שטח 4X4 > כתבות > חדשות

אאודי תחשוף בחודש הבא קרוס-אובר כל-חשמלי

הדגם החדש, שלדברי החברה יגיע לייצור ב-2018, יוצג בחודש הבא בתערוכת הרכב בפרנקפורט. וגם: מה תהיה ההשפעה של כלי רכב חשמליים על מדיניות מיסוי הדלק בישראל

אחרי טרנד המכוניות ההיברידיות, מגיע עכשיו תורן של המכוניות עם הנעה חשמלית טהורה, כזו שתלויה אך ורק במצברים, ללא מנועים מאריכי-טווח. יותר ויותר יצרניות מוסיפות לאחרונה לפחות דגם כל-חשמלי אחד לליין שלהן, ויש כאלה, כמו טסלה, שמייצרות רק מכוניות חשמליות (ואף מילה על המיזם של אגסי...).  

עכשיו מצטרפת לחגיגה גם אאודי, עם דגם קרוס-אובר חשמלי שיוצג בתערוכת הרכב בפרנקפורט בחודש הבא. החברה כבר הציגה דגמים חשמליים, כמו ה- R8 e-tron שנחשף לראשונה ב-2009 וטרם הגיע לכלל ייצור. לעומתו, הקרוס-אובר החדש שקיבל את השם E-Tron Quattro, אמור להגיע לקו הייצור כבר ב-2018.

מדובר ברכב שתוכנן מהיסוד, ללא הסתמכות על פלטפורמות קיימות. מבחינת גודל הוא נכנס בין ה-Q5 ל-Q7, ודגש חזק הושם על האווירודינמיות שלו, כדי להגדיל ככל האפשר את טווח הנסיעה, העומד על כ-500 ק''מ. בין היתר, כל תחתית המרכב אטומה לחלוטין, מה שמקטין את התנגדות האוויר. מקדם הגרר שהושג, 0.25, הוא הטוב ביותר לכלי רכב מהסיגמנט הזה. העיצוב החיצוני, על פי האיורים שפורסמו, ספורטיבי מאוד ותא הנוסעים המיועד לארבעה מודרני ו''היי-טקי''.

הרכב יונע באמצעות שלושה מנועים חשמליים, אחד מלפנים ושניים מאחור. המיץ החשמלי יגיע ממצבר ליטיום-איון גדול שיותקן בין שני הסרנים, מתחת למושבי הנוסעים, וכך יושג מרכז כובד נמוך וחלוקת משקל טובה. לא ברור עם המנועים האחוריים יניעו כל אחד גלגל משלו, או שהרכב ינוע באופן רגיל עם מנוע אחורי אחד והשני ייכנס לפעולה במקרה שתידרש תוספת כוח.

נראה שתחום הרכב החשמלי עומד לעבור בשנים הקרובות מהפכה גדולה (קישור לסדרת כתבות על הנעות אלטרנטיביות). תהיה בוודאי פריצה משמעותית בטכנולוגיה של המצברים שתאפשר טווחי נסיעה גדולים יותר, ויותר מכך – כבר יש טכנולוגיות של טעינה מהירה שיאפשרו טעינה של הסוללה במשך פרק זמן השווה לזה שנדרש היום לתדלוק רגיל.

חברת ''סטור דוט'' הישראלית מגייסת בימים אלה הון להסבת הטכנולוגיה שפיתחה לטעינת סמארטפונים (טעינה מלאה של סוללת טלפוןן תוך 30 שניות!) והתאמתה לטעינה של מצברי רכב חשמלי. מדובר בסוג חדש של מצברים, שטעינתם לקיבולת מלאה תימשך חמש דקות בסך הכל, והם צפויים להגיע לשוק כבר ב-2020.

חישבו על רכב כזה במדינתנו שטופת השמש, עם פאנל סולארי על הגג: לא תצטרכו לחבר אותו לשקע טעינה, למעט בימים גשומים במיוחד או בנסיעה ליילית ממושכת. וגם במקרה כזה, חיבור של חמש דקות לשקע – ואתם שוב בדרך...

עבור המדינה מדובר בהפסד הכנסות עצום ממיסוי על הדלק, ודווקא בתחום הזה יש מי שמתכנן רחוק: בימים אלה נערך ניסוי רחב היקף, לפיו האגרה השנתית על הרכב תחושב לפי הנסועה השנתית (המרחק שהרכב נוסע בשנה) ובדלת האחורית הזו רמת ההכנסות ממיסוי רכב לא תיפגע.

בואו נעשה חישוב קצר: בהנחה שרכב ממוצע בארץ נוסע כ-20 אלף ק''מ בשנה וצריכת הדלק שלו היא כ-10 ק''מ לליטר (המספרים מעוגלים לנוחיות החישוב, יש כלי רכב חסכוניים יותר ויש בזבזניים יותר), רכב כזה לוגם כ-2000 ליטר בשנה ובמחיר הנוכחי זה אומר הוצאה שנתית של כ-13 אלף שקלים. מרכיב המס על הדלק (בלו מע''מ) מגיע לכ-60 אחוז, כלומר המדינה ''שואבת'' מכל בעל רכב 7800 שקלים בשנה, רק ממיסוי על הדלק! תכפילו זאת בקרוב לשלושה מיליון כלי רכב הנעים על כבישי הארץ, ותבינו שהמדינה לא יכולה להרשות לעצמה לאבד זאת...        

תגובות

0 תגובות