שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ריינג' ספורט דיזל - אצולת הסולר

שוב אנחנו מסכנים סטפה נכבדה של מזומנים בשטח מרובה אבק. מדוע אנחנו מתעקשים לעשות זאת ומהי הדרך המהירה ביותר לרדת בכביש ערד-סדום? כל התשובות במבחן לריינג' ספורט דיזל

כל מומחה שיווק בשני שקל יוכל לומר לכם שבעולם מוצף המוצרים שלנו, החוכמה היא מיקוד, פילוח ודיוק בפניה אל הלקוח. פעם יכולת להיות הנרי פורד, להכריז כי אפשר לקבל את המכוניות שאתה מייצר בכל צבע בעולם בתנאי שהוא יהיה שחור ולרשום שיא בייצור המכונית השחורה הזו (מודל T, שיוצרה ב-15 מיליון חתיכות, שיא שנשבר ב-1972 על ידי פולקסווגן חיפושית). והיום? צרפו את כל הגרסאות, המנועים והאביזרים של לנד רובר ריינג' ספורט, דגם של חברה אשר בינתיים נמצאת בידיים של פורד ותמצאו שמספר האופציות יכול להיות דומה למספר החתיכות שיוצרו מסבתא רבא מודל T. ומהו בעצם ריינג' ספורט, אם לא אותה גברת הנקראת דיסקברי 3, אך באריזה אחרת: יותר עיצוב, יותר שרירים, יותר אבזור ויותר - הרבה יותר - כסף.

מנעמי השלטון

קל להתחיל את הסיפור מתג המחיר, אשר עומד על 790,000 שקלים. עכשיו אפשר לספר כי ריינג' ספורט הוצג כרעיון עיצובי של רכב שטח שרירי וספורטיבי, אשר מיועד להתחרות ברכבי הכאילו שטח של ב.מ.וו, לקסוס ומרצדס. מתחת לעיצוב הבולט שוכנת שלדה של דיסקברי 3 וכל מערכות השטח שלו. כך, בקרב מכוניות שרירי הכמעט שטח, יש לריינג' ספורט קלף מנצח, בזכות יכולת שטח אמיתית, הנובעת ממתלי אוויר, מרווח גחון המיתמר עד ל-23 סנטימטר, הילוך כוח ביחס 2.93:1 ומערכת Terrain Response, אשר יודעת לערוך אינטגרציה לכל מערכות הרכב כדי להתאים לתנועה בתנאי שטח שונים.

מנעמי השלטון

כבונוס הנובע מתוספת הכינוי ''ספורט'' לשם המחייב ''ריינג' רובר'' קיבל הריינג' הזה יחידות כוח גדולות ובריאות. את הפגישה הקודמת עם הדגם הזה ערכתי עם הגרסה הבכירה, לה מנוע V8 בנפח 4.2 ליטר, מגדש על והספק מרבי המתקרב ל-400 סוסים משורגי שרירים. הפעם הגיע למבחן מנוע דיזל, ולא מהזן הרועש והרועד, כי אם V8 גדול ובריא אף הוא, עם הזרקה במסילה משותפת, טורבו ונתונים מעקמי דינמומטר של 271 כוחות סוס ו-65.3 קג''מ של מומנט, אשר זמין לגחמות רגל כבר ב-2,000 סל''ד.

ואם בריינג' עסקינן, הרי שחייבים אנו להקדיש כמה מלים לפאר ולהדר של רכב השטח המאובזר. הספורט דיזל הגיע אלינו לבוש ירוק מטאלי כהה מבחוץ והרבה עור לבן, עץ ואלומיניום בתא הנוסעים. ברור שיש כאן כל מערכת אלקטרונית בידורית, או פונקציונלית המקובלת כיום, אך הסיפור האמיתי הוא רמת הגימור וההגשה של תא הנוסעים, אשר נראה מזמין ביותר. לרכב המבחן היו אמנם קילומטרים רבים על מד המרחק, אך לטעמי היו בתא הנוסעים יותר מדי קרקושים ולחשושים מצד הפלסטיקה סביב. חבל גם שגג השמש הוא כה צנוע בממדיו – אפשר להעיף מבט על סיפון השיזוף של ב.מ.וו X5, או אפילו להביט מטה ולראות במיצובישי פג'רו כיצד צריך להראות גג שמש.

כביש מפותל

בפעם האחרונה שנהגתי בריינג' ספורט עימתתי אותו במבחן התנהגות כביש עם גולף GTI. הכוונה הייתה לבדוק עד היכן ניתן לקחת רכב שטח בכביש והתוצאה הייתה מאלפת. למרות משקל עצמי של יותר מ-2.5 טונות וממדים מגודלים, הצליח הספורט הלא כה ספורטיבי הזה לרשום זמן הגרוע ב-5 אחוזים בלבד מזה של האמא של מכוניות הספורט הקומפקטיות.

כביש מפותל

עם מנוע דיזל העניינים לא משתנים. עדיין מדובר בג'מוס מגודל ומסורבל, אך כשהרגל לוחצת, המגדש גודש והנוף מתחיל לרוץ מהר מול העיניים. לגבי התנהגות בכביש, צריך לזכור את המשקל הגבוה, את גובה מרכז הכובד, את ההגה הרך והמעורפל ולהיזהר בתנועה מהירה. אפשר לנוע עם הספורט הקצב מהיר בכביש מפותל, מהיר יותר מכל רכב בעל יכולות שטח דומות, אך זה לא ממש מתאים לו. הקטע של הריינג' ספורט הוא לנוע מהר למרחקים ארוכים ואת זה הוא עושה נפלא, עם יכולת מטמטמת לכווץ מרחק בין שתי נקודות.

שטח סטרילי

מעט מדי מסלולי שטח מתאימים לרכב שטח שאינו שלי ושאם אאלץ לשלם עבורו בעקבות טעות כלשהי אהיה חייב לעבוד בפרך עד סוף חיי. למרות טמפרטורה של 42 מעלות בצל, נחל סדום נבחר במהרה כמסלול השטח אליו אקח את הריינג' ספורט. חוץ מנוף משכר, יש בנחל סדום פיתולים משעשעים, כמה אפשרויות להצלבה מותחת מתלים, שביל מהיר ומענג בכניסה והמון חריצים הבודקים את איכות המתלים בנסיעה מהירה.

שטח סטרילי

כצפוי באמת הפקתי עונג רב מסחיפות ארוכות וממושכות של ארבעת הגלגלים בשביל הרחב העולה בנחל פרצים, עד לחיבור לנחל סדום. יש לריינג' ספורט המון כוח ומתלים המחזיקים היטב את המרכב המגודל והגבוה. יש לו גם מספיק מרווח גחון כדי לא לפחד מהפתעות מנתצות מכלולים בעת תנועה מהירה. לצערי הרב מערכת בקרת היציבות ממשיכה להתערב אפילו אם נותקה וזאת במצבים בהם היא מרגישה ששעשועי הנהיגה עלולים להסתיים רע. חוץ מהתערבות כפויה ולא אלגנטית זאת כאשר הנהג משתטה, פעולת המערכת כאשר היא אינה מנותקת ונדרשת מעודנת ונחוצה ביותר.

בשטח הפתוח, כמו בכביש, מדובר בגרנד טורר היכול לגמוע מרחקים במהירות גבוהה ומענגת. בשטח טכני אפשר לשלוף את כל הארסנל החבוי ולתת למערכת ''טריין ריספונס'' ולשאר ציוד השטח להתבטא. כאשר כל אלה מופעלים, ריינג' ספורט יכול להפגין את כושרו ולנוע בכל שטח. אבל אין להגזים: יש מסביב המון פלסטיקה, הגחון פגיע ביותר ובכלל אם אתם רוצים רכב שטח כדי לשחק עם החבר'ה בהר חורשן, לכו קנו סופה. מרכבת האצולה הזו ממילא לא תגיע לשם ולא עקב העדר יכולת. מי שירכוש יקבל מכונית מרשימה למראה, אשר יכולותיה בכביש ובשטח מרשימות עוד יותר. מרשימה היכולת ליישר פיתולים, מרשימה היכולת לצלוח כל שטח העולה על הדעת ומרשים הכוח המופרך והעידון המוצלח של מנוע הסופר-דיזל הזה.

בריון ספונטני, אך רגיש

אז מה בעצם הקטע של ריינג' רובר ספורט דיזל? זה ריינג'? זה דיזל? זה ספורט? זה דיסקו בתחפושת? אפשר לשבת ולתהות בסוגיות אלה עד קץ הדורות, אבל העובדה העצובה היא כי את השאלות הללו שואל מי שאין לו את הממון הדרוש לשם רכישת מרכבת הפאר הזו. מי שיש לו ירכוש ריינג' ספורט כי הוא נראה מגניב וכי העיצוב הכוחני שלו יעשה את האימפקט הדרוש במקומות הדרושים.

בריון ספונטני, אך רגיש

לנד רובר ריינג' רובר ספורט TDV8

מנוע: דיזל, טורבו, מסילה משותפת, V8, 3.6 ליטר הספק/מומנט: 271 כ''ס / 65.3 קג''מ זינוק ל-96 קמ''ש: 8.6 שניות מהירות מרבית: 209 קמ''ש תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הנעה: כפולה קבועה, נעילת דיפרנציאל מרכזי, בקרת משיכה ויציבות, LOW 1:2.93, Terrain Response אורך: 478.8 ס''מ רוחב: 198.3 ס''מ גובה: 178.4 ס''מ בסיס גלגלים: 274.5 ס''מ משקל: 2,675 ק''ג מרווח גחון: 17.2-22.7 ס''מ מחיר: 790,000 שקלים

לנד רובר ריינג' רובר ספורט TDV8

תגובות

5 תגובות

1

eyali0001

17 באוגוסט 2007 ב 18:48

רני סחטיין על הזריקה :-)

2

גלעד4X4

18 באוגוסט 2007 ב 20:00

כיף לך רני

פעם הבאה שיש לנו יום מדריכים באתר תביא את הדבר הזה אתך (ותתן סיבוב)

3

אורח/ת

19 באוגוסט 2007 ב 18:42

בדיוק מכרתי בית ב792000 ש"ח, אז יש כסף.

יש לי רק בעייה עם הכסף לביטוח, מי תורם ?

4

אורח/ת

29 באוגוסט 2007 ב 10:34

עה'קרא'

זגהדגעשדגגכגכעה

5

rafi rimoni

26 בנובמבר 2007 ב 14:59

מה קורה איתו בחול ,בדיונות ??

הגיונות הוא מתנהג כמו טוארג או כמו דיסקו ???