שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

פחות והותר - סובארו אאוטבק

בגרסה הבסיסית של האאוטבק פועם מתאגרף קטן משמעותית. האם אגרופיו חזקים מספיק?

כשנשאל פעם בראיון ל-BBC לגבי עצותיו לשחקנים צעירים, אמר השחקן הוותיק מייקל קיין ''השתמשו בקשיים שלכם. הפכו אותם ליתרונות''. עצה נהדרת שמתאימה גם לסיפורה של סובארו עם האאוטבק. באמצע שנות התשעים, כשכלי השטח הגדולים כיכבו בארצות הברית, גם היצרן היפני הננסי רצה להשתתף במסיבה. אבל תקציב לפתח רכב חדש אין. מה עושים? סובארו, שהצטיינה ממילא בהנעה כפולה, לקחה את הלגאסי סטיישן המוצלחת – הגביהה אותה, פידרה אפה באיפור שטח ויצרה ב-97' את האאוטבק. היא בסך הכל חיפשה דרך זולה ופשוטה להגיע הביתה בשלום, אבל יצרה זן חדש שמספר יצרנים אצו לחקות, וזכה ב-2009 להצגת דור רביעי.
ואחרי שאהבנו את גרסת ה-3.6 ליטר (גליון שטח 61) יצאנו לבדוק את אחותה הצנועה, שמוותרת על 2 צילינדרים ומסתפקת ב-2.5 ליטר – ומשאירה בכיסכם 72,000 שקלים, סכום המקרב את מחיר האאוטבק לזה של קטגוריית הפנאי-קומפקט. ההבדלים, באופן מעניין, אינם מוגבלים למנוע. ל-3.6 תיבה אוטומטית עם חמישה הילוכים במקום הרציפה שב-2.5, ומערכת הנעה ספורטיבית יותר באופייה שמעדיפה לשלוח יותר מומנט לאחור.

נפגשנו

הרומן שלי עם האאוטבק לא היה ממבט ראשון. עם מראה כה מגושם ונטול סקסיות זה לא יכול היה לקרות. סובארו מתעקשים שלא לעצב והמחמאה היחידה לאאוטבק זה שהיא נאה מהלגאסי הרגילה... ובכלל, מעבר להגבהה הבולטת היא כמעט זהה ל-B4 סטיישן ונטולת איפור מתבקש.
גם מבפנים היא זהה פחות או יותר ל-B4 המוכרת, עם אותו פנים נעים אך נטול השראה וארומה יוקרתית. עם אותה הנדסת אנוש טובה שמציקה רק בפרטים פעוטים כמו תפעול מחשב הדרך ואפשרות לתפעול ידני לתיבה רק מההגה. תנוחת הנהיגה מעט מוזרה והמושבים רחבים מדי, לא תומכים מספיק ולא ממש נוחים. מאידך רשימת הציוד נאה וכוללת אפילו קסנונים. מכונית המבחן כללה גם התנעה ללא מפתח וגג נפתח, שמוסיפים 17,000 שקלים למחיר.
המרחב מלפנים ומאחור טוב מאוד, ותא המטען הענק והנוח מזכיר שוב כמה נכונה תפיסת הסטיישן. המושבים האחוריים מתקפלים במשיכת ידית אבל משטח הטעינה מעט גבוה מדי וכיסוי המטען אינו מספיק איכותי.

נפגשנו

ביחס לנפח של 2.5 ליטר, הבוקסר של סובארו אינו חזק במיוחד ומסתפק ב-167 כ''ס. הוסיפו משקל של יותר מטון וחצי והצפיות לא גבוהות. אבל במציאות העסק עובד לא רע בכלל והאאוטבק מאיצה כראוי תחת לחץ. היא נעימה בשיוט ורק תחת עומס יש מעט צליל מנוע ורעשי תיבה.
נגיעה במשוטי ההילוכים תעביר את התיבה זמנית למצב ידני, או שאפשר להסיט את מוט ההילוכים למצב ידני קבוע. בעיר (וגם בשטח) יפריע לעיתים שילוב הכוח החד בתחילת התנועה, שמקשה על הפקת זחילה חלקה. צריכת הדלק הפתיעה ונעה בין 12 ק''מ לליטר ברוגע ל-8 ק''מ תחת עומס.
באופן מפתיע, למרות ההגבהה התחושה באאוטבק מרוסנת וקשיחה מבאחות הרגילה. כאשר תנודות המרכב הרבה יותר מתונות והופכות אותה למהנה יותר לנהיגה. גם להגה משקל כבד יותר אם כי הוא עדיין חסר חיים, מעורפל והתגובות לו אינן חדות. הצמיגים הדו-שימושיים לא משתפים פעולה, וצווחים במחאה הרבה לפני שאוזלת האחיזה הלא מרשימה שהם מייצרים. תחת לחץ החרטום מקבל חיים משלו, אבל השלדה מגיבה היטב להרפיה מהדוושה ומהדקת את הקו, עד כדי פסיעה מפתיעה של הזנב. העברות הכוח לאחור מעט איטית, כך שנדרשת רגל כבדה והרבה אומץ כדי לשכנע את ההנעה הכפולה לנתב כוח לאחור לטובת סחיפות כוח – לאמיצים בלבד בכביש פנוי למהדרין. 
אבל אם אתם באמת רוצים לשחק אותה קולין מקריי (זצ''ל), אז בואו לשבילי העפר שגרמו לי להתאהב באאוטבק מחדש.

לא חייבים שביל מפולס היטב כדי למהר איתה – היא בולעת בורות ושברים, וצולחת היטב גלים בזכות ריסון המרכב המוצלח. בתנאים האלה מערכת ההנעה מתפקדת היטב, מחלקת את הכוח למי שצריך, ומאפשרת לקבל פסיעות כוח מהנות. כל זאת בליווי תחושה חסונה ונעדרת אותות ריסוק. יופי. תנו לי עוד... אגב, על מכשולים טכניים יותר מרגיש לעיתים מעבר הכוח לאחור מעט איטי מדי.
בעיר היא מרגישה מעט קשוחה מה-B4 הרגילה אך עדיין על הסקאלה הנוחה.
בסופו של דבר, קשה שלא לאהוב את האאוטבק. זו מכונית שיודעת לעשות שפע דברים ועדיין להציע שימושיות נדירה. מכונית טיולים נעימה באופן יוצא דופן ועדיין כזו שיכולה לבלוע בקלות את ציוד הקמפינג. מעין רכב שיש לו הכל – חוץ מעיצוב, כמובן. במחיר של 203,000 שקלים היא עדיין קצת יקרה לטעמינו, ולכן גם ממשיכה כהרגלה לפנות לקהל הבררן, שידע להעריך את התוכן, ולא להמונים חובבי האופנה.

סובארו אאוטבק 2.5 ליטר


מנוע:  4 ציל', אורכי, 2457 סמ''ק
תזמון  גל זיזים עילי כפול, 16 שס'
קוטר/מהלך   81x66 מ''מ
הספק מרבי 167 כ''ס/5600 סל''ד
מומנט מרבי 23.4 קג''מ/4000  סל''ד
  מרכב:
 הנעה הנעה כפולה
הילוכים רציף, 6 היל'
מתלה ק'/א' מקפרסון, עצמות עצה כפולות
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ABS, ESP
צמיגים 225/60-17
  מידות:
בסיס גלגלים 275 ס''מ
אxרxג 477.5X182X160.5 ס''מ
משקל 1453 ק''ג
  ביצועים: 
מהירות מרבית (יצרן) 198 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.4 שנ'
צריכת דלק (יצרן) 8 ק''מ/ל' מחיר:  203,000 ש''ח (220,000 ש''ח)
אחריות 36 חודשים

תגובות

0 תגובות