שטח 4X4 > כתבות > חדשות

אושקוש מפתחת משאית צבאית ללא נהג

העתיד שמעבר לפינה: משאית רובוטית שיודעת לעשות את דרכה באופן עצמאי ליעד, גם בתנאי שטח קשים

אחרי שכבר התרגלנו לגלגל על הלשון את המושגים מל''ט ומזל''ט, הגיע הזמן למושג חדש בז'רגון הצבאי: מל''ן – משאית ללא נהג. צבא ארה''ב עובד מזה זמן על משאיות כאלו, שיתנו פתרון להובלת אספקה לדרגים הלוחמים מבלי לסכן חיי אדם. מי שמובילה את הפיתוח היא חברת אושקוש, שהיא ספקית גדולה של משאיות וכלי רכב ממוגנים לצבא האמריקאי.
משאיות הן הכלי העיקרי המשמש לתובלה צבאית, במיוחד בתנאי שדה. הן מובילות כל דבר, החל מתחמושת, דרך מזון ואספקה רפואית וכלה בפינוקים לחיילים (באנגלית, מכנים זאת BBB - bullets, bandages and beans – כדורים, תחבושות ושעועית). שיירות אספקה הן יעד קל יחסית לתקיפה, וצבא ארה''ב סבל נפגעים רבים מהתקפות על שיירות כאלה בעירק ובאפגניסטן. המשאיות הלא מאוישות יבואו כדי למנוע פגיעות כאלה.

image

מדובר במשאיות רגילות, שמצוידות במערכות ממוחשבות שמאפשרות להן תנועה אוטונומית בשטח, ללא צורך במעורבות של מפעיל, גם לא מרחוק. היעד מוזן למחשב, ובעזרת מצלמות וחיישנים שונים וכמובן חיבור ל-GPS, המשאית יודעת לפלס את דרכה למחוז חפצה, גם בתנאי שטח קשים. אחד הדברים החשובים במערכת כזו, שהיא פועלת באותה מידה של יעילות גם בשעות הלילה, מה שיגדיל את סיכויי השרידות של השיירות.
המערכות המדוברות אינן חדשות ומחקרים וניסיונות בתחום נערכים כבר למעלה מעשור. יש גם תחרויות בינלאומיות למפתחי כלי רכב רובוטיים, אבל עדיין לא נעשה מאמץ מרוכז וממוסד לפתרון תובלתי כזה. מדובר כמובן במשאיות יקרות בהרבה ממשאיות רגילות, וכדי לחסוך עובדים על שיטה לפיה אחד מכלי הרכב בשיירה יהיה המוביל, ויצויד במלוא המערכות, בעוד כלי הרכב הנלווים יהיו ''טיפשים'' יותר וכל מה שידעו זה לעקוב אחרי ה''לידר''.
בניסוי שנערך לאחרונה באחד מבסיס חיל האוויר של ארה''ב, הוכח ששיירה של כלי רכב לא מאוישים יכולה לנוע בתנאי שטח לא קלים, שכללו יערות, דיונות וחציית מעברי מים. יעד שהציב הקונגרס קובע שעד שנת 2015 שליש מכלי הרכב בצבא ארה''ב יהיו לא מאוישים. כרגע היעד הזה נראה שאפתני מדי, אבל בעתיד הלא רחוק המקצוע ''נהגוס'' ייעלם מהסלנג הצבאי.

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

17 באוגוסט 2012 ב 02:38

אז אם תוקעים את המוביל, כל השיירה נעצרת.

2

Ogash Ofer

19 באוגוסט 2012 ב 14:02

רכב צבאי אוטונומי

צבאות בעולם וגם צה''ל משתמשים כבר שנים ברכבי שטח אוטונומיים - עצמאיים למשימות לחימה והובלה בשטח.
הפעם מדובר בכלי רכב גדול - משאית.
ודרך אגב - אם הראשון ייפגע שאר המשמאיות יעקפו אותו (אם אפשר) או יסתובבו לאחור וימשיכו הלאה ליעד.