שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים ב.מ.וו BMW X4

הצד היפה - ב.מ.וו X4 מציעה גרסה מוקטנת של הקופה-שטח-ארבע דלתות, האם הציבור יתאהב?

 

X6 אבל קטן...

 

 

יש לא מעט הפתעות בחיים, ואחת מהן היתה הצלחתו של ה-X6. זה לא שחשבו שהוא יהיה כישלון, אבל   הניחוש שלנו הוא שאף אחד במינכן לא חשב שימכרו יותר מרבע מיליון יחידות מהקופה-שטח-ארבע דלתות המגודל והמוחצן.

ועם הצלחה שכזו, לא פלא שהחליטו לעשות לו אח קטן, שמציע את אותה נוסחה, רק בלארג', במקום ב-XXL. הכירו את ה-X4.

 

ה-X4 נראה כמו גרסת ה''טרום חתונה וילדים'' של ה-X3. זה שיוצא לברים, חוזר בחמש בבוקר מבילוי, ומאחר לארוחת החג, פשוט כי אין מצב שהוא יוצא מהבית בלי הג'ל. כך שאין סיכוי שתתבלבלו מי מהם הוא האח האופנתי, גם אם ברור שהם אחים.

מלפנים ה-X4 לובש את הפנים המוכרות של ב.מ.וו, אך חסרו לנו פנסי הלד והקסנון להשלמת המראה. מהצד ההבדל בולט יותר - הנקודה הגבוהה ביותר ברכב היא מעל הנהג, ואח''כ הקו יורד בחדות כדי לייצר את פרופיל הקופה הנחשק, אל זנב מקורי ושונה משל ה-X3.

 

פרמיית העיצוב

 

 

הוא גם נמוך יותר ב-3.6 ס''מ, מה שעוזר לייצר מראה דרוך וספורטיבי יותר. השאלה העיקרית, שלא הצלחתי לענות עליה, היא האם הוא באמת יפה. הוא שונה, בזה אין ספק, אבל תגובות הציבור נעו בין כאלו שחשבו שהוא מכוער, וגם קצת קטן, לבין אלו שחשבו שהוא ''מהמם!''. כנראה שחסרים לו הממדים המגודלים של ה-X6 כדי להיות מרשים יותר, למרות חישוקי ה-''18 (''19 בגרסאות הבכירות).  אבל עצם זה שיש תגובות, ועוד קיצוניות שכאלו, אומרת שב.מ.וו עשו עבודה טובה עם ה-X4. אם תהיתם, פרמיית המחיר על העיצוב קטנה מהמצופה - מחיר ה-X4 מתחיל ב-340,000 שקלים לגרסת ה-2.0 ל' טורבו 184 כ''ס, שהם 23 אלף שקלים יותר מה-X3 המקביל.

 

 

אחרי העיצוב החיצוני השונה, תא הנוסעים מציג את המוכר מב.מ.וו, משאיר אותנו עם תחושה שאולי הגיע הזמן לחדש קצת גם בגזרה הזו.

מצד שני, קשה שלא להתרשם מאיכות הביצוע. זה מתחיל עם איכות חומרים גבוהה, גם בחלקים התחתונים יותר, ממשיך עם שילוב צבעים נאה של שחור ובהיר, ולא מסתיים באיכות ההרכבה הגבוהה (למרות שאם מתאמצים, אפשר למצוא כמה פספוסים קלים).

 

אבזור

 

 

רמת האבזור הבסיסית טובה, עם הנעה ללא מפתח, גג שמש, כיוונון חשמלי למושבים שעוטים חומר דמוי עור (שנראה ממש כמו הדבר האמיתי), בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט וחיישני חניה מקוריים מלפנים ומאחור (שבלעדיהם לא תצליחו לחנות, מכיוון שהראות לאחור פשוט גרועה). חוסר מוזר נרשם בהעדרה של תאורה למראת האיפור בשני הצדדים, אבל מה שבאמת חסר לנו, הוא מערכות בטיחות כמו איתור רכב בשטח המת במראות, שמירת נתיב וכו', שלא מוצעות גם בגרסאות היקרות יותר.

 

 

תנוחת ישיבה

 

 

הגג הנמוך יותר מכתיב ישיבה נמוכה יותר מאשר ב-X3, הן מלפנים והן מאחור, ועדיין המרווח מלפנים טוב בכל המדדים. מי שמשלם את מחיר העיצוב הם יושבי המושב האחורי. קודם כל הוא נמוך וקצר, מה שאומר שאולי המרווח לראש בסדר (ולא יותר, גבוהים יתקלו בתקרה), אבל תנוחת הישיבה לא ממש נוחה.

מרווח הברכיים טוב, ובסך הכל אנשים בגובה ממוצע לא יסבלו כאן, גם בזכות פתחי מיזוג בין המושבים הקדמיים. תא המטען נמוך יחסית אבל מספק, ומציע פתיחה וסגירה חשמלית נוחה, גם מהשלט.

 

יוצאים לדרך

 

 

אחרי שסיימנו, כמעט בנוהל בב.מ.וו, להשלים כמה PSI-ים חסרים בצמיגים, יצאנו למבחן. אנחנו בגרסת הבסיס של הדגם, ה-20i, עם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר המספק 184 כ''ס ו-27.5 קג''מ.

בנוסף קיימת גרסת בנזין בנפח זהה אבל עם 245 כ''ס, וגם גרסת דיזל, (עם שני סמ''ק פחות) שמציעה 190 כ''ס. כולן עם הנעה כפולה, ומשודכות לתיבה אוטומטית עם 8 יחסי העברה ותפעול מאחורי ההגה.

 

אבל הנתון שקופץ מדף הנתונים הוא דווקא המשקל, כאשר ה-X4 שוקל לא פחות מ-1810 ק''ג (כמו ה-X3 וכבד יותר מסדרה 5!) - וזה הרבה. כך שהיציאה לדרך לוותה בחשש מסוים מפני תחושת כבדות. אבל ב.מ.וו מצליחה להפתיע כאן, ולמרות שפע הק''ג (של שנינו), ה-X4 מצליח להיות זריז למדי. למעשה הוא אפילו מספק תאוצות ביניים טובות במפתיע, ורק ביציאה מהמקום יש השהיה קלה לפני שהוא מתחיל להאיץ בשמחה. מעבר למצב הספורט היעיל של התיבה, משפר עוד יותר את הזריזות, ובשורה התחתונה יחידת ההנעה הזו בהחלט תפורה למידותיו של ה-X4. חבל רק שהצליל שלה בעומס קצת עסוק מדי. את מחיר המשקל, ההנעה כפולה, והגובה משלמים עם צריכת דלק בינונית, כאשר בשיוט רגוע נרשמו 13.8 ק''מ/ל', ובימי המבחן - הלא ממש רגועים - קיבלנו 8 ק''מ/ל'. נציין שמערכת ה''עצור, כבה מזגן, עצבן נהג'' היתה כבויה.

 

 

תנוחת הישיבה עדיין גבוהה יחסית, וזה נחמד. ה-X4 נוח למדי, למרות שהוא לא בדיוק רך. יש תחושה של שיכוך נכון של המתלים, אבל מהאסכולה הנוקשה יותר.

מחוץ לעיר הוא מרשים, עם ריסון טוב על גלים, גם במהירות גבוהה, אבל פחות מרשים בשיבושים חדים יותר שעליהם הוא גם עלול לקפץ קלות.

רעשי הרוח מורגשים כבר במהירות נמוכה יחסית, בעיקר מאיזור המראות. בעיר הוא מקפץ גם כן מדי פעם, ומצד שני עדיין מספק במרבית הזמן תחושה של עבודת מתלים טובה בסה''כ.

כך שביום יום הוא בהחלט בסדר, פשוט פה ושם הוא יפתיע עם ניעור קל של המרכב. 

 

לקחנו אותו לשביל

 

 

אנחנו בספק אם הרוכש הממוצע של ה-X4 יקח אותו לשביל, אבל אנחנו עשינו את זה - לטובת המדע והקוראים שבכל זאת יעזו.

הוא היה שם די בסדר - כל עוד השביל היה די בסדר. אבל ככל שהשני היה מאתגר יותר, הראשון התלהב פחות, ולא פעם שיגר חבטה קלה (או יותר) אל הנוסעים, כדי לחלוק איתם את חוסר שביעות הרצון.

זה לא שאי אפשר לעשות איתו יותר מטיול שבילים רגוע - עם מרווח גחון סביר ומעלה של 20.4 ס''מ, מערכת הנעה כפולה יעילה ומערכת גלישה במדרון יעילה, אפשר להגיע רחוק בהרבה ממה שחושבים, או ממה שיעז הלקוח הממוצע.

אבל ברור שה-X4 לא ממש מתלהב מהעניין. אגב, שטח מאתגר - אם תחפרו במערכת ה-i-drive, תגלו כי ב''מסך השטח'' שלה היא תספר לכם על השיפוע האורכי והצידי בו אתם נמצאים.

כמו מרבית הג'אדטים, זה מיותר לגמרי - אבל חביב.

 

היכולת הדינאמית

 

 

לעומת יכולת השטח, היכולת הדינאמית דווקא כן עשויה להיבדק לעומק על ידי לקוח - וכאן ה-X4 מרשים. הוא שמח לפנות, ומציע אחיזה אדירה. בעליות הגלבוע ייחלנו ל-61 הסוסים הנוספים שמציעה הגרסה הבכירה.

ה-184 סוסים שכאן, טובים ככל שיהיו, לא מצליחים לדגדג את יכולת השלדה של הכלי הזה בכביש המפותל. לשמחת הפניה מוסיף ה-X4 הגה מהיר עם משקל סביר.

רק הבלמים יכלו להיות טובים יותר, כאשר למרות יכולת טובה למדי הראו נטיה לדעיכה בעומס. 

 

יופי גרמני בבניה אמריקאית

 

 

ה-X4 הוא רעיון גרמני, בבניה אמריקאית, שמנסה לשבות את לב הישראלים. הוא מצליח להציע אופציה עיצובית שונה בלי הממדים המופרזים של ה-X6, ובמבחר הדגמים (הגדל בצורה כמעט מבהילה) של הבווארים, נראה שהוא בדיוק מה שהיה צריך כדי להשלים את התמונה.

מצד אחד עיצובו מושך תשומת לב, ומשאיר אותו ללא תחרות ישירה. ומצד שני העיצוב לא פוגע יותר מדי בפרקטיות, וכשזה מצטרף לנוחות נסיעה סבירה ורמת אבזור טובה, לא נתפלא אם הוא יזכה בארץ להצלחה גדולה יותר מה-X3 עליו הוא מבוסס, למרות תוספת המחיר.

 

ב.מ.וו BMW X4

 

 

מנוע

מנוע 4 צילנדרים, אורכי, 1997 סמ''ק, מגדש טורבו

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שסתומים, תזמון משתנה

הספק/סל''ד 184 כ''ס/5000-6250

מומנט/סל''ד 27.5 קג''מ/1250-4500

מרכב

הנעה כפולה AWD

הילוכים אוטו', 8 הילוכים

מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב / רב חיבורי, מוט מייצב

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

צמיגים 245/50-18

מידות

בסיס גלגלים 281 ס''מ

אxרxג 467.1x188.1x162.4 ס''מ

משקל 1810 ק''ג

נפח תא מטען 500 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 212 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 8.1 שניות

צריכת דלק (יצרן) 8 ק''מ/ליטר

מחיר

מחיר (2014) 340,000 ש''ח 

אחריות 36 חודשים

תגובות

0 תגובות