שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ניסאן Nissan פטרול - האוטו שלנו גדול ופטרול

הפטרול ניצב במרכז אולם המכירות של חברת פסיפיק כמו מוצג מוזיאוני. לידו נראים הטראנויים החדשים כמכוניות מיני. כבר ממבט ראשון הוא דומה לרכב של אמריקאים שמנים, מהרג'ים הודים או סתם אנשים שיש להם מגרש חניה בבית...

קצת אחרי מלחמת העולם השנייה נולד הניסן פטרול הראשון, בתגובה לדרישתו של הצבא היפני לייצר עבורו רכב שטח חזק, אמין וקשוח . השאר היסטוריה. הפטרול הגמלוני ומלא העוצמה הצליח לעמוד במשימות הקשות בלי להישבר. ההיסטוריה של הרכב הקשוח רצופה שיפורים ,תוספות ופינוקים לנהג והנוסעים. לפני מספר שנים הוא היה יכול להפוך ללהיט בישראל אבל בשנים האחרונות כידוע הפך השוק רווי ותחרותי ''רכב שטח מפנק'' היא כותרת המתאימה להרבה מכוניות הנמכרות בישראל. על הדגם האחרון, הפטרול GR, ששיווקו בישראל החל לאחרונה מוטלת משימה לא פשוטה בשוק ה4 על 4 -לפנק את הנהג ברמת המתחרים לפחות ולהישאר חזק ואמין בשטח כפי שמחייב השם, כמעט אמרנו להחזיר עטרה ליושנה. ליבואני ניסאן רשומה כבר הצלחה אחת בתחום ה4 על 4. הלא הוא הניסן טראנו שיצא לאחרונה בגרסה מחודשת. הטראנו מתמודד בהצלחה עם טויוטה פראדו, מיצובישי פג'רו ואיסוזו טרופר בעיקר בזכות המחיר האטרקטיבי. הפטרול לעומתו מעולם לא התחרה על כיסו של הלקוח. הוא נועד להיות רכב בעל אמירה. רכב מוביל בתחומו בשוק, רכב שקובע סטנדרטים. הפטרול ניצב במרכז אולם המכירות של חברת פסיפיק כמו מוצג מוזיאוני. לידו נראים הטראנויים החדשים כמכוניות מיני. כבר ממבט ראשון הוא דומה לרכב של אמריקאים שמנים, מהרג'ים הודים או סתם אנשים שיש להם מגרש חניה בבית. הפטרול הוא הארוך ביותר מבין רכבי השטח יותר מחמישה מטרים, הוא הרחב ביותר (192 ס''מ לעומת 187 לכל היותר למתחרים) אך הוא שומר על צללית נמוכה יחסית ''רק'' 185 ס''מ גובה זה לא הרבה לאוטו שלנו הגדול והירוק. העיצוב של הפטרול הוא מאופק וזורם. כונס האוויר הקדמי אינו בולט, מדרגות הצד מכונסות במבנה הרכב, השבכה הקדמית מצופה ניקל ומשדרת עוצמה בזכות הפנסים הגדולים שמעוטרים במגבים קטנים. במבט ראשון הוא אומנם מזכיר קצת אמבולנס ישן אבל כשמתקרבים ומשווים אותו לכל רכב אחר בסביבה בולטים ממדיו הגדולים כשתחתית הפגוש הקדמי עומדת מעל כל יפנית משפחתית ממוצעת.

להורדת הקובץ לחץ כאן

נכנסנו פנימה ומולנו נפתח מרחב יוצא דופן, הרגשנו קצת כמו בסלון החדש של השכנים, הפטרול גדול ומרווח מאד (בזכות מרחק הסרנים העצום 297 ס''מ) אבל קצת חסר ייחוד. הכיסא רחב מדי לגב שלנו (ואנחנו לא רזים במיוחד) הוא נותן תמיכה בסיבובים בעיקר לאנשים שמנים שתופסים את מלוא הכורסא, נקודת זכות נרשמה לפטרול בזכות התמיכה לרגל השמאלית אבל חסרה משענת ליד ימין, בצד שמאל משענת היד נמוכה מדי. פתחי האוורור מזכירים יותר מדי את האלמירה מהדור הישן. העיצוב חסר ייחוד כשבכל פינה בולט הפלסטיק האפור, השימושי. רמז ראשון לכך שהפטרול עדיין לא התנתק מהתדמית הקרבית והלא מפנקת שדבקה בו. גם לוח השעונים של הפטרול אינו מרשים במיוחד אבל הוא ברור וקל לקריאה בזכות מד המהירות וסל''ד הגדולים שניצבים במרכזו. חסרה לנו נורית חיווי למצב הנסיעה של תיבת ההילוכים האוטומטית ומתג חשמלי לקיפול אנטנת הרדיו בשטח קוצני. האנטנה יורדת רק כשמכבים את הרדיו. ואנחנו ,מה לעשות, אוהבים לשמוע רדיו גם בין השיחים והעצים. מתגי ההפעלה פשוטים מדי לרכב כזה. קשה להגיע לבורר מצב הנהיגה שמאפשר לבחור בין נהיגה ספורטיבית (pwr ) לנהיגה רגילה או התחלת נסיעה בהילוך שני ( hold ) המתאימה לחולות וכביש חלק. ניתוק המוט המייצב האחורי נעשה בעזרת מתג נחבא מאחורי מוט ההגה. כיווני המראות, החלונות, והנעילה המרכזית של הדלתות נשלטים בקלות ובנוחות מעמדת הנהג. על הקורות הקדמיות מול הנהג והנוסע מוצבות ידיות אחיזה נוחות ובקרת האקלים של המזגן מקררת היטב את היושבים מלפנים. לנוסעים בספסלים האחוריים יש בעיה אין להם פתחי אוורור. לניסן יש מה ללמוד מחברת מיצובישי שהשכילה לצייד כבר את הפג'רו מהדגם הקודם במזגן מפוצל לטובת הנוסעים. לא כל שכן כשמדובר ברכב ענק מסוגו של הפטרול כשהנהג עשוי לקפוא בעוד הנוסעים מאחור סובלים מהקיץ הישראלי. מערכת השמע מחוברת לשישה רמקולים (שני טוויטרים) ועומדת בציפיות הגבוהות שהרכב יוצר. אהבנו גם את הגג החשמלי הגדול שניתן לכיוון, פתיחה חלקית ופתיחה מלאה ואת התצוגה הדיגיטלית הבולטת של כיוון הנסיעה והטמפרטורה החיצונית בדומה למכוניות אמריקאיות. בצד הזכות נהנינו גם מתאי האחסנה הנדיבים בדלתות ולפני הנוסע ליד הנהג ומנקודות קשירת הציוד בתא המטען כמו גם משקע החשמל הקדמי והאחורי בתא המטען שמתאים למחנה לילה או לצייד עם הפטרול.

להורדת הקובץ לחץ כאן

מרווח הפנים הגדול נותן לפטרול יתרון שאין לרכבי השטח האחרים בישראל. יש בו מקום אמיתי לשבעה מבוגרים שרוצים לטייל בשטח. השורה האחורית אינה וירטואלית ושני מבוגרים יכולים לשבת בפטרול בלי להידחק. כשמאחוריהם נותר עוד מקום לציוד. סוף סוף הנענו את המנוע החדש של הפטרול ו158- הסוסים התעוררו בלי להשמיע הגה. בהילוך סרק הפטרול הוא רכב השטח השקט והרגוע ביותר מבין אחיו שתייני הסולר. הוא נעזר בשני גלי איזון שיוצרים גל רעידות הפוך לגל הנוצר על ידי המנוע ובמערכת תושבת מנוע מתוחכמת עם נוזלי שיכוך רעידות ורעש נלווה. המנוע בנפח שלושה ליטרים נולד ב1997 והיה בזמנו הדיזל החזק ביותר. היום הוא מתמודד מול מנועים משופרים של הטרופר (159 כ''ס), הפראדו החדש (163 כ''ס) והפג'רו קינג (164 כ''ס). הוא עובד עם גל זיזים עילי כפולdohc בדומה לאחרים יש לו ארבעה שסתומים לכל צילינדר אבל הוא גם נעזר במגדש טורבו ביחס משתנה כך שהמגדש מגיב לעומס שמוטל על המנוע. העוצמה שלו מספיקה כדי להניע את האוטו הגדול הזה ששוקל 700 ק''ג יותר מהטרנו בנעימות אבל לא יותר מזה. מאפס למאה הוא זקוק ל16.9 שניות, קצת איטי מדי לטעמנו. בנסיעה חשים שתגובת מגדש הטורבו מושהית במקצת, הוא אינו יכול לעקוף משאיות בכביש מהיר בזריזות של הקינג או אפילו הטראנו. בעיר מורגש המחסור בכוח עוד יותר כשמימדי הגוף הגדולים והמנוע המושהה מחסלים כל אפשרות להידחק ברמזור ולתפוס מקום פנוי בין מכוניות בנתיב הצמוד. גם הגיר לא סיפק לנו ריגושים מיוחדים. אין לפטרול גרסה ידנית. בגרסה האוטומטית הוא בורר בין ארבעה הילוכים וחסר לו לטעמנו הילוך נוסף שהיה מאפשר לו יחסי העברה קרובים יותר כמו בקינג או הילוך ראשון עם יחס העברה גבוה שהיה יכול לסייע לו בירידות תלולות בשטח. בנסיעה בכביש מהיר משדר הפטרול נינוחות. במהירות שיוט של 110 קמ''ש הוא מתייצב על 2300 סל''ד , ב140 קמ''ש הוא מגיע ל2800 סל''ד והוא מוכן ללא טרוניות מצד המנוע והנוסעים לעלות ל150 קמ''ש כשהרעש היחידי שמטריד הוא רעד הרוח. התחושה שהוא משדר היא של לימוזינה מרווחת. הנוסעים יכולים להתעסק בעניינם בלי להיות מוטרדים מפגעי הכביש כשהסרנים החיים עם הקפיצים הספירלים והמייצבים מלפנים ומאחור מספקים נוחות ברמה גבוהה ביחס לטרופר או לפראדו. אך אינם מצליחים לשכך לגמרי בורות בכביש בסגנון הישראלי המוכר. מוטות מסוג פנהארד, מוטות מייצבים ומוטות רדיוס מסייעים לסרנים, כשבסרן האחורי נוסף גם חיבור רב זרועי למניעת תנועה אורכית שמאפיינת ''ספינות'' בגודלו של הפטרול. אחיזת הכביש המושגת גם בזכות הצמיגים הרחבים 265/70 על ג'נטים 16 אינץ' מאפשרת לפטרול לעבור פניות ללא טילטול מיותר. נהנינו גם מההגה שנותן היזון חוזר נאות ושולט במרכב הגדול באופן חד ולא מעורפל. נסיעת המבחן נערכה ברובה על כביש יבש אבל כשירדנו לכביש החלק והחולי בדרך למכתש הקטן חסר לנו דיפרנציאל מרכזי שהיה מאפשר לנו לנסוע במצב ארבע על ארבע גם בכביש.

בירידות מקיבוץ צובה בחנו את הבלמים בעומס. מלכתחילה, המשימה לעצור לפחות שניים וחצי טון בלי אנשים וציוד לא נראתה לנו קלה וניסן היו אמורים לספק לפטרול בלמים מלאי עוצמה. לצורך כך צייד היצרן היפני את כל הגלגלים בבלמי דיסק גדולים ובמערכת ABS עם 5 חיישנים ושלושה ערוצים. עלינו וירדנו כמה פעמים בכביש ובסיום נוכל לומר כי הבלמים עמדו במעמסה ואש לא עלתה מהגלגלים אבל אחרי לחיצות מסיביות על הדוושה הם הפכו רכים מדי ונאלצנו ללחוץ בעוצמה על הברקס כדי להשיג עצירה חזקה. מערכת הABS תפקדה ללא דופי בכביש. מערכות הבטיחות הפטרול סטנדרטיות במבחני ריסוק הוא קיבל רק שני כוכבים מתוך ארבעה אפשריים אבל עמדת הנהג הגבוהה וארבע כריות האוויר: שתיים קדמיות ושתיים צדיות נותנות לנהג תחושה של בטחון. רגע לפני שירדנו לשטח נסענו עם הפטרול ברחובות ירושלים הצפופים. בנסיעה עירונית הפטרול מספק לנהג עמדת צפייה גבוהה, נוכחות שבזכותה אפילו נהגי משאיות נותנים זכות קדימה ושדה ראייה רחב לפנים. כדי לנסוע לאחור חייב הנהג לפרק את משענות הראש של הספסל השלישי או להיעזר במכוון. מראות הצד אינן נותנות תמונה מלאה. ההגה הפתיע אותנו שוב לטובה. ביחס לגודלו של הרכב ניתן להחנות אותו בקלות בזכות זווית הפניית הגלגלים הנדיבה ובכביש צר הוא מאפשר להחליף נתיב ולחזור אחורה בלי סיבובים מיותרים. רדיוס הסיבוב שלו בין מדרכות מגיע ל6.1 מטר. עם משקל אימתני שסוחב הפטרול על גבו חששנו לרגע לפני שירדנו לדיונות באזור ניצנים. אבל מהר מאד אחרי שהורדנו אוויר מהגלגלים הוכיח הפטרול שהוא נולד לשטח. הוא טיפס על הדיונות כמעט כמו באגי קלה ושמר על נתיב ישר בנסיעה בתוואי שטח שונים. בסיבובים מהירים הרגשנו שוב את המחסור בדיפרנציאל מרכזי. הנקודה שבה עובר הפטרול

להורדת הקובץ לחץ כאן

מתת היגוי אופייני להיגוי יתר חד אינה ברורה מספיק והיא מסכנת נהגים שאינם מכירים את הרכב בכל תוואי שטח. לעיתים הפטרול נוטה לתת היגוי בחול ולעיתים כשהחול רק קצת יותר רך הוא נוטה להיגוי יתר. לא כדאי לצאת איתו לנסיעת שטח תחרותית לפני שמכירים את ההתנהגות שלו לעומק. יחס ההעברה של 2.784 בהילוך הראשון בשילוב הילוך כוח עם יחס ההעברה מקסימלי של 2.021 אינם מספיקים כדי לבלום 2.5 טון בירידה חדה. הפטרול מגיע למהירויות גבוהות מדי בירידות חדות אם לא בולמים אותו בעזרת הברקס. מערכת המעצורים מבחינה בין מצב שטח לכביש והיא עושה את עבודתה נאמנה כל עוד לא מדובר בירידה חדה מדי. מי שמוביל את הפטרול לשטח טכני קשה צריך לנתק את נתיך הABS . בנסיעה בשטח טכני במדבר יהודה ובשדות הנפט של חלץ מספק הפטרול תענוג אמיתי. מרווח הגחון עומד על 21.5 ס''מ בלבד לכאורה שני ס''מ פחות מהפג'רו החדש ו עם מרחק סרנים גדול אבל למעשה כשמסתכלים בגחונו של הרכב הזה מבינים שמדובר בכלי אמיתי לשטח. גלי ההינע רחבים, מוטות רדיוס מסיביים מהסוג שכבר שנים לא ראינו ברכב חדש ובולמי זעזועים שממוקמים בחוכמה מחוץ לקפיצים במרחק ובזווית שמקטינים את הסיכוי למכה בבית התמך שלהם מובילים למסקנה שבניסן חשבו על עלויות הטיפול של הרכב ועל הנהג שמתכוון לחצות מדבריות. אנחנו נסתכן בהערכה כי נהג שלא יתפרע עם הפטרול בצורה מגונה לא יראה מוסך מלבד בטיפולים שוטפים. בניסן אומרים שהפטרול צריך לשמש מודל לבניית רכבי שטח עבור האחרים. אחרי נסיעת המבחן נראה לנו שיש לכך כיסוי. המיגון הסטנדרטי של הפטרול שומר על החזית, תיבת ההעברה ומיכל הדלק וראוי לחיקוי אצל היצרנים האחרים. בשטח טכני הוא משאיר את הטרופר והפראדו הרחק מאחור (ההשוואה לפג'רו החדש אינה במקומה) מפשק הגלגלים הגדול (162.5 ס''מ) עלול הפוך לחיסרון בשבילים צרים (הירידה לגבי שיש) אבל בתמורה ליתרון הרוחב של 12 הס''מ על הפראדו יש משמעות בשיפועי צד. היצרן טוען שהפטרול יכול לנסוע בזווית מדהימה של 48 מעלות. בשטח זה נראה עוד יותר מדהים. מרכז הכובד נמוך ומנגנון ייחודי מאפשר לשחרר את המוט המייצב האחורי ולשחרר את המתלים כך שהם לא מאבדים אחיזה גם במקומות שרכבי שטח אחרים היו כבר מתהפכים. בדיונות באשדוד ובמדרגות ליד שדות הנפט של חלץ הגענו עם הפטרול לזוויות הזכורות לנו רק מההאמר הצבאי או מהלונה פארק. הפטרול עובר את השיפועים האלו בנינוחות. כיאה לרכב שטח אמיתי, ניסן השאירו לנהג את האפשרות לנעול את הלוקרים כשמנגנון הנעילה האוטומטי לא עובד והם גם נותנים לנהג את האפשרות להמשיך לנסוע במהירות מעל 25 ק''מ עם דיפרנציאל אחורי נעול אחרי שזמזם מיוחד מתריע בפניו על הסכנה. במילים אחרות סומכים על הנהג. בטיפוס בדרכים קשות עם בורות הפטרול כמעט ואינו מצליב גלגלים המתלה מגיע לזוויות חדות בזכות ניתוק המוט המייצב ופגעי הקרקע אינם מועברים לתא הנוסעים. רק לעיתים רחוקות צריך הנהג לנעול את הדיפרנציאל האחורי ואז מסוגל הפטרול לטפס גם על מדרגות סלע בגובה מטר כשהנהג מרגיש את השטח בדיוק בצורה הרצויה בלי להדביק את הנוסעים לתקרה.

להורדת הקובץ לחץ כאן

לסיכום

לסיכום אנחנו אוהבים לנסוע בשטח והפטרול סיפק לנו חווית נהיגה מלאה בלי מתחרים. ובאמת אין לפטרול מתחרים אמיתיים בישראל. בעולם הגדול הוא ניצב מול הטויוטה לנד קרוזר 100 או המרצדס G אבל לארץ הם לא מיובאים. בישראל אפשר להשוות אותו ללנד קרוזר דיפנדר בכל מה שקשור לנהיגת שטח אבל הוא יקר ממנו בכמאה אלף שקל ומעניק נוחות ופינוקים שהדיפנדר אינו מתיימר לספק. נשארנו עם הפג'רו קינג שנותן יותר בכל מה שקשור לנהיגת כביש, לגיר ולמנוע אבל ההשוואה שלו לפטרול בכל מה שקשור לשטח גורמת נזק תדמיתי למערכת המיתלים של הענק הזה.הפטרול הוא בליגה אחרת. האיסוזו טרופר הוא היחידי שיכול להתמודד (ולהפסיד אומנם) עם הפטרול בכל מה שקשור למרווח פנים, אבל שוב בשטח הפטרול מסוגל לעבור בנוחות הרבה מקומות שכדאי לנהג הטרופר להתרחק מהם. הטויוטה פראדו שמוצע בכשישים אלף שקל פחות מסוגל להתמודד עם הפטרול בנהיגת שטח אמיתית אף שהפטרול טוב ממנו ולספק נהיגת כביש נוחה כמו הפטרול אבל מרווח הפנים ואיכות הבנייה של הפטרול טובה בהרבה מהפראדו. ב150 אלף שקל יותר תוכלו לקנות את הריינג' רובר שהוא מתחרה אמיתי בשטח ובכביש אבל בכל מה שקשור לאמינות נראה לנו שהפטרול בנוי לתלפיות ואפשר לסמוך עליו הרבה יותר. לסיכום כמו תמיד אנחנו מציעים לחשוב היטב למה אתם צריכים את האוטו הזה?. אם אתם מחפשים ברכב שטח מעל לכל את התנהגות הכביש הטובה ביותר, את הכיסא והפינוקים שמציעים המתחרים הפטרול אינו מתאים לכם. אבל אם אתם אוהבים לנסוע בשטח בבטחון ולקחת אתכם הרבה עובדים, חברים או בני משפחה זה הרכב לחצות אתו את הנגב או לנוע בלי חשש בשבילי הגולן. הפטרול קובע סטנדרטים חדשים בכל הקשור לנהיגה ברכב שטח מפנק עם דגש על שטח ואם מישהו מוכן לתרום לנו 300 אלף שקל לדגם הפשוט או 325 אלף שקל לדגם המפואר עם מושבי העור וכריות האוויר היינו שמחים לקחת את הפטרול הביתה ולא להחזיר אותו בתום נסיעת המבחן.

נתוני הרכב:

מנוע: דיזל, 4בוכנות בטור, תיזמון: 16 שסתומים, גל זיזים עילי כפול DOHC, מגדש טורבו משתנה נפח: 2953 סמ''ק מהלך/ קדח: 96/102 הספק מירבי: 158 כ''ס/ 3600 סל''ד מומנט:36.1 קג''מ/ 2000 סל''ד יחס דחיסה: 17.9 מערכת הזרקה: הזרקה ישירה גיר: אוטומטי מבוקר מחשב בעל שלושה מצבי נהיגה: POWER/ HOLD/ AUTO יחסי העברה:הילוך ראשון: 2.784 הילוך שני 1.544 הילוך שלישי: 1.000 הילוך רביעי: 0.695 הילוך אחורי: 2.275 יחס העברה סופי: 4.38 ביצועים (על פי נתוני היצרן) נסיעה בין עירונית 11.1 ק''מ לליטר נסיעה עירונית (על פי נתוני היצרן):7.2 ק''מ לליטר תאוצה0 100-: 16.9 שניות מהירות מירבית: 160 קמ''ש מידות ומשקלות משקל עצמי: 2425 ק''ג אורך: 5.010 מטר רוחב:1.930 מטר גובה: 1.855 מטר מרחק בין הסרנים: 2.97 מפסק גלגלים קדמי: 1.605 מפסק גלגלים אחורי: 1.625 מרווח גחון: 215 מ''מ זווית גישה מירבית: 37 מעלות זווית נטישה מירבית: 31 מעלות זווית טיפוס מקסימלית 39 מעלות זווית נטיה צידית 48 מעלות מיכל דלק: 95 ליטר תא מטען:810 ליטר בטיחות כריות אוויר לנהג ולנוסע כריות אוויר צידות 2חגורות בטיחות קדמיות ELR 3 חגורת במושב השני 2 חגורות במושב האחרון משבת הנעה נעילת בטיחות לילדים שלט עם מנגנון נגד חטיפה 2 משענות בכל ספסל

מחיר:

מחיר 300000 ש''ח לדגם SE 325000 ש''ת לדגם SE+ עם מושבי עור וחימום מושבים קדמיים אחריות: 36 חודשים קבוצת רישוי:6 אגרת רישוי:4751 ש''ח

מחיר טיפולים:

טיפול - 10000 - 360 ש''ח לא כולל מע''מ טיפול 20000 - 360 ש''ח לא כולל מע''מ טיפול 30000 - 1032ש''ח לא כולל מע''מ טיפול 40000 - 360 ש''ח לא כולל מע''מ טיפול 50000 - 360 ש''ח לא כולל מע''מ טיפול 60000 - 1885ש''ח לא כולל מע''מ חלקים מתבלים מסנן סולר: 146 מסנןאוויר:72 מסנן שמן: 100 רפידות בלם אחוריות 264 רפידות בלם קידמיות 333 בולם זעזועים אחורי: 495 רצועת אלטרנטור: 187 חלקי מעטפת של הרכב פגוש קידמי:2980 חצאית פלסטיק פינה אחורית:1518 מראות צד:1120 מדרגת צד:2013 מגן מיכל דלק:1126

תגובות

1 תגובות

1

asafhalfon

31 במרץ 2001 ב 20:29

צריך לעדכן את המחיר !!!

חברים אומנם הפטרול מיוחד ומרשים, אבל הטיפולים לפי הכתבה יקרים מקניית רכב שטח יפני משומש!!! כמובן שזו טעות ,בכל אופן הכתבה ממצה ומעניינת.