שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ריינג' רובר סופר צ'ארג' מול לקסוס LS460

שני הקצוות של סגמנט הפאר נפגשים לעימות מסוג אחר לגמרי. רחוק מאוד מהמובן מאליו בניסיון לענות על כמה שאלות שונות יוצא רוני נאק ממגזין שטח למבחן דרכים מיוחד

מתבלבלים

כשאנו מגיעים ללקסוס – רועי מעט מתבלבל – ''אם זה היה אודי או מרצדס היה לי הרבה יותר קל'' הוא מודה. קשה לי להתאים שעון למכונית יפנית אפילו כזו מרשימה. ''אתה יודע מה'' הוא אומר לאחר מחשבה והיסוס רב ''המקביל המתאים ביותר שעולה במוחי הוא הסייקו ספרינג-דרייב שיכול להתאים ללקסוס – טכנולוגיה חדשנית, איכות מצוינת שארוזה באריזה אלגנטית ולא מנקרת עיניים. עד שמחזיקים את השעון ביד ומשקלו הקל ומגע החומרים מקלקל את הרושם''. סיכם רועי כשמבע של הקלה נסוך על פניו.

מתבלבלים

השאלה שנשאלת

''מה פתאום ג'יפ מול מכונית?'' אתם בטח מרימים גבה ''הם בטח שוב חיפשו תירוץ לנהוג במכוניות יקרות מדי...'' (ועל כך נאמר '' על ראש הנהג בוער הכובע'' - ע.א.). ולכן, בשונה מהרגיל אני דווקא אספק הסבר שאני מקווה יהיה מספק.

השאלה שנשאלת

ה-LS של לקסוס טרף את הקלפים בשוק הפאר בארה''ב וקידם מאוד את מכירת הכדורים נגד כאבי ראש אותם החלו לצרוך בכמויות יבואני המותגים הגרמניים לארה''ב. היפנית הגדולה (תוצרת טויוטה) שיחקה במגרש של מרצדס, ב.מ.וו ואודי בדיוק עם אותם כלי נשק: איכות, איכות ועוד איכות. כשאת כל החבילה (שנראתה אז מאוד דומה למצדס  S קלאס) חותם תג מחיר נמוך מספיק כדי לעשות את ה-LS לעסקה מושכת מאוד.

הריינג' רובר הוצג בתחילת שנות ה-70' והפך לאבן דרך בתרבות הרכב העולמית כשהיה לרכב הפאר לשטח הראשון וכמעט לאופציה היחידה בתחום עד לפריחת אופנת ה-SUV בתחילת שנות ה-90'. הריינג' הנוכחי הוא בן הדור השלישי לדגם ב-38 שנות קיומו – נצח הנצחים במושגי עולם הרכב – כשהעיצוב הנוכחי חוזר לשורשיו המוצקים ודומה יותר לריינג' של שנות ה-70' הרבה יותר מזה של דור הביניים – המשוקץ – אשר יוצר בין 94' ל-01' שלנד רובר מעדיפה לשכוח מקיומו. וכמו מועדון גברים לונדוני טיפוסי, עטוי הריינג' עור ועץ (ואלומיניום) ונושא על גבו מסורת לנד רוברית מפוארת של מסעות בלתי אפשריים, כסף ישן, לצד שימוש בטכנולוגיה מוטורית מהדור האחרון.

בהשוואה לריינג', ה-LS ממש צעירה

דגם ראשון הוצג ב-88' והיה כאמור דומה מאוד ל-S של מרצדס, הדור השני אשר כבר נראה שונה לחלוטין מקודמו או ממתחריו הופיע כעשור מאוחר יותר ב-97' ואלינו מגיע הדור השלישי שהוצג בעולם ב-06'  שוב בעל מראה שונה לחלוטין ועם ארסנל טכנולוגיה מרשים מאוד (שחלקו לא מיובא) וכולל תיבת הילוכים עם שמונה יחסי העברה, מתלים אקטיביים, ולאחרונה נוספה גם גרסת הנעה היברידית עם הספק משולב של כ-445 כ''ס. גם ה-LS הנוכחית נאמנה למסורת האיכות של לקסוס ומציגה את מיטב ריפודי העור, מערכת שמע סופר-איכותית, מושבים ממוזגים (ברכה) ועוד.

בהשוואה לריינג', ה-LS ממש צעירה

ועכשיו הגיעה השאלה מה לעשות עם שתי אלו?

סתם עוד נסיעת מבחן שבה ככל הנראה ייכתב הנהיר לכל בר דעת (הריינג' מעולה בשטח, הלקסוס מרשימה על הכביש) זה יהיה בזבוז זול של דלק יקר והחטאה של המטרה לשמה כינסנו את שני הניצים. גם למדוד באופן אמפירי את רכותם של ריפודי העור, רמת הדציבלים בשיוט על כביש החוף או להעלות על גרף כמה מקפץ ישבנו של האוליגרך על הגדודיות של כפר שמריהו לא ממש משרת את המטרה.

ועכשיו הגיעה השאלה מה לעשות עם שתי אלו?

הקונספט

כך עלה הקונספט הבא: (שנתן לכתבה הזו את התואר קונספט) לכנס יחד פורום מומחים – שלא מענף הרכב – אשר יתנו לאחר נהיגה ומישוש תובנות על המכוניות מתוך העולמות שלהם. כך זימנו לסט אשר הוכן מראש באינדיגו שבמושב רשפון סמנכ''ל של חברה המייבאת מותגי יוקרה, מנכ''לית של משרד פרסום מוביל ואדריכל של האלפיון. והיה לנו מאוד מעניין.

השען

רועי אהרוני מתעסק מזה עשור עם מיטב המותגים של תעשיית השעונים. אחד מהביטויים החזקים ביותר לאופי ויכולתו הכלכלית של העונד אותו – משמש השעון לא רק כהצהרת הון על פרק היד אלא גם ככלי לביטוי עצמי של בעליו. נשמע מוכר נכון?
מפרט:
שם: רועי אהרוני
גיל: 30
מצב משפחתי: נשוי פלוס 1
תפקיד: סמנכל רשת כרונוטיים המייבאת, משווקת ומפיצה 24 מותגי עילית בתחום השעונים והתכשיטים.

השען

''הריינג' תכליתי, ממוקד ונטול העמדות פנים'' אומר רועי על הכלי הבריטי. ''העץ הוא עץ אמיתי ובעל מרקס שלא משאיר ספק לכך, גם האלומיניום מעביר את המסר המתכתי שלו וריפודי העור והתפרים שלו מושלמים''. ''גם הלקסוס עשוי יוצא מן הכלל ונראה לי פחות מוחצן וכמעט נחבא אל הכלים'' ממשיך רועי ללטף את משטח הקונסולה המרכזית ''המיתוג בקו אחד עם פני הקונסולה ויוצר משטח רציף. משטחי העץ כל-כך מעובדים ומכוסים בשכבת לכה עבה מאוד עד שנדמה שהם דמויי עץ בלבד''. אבל כשידו מגיעה למשטחי הפלסטיק הוא מזעיף פניו ''מדוע במכונית כה יקרה אני מקבל פלסטיק שמנסה להתחפש למגנזיום? יש לו את המראה, יש את הברק אבל כשנוגעים במיתוג ובמשטחים מקבלים מגע חלול, ריק ודק? זה מכעיס''.

התאמה אישית

בין שאר התפקידים של רועי ברשת כרונוטיים הוא מייעץ ללקוחותיו איזה מותג ואיזה דגם מתאים לאופי העונד אותו או עונה על הצרכים העסקיים שלו ובאילו איזורים בעולם הוא מסתובב. כך למשל לעושים עסקים במזרח אירופה הוא היה ממליץ על שעון גדל-מידות שרווח שם בעוד שלבנקאי שמגיע למערב אירופה הוא היה מתאים דגם קלאסי ואלגנטי יותר.
''אם הייתי צריך להתאים שעון למכונית...'' חושב רועי בקול, ''הייתי מצמיד לריינג' רובר את הזניט דפי אקסטרים. יש בשעון קליבר מורכב מאוד עם טורביליון והוא ארוז בקייס גדול-מאסיבי ועמיד במיוחד''. כלי מורכב ומתקדם עם נגיעה להרפתקה ומגובה בהרבה יכולת – בדיוק כמו הריינג' וגם עולה כמוהו.

הריינג' רובר נחשב לאחת המכוניות הטובות בעולם (תוצרת לנד רובר). הוא רכב הפנאי-פאר הראשון אשר זכה שנתיים ברציפות בתואר מכונית השנה באירופה כשהוצג ומגזיני-רכב בחו''ל נוהגים לשתפו במבחנים השוואתיים מול היפר-מותגים כמו בנטלי, מאייבך ודומיהן. אצלנו, הוא לא קיים ברשימת הקניות של מי שמחפש מכונית פאר ומגיע בעיקר למותגים הגרמניים.

אנלוגי מול דיגיטלי

עוד על ההבדלים בין המכוניות ידע רועי לספר על לוח המחוונים ושעון הזמן הקטן בריינג' אשר משתמשים באותן טכניקות הצגת-זמן ומידע הנהוגות בעולם שעוני היוקרה אשר רק מבט חטוף על השעון צורב את השעה במוחו של המתבונן. מול זה – הלוח הדיגיטאלי בלקסוס מציג את הזמן וחיווי נוסף באופן סיפרתי הדורש מבט ארוך יותר והפנמה.

למכונית יש יותר לגיטימציה למחיר הגבוה

זה ברור מדוע צריך לשלם מיליון שקלים על ריינג' או לקסוס אבל כשיש שעון שמחירו דומה – כמו שאפהאוזן גרנד-קומפליקשן או הזניט דפי אקסטרים – זה מאוד קשה. עוד האיר רועי את עינינו לגבי הנטיות האחרונות בעולם שעוני היוקרה בשנים האחרונות עלתה מאוד המודעות למותגי יוקרה ואנשים רבים מתמיד נחשפים לאופנה המשתנה בנסיעותיהם לחו''ל. במקביל ישנה חזרה למותגים ולעיצובים הקלאסיים ונטייה לנטוש את השעונים הגדולים שהיו שיא האופנה בשנים האחרונות.
רועי מסכם הריינג' יהיה הבחירה שלי בשל האיכות הכוללת, הזהות החזקה והנאמנות למסורת ארוכת שנים ולאומנות יצירת המכונית.

למכונית יש יותר לגיטימציה למחיר הגבוה

אשת הפרסום

עברנו לדיסציפלינה אחרת לגמרי. לעולם הפרסום ויותר מזה לעולם המיצוב שבו  מעיין רשף-ליבן ממנכ''לת משרד מוביל בתחום - BBDO design. יהיה זה גילוי נאות להזכיר שמעיין וצוותה הם האחראיים למיצוב של מגזין שטח ותחת כנפם פרויקטים בולטים כמו השופרסל, רשות הטבע והגנים ועוד. למעיין היה קשה להסתיר את החיוך הרחב כשראתה את מכוניות הפאר שממתינות לה בחצר אינדיגו ברשפון. לאחר הסבר קצר מעיין יצאה לנהיגה שהתארכה – מה שאמור היה להיות סיבוב קצר של כרבע שעה הפך למסע של כמעט שעה בכל מכונית תוך כדי שיחות טלפון לבעל הקנאי שבבית – וחזרה מחויכת עוד יותר.       מפרט:
שם: מעיין רשף-ליבן
גיל: 32
מצב משפחתי: נשואה פלוס  1
תפקיד: מנכ''ל BBDO design

אשת הפרסום

גבריות מול נשיות

הלקסוס עשתה לי את זה אמרה מעיין בנחרצות כעירונית, אני מגיעה עם דעה קדומה על ג'יפים ויש לי בעיה עם אוטו כל-כך גדול. כשהתבקשה להרחיב הכל בלקסוס רך ומפנק, עגול ונשי. הנסיעה חמאתית ומפנקת, העור רך ומזמין לגעת בו. לריינג' יש תחושת עוצמה שנשים רבות אוהבות אבל עליי היא מאיימת. הגודל והגובה שלו מלחיצים אותי וגרמו לאי-נוחות. כמעט כל פריט בריינג' משדר עוצמה: סביבת הנהג על מתגיה הבולטים והרבים שמזכירים תא טייס, תפרי העור המובלטים בריפודי המושבים. הבדלי האופי בין שתי המכוניות בולטים מאוד.   עולם הדימויים נסב סביב הגבריות של הריינג' המזוות מול הנשיות העגלגלה של הלקסוס. דימוי נוסף שעלה היה חתול פרסי לבן ללקסוס המבהיקה מולה עומד בזעף כלב זאב בעיר בדמות ריינג' רובר.

גבריות מול נשיות

אני אוהבת ונדלקת מחידושים מתוודה מעיין חידושים אשר מנערים את הסדר הישן ופורעים את הנוצות של האימפריות המבוססות (עם כוונה ברורה ל-ב.מ.וו ומרצדס וגם לריינג') וגם זה הופך את הלקסוס למאוד מושכת בעיניי. אם היא צריכה הייתה לעשות מיתוג לשתי המכוניות הללו הריינג' היה מקבל קמפיין גברי וקרבי שמדגיש את היכולות שלו. בעוד שהלקסוס היתה זוכה למיצוב שמתאים גם הוא לאופי לקוחותיה – שחקן חדש ורב יכולת שהוא בטוח בעצמו ולא מנקר עיניים.    בסוף הדיון הארוך והנהיגה בשתי המכוניות מעיין הייתה לוקחת את הלקסוס. ה-LS תואמת לאופיה ומושכת ברכותה ובנעימות שהיא משדרת. מולה הריינג' פשוט מדבר בשפה אחרת – גברית ובולטת – שמעיין מוצאת די מאיימת ולא נעימה.

האדריכל

עולמם של האדריכלים משלב תחומי ידע רבים כדי ליצור את בסיס הידע הדרוש. אדריכל מקצועי הוא כזה השולט בתחומי הנדסה, חומרים, עיצוב ועוד. כאשר האדריכל הוא גם חובב רכב – קל לראות כיצד העולמות הללו נפגשים. כך הגענו למידד דן שעובד ממשרדו בכפר שמריהו וחולם על אלפא 8C.   מפרט:
שם:  מידד דן
גיל: 40
מצב משפחתי: רווק
תפקיד: בעלים של משרד אדריכלות ותיווך נדל''ן

האדריכל

חיקוי או מקורי

הגימור בלקסוס מדהים הוא מתחיל אחרי מישוש ראשוני הוא אפילו טוב מדי שכן העץ נראה שאינו מתיימר להיות עץ אבל הוא אמיתי. יש כאן מעין קריצה על חיקויים – מכוונת או מקרית. עיצוב הפנים הומוגני מאוד ונקי, צבעים בהירים המשתלבים זה עם זה מנתח מידד את תא הנוסעים העיצוב הוא מאוד 80' ומאוד דונאלד טרמפ באופיו. כשביקשתי להסביר מידד סיכם זאת במשפט קולע קיטצ' שמגיע עם איכות אמיתית. ה-LS מנסה מאוד להעביר את התחושה שהוא אינו שוויצרי או מנופף בממון אבל למרות מאמציו הוא עדיין כזה. עוד הוא מרחיב על העיצוב המראה של הלקסוס אינו מחסיר פעימה. כחסיד מכוניות קלאסיות הייתי מעדיף את המקור מהז'אנר, יגואר XJ מקורית, שלידה הלקסוס נראית לא יותר מחיקוי (לא זול) של מרצדס.

חיקוי או מקורי

אחרי נהיגה ממצה ב-LS ממשיך מידד המכונית הזו היא 70% איבזור ו-30% מכאניקה (אוטו). חסרה לי גרינטה, אופי חזק, שחסר כאן למרות הספק המנוע ושמונה הילוכים. למי האוטו מתאים? הוא מרים גבה לזקנים עם כסף, מבוגרים גדלי מידות שזקוקים לתחושת ביטחון. האוטו הזה הוא מאוד לא אנטי-אייג'ינג – אולי להיפך.
ביקשתי ממידד לעצב חלל פנים בהשראת הלקסוס. התשובה לא איחרה לבוא טראמפ טאוורס בסגנון 2008 – נובו רישיות איכותית לעילה.

בדילוג קל לריינג' רובר

הסבר קצר על המערכות השונות ויצאנו בנהמת מגדש-על לתקל את הבאמפרים של כפר שמריהו. זהו רכב שטח קלאסי ויחד עם זאת מעודכן ומודרני. מידד ממשש את המיתוג כל כפתור הוא כפתור! משדר מאוד אולד מאני עם אסתטיקה קלאסית שלא נועדה לרצות אף אחד.  אחרי הנהיגה והדגמת מערכות המתלים מסכם מידד הצורה הגיעה אחרי הפונקציה ונועדה לשרת אותה – לכן נמצא כאן כפתורים בולטים מול אלו השטוחים בלקסוס. מצד שני ישנה מודרניות שנובעת מהשילוב המיוחד של צבעים וחומרים. גם כאן רמת הגימור גבוהה מאוד ונמצא נגיעות מבריקות כמו הפספולים (פסי התפר של ריפודי העור), שמחזקים את המסר. השימוש בעץ, אלומיניום ועור יחד עם פרופורציות קלאסיות של רכב שטח יוצרים שילוב של נוסטלגיה – רטרו אמיתי ונאמן למסורת ולריינג' הראשון – לצד שיק אירופאי. ואת השיק הזה נמצא בכל פינה במכונית.

בדילוג קל לריינג' רובר

הריינג' הוא הבחירה שלי אומר מידד תוך כדי ליטוף מכסה המנוע של הסופרצ'ארג' אני לא אוהב חיקויים וקשה לי להשתחרר מהתחושה שהלקסוס היא לא יותר מחיקוי של מרצדס. ואפילו אם היא טובה מהמקור – היא עדיין חיקוי. מולה יש את הריינג' שהוא אותנטי ואמיתי – נאמן למקורותיו ועדיין בעל הטכנולוגיות העדכניות ביותר של עולם הרכב. עליו הייתי נוסע הביתה.

תגובות

0 תגובות