שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים סקודה קודיאק Skoda Kodiaq

סקודיאק - סקודה גם נכנסת לסגמנט רכבי הפנאי הבינוניים, וגם מציעה רכב לשבעה
Skoda Kodiaq

שמונה שנים חלפו מאז הציג היצרן הצ'כי את הייטי, רכב פנאי בעיצוב מקורי ותכנון ייחודי. למרות שסקודה אינה השם הראשון שעולה לראש בהקשר של פנאי, הייטי הצליח;

קישורים למבחני דרכים קודמים של ייטי:

סקודה יטי בהנעה קדמית SKODA YETI 19 אוג 2014

מבחן דרכים: סקודה יטי SKODA YETI 4X4 23 יונ 2011

מבחן דרכים: סקודה יטי SKODA YETI

סקודה הציעה תמורה טובה ביחס לשימושיות רבה, ולדגם הזה היה גם טוויסט בהופעה. היצרן הצ'כי, שחרג מגבולות הגזרה שהוקצו לו על–ידי פולקסווגן (רכב זול ופשוט לשווקים מתפתחים) כבר מזמן (ע''ע סופרב), פנה לשדרוג נוסף של מעמדו, והפעם עם הלהיט בה''א הידיעה של עולם המכוניות: רכב פנאי.

ורכב הפנאי החדש שלה הוא בגודל בינוני, ונקרא על שם קודיאק - האי, העיירה ובעיקר הדוב הענק שחי לו אי שם, ממערב לאלסקה. האות האחרונה שונתה; סקודה החליפה את ה–K בסוף הקודיאק ל–Q - מחווה ל–Alutiiq, ילידי המקום.

על מטריות והספקים

קודיאק קרה ורחוקה, פלמה דה מיורקה קרובה וחמה. אבל דווקא ביומיים שהיינו שם, ירד גשם. לקודיאק הגשם עשה טוב כאשר גרם לנו להיחשף למטריות החבויות בתוך הדפנות של הדלתות הקדמיות. כן–כן, ממש כמו בפאר הרכב הבריטי, או בסופרב.

לקודיאק היצע מנועים רחב, כולו על טהרת הטורבו. באגף הבנזין תמצאו מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר שמוצע עם שני הספקים: 125 ו–150 כ''ס, ומנוע 2.0 ליטר עם 180 כ''ס. באגף הדיזל תמצאו מנוע בנפח 1.4 ליטר וגם הוא מוצע עם שני הספקים, 115 ו–140 כ''ס וגם כאן מנוע 2.0 ליטר עם 190 כ''ס. לקודיאק שתי תיבות אוטומטיות–רובוטיות דו–מצמדיות (שישה ושבעה הילוכים) ותיבה ידנית (שישה הילוכים), שיורידו את הכוח אל צמד הגלגלים הקדמיים או לכל הארבעה.

אני לקחתי את הגרסה שככל הנראה תהיה זו שתימכר יותר מכולן בביצתנו המקומית - מנוע 1.4 ליטר עם 150 כ''ס, תיבה דו–מצמדית עם 6 הילוכים, הנעה קדמית ו–7 מושבים.

על עיצוב ואבזור

אורכו של הקודיאק הוא 470 ס''מ, רק 4 יותר מהאוקטביה המשפחתית, אך הוא בהחלט מצליח לתעתע בנו ולהיראות ארוך יותר. בהחלט ייתכן שבסיס הגלגלים המרשים (280 ס''מ), הרוחב הנדיב (188 ס''מ), ממד הגובה הנכבד (167 ס''מ) יחד עם הגלגלים הגדולים (235/55–18) תורמים לאשליה. הקודיאק נאה, הפרופורציות טובות, אך הוא אינו מצליח להתבלט בין שאר המכוניות בכביש. העיצוב הבוגר אך מאופק, אגב, ממשיך גם פנימה - לסביבת הנהג.

את הקודיאק שלנו קיבלנו מאובזר למשעי - גג פנורמי כפול, מושבי עור בשילוב אלקנטרה, מסך מולטימדיה בגודל ''8 עם ניווט מובנה וחיבור לטלפונים חכמים, מצלמות היקפיות (360 מעלות), דלת תא מטען חשמלית ואפילו כפתור (חייגן) מצוקה למקרה שחלילה עשיתם תאונה. עם זאת, חסכו בפתחי מיזוג לשורה השלישית.

על מושבים ופטנטים

תנוחת נהיגה טובה מצאתי בקלות, שותפי לנסיעה, שהיה גבוה ממני (אני 170 ס''מ של יופי) טען שחסר לו מקום לרגל ימין. בכל מקרה, מלפנים, לנהג ולנוסע, לא חסר מקום אם לכתפיים ואם לראש. בשורה השנייה כל מושב נמצא על מסילה משלו וניתן להזחה קדימה–אחורה; צמד המושבים בשורה השלישית מתאים לילדים בלבד.

פתח הכניסה לשורה השלישית לא ממש מרשים, אבל בסקודה חשבו על ילדים. צידי משענות הראש בשורה השנייה יורדים מטה, תוחמים ומעגנים את ראשי הילדים;

יעיל מאוד כשאלו נרדמים וצווארם מתקשה להחזיק את הראש המנקר. ואפרופו פטנטים, אחד נוסף נמצא מחוץ לתא הנוסעים, בדלתות. כאשר פותחים אותן, ''קופץ'' החוצה פס גומי המונע נזק במפגש עם רכב חונה אחר.

הקודיאק הוא רכב שימושי; יש לו פסי העמסה על הגג, וכישורי אחסון טובים: מספר תאים מלפנים, 270 ליטר בתא המטען עם השורה השלישית ו–630 ליטר כשהיא מקופלת.

על פיתולים וביצועים

מיורקה הוא האי הגדול ביותר בקבוצת האיים הבלאריים והוא שופע נופים נאים ומגוונים, החל מקו חוף יפהפה ועד לרכסים עם מפרצים סלעיים יפים ולא מעט עיירות נופש.

תוואי הנסיעה אפשר לנו להכיר את הקודיאק גם במתארים שלא לשמם הוא נולד. אחד מהם הוא אוסף של פיתולים הדוקים בכבישים הרריים צרים. אתחיל מהסוף: מהנה בתוואי כזה, הוא לא. עם זאת האחיזה הרשימה לטובה, גם כאשר האספלט היה רטוב.

ההתנהגות בוגרת וצפויה ועוצמת הבלימה טובה (ובדומה לאחיזה, גם על כביש רטוב). אם תכריחו אותי להיות קטנוני, אומר שהייתי מעדיף נשיכת בלמים חזקה יותר ואולי מרכוז הגה פחות חזק. יש לציין כי גם בעיקולים ארוכים ומהירים יותר, הקודיאק העניק הרגשת ביטחון עם יציבות מרשימה וריסון מרכב טוב.

הביצועים סבירים בהחלט, אם כי ניכר שמשקל הרכב (כ–1600 ק''ג) גורם למנוע הקטן לעבוד קשה, בייחוד בעליות. בנוסף, נראה כי תיבת ההילוכים כוילה מעט אחרת בגלל אותו משקל עודף, מכיוון שההחלפות היו אטיות יחסית. יש לציין כי לעיתים גם זה לא עזר והורגשה, לא פעם, העלאת הילוך לא ממש עדינה (מראשון לשני בלבד).

על ריסון ורעשים

בכל הנוגע לשיוט, הקודיאק מתגאה באיכות נסיעה נעימה בהחלט. המרכב מרוסן, אם כי מעט נוקשה; בידוד רעשי המנוע טוב, וב–100 קמ''ש המנוע נח על פחות מ–2000 סל''ד;

בידוד רעשי הכביש הרשים פחות (צמיגים רחבים, בכל זאת) ורעשי רוח הגיעו רק מהמראות, ורק אציין שרוח חזקה נשבה בחוץ. לצערנו לא נתקלנו ביריעת אספלט גרועה של ממש, ולמידע על האופן בו הקודיאק מתמודד על כבישי ישראל, תאלצו לחכות למבחן ישראלי כדת וכדין.

הראות לפנים טובה וסבירה לצדדים ולאחור, בכביש עירוני יש לשים לב שמראות הצד גוזלות שטח ניכר ויש לראות שלא מפספסים בטעות הולך רגל.

על קודיאק וארץ ישראל

סקודה קודיאק, סקודיאק (כל הזכויות שמורות), יגיע ארצה רק באמצע שנת 2017. הוא ישווק כאן בשתי תצורות מרכב (חמישה ושבעה מושבים) ובשתי תצורות הנעה (קדמית וכפולה). מכיוון שלא ניתנה לנו האפשרות לבצע נסיעת שטח לא נוכל לספר על כושר ה''פנאי'' שלו, אבל בכל הנוגע לשימושיות וליכולת הוא בהחלט עושה את העבודה.

סקודה היא המותג הרביעי הנמכר בארץ הקודש לשנת 2016, והראשון מבין האירופאים; האם גם הקודיאק יצליח בישראל? עם המחיר והאבזור הנכונים הסבירות מאוד גבוהה.

סקודה קודיאק 1.4 ל' ט' אוט'

מנוע טורבו-בנזין, 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1395 סמ''ק

תזמון 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 150 כ''ס/5000

מומנט/סל''ד 25.5 קג''מ/1500

תמסורת הנעה, דו-מצמדית, 6 היל'

מתלים קדמיים מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים רב חיבורי, מוט מייצב

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התרעה על שטחים מתים

צמיגים 235/55-18

בסיס גלגלים 279 ס''מ

אxרxג 166x188x470 ס''מ

משקל 1589 ק''ג

תא מטען 270-630 ל'

מיכל דלק 58 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 197 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9.7 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 9 ק''מ/ל'

מחיר טרם נקבע

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) לא נבחן

תגובות

0 תגובות