שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים ג'יפ צ'רוקי - Jeep Cherokee

שובר שורות - עם מנוע רוחבי ופלטפורמה של רכב נוסעים, לג'יפ צ'רוקי החדש לא יהיה פשוט לשמור על מוניטין השטח שמגיע עם שמו.

 

דף חלק

 

 

אודה ואתוודה, למרות הרושם הראשוני שאני אולי משאיר – גם אני אנושי ולא מושלם. כעיתונאי, אני אמור להגיע למפגש עם רכב חדש חף ונקי מכל דעה קדומה, עם ראש פתוח.

דף חלק עליו ישאיר הרכב את חותמו, חותם אותו אעביר אליכם, הקוראים. לא תמיד אני מצליח לעמוד במשימה הזו. למשל במקרה של הג'יפ צ'רוקי החדש.

 

ג'יפ צ'רוקי

 

 

אני אוהב את הצ'רוקי הישנים, הרבועים. את צליל השש-בטור שלהם, ואת החזות התכליתית שהגבהה קלה וצמיגים גדולים מקנים להם. ולכן ההודעה לעיתונות לגבי הצ'רוקי החדש הצליחה לעצבן אותי. על מי הם חושבים שהם עובדים, שם במותג ג'יפ, כשהם מדברים על יכולת שטח ושימור המסורת – ברכב שמבוסס על פלטפורמה של דודג' דארט (שבעצמה מבוססת על ג'ולייטה)? נו, בחייאת. שיפגינו קצת הגינות ויושרה (כן, אני יודע, לדרוש יושרה מאנשי שיווק זה בערך כמו לדרוש צמחונות מאריה) ויודו שמכיוון שבמילא כמעט אף אחד היום לא מתעניין ביכולת שטח, הם החליטו ללכת עם הזרם ולהוציא עוד כלי ''כאילו שטח''.  כזה שפונה לכל העירוניים שחולמים על להיות קאובויים, אבל נתקפים בעתה אפילו לנוכח הרעיון של אבק על הידיים. קישור לכתבה - ג'יפ לדורותיו

 

 

המפגש הראשוני עם הצ'רוקי לא שינה את דעתי

 

 

הפנים החדשות נראות מתאמצות מדי. הפנסים הצרים נראים לא במקום ומה עושה הקיפול המוזר הזה באמצע גריל שבעת הפסים המוכר? האם באמת הדרך לצוד קהל חדש חייבת לעבור דרך נטישת המראה המוכר?

מהצד ומאחור המראה כבר שגרתי יותר, היו שאמרו אפילו ''סתמי''. הפנים גם הוא לא פורץ גבולות – מי שישב בגרנד-צ'רוקי יזהה אותו מיד.

ציפוי עור עם תפרים אדומים לחלק העליון של הדשבורד הוא נגיעה נחמדה, אבל למרות שפע האבזור, התא לא מצליח להתרומם לרמת פרימיום.

יותר מדי חומרים פשוטים, שממוקמים גבוה מדי, ופחות מדי אלמנטים ''נכונים'', מהסוג שנותן את אותה תחושה חמקמקה וקשה להגדרה של ''יוקרה''.

 

המרווח מלפנים טוב, ולמרות מושב מעט קצר מדי, שנותן תחושה של ישיבה עליו ולא בתוכו, קל למצוא תנוחת ישיבה נוחה. מסך מגע גדול משרת את שפע מערכות האינפו-מדיה (כולל דיבורית מעולה, ומערכת ניווט בהתקנה מקומית שכוללת אפשרות בחירה בין מספר תוכנות, כולל WAZE) ויש שפע חיבורים – AUX, SD ושני USB. מאחור המצב קצת פחות טוב. יש אומנם שפע מקום לרגליים, כראוי בכלי עם בסיס גלגלים של 272 ס''מ (במפתיע, לגרסאות הרכות יותר בסיס גלגלים קצר יותר, של 270 ס''מ), אבל מרווח הראש מצומצם מאוד. מי שגובהו 170 ס''מ, ואולי אפילו פחות מזה, כבר יגרד את התקרה. אולי בגרסת הבסיס, נטולת גג השמש, המצב מעט טוב יותר. תא המטען מציג סף הטענה גבוה ונפח ממוצע לקטגוריה, למרות הנתון המרשים מאוד עליו מצהיר היצרן. 

 

 

מנוע רוחבי והנעה קדמית בבסיסה

 

 

המנוע השרירי – 271 כ''ס – ניעור בצליל V6 גדול נפח, אבל בלי נדנוד המרכב האופייני, והחריקות שמגיעות מכיוון הגלגלים הקדמיים ביציאה מהמקום מאששים סופית – יש לנו עניין עם מנוע רוחבי והנעה קדמית בבסיסה.

ההודעה לעיתונות לא היתה איזו בדיחה לא מוצלחת... ההתנהלות העירונית נינוחה מאוד, מהסוג שרק מנוע גדול וחזק יכול לייצר, אך מדי פעם המנוע מכניס את כל המרכב לרזוננס בעמידה, יוצר רעש מעיק.

 

בתנועה

 

 

האצות הביניים מעט מושהות, שילוב של מנוע שמרכז את עיקר כוחו בסל''ד בינוני וגבוה ותיבה מרובת הילוכים שדורשת הורדת 2-3 הילוכים כדי להגיע להילוך הנכון.

המתלים מציעים מהלך ראשוני נוקשה, שלא מחליק כבישים מרוטשים, אבל מפצים על כך עם מהלך ארוך וריסון טוב, שמאפשרים תיקול יעיל של באמפים.

מחוץ לעיר חוזרת אותה נוסחה – שיבושים קטנים גורמים לרכב לרטוט, ממש כמו ברכבי שטח ''של פעם'', אך גלים נספגים ביעילות.

גם הניהוג מזכיר קצת רכבי שטח של פעם – התחושה גבוהה ומנותקת, עם זוויות גלגול מודגשות וחרטום שנוטה להרחיב קו בקלות יחסית.

לא זה הרכב לתקיפה מהירה של פיתולים. 

 

תשעה הילוכים

 

 

במאה קמ''ש המנוע סובב בכ-1500 סל''ד רגועים, ולמרבה הפליאה – גם ב-120 קמ''ש הוא חג באותו סל''ד. בדיקה של הנושא העלתה שבמאה קמ''ש התיבה נמצאת בהילוך שביעי, בעוד ב-120 היא מטפסת לשמיני.

ומתי היא מתרצה ומשתמשת גם בהילוך התשיעי? לא הצלחנו לגלות במהלך המבחן, שהתנהל כמובן אך ורק במהירויות חוקיות או קרובות לכך, משום שהתיבה מסרבת לעלות לתשיעי במהירויות כאלו, גם תחת פיקוד ידני (שאליו מתייחס המוח האלקטרוני יותר בתור ''יעוץ'' מאשר ''פיקוד'').

 

למה חשב מישהו בג'יפ שהצ'רוקי צריך הילוך נוסף בתיבה, כזה שיאפשר לו לשייט על 240 קמ''ש בפחות מ-3000 סל''ד (יחס ההעברה של ההילוך השמיני, כאמור)? כנראה כי ''תיבת תשעה הילוכים'' נראית טוב במפרט. רמת רעשי הכביש מעט גבוהה מהרצוי, אולי גם באשמת הצמיגים (יוקוהמה גאולנדר SUV, במידה ופרופיל ''שטחיים'' יחסית) ורמת רעשי הרוח מושפעת מאוד מכיוון הרוח הכללי – לפעמים כמעט ואין רעשי רוח, ולפעמים שיוט ב-120 הוא עניין רועש למדי.

 

 

מסלול מאתגר בגזרת המכתשים

 

 

אני מפנה את חרטומו של האינדיאני הצעיר דרומה. החלטתי להעמיד את הצהרות יכולת השטח של ג'יפ במבחן, ותפרתי עבור הצ'רוקי מסלול מאתגר בגזרת המכתשים. כזה שכולל מעלות שכל פורומיסט שטח יכיר – בעליה.

מעט מאוד רכבי פנאי רגילים יצליחו לחצות את המסלול הזה בלי לחרוץ סימנים בגופם, במקרה הטוב. אבל היי – זה הם ששמו על הצ'רוקי תווי ''טרייל רייטד'', המצהירים על יכולת שטח אמיתית!

קישור למסלולי טיול בנגב דרומה עד אילת

 

הצ'רוקי חזר הביתה בשלום

 

 

אתחיל מהסוף – הצ'רוקי חזר הביתה בשלום. מאובק עד נבכי נשמתו, אבל נטול פגיעות מכאניות ועם מעט מאוד סימנים על מיגוני הגחון המקוריים (שעשויים מתכת, לא פלסטיק!).

הוא התמודד בכבוד, כמעט בקלות, עם כל מה שהטלתי לעבר גלגליו. אם היה ספק, נסיר אותו כאן ועכשיו – ג'יפ הצליחו לשמור על יכולת השטח לה מצפים מרכב עם השם ג'יפ, וגרסת הטריילהוק של הצ'רוקי לא תבייש אתכם בשום טיול עם החבר'ה.

בהנחה שה''חבר'ה'' לא נוסעים בסופות מוגבהות ונוהגים ללכת מכות עם הסלעים בארץ המרדפים. הוא לא מתחרה לרוביקון, אפילו לא לרנגלר סטנדרטי (קישור למבחן דרכים לרנגלר), אבל אין לו מה להתבייש מול פאג'רו (מבחן השוואתי), לדוגמא.

 

ועכשיו לפרטים:

 

 

מהלכי המתלים ארוכים יחסית למתלים נפרדים, אבל לא ברמה של סרן חי – מזל שיש אלקטרוניקה יעילה, כמו גם נעילת דיפרנציאל אחורית (אמיתית!), כדי לחפות על התרוממות של גלגל לאוויר.

זוויות המרכב הטובות ומרווח הגחון הנדיב עוזרים לתקל מדרגות סבירות בלי לגרד שום דבר. הצ'רוקי מציע בקרת גלישה יעילה מאוד, המאפשרת לבחור בכל מהירות בין קמ''ש בודד(!) לתשעה קמ''ש בעזרת ידית ההילוכים – מה שלמרבה הצער לא מאפשר להשתמש בה בנסיעה לאחור.

בנוסף, הוא מציע גם ''בקרת זחילה'' – מעין בקרת שיוט המיועדת לשטח וגם בה אפשר לבחור מהירות בין קמ''ש אחד לתשעה (ושוב – רק בתנועה קדימה). יעיל למדי בטיפוס קופצני, בו קשה לשלוט במדויק בדוושת הגז בגלל הטלטלות.

 

ויהיו טלטלות

 

 

גם בשטח שומרים המתלים על האופי שחשפו כבר בכביש.

נוקשים במהירות נמוכה ועל שיבושים קטנים, אך חסונים במהירות גבוהה. זה אומר שטיול שבילים נינוח על שביל מרוצף אבנים הוא עניין מנער למדי, אך מצד שני הגחון נשאר גבוה בקטעים טכניים או בגיחת שבילים מהירה. 

 

מי המתחרים של הצ'רוקי טריילהוק?

 

 

וזה משאיר אותנו עם שאלה אחת – מי בעצם המתחרים של הצ'רוקי טריילהוק? אין עוד כלי בגודל הזה שמציע יכולת שטח כזו, הוא יקר בהרבה מכלי הפנאי העממיים (310,000 שקלים לטרייל הוק, 270,000 שקלים לבסיס) ולא מציע איכות ונימוסי כביש של כלי פרימיום.

וכך יוצא שאחרי שסרקנו היטב את הקטלוג, עולה ובאה תשובה אחת – ג'יפ גרנד-צ'רוקי - שמתומחר בצורה דומה, למרות שהוא שייך לקטגוריה גדולה יותר.

האם זה בגלל שהצ'רוקי יקר מדי או בגלל שהגרנד זול מדי? אנחנו נוטים לכיוון התשובה הראשונה.

קישור למבחן דרכים לג'יפ גרנד צ'רוקי 2014

 

קישורים של מועדון ג'יפ: סיכום אירוע השקת הצ'רוקי החדש בישראל בהדרכת אתר השטח יומן מסע של טיול מועדון ג'יפ - יומיים בדרום, בהובלת צ'רוקי טרייל הוק  הזמנה להדרכות נהיגה באתר השטח לכל רוכש רכב שטח של ג'יפ

 

 

ג'יפ צ'רוקי טריילהוק

 

 

מנוע

מנוע בנזין, V6 רוחבי, 3239 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שסתומים, תזמון משתנה

הספק/סל''ד 271 כ''ס/6500

מומנט/סל''ד 33 קג''מ/4400

מרכב

הנעה 4x4 ,הילוך כח, נעילת דיפרנציאל אחורי

הילוכים אוטו', 9 הילוכים

מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצברב חיבורי,
מוט מייצב

בלמים ק'/א' דיסקים מאוורריםדיסקים

מערכות עזר בקרת גלישה במורד, מצב זחילה

צמיגים 245/65-17

מידות

בסיס גלגלים 271.9 ס''מ

אxרxג 462.6x190.4x172.2 ס''מ

משקל 2036 ק''ג

נפח תא מטען 848 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 209 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 7.6 שניות

צריכת דלק (מבחן) 8.5 ק''מ/ליטר

מחיר

מחיר 310,000 ש''ח 

אחריות 36 חודשים

תגובות

0 תגובות