שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מאגיה שחורה - ב.מ.וו 3.0sd X5 BMW

מנוע הדיזל החזק בקבוצתו מגיע לשנות דברים ב-5X.
על חסכנות ועוצמה

בנהיגה רגועה ועל כביש טוב, המכונית נעימה מאוד מייצרת מעט מאוד רעש לתא הנוסעים ותפיק נתון צריכת דלק של כ-8 ק''מ/ל'. אולם אם פני הכביש פחות ממושלמים, יעבור רחש צמיגים לתוך התא כשאלו ידרכו על אספלט מחוספס, והמתלים המוצקים יעבירו לתוך התא הרבה מדי מפני כביש גליים ובורות. הרזולוציה של המידע שעולה מהכביש רבה כל-כך עד כי אפשר לקבוע כבה שכבות צבע הניחה מע''צ בסימון הכביש - וזה לא צחוק.

אפשר לתאר את תהליך הפיתוח של המנוע הזה בהמון דרכים. אבל דבר אחד בטוח, הדרך שהוא עבר לא הייתה קלה. נהפוך הוא. המנוע גדל ופותח בזירת ההתגוששות הקשוחה של זירת פשיטות הראלי הארוכות. בין פריז לדקאר, בחולות דובאי ובשבילים המהירים של מרכז אסיה. וזה מלמד יותר מתמיד על הקשר ההדוק בין הספורט המוטורי לבין המוצר הסופי שמגיע לאולמות התצוגה ברחוב המסגר. אצל אחדים הקשר הוא תדמיתי טהור, אצל אחרים אפשר לזהות זליגת טכנולוגיה מהמסלול/קטע דירוג לחלל שתחת מכסה המנוע ויש כאלו המשלבים בין השניים.

 

ועכשיו זה מגיע אלינו, ארוז באריזה האיכותית של ה-5X שאנו כבר די מכירים. בקצרה אזכיר שמדובר בפלטפורמה כל-חדשה אשר הוצגה לפני קצת יותר משנה. ה-5X צמח וגדל במידותיו – ובמחירו – ומציע עתה שבעה מושבים (אופציה). גם ה-I-DRIVE אשר אנשי ב.מ.וו נשבעו שלעולם לא יגיע לסדרות X כי ''זה לא מתאים לאופי'', מצא את דרכו לדגם הזה. עוד אזכיר את מערכת ההנעה X-דרייב המפזרת את כוח המנוע לפי דרישה בין ארבעת הגלגלים המונעים-תמיד. רכב המבחן שהיה הגרסה המאובזרת-יותר של הדגם כלל בין השאר חלון שמש ענקי, שורת מושבים שלישית, מתלי-אוויר אחוריים, חישוקי גלגל ''19 ועוד. במחשבה שניה, רשימת איבזור לא תהיה באמת רלוונטית שכן מגוון הפריטים ועושר החומרים והצבעים גדול כל-כך שיש אלפי שילובים אפשריים – בהתאם לדרישות ולגחמות הרוכשים.

 

תא הנהג וסביבת הנוסעים ממשיכים, לטעמי, לסמן את הטוב ביותר שתעשיית הרכב מסוגלת להגיע אליו (מבלי לבקש 200,000 אירו) בכל הקשור לאיכות החומרים וההקפדה על ההרכבה. וגם אם בעבר ראינו שונות מסויימת בין מכוניות שונות, הרי שרכב המבחן הזה – אשר הגיע אלינו עם קצת יותר מ-2000 ק''מ על שעון – מסמן את הטוב שבהם. בהקשר הזה חשוב להזכיר שה-5X אינו מיוצר בגרמניה אלא במפעל ב.מ.וו בארה''ב - שוק היעד העיקרי לפני גרמניה עצמה.

עיצוב התא משלב אלמנטים מסורתיים יחד עם המראה החדש של היצרן. כך תמצאו אותם פונטים אלגנטיים בלוח המחוונים לצד קווים נקיים וחללים גדולים אשר משלבים עור, עץ ואלומיניום בשילוש הקדוש שמרכיב את הנוסחה לקבלת תא ''פרימיום''. וכראוי בסגמנט שמכונית עולה בו כמו דירה, כל החומרים הם הדבר האמיתי ואם אפשר אז גם הטוב מסוגו. כך שריפודי העור הם מעור נאפה יקר, העץ הוא עץ אגוז והאלומיניום הוא...אלומיניום. כל המכסים נעים לאט, לכל המתגים יש מגע רך ונעים ומשקלם מעט כבד ומשרה תחושת חוסן ואיכות. מישהו ב-ב.מ.וו עשה שיעורי בית כמו שצריך וטרח ליישם הכל.

 

מנוע הדיזל מתבסס על המנוע המוכר אותו כבר בחנו בעבר. עם מהלך (85 מ''מ) וקדח (88 מ''מ) זהים אשר מקנים נפח של 2993 סמ''ק. אפילו יחס הדחיסה נותר זהה ועומד על 17:1. אולם מגדש הטורבו היחידי – בעל נחיר משתנה – סולק והוחלף בצמד מגדשים. האחד קטן-קוטר וזריז להגיב, השני גדול ויצרן לחץ למכביר. מערכת ניהול המנוע עודכנה והותאמה ללחץ המוגבר. המזרקים קיבלו נחירים פיאצו-אלקטריים מהירים, וגל-הארכובה הופחת משקל בזכות מעבר ליח' אלומיניום. ואחרי כל הבלבולים האלו התוצאה לא פחות ממהממת: 286 כ''ס 4400 סל''ד ו-59 קג''מ שמגיעים כבר מ-1750 סיבובים!

המנוע הזה מחובר לתיבת הילוכים אוטומטית עם שישה יחסי העברה ופיקוד אלקטרוני מלא. הפיקוד מתבצע באמצעות ג'ויסטיק נוח מאוד הממוקם במיקום הטבעי של ידית הילוכים ומוקף במסגרת אלומיניום מכורסמת מדהימה באיכותה. לניהול התיבה שני מצבי פיקוד אוטומטיים ובנוסף מצב ידני מלא.
משם מתפצל הכוח לגלגלים דרך מערכת X-דרייב האקטיבית של היצרן. המערכת מעבירה כוח לפי דרישה ומתחשבת בין השאר גם בזווית הפניית ההגה, מצב המצערת, לחיצה על בלם ועוד.

 

המטרים הראשונים מעבירים רושם מהודק מאוד. אני זוכר היטב את ה-5X אשר עבר תחת ידי ממש לא מזמן והוא לא הרגיש כזה ''מחובר'' ומהודק. ההיגוי חש כבד ומדויק יותר, מושבי העור חובקים היטב והכלי ממש עושה חשק לצאת ולנהוג. ממש לא SUV אופייני ובהחלט מתאים להגדרת ה-SAV של ב.מ.וו אשר מחליפה את ה-U של utility ב-A של activity. עושה בכך את המעבר ממכוניות פנאי על בסיס רכבי עבודה גמלוניים למכונית לייפסטייל על בסיס מודרני ומתקדם שנועד לספק סחורה דינמית על הכביש.

ועוד איזה סחורה! את הדרך ל-100 קמ''ש תעשו בשבע שניות! תאוצות ביניים מקבלות משמעות חדשה עם תיבת הילוכים זריזה והשהיית טורבו קצרה-עד-לא-קיימת. מתלה האוויר מספק רייד טוב יותר והפחתה משמעותית של נדנודי המרכב של גרסת סלילי הפלדה, וזה בהחלט עוזר לייצר ולשמור על קצב ראוי בכביש הפתוח או בהרים. הצמיגים הענקיים מספקים דריסת רגל איתנה ואחיזה מופלאה בכביש. חבל רק שמערכת ההנעה לא תמיד עובדת בהרמוניה עם השילדה שמגיבה היטב להעברות משקל ושבקרת היציבות נוטה להתערב ביתר היסטריה - עד לאלחושה. כן שמתי לב לחסך בריסון על ציר הרוחב שגורם לנדנוד כשהאוטו רוכן תוך כדי פניה - וזה משהו שפגשנו גם ברכב המבחן הקודם.

 

ובכן, המנוע הזה הוא פרי הפיתוח המתמשך של חטיבת M ספורט וקבוצת המירוצים של היצרן אשר מריצה בזירה העולמית 5X ו-3X מזה כמה שנים. למרות היצע מנועי הבנזין הנדיב – והעוצמתי – שיש לב.מ.וו, אלו בחרו דווקא במנועי הדיזל עם יתרון ברור של טווח ותחום עבודה שיש למנועים האלו.  

כיאה לכל רכב פנאי, היכולת מעבר לאספלט היא מרכיב לא פחות חשוב ממפרט מערכת השמע. וכאן ה-5X לא מאכזב. בקרת משיכה אפקטיבית מתגברת על הצלבת שני גלגלים גם אם לא בשיא היעילות. בכל תנועה בשטח רצוי לשמור על קצב רגוע - למרות הפיתוי - ולו רק כדי לשמור על חישוקי הגלגלים היקרים. וקשה לעשות זאת שכן המנוע המדהים הזה מוצא את הילד שבך וממש דוחק בך לתת גז ועוד גז ומפתה לחפור עמוק לתוך החול. כפי שבטח כבר ראיתם בצילומים - חפרנו עמוק. ונהנו מכל שניה - מישהו אמר activity?
מהלך המתלה מספיק לכל שימוש שטח סביר ותגלו גם בקרת ירידה במורד - HDC - שימושית ויעילה מאוד (ירושה מלנד רובר). אין כאן ומעולם לא היה יחס העברה ''קצר'', בתיבת ההעברה ומי בכלל צריך את זה כשיש כמעט 60 קג''מ פסיק מעל לסיבובי הסרק.

 

כשתגיעו לשטח תגלו את תא המטען השימושי עם סף ההטענה אשר נפתח לפנים ומשמש כשולחן חיתוך סלט נוח מאוד. יש גם שקעי מתח ורשת נגללת שתמנע מפק''ל הקפה לטוס בחלל ולחבוט לך בעורף.

רציתי נורא שמתלי האוויר יפתרו את בעיית הנוחות של ה-5X. אולם לא כך הדבר. ובשורה התחתונה ה-5X יהיה נוח פחות מכל מתחריו מקטגוריית הפרימיום. מצד שני, סביר להניח שתצטרכו לשבת ב-5X פחות זמן שכן תכונותיו הדינמיות עולות בכמה מונים על מתחריו בגרסאות הדיזל. אני לא זוכר רכב פנאי במידות כאלו שכל-כך עשה לי חשק לנהוג - אפילו לא הקאיין החזק של פורשה - ועוד אחד כזה שארוז בחבילה כה איכותית כמו ה-5X הזה. לצד יכולת מוגבלת בשטח - מוגבלת אך קיימת - מספק ה-sd5X על האספלט את הסחורה המצופה מהאות A שבהגדרת היצרן.

 

 

ולגבי המנוע החדש?

 

הייתי לוקח אותו איתי למיטה לישון כפיות. בהחלט אחד המנועים הטובים בעולם! 

ב.מ.וו X5 3.0sd

 

מנוע סוג/נפח דיזל, 6 ציל', 2993 סמ''ק תזמון גל זיזים כפול, 24 שסתומים הספק/סל''ד 286 כ''ס/4400 מומנט/סל''ד 59 קג''מ/2250-1750 סל''ד   מרכב הנעה כפולה קבועה, X-Drive הילוכים אוט' 6 מתלה ק/א עצמות עצה כפולות/רב חיבורי בלמים ק/א דיסקים מאווררים/דיסקים מאווררים מערכות עזר ESP, ABS צמיגים 19-R255/50

ב.מ.וו X5 3.0sd

 

מידות בסיס גלגלים 293 ס''מ אXרXג 485X193X177 ס''מ משקל  2180 ק''ג מיכל דלק  85 ל'   ביצועים מהירות מרבית 230 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש 7.1 ש' צריכת דלק (מבחן) 8.5 ק''מ/ל   מחיר מחיר (מבחן) 687,000 ש''ח אחריות 24 חודשים  זווית נטישה זווית גישה זווית גחון מרווח גחון 21 ס''מ קוטר סיבוב 12.8 מ'

 

תגובות

0 תגובות