שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מרצדס Mercedes GLS500

רכב הפנאי המגודל של מרצדס קיבל תוספת S לסימול הדגם, במסגרת תהליך המיתוג והחלפה של כל שמות דגמי ה-SUV של היצרן שזכו לקידומת GL (בזכות ה-"G" המחייב).
יצאנו לבדוק מה עוד השתנה ברכב הכביש-שטח הגדול והמפואר של מרצדס.

קטן עליו

ה–GLS הוא רכב גדול. ממש גדול. אפילו בחניון של רכבי המבחן של מרצדס, כאשר הוא חונה בין S קלאס ל–GLE, הוא נראה גדול. המספרים מדברים על אורך של 513 ס’‘מ וגובה של 185 ס’‘מ. אפילו אני, שחולק איתו את נתון הגובה, הרגשתי לידו קטן משהו. וזה לא משהו שקורה לי לעיתים תכופות, או בכלל (בפעם הבאה: מרצדס אקטרוס (המשאיות של מרצדס)).

הוא הגדול בין רכבי הפנאי הבאים מאירופה, וקרוב יותר לכלים מארה’‘ב, שהיא גם שוק היעד הגדול (תרתי משמע) שלו ושם הוא גם מיוצר. בסוף 2015 הוא הפך מ–GL ל–GLS לפי שיטת הסימול הכבר–לא–כל–כך–חדשה של מרצדס, ושמו בא להגיד שהוא רכב הפנאי הכי גדול, ו(כאילו) מבוסס על ה–S קלאס, למרות שאין לו קשר ל-S קלאס (אבל כן ל–V קלאס).

על הדרך הוא גם זכה למתיחת פנים או דור חדש; נראה שגם במרצדס לא סגורים על הנקודה הזו, אז יצאנו לבדוק מה נשתנה.

מבחני דרכים וכתבות על האחים הקטנים יותר בסדרת ה-GL:

מבחן דרכים - מרצדס Mercedes GLC
מבחן דרכים - מרצדס Mercedes GLE
קרוס-אובר חדש למרצדס – GLB

והדבר האמיתי:
מרצדס G - בחזרה לשורשים

גודל

אחרי שמתאוששים מגודל הממדים, מבחינים שגם המרכיבים גדולים. הפנסים גדולים, הגריל גדול ורק הסמל של מרצדס ענק; אני די בטוח שראיתי קטנים ממנו על כמה משאיות של החברה. הפרונט מאוד מרשים, ופנסי הלד המלאים נראים מצוין. מהצד הוא נראה כמו משוריין יוקרתי עם קווים רבועים, חלונות שחורים משחור, ובמקרה שלנו גם חישוקי ‘‘21 שנראו סבירים בגודלם, חלק מחבילת AMG ברכב ההדגמה שהיה בגרסת 500.

הרושם המגודל נמשך גם בתא הנוסעים. המושבים גדולים, מרווחים ונוחים, עם שפע אפשרויות כוונון, כולל רוחב, אורך בסיס ועוד. תא הנוסעים שופר במהלך חידוש הדגם, אבל מרגישים שהוא שייך לדור הקודם של מרצדס, דבר הבולט בייחוד בקונסולה המרכזית שהיא מעט מיושנת. מצד שני, מאוד נעים להיות כאן: האיכות גבוהה, הפאר מוחשי והביצוע מעולה.

מעבר לשורה השנייה מפגיש אותנו עם מושבים נוחים, מרווח מעולה לראש וטוב לברכיים, אם כי ציפינו למעט יותר בהתחשב במידות. המושב האמצעי מעט פחות נוח מהצמד שלידו, שמרגישים נוחים במיוחד. יושבי השורה השנייה נהנים מיציאות מיזוג (גם בין המושבים וגם מהתקרה) עם שליטה נפרדת לטמפרטורה, אפשרות לכוון את זווית המשענת - ולא פחות חשוב: ראות מצוינת החוצה.

הכניסה לשורה השלישית נוחה ונעשית על ידי קיפול חשמלי של המושב המגודל בשורה השנייה (אבל ההחזרה ידנית, ודורשת זרוע חזקה). המרווח בשורה השלישית טוב מאוד לראש, ומספק לברכיים. אני מתקשה לזכור מתי בפעם האחרונה ישבתי בשורה שלישית של רכב כל שהוא ונהניתי ממרווח שכזה, ופתחי מיזוג נפרדים ממקסמים את רמת החיים כאן. תא המטען סביר בנפחו עם שבעה מושבים, עצום כאשר השורה השלישית מקופלת והדלת שלו נפתחת ונסגרת חשמלית.

שפע

רק טבעי שגם יחידת ההנעה תהיה גדולה בממדיה, מתקדמת במפרטה ונדיבה בנתוניה. עם 4663 סמ’‘ק, שני מגדשים, 455 כ’‘ס, 71.4 קג’‘מ, 9 הילוכים ו–4 גלגלים מניעים - היא בדיוק כזו. ה–GLS שוקל כ–150 ק’‘ג יותר מצמד פיג'ו 308, למשקל כולל של 2445 ק’‘ג. אבל המשקל נעלם עם הלחיצה על הדוושה, כאשר המנוע הבריון מזיז את המסה בקלות מעוררת השתאות, והוא ידביק לכם את הגב למושב עם לחיצה החלטית על הדוושה במהירות נמוכה. התאוצה ל-100 קמ’‘ש תושלם ב-5.3 שניות, שנייה פחות מאשר עם גולף GTI ולמרצדס גם יחס הספק–משקל עדיף מזה של הגולף.

התיבה עובדת חלק במרבית הזמן, אם כי פה ושם לא הייתה חלקה כצפוי, מצב ‘ספורט' מצוין ועושה את תגובות הדוושה לחדות יותר. לכל הטוב הזה יש מחיר בתחנת הדלק עם ממוצע של 5.3 ק’‘מ/ליטר בימי המבחן, ובשיוט רגוע הצלחנו להגיע ל–9 ק’‘מ/ל'. טוב שיש מיכל של 100 ליטר, שמספק טווח נאה בין התדלוקים.

יכולת

ה–GLS צויד בדור האחרון של מתלי האוויר של מרצדס. בעיר הם מעבירים פנימה חלק מהשיבושים הקטנים, ויכול להפתיע כאשר פה ושם הוא מעביר אפילו יותר מדי מהם. אבל דווקא על דברים שנראים רע במיוחד, הוא יכול לרחף בקלות מרשימה. מחוץ לעיר ה–GLS נוח יותר, ואף קצת רך מדי במצב ‘נוחות' של המתלים. במרבית הדרכים הוא נעים מאוד, גם בזכות בידוד טוב של רעשי רוח וכביש. בהתחשב בצמיגי הענק הוא מפתיע לטובה.

עם חידוש הדגם התווספו מצבי נהיגה ואלה כוללים כעת ‘שטח', ‘משטח חלק', ‘נוחות', ‘ספורט', וגם ‘אישי' בו תוכלו לבחור לפי הטעם והצורך מצבים שונים למנוע, למתלים ולהגה. בכביש המפותל ה–GLS הפתיע לטובה אחרי שבחרנו במצב ‘ספורט'; אז ההגה מקבל משקל נוסף ומבורך, המתלים מתקשחים ובכלל העסק עובד טוב יותר. ה–GLS עדיין תפלץ, אבל מפתיע עם אחיזה אדירה ויכולת פנייה טובה. זוויות גלגול יצרו בהתחלה תחושה כאילו הן יהיו גדולות מדי, אבל המתלים שולטים היטב במאסה גם בפניות, משאירים את כל העסק מרוסן יחסית, והשיפור ביחס לדגם הקודם מורגש.

כמובן שהכל נכון יחסית למידות ולמשקל, כאשר ברור בכל שנייה שזה לא בדיוק האוטו המתחרה לגולף ,GTI אבל דווקא בגלל זה אפקט ההפתעה גדול במיוחד. מי שהרסו את החגיגה, או לחילופין לא הצליחו להפסיק אותה, הם הבלמים שהצליחו להסריח עוד בעלייה, ולאבד עוצמה ולהעלות עשן קל בסוף הירידה. יאמר ‘‘לזכותם’‘ שהם פחות הרשימו גם בנהיגה רגילה, כאשר לא הצליחו להתעלות לרמתו של המנוע הבריון, והתקשו בהתמודדות מול שפע הקילוגרמים.

בשטח, לפחות על הנייר, ה–GLS מציע לא מעט: מתלי אוויר, מרווח גחון שיכול להגיע עד ל–30.6 ס’‘מ - וישנה גם אופציה לחבילת שטח אמיתית, כולל נעילות, שלא הייתה ברכב ההדגמה שלנו. אנחנו התמקדנו במה שהלקוח האופייני יעשה עם ה–GLS במקרה הקיצוני: שבילים. שם גילינו שותף נאמן למשימה ונוח לנסיעה, כאשר במצב ‘נוחות' המתלים עובדים נהדר על שיבושים קטנים, ובסדר על כל היתר. אם תרצו יותר, תבחרו במצב השטח, שמגביה אוטומטית את המרכב (ואפשר גם דרך כפתור), וכמובן גם מקשיח את המתלים. במצב זה הנוחות בשביל פחות טובה, אבל הגחון יישמר - ואז אפשר לעבור עם ה–GLS לא מעט. אם לא תחששו לאתגר את הרכב היקר שלכם, תגלו שמערכת ההנעה יודעת להתמודד עם הצלבה (אחרי בלבול קצר עד שהגמדים האלקטרונים נכנסים לפעולה), ואפשר להגיע איתו רחוק יותר ממה שרוב הלקוחות ינסו.

ענק

רכב הפנאי הענק, במיוחד בגרסת ה–500, הוא רכב קצת מיותר - וגם יחיד במינו בין רכבי הפנאי של מותגי היוקרה מאירופה. המחיר גדול, אבל לא מאוד רחוק ממתחרים קטנים יותר (למשל, ב.מ.וו X5 בנפח 5 ליטרים טורבו–בנזין). נראה שכמעט כל אחד יוכל להסתפק בפחות, אבל אחרי שנוהגים בו, קשה שלא להבין למה יש אנשים שמתאהבים בו. נכון, אפשר בתקציב הזה לקנות מכוניות טובות יותר, גם במרצדס עצמה, S קלאס, למשל.

אבל כדי שתבחרו ב–GLS, אתם צריכים קודם כל להזדקק לשימושיות האדירה שלו, בעיקר אם במשפחתכם ברוכת הילדים הדור הצעיר כבר בוגר יותר. השורה השלישית של ה–GLS יוצרת הבדל - וההבדל גדול מאוד.

אם אין לכם צורך בגודל הזה, הוא יתקשה להשיב מלחמה מול כלים צעירים כמו Q7, למעט בסעיף הנוכחות. אין ספק שגם אפשר להסתפק בגרסאות הכניסה של ה–GLS, שמוותרות על יותר מ–100 סוסים בהשוואה למה שמעניק ה–500 הזו, ואני בטוח שהן מספקות.

אבל מי שבקטע של להגזים - בגודל, באבזור, ובחיוך - שימשיך לגרסת ה–500, בעיקר כי המרצדס הזה הוא לא בקטע של ‘‘מספיק’‘, אלא יותר בגישה של לפנק–לפנק–לפנק - וגם מנוע V8 עם שני מגדשים זה פינוק מהסוג שכל אחד רוצה. אז נכון, תא הנוסעים לא מעודכן מספיק וצריכת הדלק מופרכת. ה–GLS הוכיח לנו שהוא אוטו גדול, ביותר ממובן אחד, בכל המשימות שהטלנו עליו. וכן, כאשר ניסינו למצוא לו מקום חניה הסתבר שגם הוא, קטן עליו.

אבזור

ה–GLS500 עולה 835,000 שקלים, ומוצע רק ברמת האבזור הגבוהה שכוללת חישוקי ‘‘20, תאורת לילה נאה, גג שמש, מצלמת מעוף–ציפור לחניה (נהדרת), חניה אוטומטית, כניסה והתנעה ללא מפתח, מסך ‘‘8 במרכז ו–’‘5.5 בלוח המחוונים, כולל אפל קארפלי/אנדרואיד אוטו, מושבים חשמליים מלפנים, עם זיכרונות, בקרת אקלים לשלושה אזורים, מיזוג בכל השורות ותא מטען נפתח/נסגר חשמלית.

מפרט הבטיחות מלא, וכולל מניעת התנגשות קדמית (מ–7 קמ’‘ש ועד בכלל, כולל הולכי רגל), שמירת נתיב אקטיבית, ניטור שטחים מתים והכנה לתאונה. חבילת ה–AMG מוסיפה 40,000 שקלים תמורתם תקבלו פגושים וחצאיות קרביים יותר, וחישוקי ‘‘21.

נתונים טכניים: מרצדס Mercedes GLS500

מנוע V8 טורבו-בנזין, קדמי, אורכי, 4663 סמ’‘ק

תזמון גל-זיזים עילי כפול, 32 שס', תזמון משתנה

הספק/סל’‘ד 449 כ’‘ס/5250-5500

מומנט/סל’‘ד 71.4 קג’‘מ/1800-4000

תמסורת הנעה כפולה, אוט', 9 הילוכים

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 12.4 מ'

מתלים קדמיים עצמות עצה כפולות, קפיצי אוויר ומוט מייצב מתלים אחוריים רב חיבורי, קפיצי אוויר, מוט מייצב בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים מערכות עזר מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, זיהוי הולכי רגל, בקרת תנועה צולבת, שמירת נתיב צמיגים ק'/א' 275/55-19 בסיס גלגלים 307.5 ס’‘מ אxרxג 513x193.5x185 ס’‘מ משקל 2445 ק’‘ג תא מטען 680 ליטר מיכל דלק 100 ליטר מהירות מרבית (יצרן) 250 קמ’‘ש 0 ל-100 קמ’‘ש (יצרן) 5.3 שניות

תגובות

0 תגובות