שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

נווד מפואר- פולקסווגן טוארג

עור ועץ יורדים לשטח באריזה רבת-יכולת מפולקסווגן.
טוארג מגיע ארצה ממערב הסהרה דרך וולפסבורג.

רוני נאק, אוטושטח. צילומים:תומר פדר.

מה עושה יצרן רכב שמזהה הזדמנות להיכנס לנישה חדשה אבל אין לו מוצר מתאים? ממלא את החלל. הטוארג הוא פרי פיתוח משותף של פורשה ופולקסווגן, וחלק מהמורשת (הביזארית יאמרו כמה) של יו''ר הקונצרן היוצא ד''ר פיך. עם העיניים נשואות לשוק האמריקאי, זיהתה פולקסווגן חלל פנוי בליגת רכבי הפנאי המפוארים. ולמעשה נכבשו שני ראשי גשר בו-זמנית: הקאיין של פורשה טיפסה היישר לליגת העל וקומה תחתיה חודר הטוארג לעובי הסגמנט.

מהפיתוח המשותף שני היצרנים מפיקים תועלת – כל אחד מתחום התמחותו. את פיתוח השלדה והמתלים עשתה פורשה אשר גם מייצרת את הפלטפורמה עבור פולקסווגן. מדובר למעשה בשלדה אחודה ומוצקה אשר נשענת על ארבעה מתלים נפרדים בעלי מנגנון שינוי גובה, מעצורים ענקיים מתוצרת ברמבו עם קליפרים עצומים בחזית. כל עניין כיול השלדה והמתלים הושם בידיה האמונות של פורשה אשר (אגב) מציעה את שירותיה בתחום גם ליצרני רכב אחרים. פולקסווגן דואגת לשאר: ריהוט הפנים, ליטוש המרכב ומערכת ההנעה הכוללת – בין השאר – גם V10 TDI עוקר הרים.

ייבוא הטוראג ארצה החל ביוני השנה, בינתיים רק בגרסת 6V (220 כ''ס ו-31 קג''מ) ולאחרונה 5R דיזלית (174 כ''ס ו-40 קג''מ), וכבר טרף את הקלפים בסגמנט רכבי הפנאי המפוארים. בזמן זה תפס הטוארג 26% מפלח השוק כשבדרך מסב את עיקר הנזק ל-5X של ב.מ.וו. שישה חודשים אחרי תחילת השיווק, חשה צ'מפיון בטוחה בהצלחת ההחדרה כדי להפיק אירוע השקה מקומי – לא נסיעת מבחן אמיתית – ולתת לכם לטעום, דרכנו, את הטוארג.

קשה לטעות בכלי ולחשוב שהוא שייך לאיזו משפחה אחרת. עם חרטום כה מובלט ולוגו יצרן בגודל צלוחית עוגיות, ההקשר המשפחתי ברור לגמרי ומשרת מטרה קדושה בפני עצמה: העצמה והרמה של מותג פולקסווגן כיצרן פרמיום. מאחור עדיין נשמר אותו מסר עוצמתי עם קו מותניים מעובה ורחב שיוצר לאחוריים מראה מפושק ויציב כמתאבק סומו לפני הסתערות. חישוקי סגסוגת מבהיקים דרך בתי-גלגלי מנופחים, זוהרם משתלב מעדנות עם פסי כרום לאורך המרכב ולרוחב החזית. הפנסים המעוצבים והפגושים מחברים את הטוארג חיבור איתן לקו העיצובי האחרון של החברה עם אלמנטים ברורים מהגולף החדשה והפייטון – בעיקר. הקאיין, לעומת הטוארג, מאולצת מדי להראות כמו פורשה.

הפנים הוא אות ומופת לדרך שבה מכונית מודרנים צריכה להיות מיוצרת. העיצוב נקי וברור אך לוקה – לטעמי – במנה גדושה מדי של כרום. יש שילוב נאה מאוד של פאנלים מעץ (לא דמוי!) ואלומיניום מוברש אשר תומך בהנדסת אנוש מהשורה הראשונה. תפעול כל המערכות, וסידורן הסימטרי, אינטואיטיבי ונהיר ובוודאי מוכר לאדם שמכיר פולקסווגן. המרווח מאחור נדיב בזכות בסיס גלגלים ארוך של 285 ס''מ, תקרה גבוהה ורוחב עתיר ס''מ. הנוסעים מאחור נהנים ממזגן מפוצל ויש אופציה ליחידת שליטה פרטית במזג האוויר. מידות נדיבות מותירות עוד נפח שימושי בתא המטען של 555 ל' ועד כמעט 1600ל' כשהמושבים האחוריים מקופלים.

לצד המרכב המעוצב והפנים האיכותי והמזמין יש המון טכנולוגיה מתחת לפני השטח. מערכת ההנעה מתחילה במנוע 6V מוכר של היצרן המפיק 220 כ''ס ב-6400 סל''ד ו-31 קג''מ ב-3200 סיבובים. את זה מפיק המנוע מנפח של 3.2ל' ו-24 שסתומים. מערכת העברת הכוח מיוצרת ביפן על-ידי ''אייסין'' שגם מספק את החלקים עבור הקאיין. לתיבה האוטומטית שישה הילוכים ואפשרות לתפעול ידני (טיפטרוניק). לתיבת ההעברה LOW ביחס 1:2.7 ודיפרנציאל מרכזי הננעל אוטומטית באמצעות מצמד וויסקוזי או נעילה חשמלית לפי דרישת הנהג. אמצעי בקרת האחיזה כוללים בקרת משיכה והגבלת החלקה באמצעות הבלמים. מערכת ESP שומרת על היציבות בכביש חלק או עפר וזהו בעצם. מערכות הבקרה כוללות גם שליטה על שיכוך הבולמים בשלושה מצבים: נוחות, ספורט ובחירה אוטומטית נסמכת מחשב. יש גם שליטה על גובה המכונית (אופציה ב-6V ו-5R) בין 15 ל-30 ס''מ (27 בפורשה קאיין) מפני הקרקע וכמובן בחירה של מצב ההנעה: כפולה, נעולה רק במרכז, LOW ונעילה אחורית (במסגרת ''חבילת השטח'') כתוספת. מפרט עשיר בהחלט.

אירוע ההתרשמות שרקחה צ'מפיון כללה גיחת כביש ארוכה ומהירה דרומה ומרבץ שטח מרוכז באיזור נחל סכר – מגרש אימונים ידוע ומוכר בזירת השטח. בכביש ה''רייד'' טבטוני אופייני: מוצק ומהודק. כלל לא הנוסחה לטיפול בעוגת פירורי האספלט שעליה אנו נוסעים כאן בלבנט. אפילו עם כיול בולמים במצב ''קומפורט'' ומתלים במוד כביש, התקשה הטוארג למחוק לגמרי את הכביש השבור והמחורץ. אולם, נסיעה כה מוצקה היא כלי חיוני לגלות פישולים בהרכבה, היכן חסכו פלאח ושכחו פין. אך הטוארג לא צייץ וזימר למרות הניעור. הפנים נותר חרישי ומוצק כביום היוולדו (ברכב הדגמה שבע ק''מ – כמעט 20,000!). קוטר סיבוב מעט גדול יותר משל פרייבט (11.6 מ') והגה קליל עושים את הניוד בעיר לחסר מאמצים אם כי מעט מוצק ברייד.

המנוע הזה ( רק 6V תמים) מתקשה לדחוף 2400 ק''ג של פולקווגן ודורש הרבה יותר סל''ד ומעט מדי הילוכים כדי להזיז את הטוארג. מורגש מחסור במומנט בסל''ד נמוך/ביניים וכדי לקבל את הסחורה שלו, צריך המנוע לחוג בשני שליש סקאלת הסל''ד תוך כדי הורדת הילוך או שניים. תאוצות הביניים זריזות אך לא עוצרות נשימה וגם הן דורשות מאמץ לא מבוטל מהמנוע. התפעול הידני של התיבה הוא למעשה ידני למחצה. התיבה תעלה הילוך בקו האדום, תמנע הורדת הילוך אם הסל''ד גבוה מדי ותוריד לראשון אם תעצרו עצירה מוחלטת. במהירות שיוט קול המנוע לא נשמע ובידוד רעשי הרוח ורעשים אחרים מצוין. איכות הנסיעה בכביש הפתוח מעולה. לא רך מדי ולא נוקשה מדי אם כי מורגש מעט מחסור בשיכוך בחזית שנוטה להתנודד מעט בכביש גלי.

הבלמים מפתיעים בעוצמתם וביעילות שבה הם מוחקים קמ''שים עודפים. ישנה מעט ספוגיות בתחילת המהלך, שבעקבותיה מגיעה נשיכה אימתנית שדוחפת את החרטום לתוך האספלט ומפיקה האטה כה חזקה שהפתיע אותי פעם אחר פעם. אחרי שמתרגלים להגברה ההיסטרית הזו אפשר למנן עוצמת בלימה במדויק להפקת עצירות יעילות ובטוחות ביותר. לבנות מכונית כה גדולה שתתנהג טוב בכביש מפותל היא אתגר לא מבוטל. כך כשחרגנו ממסלול ההשקה המתוכנן לעבר רצועת ספגטי אי-שם בנגב הצפוני נשמעה רטינת אי-נחת מנציג צ'מפיון שנכח במכונית. קשה לומר שאנו או הטוארג, נהננו מהאירוע הזה. ההגה קל מאוד, קל מדי וחסר תקשורת. אין ''דיבור'' דרכו עם הצמיגים וקשה להעריך מה קורה בחזית – עד שזה קורה. העברות משקל טובות ותגובת השלדה נכונה, אך כבכול מכונית גדולה זה לוקח זמן ודורש זהירות ותכנון מוקדם. כניסה לפניה חדה במהירות גבוהה תפיק תת-היגוי כשהמסה הגדולה (והגבוהה) ממאנת לשנות כיוון בחדות. אינרציה – אין מה לעשות נגד זה.

לטוארג טענה ליכולת שטח של ממש. טענה, שאנשי צ'מפיון היו נחושים לאמת עד לס''מ האחרון של נחל סכר. בסדרה ארוכה של מכשולי עבירות הודגם ונוסה כל שילוב של מערכת ההנעה/יציבות/משיכה אפשרית. ממסלול סלאלום על עפר חלקלק, שיפועי צד מסמרי שער, ירידת ועליית מדרגה אנכית, צליחת דיונה תמירה ונהיגה מהירה בשבילים זרועי אבנים ומגובבי באמפים. והטוארג הפגין יכולת הרבה יותר גבוהה מהמצופה.

עם מרווח גחון מירבי של 30 ס''מ מערכת בקרת משיכה משוכללת, דיפרנציאלים נעולים וחלוקת משקל נכונה, התגברו (בשילוב כזה או אחר של כל הרכיבים) על מכשולים שהיו מכריעים או דורשים מאמץ רב מכל רכב שטח מוכר אחר (זולת ...קאיין). דווקא מסלול הסלאלום, שהדגים כה יפה את יעילות מערכת בקרת היציבות הדגים את את נקודת התורפה הגדולה ביותר של המכונית. המסה שלה. קשה להתווכח עם שתיים וחצי טונות וכשאלו נדרשות לשנות כיוון במהירות, זה לא מוצא חן. כך שעל העפר החלקלק סבל הטוארג עב-היכולת מתת-היגוי כרוני שאפילו מנת העברת משקל לחזית לא הצליחה לבטלו כליל. ההתנהלות שם הייתה גמלונית במקרה הטוב כשל נער מתבגר במהלכיו הראשונים עם המין היפה. ולמרות זאת ולמרות זווית הגחון שטוחה ומגבילה, יכולת השטח של הכלי מרשימה ביותר (בלשון המעטה). מפשק רחב מטפל באדישות בשיפועי צד חריפים מאוד, LOW ביחס קצר מבטיח בלימה מצוינת במורד והמון מומנט לטיפוס. מערכות העברת הכוח יעילות עד דמעות ומתגברות, בקול צירצור אקטרוני, על סיחרורים/הצלבות ועוד חטיפי שטח נפוצים. כאשר המתלים במצבם הגבוה ביותר זווית הגישה והנטישה מאפשרות תיקול מכשולים תלולים אך צריך כאמור לשים לב לגחון. ל-6V קיים מחסור במומנט בסל''ד נמוך בו מתבצעת עיקר עבודת השטח. בעיה שלא קיימת ב-5R שלטעמי יהיה הבחירה העדיפה עבור מי שמתכנן לבלות זמן איכות בשטח. למרות הביקורת ובגלל נקודות החוזק זוכה הטוארג בניקוד גבוה ביותר בשטח. גבוה הרבה מעל המצופה. גבוה הרבה מעל מה שלדעתי רוב בעלי הטוארג יעזו לעשות.

הטוארג של פולקסווגן מציע יכולת שטח אמיתית ארוזה בחבילה מחמיאה מאוד, ידידותית למשתמש ואלגנטית להפליא. עם פער מחיר משמעותי מול מובילת הקטגוריה 5X וחברותיה האחרות, מציע הטוארג חבילה רב-גונית, מהודרת להפליא ובעלת יכולת רבה. נקודות לשלילה הן זריזות השלדה, מסה אדירה ו-6V מאותגר מומנטית בסל''ד נמוך. על הראשון אי-אפשר ממש להתגבר אך בחירה במנוע גדול יותר, 8V בנזין או 5R או 10V דיזל יהפכו את הטוארג שלכם לרכב הפנאי-פאר היחיד שיודע לרקוד בשתי החתונות: בכביש ובשטח.

פולקסווגן טוארג 3.2 - נתונים:

מנוע 6V, אורכי נפח: 3189 סמ''ק תזמון 2 גלי-זיזים עיליים-כפולים, 24 שס' מהלךXקדח 84X95.9 מ''מ הספק/סל''ד 220 כ''ס/6400 מומנט/סל''ד 31 קג''מ/3200 הילוכים טיפטרוניק, 6

מתלים והנעה

הנעה כפולה קבועה, LOW 1:2.7 מתלים ק' עצמות עצה כפולות, מתלי אוויר מתכוננים מתלים א' רב-חיבורי, מתלי אוויר מתכוננים בלמים ק' דיסקים מאווררים בלמים א' דיסקים מאווררים מערכות עזר ABS, ESP, TCS, EDL, EBC צמיגים 235/65R17

מידות:

בסיס גלגלים 285.5 סנטימטר אורך X רוחב X גובה 475.5X193X172 סנטימטר תא מטען 555 ליטר מיכל דלק 100 ליטר משקל 2215 קילוגרם

מהירות

מהירות מירבית (יצרן) 197 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9.9 שניות

מחיר

מחיר (בסיס) 360,000 ש''ח אחריות 24 חודשים

זויות ומרווח

זווית נטישה 33.6 זווית גישה 33.2 זווית גחון 152.8 מרווח גחון 16 –30 ס''מ קוטר סיבוב 11.6 מ'

תגובות

0 תגובות