שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים מרצדס Mercedes GL

רב תחומי הוא המרצדס GL - זה לא רק הגודל או הסמל שעל החרטום, הגדול שבמשפחת רכבי השטח של מרצדס מסוגל לכסות הרבה בסיסים.

 

מבחן דרכים מרצדס Mercedes GL - ההארה:

 

 

בכל מבחן דרכים יש מן רגע כזה, רגע של ''הארה'', יוריקה. רגע שבו אני ''מבין את האוטו'', יורד לסוף דעתם של האנשים אשר הפכו רעיון ושרטוט על דף נייר לכלי רכב שמסוגל לייצר רגשות אצל אנשים ולהיות ביטוי לאגו של אחדים.

ורגע ה''יוריקה'' הזה הגיע בבוקר היום השני למבחן הדרכים הזה – כשהורדתי את שתי בנותיי הצעירות מול שער בית הספר.

הן כבר למודות מכוניות מבחן רבות, ותמיד ששות להתפלח לשורת המושבים השלישית – אם יש כזו – כמקבלות אוטונומיה בירכתיים המרוחקים.

והמרצדסGL קיבל אותן לתוכו עם קיפול מושבים אוטומטי של השורה האמצעית, ופינק אותן עם מרווח אדיר, מושבי עור ריחניים ואזור אקלים משלהן (בגודל של הרכב הזה, מגיע לו גם אזור זמן משלו). ימים רבים אחר כך הן עוד שאלו מתי ''הג'יפ הגדול'' יחזור...

 

מערכה שלישית למבחן דרכים

 

 

ההסעה לבית ספר הייתה האקט השלישי המשמעותי של מבחן הדרכים. אבל קודם מעט על המכונית.

ה-GL מתבסס על פלטפורמה מוארכת של ה-ML קישור למבחן דרכים, וכמוהו מיוצר בשוק היעד העיקרי – במפעל בטסקלוסה ארה''ב.

ה-GL הנוכחי הוא כבר בן הדור השני של הדגם, אשר עבר חידוש משמעותי ברבעון השלישי של 2012, ועתה, אחרי עוד עידכון קטן, מגיע אלינו לבחינה.

מבחן דרכים למרצדס GL דור קודם

רכב המבחן כולל חבילת אבזור AMG הכוללת פגושים שונים ואסרטיביים יותר, חישוקי ''21 (שנראים הגיוניים בקונטקסט הזה), ריפודי עור מלא ועוד.

 

מנוע טורבו דיזל V6 משודך לתיבה של 7 הילוכים

 

 

על ההנעה מופקד מנוע טורבו דיזל V6 אשר מפיק 258 כ''ס ו-62 קג''מ ומניע את כל הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 7 הילוכים ומערכת הנעה כפולה-קבועה, אשר מחלקת את מומנט המנוע באופן שווה בין הקצוות.

עוד ראוי לציין את מערכת מתלי האוויר, אשר מאפשרת שינוי גובה לטובת נסיעה בשטח ואף יודעת להשתופף כשמהירות הנסיעה עולה. 

 

אבזור ומשקל...

 

 

כצפוי, חבילת האבזור והבטיחות מקיפה. יש מערכת שמע סופר איכותית עם שמונה רמקולים (ויש אופציה למערכת הרמן-קרדון טובה עוד יותר), מסך מולטימדיה ''5.8 (קצת קטן) המשרת את מערכת ה'קומאנד' השולטת על ההגדרות הרבות של הרכב הזה – החל מצימוד בלוטות' ועד העוצמה של תאורת האמביאנס בדיפוני הדלתות.

בתחום הבטיחות נציין מערכות התרעה על סטיה מנתיב, מערך ''מבט ציפור'' לחניה, מערכת Pre-Safe המסוגלת לזהות מצב חירום ומכינה את יושבי הרכב לספיגת המכה ועוד מערכות: Distronic / BAS / Attention Assist / ABS / ESP.

ה-GL לא רק גדול - הוא גם כבד, 2500 ק''ג. בסיס הגלגלים עומד על 307 ס''מ, האורך הכללי חוצה את קו חמשת המטרים והרוחב והגובה לא צנועים גם הם. כל זה מתחבר לנוכחות בולטת על הכביש ואפקט הגעה חזק מאוד. 

 

נסיעה

 

 

אני מאד אוהב את הדור האחרון של מנועי הדיזל, וגם כאן מצליח המנוע להעלים את המאסה של ה-GL. הוא לא קל רגליים, אבל גם לא גמלוני או ''כבד''.

התנועה עימו בעיר נעימה מאד, כשרק הגלגלים הגדולים ומעט הגומי שעליהן מתקשים מול כבישים משובשים ומדי פעם חודרת חבטה אל תא הנוסעים.

הראות החוצה טובה מאד, וההיגוי החשמלי המשתנה הופך לקל ככל שהמהירות איטית יותר.

קוטר הסיבוב משמעותי, 12.4 מטרים, ויחד עם הממדים מתקבל אתגר בתמרון בחניונים. אם בכל זאת נשלחתם לקניות, תגלו תא מטען נדיב ודלת אחורית חשמלית אשר פוערת פתח העמסה רחב ונוח מאד.

 

המרחבים

 

 

אבל המרחבים שמחוץ לכרך הם שדה המחיה הטבעי של ה-GL. לכן שמתי פעמי אל שמורת טבע קטנה ומקסימה בין חצבה לעין יהב.

התיבה מדלגת בחלקות בין שבעת יחסי ההעברה, וההילוך הגבוה ארוך מאוד, ומאפשר לשייט בסל''ד נמוך וחסכוני (11 ק''מ/ל' בכלל המבחן - מה שנותן טווח אדיר ממיכל של 100 ל').

כאן גיליתי נוחות נסיעה מצוינת, מערכת מיזוג יעילה מאוד ובעיקר מצאתי ב-GL שותף מצוין לנסיעה כה ארוכה.

כמה קטעים מפותלים גילו לי את מה שכבר יכולתי לנחש. גם לטכנולוגיה יש גבולות, ו- 2.5 טונות שמתנשאים לגובה של 185 ס''מ, עושים את שלהם.

זו אינה מכונית נהיגה, אין לה יומרות כאלו. היא תהיה מהירה ולא תפחיד את הנהג, אבל תידרש לעזרת האלקטרוניקה כדי למנוע מכם להגזים. 

 

בלי חבילת שטח

 

 

לרכב המבחן אין את חבילת השטח (הכוללת תוכנות ניהול ייחודיות, LOW, מתלים ארוכי מהלך וחבילת מיגון ונעילות דיפרנציאל). ובכל זאת אפשר להגביה את הגחון, להודיע בלחיצת כפתור כי אנחנו בשטח ולרדת בזהירות לשבילים.

בנחל שחק התמודדנו בעיקר עם זיפזיפ רך וטובעני, ומעט חריצי מים והצלבות. והבנץ הגדול העביר אותנו בין עצי השיטה הפורחים וחרדוני הצב בלי דרמות או קושי מיוחד, והמנוע השקט אפשר לנו להפתיע משפחות צבאים ממרחקים קצרים (קישור למסלול טיול בערבה).

בקרת המשיכה עבדה נהדר על הקרקע הרכה, אשר דרשה סחרור גלגלים כמעט תמידי כדי להתקדם, ובקרת היציבות בוטלה כדי שלא לבלבל את הכל.

 

בערבו של יום שטח

 

 

עוד באותו היום חזרתי את הדרך הארוכה לגוש דן. מנוחה קצרה, מקלחת, החלפת בגדים וה-GL יוצא לארוחת ערב בעיר.

כאילו השיל מעליו את הקילומטרים ואת אבק השטח, והפך ללימוזינה יוקרתית.

ולמרות הקילומטרים הרבים הייתי רענן מספיק כדי לא לוותר על היציאה הזו - לא עניין של מה בכך.

 

סיכום

 

 

ה-GL הרשים מאד, בעיקר בזכות מנעד יכולת רחב וביצוע טוב מאד בכל תחום, תוך שהוא מספק את המגע והמראה המתבקשים ממוצר ''פרימיום''.

עדכון המראה מרחיק אותו מ-ML ומקנה לו זהות משלו, ואיכשהו גם הפרופורציות נכונות יותר. אך חשוב לזכור כי מדובר בכלי רכב גדול מאד, אשר יקשה על מי שמבלה את רב זמנו בעיר, וכי מדובר במחזור החיים השני של הדגם.

ויש כמובן את עניין המחיר, אשר בגרסה זו עומד על 830,000 שקלים – וזה בעייתי כשהמתחרים הקרובים ביותר, אודי Q7 (שיוחלף בקרוב), ולנד רובר דיסקברי בגרסאות המאובזרות עולים כ-200,000 שקלים פחות.

 

קישור למסלול טיול בנחל צין שצולם עם מרצדס GL הדגם הקודם

 

מרצדס Mercedes GL נתונים טכניים 2014:

 

 

מנוע

מנוע טורבו דיזל V6 אורכי, 2987 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שס'

הספק 258 כ''ס/3600 סל''ד 

מומנט 62 קג''מ/1600סל''ד

מרכב

הנעה כפולה קבועה

הילוכים אוטו', 7 הילוכים

מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות, קפיצי אוויר/
רב-חיבורי, קפיצי אוויר

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר: DSR, PRE-SAFE, ABS, ESP,  BAS

צמיגים 275/55-19

מידות

בסיס גלגלים 307.5 ס''מ

אxרxג 523x193x185 ס''מ

משקל 2455 ק''ג

נפח תא מטען 680 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 220 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 7.9 שניות

צריכת דלק (יצרן) 12 ק''מ/ליטר

מחיר

מחיר 830,000 ש''ח (דגם 2014)

אחריות 24 חודשים

תגובות

0 תגובות