדוץ, שי עבדי, ירון יוליסבורגר.
צילום: נועם עופרן, מורדי שמיר, אודליה משה.

מעשה בחמישה הילוכים

בתמונת הסיום, עלינו על גבעה רמה, הסתובבנו במקום ונעמדנו האחד ליד השני. שמש נמוכה מאחורינו ונוף הררי נפרש לפנינו בגוונים רכים של שקיעה מדברית. אנו מביטים לצדדים, מסנכרנים בינינו את רגע הזינוק בתנועת ראש קלה ופקודה קולית במערכת הקרדו תקשורת. מזנקים בירידה, כשלפתע ארבע מצערות נסחטות לאחור וארבעה גלגלים מונפים מעלה ב חדווה.

לא מעט רוכבי אנדורו לוטשים עיניהם לעבר דגמי המוטוקרוס. תגובות המנוע המהירות, הבולמים הקשיחים והמשקל הקל. מטרו ומאיר, יבואני ימאהה/קאווסקי והונדה בהתאמה, הרימו את כפפת השטח ובאמצעות חברות מאירופה המסבות דגמי מוטוקרוס לרישוי צהוב, החלו לייבא לארץ דגמי מוטוקרוס מוסבים לצד דגמי השטח הרגילים. בליהוק הפעם שני דגמי הונדה: CRF450X, דגם שבילים וותיק לצד דגם מוטוקרוס מוסב של החברה CRF450R. בשתי הפינות האחרות של הזירה מיקמנו את דגם השבילים של ימאהה, WR450f, לצד דגם המוטוקרוס המוסב של קווסאקי,KL450.

כל הדגמים במבחן מתוצרת יפן, לכולם מנוע ארבע פעימות בנפח 450 סמ''ק, שלדות אלומיניום עדכניות, בולמים הפוכים מלפניםבולם יחיד מאחור, צמיגי שטח על גלגלים בקוטר 18''/21'', מערכת תאורה וחמישה הילוכים

דגמי האנדורו בנפח 450 סמ''ק נחשבים בעיניי, למרגשים שבחבורה. לכל האופנועים שבחנו כאן מנוע חזק, אך לא יותר מדי. תגובת מצערת חדה ומהירה, שלדות אלומיניום חזקות ומשקל קל - שילוב שכל רוכב היה רוצה. אלא, שבגלל המנוע החזק שלהם, הם פחות מתאימים לרוכבים מתחילים, שעלולים להיסחף עם הגז, או מן הצד השני להתעייף מהר יותר עקב התגובות החזקות.

רכיבת שטח אינה רק חמישה ק''מ על שלוש שעות ביער הקרוב, או רכיבה עם פינג'אן ועוגיות על דו''ש גדול בסבבה. דגמי 450 נמצאים בעיניי בטווח האמצע, בין הקטגוריה הקטנה (250 סמ''ק או 125 דו''פ) לבין הגדולה (בין מפלצות ה- 500 סמ''ק). 450 סמ''ק מתאימים לרוכבים ממוצעים ומעלה, הרוצים לרכוב בשטח מרחקים של 200 עד 500 ק''מ ביום אחד, להחליף נופים, לזרום בנחלים מהירים על חולות, פודרה, דשדש, עליות קשות וארוכות, קטעי אנדורו זורמים, שבילים מהירים ושאר מטעמים מן הטבע.

זה לא ש- 250 קטן לא יעשה את הדרך, הם יהיו טובים יותר בסינגלים הצפופים, אך בחולות למשל, יתקשו יותר. העומס על מנוע 250 גדול יותר ומאידך ההבדל בצריכת הדלק מינורי. מן הצד השני, גם דגמי ה- 500 יעשו טוב את המסלול, עם היתרונות והחסרונות שלהם ביחס הפוך לקטנים. לכן, לעניות דעתי, קטגוריית ה- 450 נמצאת די במקום טוב באמצע. בעבר הייתה הקטגוריה הזו למבוקשת מבין כל הקטגוריות, אולם בשנים האחרונות, עם הפחתות המיסוי והוזלת תעריפי הביטוח לקטני הנפח, הפכו האחרונים למבוקשים יותר.

מעשה בחמישה רוכבים

צוות רוכבי המבחן מונה רוכבי שטח המבלים לרוב על שבילים וסינגלים של אנדורו זורם או צפוף.

אנדורו צפוף - הכוונה לאזורים סלעיים ומהמורתיים וכן שטחים בהם רצף של פניות הדוקות. נקודת החולשה של נפחים אלו, ביחס לקטנים, היא שתגובות המנוע החזק קצת יותר מטלטלות את הרוכב כאשר הדרך קופצנית. מעבר לכך, נפח מנוע גדול יותר יוצר אפקט המנסה ליישר את הרוכב בפניות, לכן בפניות רצופות ומהירות חשים מהר יותר בעייפות.

מעבר לכך, לרוכבי המבחן ניסיון כזה או אחר על מסלול מוטוקרוס, גם אם זהו לא כר המחייה הטבעי להם. הבוחנים במבחן נישאים לגבהים ומשקלים שונים בטווח אשר יאפשר לנו להתרשם טוב יותר מהכלים. מטרת המבחן ההשוואתי הראשונה הייתה לעמוד על טיבם של הדגמים המוסבים בהשוואה לדגמי השטח הרגילים

כך או כך, קטגוריית נפח זו מומלצת פחות לרוכבים מתחילים, אשר יתקשו למצות את מה שהאופנועים יודעים לתת. גם בקרב הרוכבים המתקדמים, נדרש כושר גבוה וחוסן פיזי כדי לשלוט בדרקוני השטח הללו. לכן מי שבוחר בהם מרגיש איך הכושר שלו משתפר. גם מסעות שטח שעברתי בעולם (מרוקו, קוסטה ריקה, רומניה, אוקראינה... ) בוחרים בנפח של 450 סמ''ק כמתאים ביותר לטיולים ארוכים.

הונדה CRF450R

דגם מוטוקרוס טהור גזע, אשר עבר שינוי של גלגל אחורי למידה של 18 אינץ' והכלאה של מערכת תאורה התואמת את חזות האופנוע ורגלית צד.

על מסלול המוטוקרוס אהבנו אותו יותר מאשר את האחרים. עם מנוע מרשים, שרק רוצה לרוץ קדימה עוד ועוד. גם על השבילים המהירים ניכר כי ה- CRF450R אופנוע מהיר מאוד ונשלט.

נוסף על אופיו המתפרץ, גם תנוחת הרכיבה הקרבית חושפת את ייעודו למסלול המוטוקרוס. הכניסה לסיבובים נוחה ומדויקת, והיציאה מהירה ומרגשת.

קשה לשמור על קצב סיבובי מנוע אחיד בתנועה איטית ובאנדורו צפוף חווינו דימומי מנוע לא מתוכננים. 

קוואסקי 450KL

דגם מוטוקרוס, אשר בנוסף למערכת התאורה, הגלגל האחורי ורגלית הצד, כוון כך שיתאים יותר לרכיבת אנדורו. כמו ב- CRF-R, גם כאן ההילוך הראשון ארוך וקשה יותר לשליטה בתנועה טכנית איטית, אשר הובילה לא אחת לדימומי מנוע. המתלים נוחים יותר וכשקצב האנדורו עלה רכבנו על גבו בהנאה. מעבר למנוע החזק המגיב מיידית למצערת, האופנוע מרגיש קטן יותר מהאחרים. קל יותר לסובב אותו והוא משרה יותר ביטחון.

לו היה לו מתנע חשמלי, היה לבטח זוכה לעוד כמה לקוחות נאמנים.

מכל הדלק שלו קטן והוא גם האופנוע הראשון במבחן לו אזל הדלק. להזכירכם, לדגמים המוסבים אין ברז רזרבי למכל הדלק. לטעמנו, מסכת החזית שלו מעוצבת ברוח שנות השמונים וחוטאת למראה הכללי היפה שלו.

 

הונדה CRF450X

דגם וותיק של הונדה שכמעט לא התעדכן מאז הושק, לפני כעשור. ההונדה איקס מצליח להיות בהחלט רלוונטי וראוי. המנוע מרגיש זריז ומשוחרר, חרף העובדה שהוא בין האחרונים העושים עוד שימוש במאייד. שילוב המנוע עם המתלים המשובחים עשה לנו טוב באנדורו. ניתן לתכנן את הקו בו נרצה לעבור והאופנוע נותר נאמן לקו המחשבה שלנו, הבולמים משלבים בין יכולת רכיבה איטית נוחה על אבנים, לבין רכיבה מהירה בביטחון. אם כי, היו רוכבים שמצאו כי משכך היגוי עשוי לשפר את הביטחון ברכיבה מהירה.

ימאהה WR450f

אופנוע אנדורו מהנה ונוח, בעל מנוע גמיש ונשלט בסל''ד נמוך, שאינו מצריך עבודת מצמד קשה. בסל''ד הגבוה יותר המנוע מרגיש עצור ופחות משוחרר מהאחרים. משהו שלהערכתנו מערכת פליטה וכמה כיוונים יכולים בהחלט לשנות לטובה. המתלים נוחים, נעימים ומצליחים לשמור את הרוכב היכן שיבחר לנווט. תגובת המצערת מדויקת ונכונה לאנדורו. במצבו הנוכחי מתאים הימאהה יותר מהאחרים לרכיבה בתנאי אנדורו צפופים וניכר כי יעייף פחות את הרוכב על גבו.

במסלול מוטוקרוס זורם ניתן ליהנות על גבו, כל עוד לא דוחקים אותו לדאבל ארוך מייד אחרי היציאה מהפניה. האופנוע מרגיש כבד מהאחרים בהתנהלותו. הימאהה מהיר יחסית לכך שיש לו רק חמישה הילוכים. 

סיכומים

הבוחנים השונים הגיעו למסקנות שונות באשר לדגם הנבחר עליהם במבחן. עם זאת, הדעה הרווחת בקרב כל הבוחנים היא כי דגמי האנדורו עדיין מתאימים יותר לרכיבת שטח כללית מאשר דגמי המוטוקרוס המוסבים.

דגמי המוטוקרוס מספקים הנאה גבוהה בשבילים מהירים, קפיצות ורכיבת אטרף, אף הם מעייפים וקשים יותר לתפעול ורכיבה. במסלולים הטכניים ההילוך הראשון שלהם ארוך יותר, נדרשת עבודת מצמד מאומצת יותר והתמודדות עם יותר מצבים של דימומי מנוע. ואם המנוע כבה, הרי שההנעה היא רגלית, מה שעשוי להיות די מטריד בעיצומו של שיפוע צד או ערוץ נחל צר. 

דגמי המוטוקרוס המוסבים יתאימו לדעתנו לרוכבים המעוניינים בכלי שטח אשר ניתן לרכוב עליו בהנאה עד מסלול המוטוקרוס הקרוב. או לחלופין עבור רוכבי דיונות שרוצים לרחף על החולות עם חבילת זמן אוויר בלתי מבוטלת.

מבין דגמי המוטוקרוס כולנו אהבנו יותר את הרבגוניות של ה- KL450. ההונדה, לעומתו, הרגיש יותר כמו אופנוע מוטוקרוס מקצועי עם מערכת תאורה. מי שמחפש אופנוע מוטוקרוס עם ביטוח חובה, הרי שההונדה הוא הדבר האמיתי. אופנוע קצה איכותי, שמיועד לרכיבת מוטוקרוס אגרסיבית. ברם מי שירצה לשלב גם רכיבות אנדורו, ימצא ב- KL שותף מהנה עם בולמים יותר ידידותיים, קלילות וזריזות.

בסופו של יום, אופי הרכיבה שלנו ימצא קרקע נוחה יותר על גבו של דגם אנדורו עם מתנע חשמלי ובולמים רכים יותר. מבין דגמי האנדורו, הדעות היו די חצויות. הימאהה עם מנוע נעים ולא מאיים, המוריד את הכוח לקרקע ביעילות וללא איבודי אחיזה מיותרים. בולמים נעימים וגיאומטריית היגוי המאפשרת לשמור טוב על הקו בפניות. הימאהה נמצא כמתאים ביותר לאנדורו צפוף, אך נראה לי שמי שמחפש זאת יעדיף מראש נפח נמוך יותר.

בנקודות ספורות מעליו מצליח ההונדה, חרף גילו המתקדם, להוביל. האופנוע זריז בזכות מנוע חזק ומשוחרר יותר מהימאהה. מערכת הבולמים משובחת והנאת הרכיבה שעל גבו מצליחה עדיין להצטיין.

השמש כבר ירדה על המדבר...

יום שלם בילינו על ארבעה אופנועים יפנים איכותיים שונים. רמות האיכות, הגימור והדיוק גבוהות ומעצימות את חווית הרכיבה על גבם. המעבר בין אופנוע אחד למשנהו היה קליל עבורנו, בזכות התכונות המשותפות הרבות. ועדיין, ואולי אף בזכות זאת, קל היה לחוש בהבדלים הקטנים המייחדים כל דגם על פני האחרים. השמש כבר ירדה על המדבר, אך חווית הרכיבה נותרה בליבנו זמן רב אחר כך. 

התקשורת במבחן נעשתה באמצעות מערכות לקסדה של scala rider PACKTALK

התקשורת במבחן נעשתה באמצעות מערכות לקסדה של scala rider PACKTALKהתקשורת במבחן נעשתה באמצעות מערכות לקסדה של scala rider PACKTALK

נתונים טכניים: הונדה CRF450X HONDA

מנוע: צילינדר אחד, קירור מים, 4 פעימות

נפח מנוע: 449 סמ'''ק

הזנת דלק: מאייד בקוטר 37 מ'''מ

הילוכים: 5

מתלה קדמי: מזלג טלסקופי SHOWA בקוטר 47 מ'''מ

מהלך מקדימה: 279 מ'''מ

מתלה אחורי: PRO LINK

בלם קדמי: דיסק 240 מ'''מ

בלם אחורי: דיסק 240 מ'''מ

צמיג קדמי: 90/90-21

צמיג אחורי: 140/80-18

בסיס גלגלים: 1,481 מ'''מ

גובה מושב: 963 מ'''מ

מרווח גחון: 346 מ'''מ

משקל רטוב: 121 ק'''ג

מכל דלק: 7.2 ליטר

מחיר: 63,900 ₪

נתונים טכניים: ימאהה WR450F YAMAHA

מנוע: צילנדר אחד, קירור מים, 4 פעימות  

נפח: 450 סמ'''ק

הצתה: TCI/חשמלית רגלית 

הזנת דלק: הזרקה 

הילוכים: 5

גובה מושב: 990 ס'''מ 
מתלה קדמי: טלסקופ הידרואלי הפוך
מתלה אחורי: מונושוק הידרואלי 
בלם קדמי: דיסק, 250 מ'''מ 
בלם אחורי: דיסק, 245 מ'''מ 
צמיג קדמי: 90/90-21 
צמיג אחורי: 130/90-18 
בסיס גלגלים: 1485 
קיבולת מכל דלק: 8 ליטר 
משקל: 112 ק''ג

מחיר:  59,985 ₪

נתונים טכניים: הונדה CRF450R HONDA

מנוע: צילינדר אחד, קירור מים, 4 פעימות

נפח מנוע: 449 סמ'''ק

הזנת דלק: הזרקת דלק אלקטרונית

הילוכים: 5

מתלה קדמי: מזלג טלסקופי בקוטר 48 מ'''מ

מהלך מקדימה: 310 מ'''מ

מתלה אחורי: PRO LINK

מהלך מאחור:  315 מ'''מ

בלם קדמי: דיסק 260 מ'''מ

בלם אחורי: דיסק 240 מ'''מ

צמיג קדמי: 90/90-21

צמיג אחורי: 140/80-18

בסיס גלגלים: 1,481 מ'''מ

גובה מושב: 955 מ'''מ

מרווח גחון: 332 מ'''מ

משקל רטוב: 114 ק'''ג

מכל דלק: 6.3 ק'''ג

מחיר: 66,900 ₪

נתונים טכנים: קוואסאקי KL450 KAWASAKI

מנוע: צילנדר אחד, קירור מים, 4 פעימות  

נפח: 449 סמ'''ק

הצתה: Digital DC-CDI

הנעה: קיק-סטארט

הזנת דלק: הזרקה 

הילוכים: 5

גובה מושב:  960 ס'''מ 
מתלה קדמי: Showa 49 מ''מ, 310 מ''מ
מתלה אחורי:  315 מ''מ
בלם קדמי: דיסק, 270 מ'''מ 
בלם אחורי: דיסק, 240 מ'''מ 
צמיג קדמי: 80/100-21 
צמיג אחורי: 120/80-18 
בסיס גלגלים:   1,495 מ''מ
קיבולת מכל דלק:  6.3 ליטר 
משקל:  108.7 ק''ג

מחיר: 56,985 ₪

תגובות

9 תגובות

1

Ogash Ofer

29 בינואר 2016 ב 06:34

עושה חשק - אבל אני נשאר עם ה-DRZ400 שלי

וכמובן תודה לצלמים על תמונות מקסימות!

2

דורית נשר

29 בינואר 2016 ב 12:37

מבחן אופנועי שטח 450 סמ''ק - סכינים יפניות במבחן שטח

תהיו בטוחים שגברים המתנשאים לגובה 1.65 והסביבה, מתבאסים מהכתבות והתמונות הללו ולא נעים להם לבקש שתכתבו גם על אופנועים שמתאימים לרוכבים נמוכים. לא כולם 2 מ' על 2מ', מקרר אמקור.

3

Ogash Ofer

29 בינואר 2016 ב 13:16

מבחן אופנועי שטח 450 סמ''ק - סכינים יפניות במבחן שטח

דורית נשר כתב/ה:
" תהיו בטוחים שגברים המתנשאים לגובה 1.65 והסביבה, מתבאסים מהכתבות והתמונות הללו ולא נעים להם לבקש שתכתבו גם על אופנועים שמתאימים לרוכבים נמוכים. לא כולם 2 מ' על 2מ', מקרר אמקור. "
אשמח להכיר לך את פאביו פאסולה - אלוף איטליה (ואירופה) באי אלו שנים ולא עובר את המטר שישים. לא צריך להיות גבוהים על מנת לרכוב על אופנוע בשטח...

4

Ogash Ofer

29 בינואר 2016 ב 13:18

שימי לב לתנוחת העמידה במקום

5

Ogash Ofer

29 בינואר 2016 ב 13:28

האם ה-450 מתאימים לשטח?

באחת מקבוצות הפייסבוק נפתח דיון בנוגע להתאמתם של הכלים הנ''ל לשטח? (במובן הטכני של השטח). ותשובתי: מניסיוני הכלים האלו (באופן כללי) הם הטובים ביותר למסעות ארוכי טווח. השלוב של גם כביש (ברישוי) וגם שטח (בצורה טובה) הוא פשרה מעולה המאפשרת לגמוע מרחקים בהנאה רבה.   קישור למסע עם WR450 במרוקו

6

אורח/ת

29 בינואר 2016 ב 17:26

תגידו לי מי בארץ יודע לבחון מוטוקרוס450?

כל הכבוד על הנסיון ועל המאמץ אבל ברסמי אתם עושים מעצמיכם צחוק. הרי יש אולי גג 10 אנשים בארץ (בלחץ) שיודעים בכלל לרכב על מוקוטקרוס 450 פה במדינה שלנו... ויש 0 אנשים שמסוגלים ויודעים לבחון מוטקרוס 450 בצורה מעמיקה ולוחצת, ברמה של מבחן רציני במגזין רכב.

7

Ogash Ofer

30 בינואר 2016 ב 11:19

תגידו לי מי בארץ יודע לבחון מוטוקרוס450?

אורח/ת כתב/ה:
"כל הכבוד על הנסיון ועל המאמץ אבל ברסמי אתם עושים מעצמיכם צחוק. הרי יש אולי גג 10 אנשים בארץ (בלחץ) שיודעים בכלל לרכב על מוקוטקרוס 450 פה במדינה שלנו... ויש 0 אנשים שמסוגלים ויודעים לבחון מוטקרוס 450 בצורה מעמיקה ולוחצת, ברמה של מבחן רציני במגזין רכב."
ראשית אין מדובר כאן באופנועי מוטוקרוס אלא באופנועים דו-שימושיים/אנדורו (חלקם עברו הסבה מאופנועי מוטוקרוס - אבל הם כבר לא כאלו). לגבי צוות הבוחנים - הם מהרוכבים הוותיקים, המנוסים ובוחנים בעלי ניסיום רב, כיאה לפדנטיות של צביקה. ואם היה נדרש לבחון אופנועי מוטוקרוס... זה היה נעשה במסלול.

8

Ogash Ofer

30 בינואר 2016 ב 11:21

ואפשר להוסיף עוד סכין, אף שקצת ישנה

ה-DRZ 400 של סוזוקי הוא גם אופציה טובה בפשרה של הדו-שימושי. בשום תחום הוא לא מצטיין (אולי ברמת האמינות הוא כן מוביל) אבל את כול תחומי הכביש והשטח הוא עושה בסדר - כראוי לדו''ש רציני.

9

אורח/ת

04 בפברואר 2016 ב 16:06

זה המבחן היחיד בעולם ש crfx גבר על ה wrf

קראתי כל כתבת מבחן אפשרית שכתובה באנגלית מארה"ב אוסטרליה אנגליה... ולא היה אחד בו ההונדה המיושן גבר על הימאהה החדש והמוזרק.