שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

וולוו Volvo XC-90

ה-XC90 החדש של וולוו קל יותר, חסכוני יותר, חכם יותר - טוב יותר?

 

בעודי זוחל בפקק על כביש 4 אני נזכר בהודעה לעיתונות של אודי, על כך שה-RS7 האוטונומית שלהם הקיפה איזה מסלול בקליפורניה. אני מסתכל על ההגה בוולוו XC90, שמסתובב עצמאית משמאל לימין כדי לשמור אותי במרכז הנתיב, ועל הפער האחיד שהמחשב השבדי שומר מהמכונית מלפנים, ותוהה למה שמישהו בכלל ירצה שהאוטו שלו יקיף עצמאית מסלול מרוצים. בפקק, לעומת זאת, זה כבר סיפור אחר. נראה לי שגם חובבי רכב, ישמחו להשאיר את זחילת הפקקים לאיזה מח צורן ואלקטרונים.

 

מהפך

 

 

ה-XC90 הקודם שירת שירות מוצלח וארוך מאוד. הוא נולד בב-2002, עידן בו שוק רכבי ה-SUV-גדולים פרימיום פרח, והציע ממדים מגודלים ומנועים עתירי נפח, כולל V8. כמו שאהבו אז בארה''ב, השוק העיקרי של הכלים הללו. אבל גם בוולוו הבינו שהגיע הזמן לדור שני, כזה שיתאים לערכים הנוכחיים, ששמים דגש על תחכום וחסכון.

מומנט בעליה - וולוו Volvo XC90 D5

וה-XC90 החדש הוא הרבה יותר מעוד דגם מחליף. זה הדגם הראשון המתוכנן תחת הבעלות הסינית, והרצפה הכל-החדשה שלו מיועדת לשאת דגמים חדשים של וולוו, כולל ה-S80. וכל אלה מהווים סיבה טובה מאוד לכך שהדגם החדש יכריז: מהפך. 

 

יצחק שדה

 

 

והמהפך לא מתחבא מתחת לעור, אלא בולט מהרגע הראשון – מראה החרטום שונה לחלוטין, לא רק משל הדגם הקודם, אלא גם משל הדגמים האחרים של וולוו. זוג פנסים צרים וקטני מידות בולט מול הגריל הענק. גם הפרופיל שונה, בלי קו הכתפיים המודגש שאפיין את דגמי וולוו בעשרים השנים האחרונות. רק מאחור אפשר למצוא דמיון לדור הקודם בצורת הפנסים האחוריים. בשורה התחתונה, אין ספק שמדובר ברכב נאה, שמותיר רושם יוקרתי על הצופה מבחוץ ועדיין מזוהה כוולוו. 

 

דגל שבדיה

 

 

ומבפנים. גם כאן נפרדו אנשי וולוו מהעיצוב המוכר של המותג ופנו לדרך חדשה – ומוצלחת. הם הצליחו להשיג יעד חמקמק – עיצוב שישדר יוקרה, אבל לא יראה כמו העתקה של אחד מיצרני הפרימיום האחרים. ורק כדי לוודא שאף אחד לא יתבלבל חלילה – דאגו לתפור דגל שבדיה קטן לריפוד המושב. 

 

אני יושב בגרסת האינסקריפשן (לפחות מאובזרת קוראים מומנטום, ויש גם R-דיזיין ספורטיבית יותר) שעולה 565,000 שקלים עם 7 מקומות. העין מלטפת פריטים ייחודיים בכל פינה – הצהוב של הקוולאר ברמקול שבדלת שמציץ דרך גריל האלומיניום, או הגימור הייחודי למתגים השונים. התאמצו מאוד בוולוו לעשות את התא הזה מיוחד – לפעמים מדי, כמו במקרה של כפתור ההתנעה שנמצא בין המושבים, אבל לא מגיב ללחיצה אלא לפיתול. החומרים מעולים והגימור למופת, כמו שהתרגלנו בוולוו.

 

האפליקציה

 

 

אולם התלונה המשמעותית היחידה היא כלפי תפעול מערכת התפריטים. ברוח המגמה הנוכחית, נעלמו רב הכפתורים מהקונסולה המרכזית לטובת תפריטים. אלו מתופעלים בצורה שאמורה להזכיר אייפון. אלא שנפלא ככל שיהיה האייפון (או נורא ואיום, אני לא נכנס לויכוח הזה עכשיו) – זהו מכשיר שמיועד להיות מתופעל כשתשומת הלב המלאה של המפעיל מופנית אליו. זה לא המצב במקרה של הנהג – או לפחות, כדאי מאוד שלא יהיה... וכשאורי גור, מהמחלקה הטכנית, ממלמל תוך כדי דפדוף ש''אני רק רוצה לוודא שהתקינו את האפליקציה החדשה'', אני תוהה ביני לבין עצמי אם כבר עברנו את נקודת האל-חזור בין מכונית עם מערכת בידור, למערכת בידור עם מכונית. כך או כך, הוולוו הזו כבר לא קלה לתפעול כמו דגמי החברה עד היום.

 

תא הנוסעים

 

 

מרווח מאוד בעמדת הנהג. גם בשורה השניה – ואפילו בשורה השלישית. יחסית, כמובן – המושב עדיין מעט נמוך מדי, ומרווח הראש גבולי למי שגובהו מעל 170 ס''מ, אך המצב בהחלט טוב מהמקובל בקטגוריה – גם בזכות פתחי מיזוג בשורה השלישית. תא המטען מציע נפח שימושי, גם אם לא כביר, גם כשכל המושבים בשימוש. 

 

איילון

 

 

אני משאיר את הפיח התל-אביבי מאחורי ומתחיל להצפין. בנסיעה רגועה יש משהו מאוד נעים ב-XC90 הזה, מאוד וולוואי. גם הדור הקודם הצטיין בכך. המנוע חרישי (100 קמ''ש מתקבלים ב-1500 סל''ד!), הדחף קדימה אחיד ועדין וכל זמן שהכביש סלול ברמה סבירה, איכות הנסיעה מצוינת. מלבד בתחום רעשי הכביש, שזוכה לציון ממוצע בלבד – מאכזב לאור העובדה שהרכב מצויד במערכת אקטיבית לביטול רעשים, שבדרך כלל מצטיינת במיוחד בביטול רעשי כביש. אולי צריך להוריד עדכון מהוולוו-סטור...

בעצם, גם המזגן לא כזה שקט. יש בקרת אקלים ארבע-אזורית, שזה מעולה, אבל כבר בדרגה 2 הוא רועש מדי. ביום חם כמו יום המבחן, איוושת המזגן מלווה אותנו תמידית. 

 

חורשן

 

 

תא השטח הזה מכיל מגוון שבילים ברמות קושי שונות. מכאלו שאפשר לצלוח גם עם פרייבט, ועד כאלו שיאתגרו רוביקון. בדיוק המקום לבדוק אם וולוו שמרו על יכולת שטח סבירה. כל זמן שהשביל טוב, השבדי שומר על נימוסיו. כמו בעיר, הנוחות טובה בדרך כלל, אבל המתלים מתבלבלים ומרימים ידיים מול שיבושים מאתגרים, ומעבירים חבטה אל תא הנוסעים. מהלך המתלים קצר, והוולוו מצליב בקלות יחסית. הבעיה היא שאם לא נבחר מצב 'שטח' בבורר מצבי הנסיעה, כל הצלבה קטנה יכולה להפוך למבוכה גדולה – האוטו פשוט נעצר. מעבר ל'שטח' מזכיר לבקרת המשיכה מי היא ומה מטרתה, ומאפשר להמשיך להתקדם גם כשהגלגל באוויר. אבל ראיתי טובות ממנה – היא קשת תפישה, איטית, לא מעודנת, ולא הכי אפקטיבית. מזל שבקרת הגלישה במורד יעילה. עדיף להישאר על שבילי קק''ל, עדיף עוד יותר לחזור לאספלט. 

 

גלבוע

 

 

לא קונים XC90 כדי לתקוף פיתולים, אבל לפעמים הדרך לצימר עוברת בכביש הררי. המנוע מייצר תחת עומס צליל מנסר, חושף את העובדה שמדובר במרובע צילינדרים צנום נפח המפוטם על ידי צמד מגדשים (מגדש-על וטורבו). התיבה מעט איטית עבור נהיגה כזו, והעדר משוטי הילוכים מדגיש את העניין. הביצועים נאותים, אבל פחות כוחניים מהצפוי לאור נתון ההספק (320 כ''ס) והמשקל הקל יחסית.

ה-XC90 מציע התנהגות ניטראלית ובטוחה מאוד. ריסון המאסה טוב, ורק הזנב זז מעט יותר מדי על שיבושים. זה האחרון, אגב, נתמך על ידי קפיץ עלים רוחבי עשוי חומרים מרוכבים –  כמו בקורבט!

ההגה מדויק ובעל משקל טוב, וזהו בערך – וכנראה שהיום קשה לדרוש יותר מהגה. הבלמים מעט עציים, אבל שמרו על יכולתם גם בקצה הירידה מבלי להסריח במיוחד או להעלות עשן. הסך הכל רב יכולת אך אינו ספורטיבי – הוא לא יעודד אותך לתקוף פיתולים, אבל ישלים בהכנעה עם גחמותיך בנושא. 

 

השיבה לכרך הגדול

 

 

אבל העיקר ב-XC90 החדש הוא לא במאפיינים הקלאסיים של מכוניות. באלו, למרות שאינו נכשל, הוא אינו רושם דפים חדשים או מיוחדים בהיסטורית הרכב. גדולתו היא דווקא ברגעים בהם לא נוהגים, אלא נוסעים כדי להגיע.

אז הוא עוטף את הנהג (לפחות בגרסת האינסקריפשן המאובזרת) בעריסת אלקטרוניקה חמימה, שר לך שיר ערש של בטיחות. מערכת אחת תדאג שלא תסטה מהנתיב, אחרת שלא תתקרב מדי למכונית מלפנים, שלישית תזהיר מפני מכונית בשטח המת, רביעית תזהיר מפני סכנת התנגשות מאחור, חמישית תזהה תמרורי מהירות, שישית תזהה הולכי רגל ורוכבי אופניים בנתיב, שביעית תזהיר מפני סכנת פגיעה מאחור, שמינית... לא זוכר מה עושה השמינית, אבל בטח יש שמינית, אולי אפילו תשיעית.

וחשוב לציין כי המערכות בוולוו אקטיביות יותר מהמקובל. האמת שלפעמים התחושה היא שהן אפילו קצת אקטיביות מדי, קצת כמו נוסע מעט היסטרי במושב הימני. ועדיין, אין ספק כי המערכות הללו מסוגלות למנוע תאונות. ואוהבים אותן או לא – אין ספק שה-XC90 נמצא בחזית מה שיש לעולם הרכב להציע היום, ומראה לנו את מה שאנו עתידים לפגוש בעתיד במכוניות המאסה. 

 

יורש ראוי

 

 

ה-XC90 הראשון היה רכב מוצלח מאוד, ושרד בצדק יותר מעשור. יורשו לוקח את התכונות שאפיינו אותו, ובעיקר את הנינוחות למרחקים ארוכים (עם ההערות ההן לגבי רעשי הכביש והמזגן), ומוסיף עליהן את הגלימה המודרנית של חסכון בדלק ובטיחות מתקדמת. מי שאהב את הקודם יאהב את החדש בוודאות, אבל גם מי שלא הכיר את הקודם, כדאי שיטעם מהחדש, ולו רק כדי לראות כמה קרוב היום בו מוח פוזיטרוני ינהג במקומנו.  

 

קישורים:

 

 


מומנט בעליה - וולוו Volvo XC90 D5  - מבחן משנת 20/08/2004 מבחן השוואתי: שלוש שישיות: וולוו 90XC , לקסוס 350RX וסובארו טריבקה - 25/01/2009 וולוו XC90R - חוטא לעיקר - 18/05/2010    

 

וולוו XC90 T6 א'

 

 

מנוע

מנוע 4 ציל', טורבו ומגדש-על, קדמי, רוחבי,
הזרקה ישירה, 1969 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 320 כ''ס/ 5700 סל''ד

מומנט/סל''ד 40.8 קג''מ/ 2200-5400 סל''ד

מרכב

הנעה כפולה קבועה

הילוכים אוטו', 8 הילוכים

מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות/ רב-חיבורי

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר: מערכת למניעת התנגשות, בקרת ירידה במדרון, בקרת ערנות נהג, סטייה מנתיב, קריאת תמרורים, בקרת התנגשות אחורית, ניטור תנועה חוצה מאחור, ניטור שטחים מתים במראות

צמיגים 275/45-20

מידות

בסיס גלגלים 298.5 ס''מ

אxרxג 177.5x201x495 ס''מ

משקל 2130 ק''ג

נפח תא מטען 314-1886 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 230 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 6.5 שנ'

צריכת דלק (מבחן) 9.0 ק''מ/ל'

דרגת זיהום 14

מחיר

מחיר: 510,000 שקלים (מבחן 565,000 שקלים)

אחריות: 24 חודשים

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת

20 באוקטובר 2015 ב 15:29

אין סיבה לקנות מוצר שוודי

המדינה האירופאית האנטישמית ביותר כיום.

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4713419,00.html

2

אורח/ת

20 באוקטובר 2015 ב 21:52

השבדיות

איפה הימים של השבדיות והדניות בתנועה הקבוצית
אז האדון הנכבד תן כבוד לעם הדני ולעם שבדי רק ברית עמים בין אנשים ואתה גואל נפש של אדם!!!!!!! ??????
תודה חיים

3

דורית נשר

21 באוקטובר 2015 ב 09:05

השבדיות

חיים חביבי, השבדים (גם השבדיות) היו ותמיד יהיו המצפון של העולם, אך לעם השבדי קמה אחריות למעשי האנטישמיות של המהגרים המוסלמים מעצם היותם בעלי הבית. (לפחות לעת עתה). אי אפשר שיברחו מכל  ''רוח'' קטן שעושה מהגר מוסלמי עם היד.