שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - יונדאי טוסון Huyndai Tucson

יונדאי טוסון, מי שהחל לפני למעלה מעשור את מהפכת רכבי הפנאי בארץ, חוזר לזירה בדגם חדש ואיכותי. האם זה יספיק?

 

חזרתו של הטוסון?

 

 

אני נוהג בטוסון החדש, המצויד במנוע 1.6 ל' טורבו, תיבת דו-מצמדית חדשה והנעה כפולה. לצידי, גילי פריאנטה, מנהל מותג יונדאי בישראל, ואני נזכר בהשקת הטוסון המקורי, ב-2004. דני שביט, מנכ''ל יונדאי ישראל בזמנו, הפתיע והצהיר שעל הכוונת נמצאות המשפחתיות הגדולות. צעד שהצליח, ובגדול, ושינה את שוק הרכב הישראלי. את ''מכונית המנהלים'' החליפו רכבי הפנאי הרכים, רובם עם זיקה קלושה מאוד לשטח והנעה קדמית בלבד – אבל עם מראה מסוקס. 

 

הדור השני של הטוסון איבד את שמו לטובת כינוי אלפא-נומרי, בהתאם לשיטת הכינויים החדשה-דאז של יונדאי, ונקרא iX35. שם התואם את קו המוצרים של יונדאי. הוא נתקל בתחרות קשה ועשירה בהרבה מקודמו, ולא הצליח לשחזר את הדומיננטיות של הטוסון. היורש שלו, שרק הגיח לאוויר העולם, נקרא על שם הסב, טוסון, ויונדאי ישראל מקווים כי יצליח לשחזר את תהילת העבר. 

 

קיה ספורטאג'

 

 

גיל, ששומר על קור רוח מרשים ביחס לקצב הנהיגה שלי, יודע שהמכשול העיקרי שעליו יצטרך להתגבר עונה לשם ספורטאז', ובעיקר גרסת ה-1.6 ל' שלו. דגם זה עושה היום למשפחתיות את מה שהטוסון ההוא עשה למשפחתיות הגדולות, והפך לדגם הנמכר בישראל בחודשים האחרונים.

 

מבחן דרכים השוואתי: סקודה ייטי - סובארו XV - קיה ספורטאג' - 03/07/2015

קיה ספורטג' 1,600  - 28/04/2015

קיה ספורטג' אורבן  - 12/08/2014

 

 

 לכן, ברור שלו הייתי גיל, הייתי מצפה בכיליון רוח למכונית שאינה נופלת מהספורטאז' או אפילו עולה עליה, ומתומחרת בצורה דומה. דגם כזה חיוני ליונדאי אם היא רוצה לשמור על הפער בצמרת, שנשחק לאחרונה. אני לעומתו, רק רוצה להספיק ולנהוג כמה שיותר על הטוסון החדש, ועל כמה שיותר גרסאות, כדי ללמוד להכיר את האוטו כראוי.   

 

אלא שאחרי למעלה מ-13 שעות באוויר ובשדות תעופה, הגענו לאיים הקנריים רק כדי לגלות שהקוריאנים מנסים לשנע אותנו בשיירות, עם ליווי, במסלול נהיגה מתוכנן של פחות מ-50 ק''מ לכל גרסה. חלקו את זה בין שני נהגים לרכב ותבינו למה החלטנו, הישראלים שבחבורה, ''למרוד''. המרד הצליח רק חלקית, אך זה אפשר לי לנהוג כ-100 ק''מ בכל גרסה. עדיין לא מספיק להתרשמות מלאה, אך לפחות מספיק לרושם ראשוני מבוסס. את מסלול השטח רצו הקוריאנים שנעבור כנוסעים, לצד נהגים שלהם. סירבנו בנימוס. במקום, ניצלתי הזדמנות וברחתי עם גרסת ה-2.0 ל', 2X4, לגיחת שבילים קצרה.  

אבל את פיסת המידע החשובה ביותר, המחיר, לא הצלחנו לקבל, כי הנושא עדיין לא נסגר בין היצרן ליבואן. כך שעל שאלת השאלות – האם יש לו סיכוי לנצח את הספורטאז' במכירות – עדיין אי אפשר לענות.

 

קצת פרטים

 

 

הטוסון מוצעת עם שלושה מנועי בנזין ושני מנועי דיזל. מנוע 1.6 ליטר האטמוספרי מספק 132 כ''ס ומשודך לתיבה אוטומטית שישה הילוכים. זו גרסה מעניינת מאוד עבורנו – אבל היא לא הגיעה להשקה. מעליה נמצא מנוע 2 ליטר אטמוספרי עם 155 כ''ס, אותו פגשנו כבר ב-iX35. גם הוא משודך לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים, ולהנעה קדמית. הגרסה הבכירה מצוידת במנוע 1.6 טורבו המפיק 177 כ''ס, ומשודך לתיבה דו-מצמדית חדשה עם שבעה הילוכים ומוצע עם הנעה כפולה. בשתי האחרונות נהגתי בהשקה. גרסאות הדיזל, עם מנוע 1.7 ל' ו-2.0 ל', נכחו בהשקה, אך לא הספקתי לנהוג בהן, ולא ברור אם יגיעו ארצה. 

 

עיצוב ונוכחות

 

 

פיטר שרייר, האחראי על העיצוב ביונדאי וקיה, הוא אחד המעצבים הבולטים בשנים האחרונות, וספר העבודות שלו מלא במכוניות יפות. אחרי שעשה עבודה מוצלחת כל כך בקיה, קיבל את המושכות גם ביונדאי. הוא האחראי לעיצוב הסנטה-פה הנוכחי, וגם הטוסון. אפשר בהחלט לראות את הדמיון בין השתיים, אבל הטוסון החדש מתברך בפרופורציות טובות יותר. מדובר במכונית נאה בהחלט, אך אהבתי להסתכל עליה בעיקר מהצד ומעט מאחור, זווית שמדגישה את המראה הספורטיבי שהצליח שרייר להקנות לרכב הפנאי הזה. הטוסון ארוך במעט מקודמו (3 ס''מ בבסיס הגלגלים, ו-6.5 ס''מ באורך) אך הגובה קטן במעט (1.5 ס''מ) מה שתורם למראה הספורטיבי.

 

 

תא הנוסעים ואבזור

 

 

תא הנוסעים מעוצב באופן מעודן יותר מאשר הדגם הפורש, עם דגש על ''סביבת נהג''; לא אהבתי את הגוון האפור בגרסת הטורבו – השילוב בין בז' לאפור בגרסת ה-2.0 ל' נאה בהרבה. התחושה שחומרי הדיפון מעניקים היא מוצקה, אך הם נוקשים למגע. עיצוב לוח המחוונים יוצר תחושת זרימה תודות למעין כנפי שחף בחלקו התחתון. בנוסף לאפקט הוויזואלי, המבנה הזה יוצר מרווח ברכיים מצוין מלפנים.

 

המושבים מלפנים נוחים לישיבה ונוחים לכיוון וכוללים אוורור לישבן . יפה. גם המרחב מאחור נדיב, מספיק אפילו עבור מנכ''ל קבוצת הרכב הפרטי בכלמוביל, דוידי פיאמנטה, שחקן כדורסל מקצועי בעברו. בנוסף, ניתן להטות את גב המושב האחורי לטובת נמנום מזדמן. נוח.?האבזור בהשקה כלל – אך לא ברור מה מזה יגיע ארצה – יציאת מיזוג למושב האחורי, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, ניטור שטח מת במראות, התרעה על רכב חוצה בנסיעה לאחור ועוד. בארץ תחליף את מערכת המולטימדיה מערכת ה''יונדאי קונקט'' שכוללת כרטיס סים המאפשר הפעלת וויז, שמיעת רדיו דיגיטאלי וכן הלאה.   

 

האבזור בהשקה כלל – אך לא ברור מה מזה יגיע ארצה – יציאת מיזוג למושב האחורי, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, ניטור שטח מת במראות, התרעה על רכב חוצה בנסיעה לאחור ועוד. בארץ תחליף את מערכת המולטימדיה מערכת היונדאי קונקט שכוללת כרטיס סים המאפשר הפעלת וויז, שמיעת רדיו דיגיטאלי וכן הלאה. ההיגוי טוב בצורה לא אופיינית למכוניות מסוג כזה היום. יש גם תחושת כביש וגם משקל הולם. חבל רק שהקוריאנים, שדאגו לכל פרט ופרט בהשקה, לא דאגו ליותר זמן נהיגה. לכן לא יכולתי לבחון את המכונית מחוץ לאספלט. נוחות הנסיעה, כמו גם התנהגות הכביש, בהחלט טובות.
 

 

 

נסיעה

 

נסיעהנסיעה

 

התחלתי את הנסיעה, כאמור, עם ה-1.6 טורבו, שהציג אופי ''שמח''. הוא שש לעלות בסל''ד ומייצר צליל נעים לאוזן, כאומר, ''תן לי''. וכדי ''לתת לו'', עדיף לעבור למצב 'ספורט' בתיבה הדו-מצמדית – במצב הרגיל היא מעלה הילוכים מהר מדי. הרכב זז בקלילות, גם בדרכים הרריות, אבל אל תחכו למנוע בועט, כן? ההיגוי טוב בצורה לא אופיינית למכוניות מסוג כזה היום. יש גם תחושת כביש וגם משקל הולם. חבל רק שהקוריאנים, שדאגו לכל פרט ופרט בהשקה, לא דאגו ליותר זמן נהיגה. לכן לא יכולתי לבחון את המכונית מחוץ לאספלט. נוחות הנסיעה, כמו גם התנהגות הכביש, בהחלט טובות.

   

 

עברתי אל גרסת ה-2.0 ל'. דווקא עם מנוע זה, המשודך לתיבה אוטומטית פלנטרית, נסעתי בדרך הררית ועם שלושה אנשים באוטו. להפתעתי, לא הורגש מחסור בכח. התיבה, שעודכנה, מנצלת היטב את המנוע, אם כי גם כאן עדיף לעבור למצב ספורט בנהיגה נמרצת. אולם בסל''ד גבוה, שנדרש כדי לשמור על קצב בעליות, המנוע נשמע מאומץ ולא מעודן. אבל דוגרי? הופתעתי דווקא לטובה שהוא נתן את אשר נתן.

מלבד ההבדלים בין המנועים, הציגה גרסה זו הגה קל יותר וכיול מתלים מעט רך יותר, ולא ברור אם זה בגלל המנוע השונה או בגלל שמדובר בהנעה קדמית לעומת כפולה.עם גרסה זו גם הצלחתי לגנוב סיבוב שבילים קצר אך מהיר, ואני יכול לדווח שהמתלים סיפקו נוחות נסיעה טובה וההתנהגות היתה מהנה.  

   

 

הכל תלוי במחיר

 

 

הטוסון טוב מקודמו ובכלל. היצע הגרסאות שלו קולע בול לטעם הישראלי – ה-1.6 האטמוספרית מתייצבת מול הספורטאז', וגרסת הטורבו (או ה-2.0 ל') מול רכבי הפנאי היקרים יותר, דוגמת ה-CX5. עכשיו הכל תלוי בתמחור.   

 

יונדאי טוסון 2.0 ל' (1.6 ל' טורבו, 4x4)

 

 

מנוע

מנוע בנזין 4 ציל', רוחבי, 1999 סמ''ק, הזרקה ישירה (טורבו-בנזין, 1591 סמ''ק)

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 155 כ''ס/6200 (177 כ''ס/ 5500)

מומנט/סל''ד 20.7 קג''מ/4700 סל''ד

(27 קג''מ/ 1500-4500)

מרכב

הנעה קדמית (כפולה קבועה, דיפ' מוגבל החלקה)

הילוכים אוטו', 6 היל'

(רובוטית דו-מצמדית, 7 היל', מצמדים יבשים)

מתלה ק'/א' מק'פרסון/ רב-חיבורי

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/ דיסקים

צמיגים 225/60-17 (245/45-19)

מידות

בסיס גלגלים 267 ס''מ

אxרxג 165x185x447.5 ס''מ

משקל 1501 ק''ג (1609 ק''ג)

נפח תא מטען 488 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 186 קמ''ש (201 קמ''ש)

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.2 שנ' (9.1 שנ')

צריכת דלק (יצרן) 12.6 ק''מ/ל' (13.3 ק''מ/ ל')

תגובות

3 תגובות

1

Ogash Ofer

18 בינואר 2016 ב 11:21

Top Vehicle Picks for 2016

הטוסון החדש נבחר על ידי מועדון טריפל A כ- Top Vehicle Picks for 2016’ בארה''ב
בקטגוריית Small SUV וקיבל שבחים על העיצוב והביצועים

2

leornevo

22 בינואר 2016 ב 12:40

Top Vehicle Picks for 2016

Ogash Ofer כתב/ה:
"הטוסון החדש נבחר על ידי מועדון טריפל A כ- Top Vehicle Picks for 2016’ בארה''ב
בקטגוריית Small SUV וקיבל שבחים על העיצוב והביצועים"
השאלה אם היבואן החכים ומארגן לו לפחות סט מיגונים יעודי (כמו שדציה דאסטר אירגנו), והאם יהיו לו סטים להגבהה ומידות צמיגים למעבר לפחות ל 50:50 ?? ניראה לי שהוא הולך על פלח השוק של דצ'יה דאסטר 4X4 (אבל עם גיר אוטומטי ומנוע יותר גדול ?)  

3

Ogash Ofer

23 בינואר 2016 ב 09:40

יונדאי טוסון לשטח...


ראשית תן כבוד לטוסון - הוא מהראשונים של קטגוריית הג'יפונים.

שנית לא נראה לי שהיבואן מכוון לשטח. רב המכירות של הטוסון הם בגרסת ההנעה הקדמית בלבד.

ולגבי גרסת ההנעה הכפולה - הגבהה לא נראה לי שתהייה, אבל מיגונים אני מניח שאפשר יהיה למצוא באספיר או ברסטה.