שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחנים השוואתיים

טעמים: פולקסווגן טוארג מול לנד רובר דיסקברי

עם פגוש אחד הנוגע בליגת רכבי השטח היקרים, מוצא עצמו הדיסקו החדש בעימות חזיתי עם כלי מרשים ונחשב, הטוארג.
הסירו את הכפפות הקרב מתחיל:

כתב: רוני נאק, צילומים: תומר פדר, אוטושטח.

כבר מזמן לא היו כל-כך הרבה גורמים צמאים למידע ממבחן דרכים בעודו מתנהל

רבים וחשובים, משני המחנות, עברו יום מתוח מאוד במשרד בזמן שאנו קיפצנו ודילגנו על סלעי הגלבוע. במה שהלך והפך לאחד המבחנים המעניינים והמרתקים ביותר לעשייה ולכתיבה בחודשים האחרונים. ועם תוצאה סופית אמביוולנטית כמו שהיא מוחלטת. הרבה עבודה סיפק לנו הדיסקברי החדש ועתה הוא עמד בפני המבחן הקשה ביותר שלו: השוואתי מול מוביל סגמנט רכבי הפנאי המפוארים, כלי בעל חזות, יכולת ומחיר, כלי שנמכר יפה למרות המיתון ואשר נסחר בהתלהבות בשוק יד-שניה - פולקסווגן טוארג. מה שמביא את הדיסקברי לעימות הזה הוא תג המחיר אשר אחרי העלייה עומד על פער של פחות מ-20,000 ש''ח מול הטוארג. כך מוצא עצמו הדיסקברי מתמודד מול שני מחנות חזקים: ה''זולים'' מצד אחד ובו לנדקרוזר ופאג'רו וה''יקרים'' מהצד האחר המתחילים בגרסאות הבסיס של הטוארג עם רצף גרסאות לסטראטוספירה של עולם רכבי-שטח.

כבר מזמן לא היו כל-כך הרבה גורמים צמאים למידע ממבחן דרכים בעודו מתנהל

הטוארג הוא פרי מורשתו של יו''ר פולקסווגן הקודם ד''ר פיך המחזיק מניות גם בפורשה

והיה פיתוח משותף לשני היצרנים. עם כוונות לעבר שווקים דשנים בארה''ב וגרמניה. הטוארג והקאיין מיוצרים יחדיו באותו המפעל בסלובניה. יבוא הטוראג ארצה החל לפני כשנה ומחצית ונחל הצלחה מזהירה. הוא כבש לעצמו -כמעט בן לילה - 30% מהסגמנט כשאת עיקר הנזק הוא מסב ל-5X של ב.מ.וו. לדברי צ'מפיון, חלק מההצלחה של הטוארג נזקפת לזכות התדמית של מתחריה, כמו גם לרמת השירות הגבוהה והקשר הצמוד של מחלקת ה''יוקרתיות'' עם האנשים.

הטוארג הוא פרי מורשתו של יו''ר פולקסווגן הקודם ד''ר פיך המחזיק מניות גם בפורשה

למרות שהן מגיעות מכיוונים שונים לגמרי, לשתי המכוניות פילוסופיית מבנה דומה:

מרכב אחוד קשיח (במקרה של הדיסקו גם שלדת סולם), מתלים נפרדים, ארבע כריות אוויר המשנות את מרווח הגחון, בסיס גלגלים בין 285 ל-288 ס''מ, תיבת הילוכים עם שישה יחסי העברה ומספיק אלקטרוניקה, מחשבים וחיישנים כדי לבנות מעבורת חלל קטנה. גם המשקלים דומים עם יתרון לטוארג השוקל 2,400 ק''ג בגרסת המבחן מול 2,700 ק''ג לדיסקו. שני כלים ניצבו בבוקרו של יום מול רמפת ה-RTI של מיקי יוחאי. דיסקברי 3 בגרסת SE אשר שירת אותנו נאמנה גם במבחן ההשוואתי עם הטויוטה והמיצובישי. וטוארג 6V בנזין שהועמד לראשותנו על-ידי צ'מפיון - יבואן פולקסווגן. גרסת הדיזל 3.0 ליטר 6V, אשר מקבילה ל-6V שבדיסקו, תגיע ארצה רק במאי (עם נתונים מדהימים של 225 כ''ס ו-51 קג''מ) כך ש''הסתפקנו'' בגרסת 6V בנזין חדשה עם 240 כ''ס ו-32 קג''מ. להזכירכם, מפיק מנוע הדיזל של הדיסקו 190 כ''ס ו-45 קג''מ.

למרות שהן מגיעות מכיוונים שונים לגמרי, לשתי המכוניות פילוסופיית מבנה דומה:

העמדת שתי המכוניות אחת ליד השניה מבליטה המון מההבדלים

הטוארג מעוצב, אתלטי וחטוב. הדיסקו מלבני, נראה כחצוב באזמל וקורנס מסלע גרניט סקוטי. ההבדלים בעיצוב המרכבים השונים כה גדול עד כי ממש לא ניתן לבחור מה מהם עדיף. אם בכל זאת תדחקו אותי לפינה, אומר ששתי המכוניות מייצגות את אילן היוחסין שלהן דרך המרכב בצורה בולטת. לטוב ולרע. תא הנוסעים של הדיסקו עשוי היטב ונהנה מחומרים איכותיים והנדסת אנוש מודרנית וטובה. אולם הוא נראה ממש דל מול תחושת הפאר וההדר של תא הנוסעים וסביבת הנהג המפוארת שבטוארג. העץ הוא עץ אמיתי, האלומיניום הוא אלומיניום מוברש, זכוכית מונעת השתקפות סוככת על לוח המחוונים וגווני העור הבהיר נעימים מאוד לעין. איכות שני תאי הנוסעים טובה מאוד, אבל בטוארג היא מאוד מחניפה לנהג, בעוד שבדיסקו - לא. תא הנוסעים של הדיסקו מרווח יותר והוא מציע גם שורת מושבים שלישית המתקפלת ליצור רצפה שטוחה. בטוארג אין אפשרות לשבעה מקומות. ולא. אין תכנית כזו.

העמדת שתי המכוניות אחת ליד השניה מבליטה המון מההבדלים

בכביש שתי המכוניות מרשימות מאוד!

בשיוט נינוח עומד מד הסל''ד של הדיסקו על 1,700 סיבובים עצלים בזמן שהמכוניות משייטת על 100 קמ''ש. ה-NVH אקסמפלארי ובידוד כל סוגי הרעשים והוויברציות מעולה בכל קנה מידה. איכות הרייד יוצאת דופן באיכותה ותתקשו לאתר רעש רוח או צקצוק פנימי גם על אספלט משובש מאוד. העברות ההילוכים חלקות - אם כי מהוססות לעיתים - ויש למנוע הרבה ''בשר'' ביציאה מהמקום ולתאוצות ביניים. איכות הנסיעה בטוארג מוצקה ומהודקת. לקפיצי האוויר חלל קטן יותר והם מבודדים פחות את תא הנוסעים מהאספלט השבור, כך שיותר מפני הדרך חודרים פנימה. עוד נרשם רעש רוח ממסגרות החלון ואוושת צמיגים על אספלט מחוספס. ולמרות זאת הטוארג עדיין נוח ונעים לנסיעה, אך הוא עושה זאת בדרך המוצקה יותר. הוא חש קטן וקל יותר ממה שהוא באמת, מול הדיסקו אשר חש גדול ולעיתים גמלוני. ההבדלים הופכים לקיצוניים יותר בכביש מפותל שם הטוארג חולף בקצב שהדיסקו - פיזית - לא מסוגל. למרות הגה סרווטרוניק מנותק ומנוכר לגמרי, התנהג הטוארג כמו מכונית פאר מהירה ורבת יכולת בכבישי הגלבוע. אחיזת הכביש מעולה, הבלימה חזקה מאוד וכמעט ללא דעיכה (ותודה לברמבו על קליפרים עם שש בוכנות ודיסקים ענקיים) והשליטה במרכב פנטסטית. תיבת ההילוכים של אייסין עושה עבודה נהדרת ומדלגת בחדות ומהירות בין ההילוכים כדי לשמור את מנוע הבנזין על 6,000 סל''ד נוכחים למדי. מולו, הדיסקו חושף את המשקל ואת המתלים הרכים. הוא מתנודד הרבה על ציר הרוחב, זוויות הגלגול חדות וגם מערכות הבקרה השונות מתערבות מוקדם יותר. הדיסקו לא עושה משהו שלילי אך התחושה בפנים על גבול הלא-נעימה. למרות היגוי טוב משמעותית ונכונות מפתיעה לשנות כיוון בקלות. כולנו חשנו טוב יותר בטוארג בפיתולים. בשיוט אפשר לרשום תיקו ועל אספלט משובש (עיר) יש יתרון נוחות משמעותי לדיסקו.

בכביש שתי המכוניות מרשימות מאוד!

ההבדלים בין המכוניות על הכביש הופכים לבולטים יותר בשטח

בחולות, שתי המכוניות הכבדות ינועו ביתר קלות ב-LOW ובהילוך שני או שלישי בת''ה. השלדה המוצקה והמתלים הקשים של הטוארג משחקים כאן לטובתו ועוזרים לו לצוף מעל לקליפת הדיונה. גם האפשרות ''לזרוק'' את האוטו ולשחק עם העברות משקל קלה ובטוחה יותר בזכות מרכז כובד נמוך ומתלים מוצקים. אולם אותה מוצקות מטלטלת את הנוסעים כשחוצים קוליסים עמוקים וגבשושיות חול תלולות. הדיסקו נע בכבדות-מה בחולות ומסוגל להתגבר על אתגר הדיונה אם כי במאמץ רב יותר מהטוארג. המתלה הרך (אפילו עם הטריין במצב חולות) לא מאוד עוזר כאן והמשקל מורגש מאוד. עוד מורגש - אצל שתי המכוניות - מחסור חמור בצמיגי שטח ראויים ואין אפשרות ריאלית להוריד באופן מועיל לחץ אוויר בצמיג צר-חתך. גם כאן התגלתה תיבת ההילוכים של הטוארג כעדיפה והחזיקה את המנוע בזמזום קבוע מעל 6,000 סל''ד כשהיא מדלגת בין הילוך ראשון ושני לפי הצורך.

ההבדלים בין המכוניות על הכביש הופכים לבולטים יותר בשטח

המשך הדרך הוציא אותנו לשבילי שדות פתוחים, בחלקם משובצים אבנים וחלקם עם מהמורות מכובדות למדי

מול הגיהוץ המושלם של הדיסקו, קיפץ הטוארג, נחבט באבנים והעביר הרבה יותר מפני השטח לתא הנוסעים אשר, למרבה ההפתעה, קרקש יותר משהיינו מצפים ממוצר פרימיום. אפשר לתת לכלי הספציפי הזה הנחה בתור רכב הדגמה שעבר 20,000 ק''מ קשים למדי עוד לפנינו. על אותן שקערוריות שהמתלים המעולים של הדיסקו מחקו, הטוארג קיפץ והרעיד והעביר תחושה או נכון יותר תחינה, להוריד את הקצב. שתי המכוניות בלמו מצוין על מצע חלקלק, ואצל שתיהן ה-ABS הפריע אבל לא היווה מטרד זולת בקצב ראלי. שם, היכן שלהעברת משקל חלק חשוב בהיגוי, לטוארג היתרון בזכות מרכז הכובד והמתלים. אבל בקצב טיול נינוח וקצת יותר מזה, הדיסקו עדיף, ובפער.

המשך הדרך הוציא אותנו לשבילי שדות פתוחים, בחלקם משובצים אבנים וחלקם עם מהמורות מכובדות למדי

כך הגענו למסלעות החינניות של הר חורשן

ולהזדמנות לשני הכלים הללו לשלוף את הארסנל הכבד. שיפוע הצד חלף כשמושב הטוארג היה המקום הנעים יותר לשהייה. אבל היכן שנדרש מהלך מתלה, הורדת מומנט מדודה ומרווח גחון לבריאות, הדיסקו עבר בהליכה בעוד שהטוארג - על 30 ס''מ מרווח הגחון - סחרר גלגלים, קיפץ, הצליב ועלה לבסוף אבל עם הרבה יותר דרמה ומאמץ מהדיסקו האדיש. קיימת אופציה להוסיף נעילות דיפרנציאל מכאניות (כ- 7,000 ש''ח בלבד) אשר יפחיתו הרבה מהדרמה, אבל אלו לא ישנו את מהלך המתלה המוגבל או את זוויות המרכב. לדברי נציג צ'מפיון אמורה להגיע גרסת אדוונצ'ר שתצויד במוטות ייצוב נתיקים וכריות אוויר עתירות נפח. עד אז, היתרון המוחלט בסלעים הוא של הדיסקו.

היום נסגר עם הדמיית טיול על משעול מסולע היורד ממלכישוע לשדי תרומות

שביל הררי ומסולע, עתיר נוף ודל אוכלוסייה. בין שתי המכוניות הדיסקו היה הנעים יותר. תנוחת הישיבה הגבוהה, שטח השמשות הגדול, בידוד מופלא מצד המתלים, אך תקשורת טובה מצד ההגה (אחד אמר טובה מדי) משאירות את הנהג בתמונה לגבי מה שקורה שם מתחת. גם הטוארג היה נעים מאוד בעיקר בזכות מנוע בנזין חרישי אשר אפשר תנועה עם חלונות פתוחים ונשימה עמוקה של ריחות הפריחה וזמזום החרקים. אולם הורדת הגחון, כדי לשפר את הנוחות, הסתיימה בנגיחת סלע תמים וה-LOW לא מספיק קצר כדי לרדת במורד תלול מבלי לגעת כלל בבלמים. וכשלוקחים בחשבון גם את הצורך לשאת תיק חילוץ, וציוד מחנאות אזי יתרון תא המטען העצום של הדיסקו בא לידי ביטוי. עוד שתי נקודות לפני סיום. הגלגל החלופי של הטוארג הוא מהזן החוסך מקום ועשוי להיות בעייתי אם נקרע צמיג עמוק בשטח (מה שכמעט קרה). כמו גם שאין נקודות גרירה בולטות ויש להסיר מכסה פלסטי ולהבריג אוזן גרירה. מצד שני יש בטוארג אפשרות להשתמש במיכל האוויר לניפוח הצמיגים (או ציוד אחר) מה שבדיסקו אין והיצרן לא ממליץ על התקנת ברז. ואם כבר בעייני אוויר אנחנו, אופן פעולת המתלים מהיר יותר משמעותית בדיסקו ויעבוד גם במצבים שהטוארג ינפיק הודעת חירום ממוחשבת על תקלה במערכת ההנעה.

שתי המכוניות מרשימות מאוד ולא הייתי מגרש מהחניה שלי אף אחת מהן

הטוארג הוא מוצר פרימיום מהשורה הראשונה אשר מביא לשטח את מכונית הפאר. ולמרות שאינו מיועד על-ידי יוצרו להיות רכב מסעות קשוח, הוא בכל זאת מסוגל להתמודד עם החיים בשטח למרות החליפה המחויטת והנעלים המבריקות, אם כי לא ללא מאמץ. יכולתו הדינמית מעולה ותא הנוסעים עשוי לתפארת. בנוסף, נהנה הטוארג מסחירות מצוינת ומכך גם על שמירת ערך טובה. כך שהבחירה בפולקסווגן תהיה בחירה בטוחה וסולידית.

ואז יש את הדיסקו 3

שלא מחניף לנהג באותה דרך ראוותנית. במקום עץ דובדבן יש מהלך מתלה, במקום אלומיניום יש נעילת דיפרנציאל. השוני בין שני הכלים כה גדול עד כי שהייתי מגדיר אותם כעופות מזן אחר. הוא מרשים מאוד בכביש ונוח מהטוארג, למעט בכביש מפותל ובנהיגה מהירה מאוד. הוא מרשים מאוד כשמגיעים לשטח. שם, עם הסתייגות מחולות רכים, הוא מתגבר על מכשולים מטורפים בזלזול, וגורם לכל נהג שטח זב-חוטם לחוש כגיבור אמיתי. הניסיון בשטח עד כה חיובי, ומוקדם מדי לדעת מה תהיה הסחירות ושמירת הערך. לכן בהקשר השטח ואופי החיים בו, הדיסקברי 3 מנצח. לידו, מציע הטוארג ניחוח וטעם אחר לגמרי, אשר עשוי להיות מושך לא פחות - ואולי אף יותר - למי שהשטח אינו חלק מתפריטו הקבוע.

RTI

על ה-RTI היו הפתעות. הטוארג טיפס לגובה של 47.5 ס''מ עם מתלים במצב סטנדרטי והציב מפרקיות של 33% סבירים למדי. אולם כשהרמנו את המתלה לשיא הגובה ולמרווח גחון מדהים של 30 ס''מ, טיפס הטוארג רק ל-42 ס''מ ומפרקיות נמוכה של 29% נמוכה. בהשוואה הלנד רובר הניף גלגל (במצב סטנדרטי) לגובה של 59 ס''מ ומפרקיות של 41% והניף גלגל בשנית (במצב סלעים) לגובה של 66 ס''מ ומפרקיות של 45.75%.

לנד רובר דיסקברי 3

מנוע V6, אורכי נפח 2720 סמ''ק תזמון גל זיזים עילי, 24 שסתומים מהלךXקדח 81X 88 מ''מ הזנת דלק מסילה משותפת, טורבו מניפה משתנה הספק/סל''ד 190 כ''ס/4,000 מומנט/סל''ד 45 קג''מ/1,900 הנעה כפולה קבועה, LOW 1:2.9 הילוכים: 6 אוטומטית מתלים ק/א עצמות עצה כפולות, כרית אוויר, מוט מייצב/עצמות עצה כפולות, כרית אוויר, מוט מייצב בלמים ק/א דיסקים מאווררים/דיסקים מאווררים מערכות עזר ABS, DSC, HDC, טריין ריספונס, DTC, EBD צמיגים 255/60R18 בסיס גלגלים 288.5 ס''מ אXרXג 483.5X191.5X188.7 ס''מ משקל 2,500 ק''ג תא מטען 1,260 ליטר מיכל דלק 82 ליטר מהירות מירבית (יצרן) 180 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 12.8 שניות צריכת דלק (מבחן) 6.5 ק''מ/ליטר טווח נסיעה (מבחן) 533 ק''מ

בשטח:

זווית נטישה 28.1 מעלות זווית גישה 37.2 מעלות זווית גחון 152 מעלות מרווח גחון 24 ס''מ קוטר סיבוב 11.45 מטר

מחיר:

409,000 ש''ח אחריות 36 חודשים

פולקסווגן טוארג 3.2

מנוע 6V, אורכי נפח 3189 סמ''ק תזמון 2 גלי-זיזים עיליים-כפולים, 24 שסתומים מהלךXקדח 84X95.9 מ''מ הספק/סל''ד 240 כ''ס/6,400 מומנט/סל''ד 32 קג''מ/3,200 הילוכים: 6 טיפטרוניק הנעה כפולה קבועה, LOW 1:2.7 מתלים ק' עצמות עצה כפולות, מתלי אוויר מתכוננים מתלים א' רב-חיבורי, מתלי אוויר מתכוננים בלמים ק' דיסקים מאווררים בלמים א' דיסקים מאווררים מערכות עזר ABS, ESP, TCS, EDL, EBC צמיגים 255/65R17 בסיס גלגלים 285.5 ס''מ אXרXג 475.5X193X172 ס''מ תא מטען 555 ליטר מיכל דלק 100 ליטר משקל 2,400 ק''ג מהירות מירבית (יצרן) 197 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9.9 שניות

בשטח:

זווית נטישה 28 מעלות זווית גישה 28 מעלות זווית גחון 152.8 מעלות מרווח גחון 16 - 30 ס''מ קוטר סיבוב 11.6 מטר

מחיר:

360,000 ש''ח אחריות 24 חודשים

תגובות

0 תגובות