שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: סאנגיונג טיבולי SsangYong Tivoli

אחרי שמוצו בדיחות ה''טבעולי'', גילינו שהטיבולי - רכב הפנאי החדש של סאנגיונג הוא מכונית לא רעה בכלל!
עוד ג'יפון בעל הנעה קידמית בלבד עולה לכביש בישראל.

 

לעיצוב מקום של כבוד

 

 

בכל רשימה של ''המכוניות המכוערות ביותר אי פעם'' שמור מקום של כבוד לדגמי סאנגיונג.

היצרן הקוריאני הוותיק–אך–קטן לא ייצר סתם מכוניות ''לא יפות'' - לפעמים היה נדמה שהשקיע מאמץ של ממש ביצור מכוניות מוזרות למראה, עם הבלחות לא מעטות ל''מכוערות ממש''. אבל כמו במקרים אחרים בחיים, אחרי שלמדנו להכיר אותן לעומק, התברר שמדובר במכוניות לא רעות בכלל.

כמה קישורים לדגמי סאנגיונג שנמכרו בארץ:

סאנגיונג אקטיון - ספורט

מבחן דרכים: סאנגיונג קורנדו  

סאנגיונג אקטיון ספורטס: להסתכל בתוך הקנקן 

מבחן השוואתי: יונדאי טראקאן מול סאנגיונג רקסטון

אבל מה שיכול לעבוד ברכבי נישה שעיקרם יעילות, כמו מיניוואנים גדולים או רכבי שטח, עובד קצת פחות טוב בתחומים אופנתיים כמו רכבי פנאי מודרניים - בייחוד הקטנים. כי בקטגוריה שהמציא הג'וק, לעיצוב חשיבות עליונה; עובדה שמכונית צפופה ולא נוחה שלטה במכירות רכבי הפנאי הקטנים במשך שנים רק בזכות העיצוב הנועז.

האם לנציג של סאנגיונג, מכל היצרנים, יש הכלים להתמודד בתחום בו להופעה מעמד עליון? 

 

שנהיה לחרטום

 

 

במבט ראשון נראה שיש לטיבולי את מה שנדרש כדי לעמוד על שלו בתחום. החרטום אולי לא ייכנס לספרים כאחד האלגנטיים או היפים אי–פעם, אבל הוא בהחלט נאה ומקורי.

אלא שבערך באמצע האוטו העניינים מתחילים להשתבש. התפיחות מעל הגלגלים האחוריים יוצרות מראה שמנמן ועיצוב הזנב מסורבל, והתוצאה היא חלק אחורי בולבוסי.

גם הפרופורציות בצדודית - עם בסיס גלגלים ארוך בתוך מרכב קצר (שניהם יחסית לקטגוריה, כמובן) ואף קצר - יוצרות מראה מסורבל. ועדיין, במונחי סאנגיונג, מדובר ביצירת מופת, והתגובות ברחוב היו חיוביות.  

 

לא ממש צמחוני...

 

 

עיצוב הפנים מוצלח - וכאן בלי ''אבל''. למרות שקיבלנו את הגרסה השחורה (יש גם בהירה) התחושה אינה קודרת בזכות שילוב נכון של חומרים ומרקמים, כולל נגיעות כסופות ומשטחי ''שחור פסנתר''. הכפתורים האדמדמים בקונסולה המרכזית מוסיפים קמצוץ צבע נדרש.

ההרכבה מדויקת ומוצקה, והחומרים עבים - חלקם אפילו רכים, עניין נדיר בקטגוריה. גם ההגה, הממשק העיקרי של אדם–מכונה, עטוי עור רך ונעים, ובעל גודל ועובי נכונים.

האבזור עשיר יחסית, עם בקרת שיוט, שליטה מההגה על מערכת השמע (מולטימדיה היא תוספת), דיבורית בלוטות' ובקרת אקלים מפוצלת. אך כנראה שהחבר'ה בסאנגיונג לא יכולים בלי איזו מוזרות או שתיים - כפתורי השליטה לטמפרטורת המיזוג ממוקמים מוזר, וכך גם הפיקוד על מחשב הדרך ועל שלושת מצבי ההגה: נוחות, רגיל וספורט. ויש עוד.

המושבים הקדמיים נוחים למרות בסיס מעט קצר מדי, ומספקים תמיכה צידית טובה. עמדת הנהג גבוהה ומרווחת ומרווח הראש נדיב במיוחד, אך הגה המתכוונן רק לגובה מפריע למצוא תנוחת נהיגה אופטימאלית.

המושב האחורי רחב יחסית, שטוח כמעט לגמרי ויחד עם רצפה שטוחה מספק נוחות טובה מהממוצע גם לשלושה נוסעים, למרות משענת מעט זקופה מדי.

נפח תא המטען נראה קטן מזה המוצהר (423 ליטר) וסובל מסף הטענה גבוה, ועדיין שימושי. 

 

ברגל חזקה

 

 

למנוע/הילוכים מפרט ממוצע לקטגוריה - 128 כ''ס ממנוע 1.6 ליטר אטמוספרי ותיבה פלנטרית עם 6 הילוכים - וזה מספיק.

הטיבולי אינו חורך אספלט ולא ''ידביק אתכם למושב'', אך הכח זמין גם בסל''ד ביניים, העברות ההילוכים חלקות והתוצאה היא ביצועים זריזים למדי בעיר ותאוצה ראויה גם מחוץ לעיר. התיבה מעט איטית בהורדת הילוך במצב הרגיל, ובמצב PWR נוטה להישאר בהילוך נמוך מדי. 

מבחינת רעשים נרשמו צליל מנוע לא נעים בסל''ד גבוה, המלווה ביבבת תמסורת, ורעש כביש מעט גבוה מהרצוי, אך לא ברמה מטרידה. בסך הכל רמת הרעש בשיוט בתא הנוסעים סבירה.

צריכת הדלק הרשמית פחות טובה מהמקובל בקטגוריה, אך במבחן השגנו נתון סביר בהחלט של כ–11 ק''מ לליטר, כולל פקקים וקטעי נהיגה נמרצים.  

 

המתלים...

 

 

הבעיה העיקרית של הטיבולי בתנועה היא המתלים - נכון יותר: יכולת הספיגה שלהם. אלו מתעקשים לדווח על כל שיבוש, שבר, קפל וסדק באספלט, וצמיגים בחתך 45 לא עוזרים.

לזכות המתלים ייאמר שהתחושה שהם יוצרים מוצקה, ולא סתם נוקשה, ואינם מתרסקים או בועטים אלא במקרים נדירים מאוד. את הדיבידנד על הקשיחות מקבלים בכביש המפותל, שם מפגין הטיבולי יכולת מפתיעה.

אומנם הכבישים הרטובים בימי המבחן הגבילו את עומסי הצד, אך הטיבולי הפגין זוויות גלגול שטוחות, ריסון מסה טוב ונכונות רבה להיכנס לפנייה, עם מעט תת–היגוי ותגובה נאותה להעברות משקל. הוסיפו לכך בלמים עמידים וחדים (אפילו מעט חדים מדי), הגה מדויק ובעל משקל טוב (ההבדל בין המצבים השונים לא דרמטי), ואפילו מעט משוב, וקיבלתם הפתעה נעימה מבחינה דינאמית. לא בטוח שרלוונטי לרוב הקונים הפוטנציאלים, ובכל זאת.

ועוד עניין שלא בטוח שרלבנטי לרוב הקונים - הטיבולי מציג יכולת מתחת לממוצע בשטח. מעבר לעניין הנוחות, בקרת המשיכה לא מצטיינת ומתקשה להתמודד עם אתגרי אחיזה. גם הנתונים לא מזהירים, עם מרווח גחון של 16.7 ס''מ וזווית גישה של 20.5 מעלות. 

 

חזון המכירות היבשות

 

 

סאנגיונג מכרה בשנה האחרונה כ–300 מכוניות בישראל, כך שקל להמר שהטיבולי יכפיל, ואולי אף ישלש, את מכירות המותג בארץ.

בשיקול רציונאלי, יש לו (כמעט) כל הכלים להצליח - תא הנוסעים נעים ומרווח, הביצועים סבירים, האבזור טוב והתמחור, 120,000 שקלים, נכון. אפילו על מחסום הנוחות אפשר להתגבר - עובדה שבעיה כזו לא הפריעה לג'וק להפוך ללהיט.

אבל הצלחת רכב, בוודאי רכב פנאי, לא נקבעת רק על ידי שיקולים רציונאליים. הטיבולי סובל מהיותו בן למותג קטן, כמעט אנונימי, דבר שיפגע ביכולתו להתמודד מול מתחרים כמו טראקס או ויטארה, השייכים למותגים מוכרים וחזקים יותר, ונמכרים במחיר דומה. וישנו כמובן עניין העיצוב של הזנב.

ובכל זאת, אם אתם מחפשים רכב פנאי קטן, עשוי היטב שיכול לשרת בקלות גם משפחה ממוצעת - הטיבולי שווה מבט שני. מקסימום תחנו עם הזנב לקיר...

 

נתונם טכניים - סאנגיונג טיבולי 1.6 ליטר, אוטומטי

 

 

מנוע: 4 צילינדרים, קדמי, רוחבי, 1597 סמ''ק,

תזמון: 16 שסתומים, גל-זיזים עילי כפול, תזמון משתנה,

הספק/סל''ד : 128 כ''ס/6000,

מומנט/סל''ד: 16.3 קג''מ/4600,

תמסורת: אוטומטית 6 הילועים,

הנעה: קדמית,

קוטר סיבוב: (בין מדרכות) 10.6 מ’,

מתלים קדמיים: מקפרסון,

מתלים אחוריים: קורת פיתול,

בלמים ק’/א’: דיסקים מאווררים/דיסקים,

צמיגים: 215/45-18,

בסיס גלגלים: 260 ס''מ,

אxרxג: 419.5x179.5x159 ס''מ,

משקל: 1375 ק''ג,

תא מטען: 423 ליטר,

מיכל דלק: 47 ליטר,

מהירות מרבית (יצרן): 175 קמ''ש,

0 ל-100 קמ''ש (יצרן): 11 שניות,

צריכת דלק (ממוצע מבחן): 11 ק''מ/ליטר,

דרגת זיהום: 13,

מחיר: 120,000 שקלים,

אחריות: 36 חודשים,

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP): לא נבחן.

 

סאנגיונג טיבולי SsangYong Tivoli >>>

 

סאנגיונג טיבולי SsangYong Tivoli >>>סאנגיונג טיבולי SsangYong Tivoli >>>

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת

01 במרץ 2016 ב 14:20

סה"כ נראה רכב נחמד

אני בטוח שהמכירות של טיבולי יוכפלו בשנה הקרובה, סה"כ נראה רכב נחמד ומתאים למשפחה ממוצעת

2

אורח/ת

01 במרץ 2016 ב 20:53

הרכב הזה מסקרן אותי..

מעניין יהיה לראות איך הוא ישתלב בשוק הרכב הישראלי. נראה נחמד לאללה

3

אורח/ת

02 במרץ 2016 ב 11:38

סאנגיונג טיבולי SsangYong Tivoli

צריך לפרגן ליצרנית רכב לא גדולה שהולכת וסוגרת פערים מול הותיקות. למה הם יכולים לעשות את זה בפחות כסף והאחרים לא?

4

arkzuck

04 במרץ 2016 ב 10:53

4x4.co.il. ???

כל הכתבות האלה על הגיפונים עם הנעה קדמית ומרווח גחון 16 סמ עם התייחסות לעצם העניין ובכך יצירת הקישור בכאילו לנושא השטח הוא חוזר על עצמו ובאמת לא רלוונטי לאתר הזה. לאור המגמה המתחזקת מציע לשקול לעדכן את שם האתר www.4x2.co.il

5

Ogash Ofer

04 במרץ 2016 ב 11:31

4x4.co.il. ???

arik_zuckerman כתב/ה:
"כל הכתבות האלה על הגיפונים עם הנעה קדמית ומרווח גחון 16 סמ עם התייחסות לעצם העניין ובכך יצירת הקישור בכאילו לנושא השטח הוא חוזר על עצמו ובאמת לא רלוונטי לאתר הזה. לאור המגמה המתחזקת מציע לשקול לעדכן את שם האתר www.4x2.co.il"
אכן המצב קשה! :) אבל אתר השטח משקף את ''מצב השוק'' ואם פעם השוק נשלט ע''י ג'יפים (רכבי שטח) קשוחים המגמה כיום היא ג'יפונים ללא הילוך כוח ובעיקר ג'יפונים על הנעה בודדת. ראה את התגית ג'יפון הנעה בודדת ואת המגמה שהתחילה ''בקטן'' בשנת 2010 וכיום מובילה את שוק רכבי הפנאי-שטח בארץ (ובעולם). ובכל זאת אנחנו משתדלים ''לשמור על הגחלת'', אנחנו עצמנו עדיין נוהגים בכלים קשוחים (אמיתיים!) ובכל הזדמנות שיש בוחנים ונוהגים על ''הכלים האמיתיים''. דוגמה ל: נסיעת התרשמות על הסופה 4