שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: סקודה יטי SKODA YETI

על הנייר, ההסקודה יטי הוא פשוט הדבר הנכון עם תמורה מצויינת למחיר, שימושיות גבוהה למשפחה ותמהיל ביצועים סכון יוצא דופן ברכבי הכביש-שביל.
יש רק קוץ קטן באליה הזו...וליטי יש רק הנעה קדמית!

עולם הרכב הוא מקום צפוף. על כל נישה מצליחה מתחרים שלל יצרנים ודגמים, והפריחה בשוק רכבי הפנאי ברחבי העולם היא עדות חיה לכך. על רקע האמירה הכוללנית הזו, די מדהים לגלות לאן מצליח היטי של סקודה להשתחל: יש בישראל בדיוק דגם אחד בלבד – דייהטסו טריוס – שאליו אפשר להתייחס איכשהו כמתחרה ישיר ליטי.
הברקה שיווקית? מזל? כך או כך היטי כאן, עוקב אחר הנוסחה שהביאה לניסאן קשקאי הצלחה כה גדולה - היינו, ויתור על היומרה ליכולת שטח, ושימת דגש על הנעה קדמית. פחות משקל, פחות שקלים, ורוב המשתמשים ממילא לא ירגישו בהעדר ההנעה הכפולה. נכון לעכשיו משווק כאן היטי עם מנוע אחד ויחיד - אותו 1.2 TSI שכבר היכרנו באי-אלו דגמים אחרים של אימפריית VAG, אשר מעביר הספק נאה של 105 כ''ס לגלגלים הקדמיים דרך תיבת ה-DSG המוכרת אף היא, בת 7 ההילוכים. הנעה כפולה תוצע רק כאשר תגיע לכאן גרסת הדיזל 2.0 ל', שתהיה יקרה בהרבה מסיבות מובנות.

נעים מאוד

מהפכת המנועים הקטנים של פולקסווגן מגיעה, אם כן, גם לצד התחתון-עממי של סמגנט הפנאי. שילוב המנוע-תיבה הוא המאפיין הדומיננטי ביותר של היטי, אבל לפני כן צריך להכיר את הרכב. ובכן, מבחוץ הוא כמעט חסר-עיצוב (בוודאי לעומת הנוכחות הבולטת של האחות הקרובה רומסטר) – קופסה שגרתית למדי, וזו דווקא גישה שמוצאת חן בעיני בהשוואה לעיצובים העמוסים של רכבי-פנאי קומפקטיים חדשים כמו ה-ix35 או הניסאן ג'וק. יש בכל זאת קצת נגיעות המקנות אופי מסויים – ההשחרה של הפנלים באזור קורה C היוצרת אשליה של חלון אחד ארוך בכל צד, ופנסי הערפל העגולים בחזית; הרושם הכללי הוא של עניניות חסרת יומרות, אנחנו אוהבים את זה.

נעים מאוד

תא הנוסעים הכהה בנוסח עדות פולקסווגן לא יפתיע אף אחד, למעט אולי ברמת האבזור שבו. היטי 1.2 הוא רכב הפנאי הזול בישראל (ברמת הגימור ''אמבישן'' היותר-נמוכה מבין השתיים) – אבל גם בגרסת-הבסיס הזו תזכו להגה שמתכוונן גם פנימה והחוצה (שמעתם, יונדאי?), בקרת אקלים מפוצלת ימין-שמאל עם תעלות לאחור בין המושבים הקדמיים, תאי אחסון מצוננים, מחשב דרך, שלישיית מושבים אחוריים המתקפלים כל אחד בנפרד וניתנים להסרה מלאה, ותא מטען רב-שימושי עם תאי אחסון נוספים תחת הרצפה ובצדדים, ווי תלילה ברי הזזה משני הצדדים, רשת מטען וכן הלאה. בגרסת ה''אקספיריינס'' היותר מאובזרת שקיבלנו למבחן, יש גם בקרה מההגה על מערכת השמע, עוד תאי אחסון בתא הנוסעים, עוד זוג כריות צד לנוסעים מאחור (שמעלה את המנין הכולל ל-8, אבל הכרית לברכיים עדיין דופקת נפקדות), פנסי ערפל קדמיים עוקבי-פניה, חיישני חניה קדימה ואחורה, חישוקי ''17 במקום ''16 מערכת חניה עצמית ועוד. איך שלא מסתכלים על זה, בשתי גרסאות הגימור רמת האבזור מכובדת יחסית למחיר – ועוד לא דיברנו על המפרט המכני. למנוע-תיבה עוד נגיע, אבל שימו לב לרשימת מערכות העזר שמקבלים עם רכב הפנאי הזול בישראל: מעבר ל-ABS ו-ESP ההכרחיים יש גם סיוע לזינוק בעליה (Hill Holder) המונע הדרדרות לאחור עם הסרת הרגל מהבלם, דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני (!), בקרת משיכה ASR למניעת סחרור הגלגלים בהאצה, ומשהו באמת יוצא דופן – MSR, מערכת המקטינה את בלימת המנוע ובכך מסייעת למניעת נעילת גלגלים לא-רצונית בעת הורדת הילוכים.

בנוסף לכל אלה תא הנוסעים מרגיש איכותי. לא יוקרתי, בוודאי לא מרהיב, אבל מוצק כמיטב המסורת של סקודה. הילדים מאחור יזכו לראות מצויינת החוצה, וגם נוסעים מגודלים יותר לא יחושו צפיפות יותר מאשר במשפחתית מן השורה. למעשה, בשל תוספת הגובה ובזכות המבנה הקופסתי עם הדפנות הכמעט-אנכיות, הם יהנו ממרחב טוב מאשר במשפחתיות: היטי יושב על אותו בסיס גלגלים של פלטפורמת הגולף, וזו מציעה כאן ניצול מרחב פנים טוב עוד יותר מהרגיל. תא המטען, למשל, מציע אחרי הסרת המושבים האחוריים נפח גדול יותר ממהמקסימום שאפשר לקבל בניסאן קשקאי וביונדאי ix35, הגדולים מהיטי.  

נעים בכביש

ועכשיו הגיע סוף סוף הזמן להניע (עם מפתח קפיצי פולקסווגני אופייני) ולראות איך מסתדר כאן מנוע ה-1.2-טורבו הקטן. ובכן אפשר בהחלט לשפוך סופרלטיבים, ודי אם נשווה את היטי לאותו מתחרה פחות-או-יותר ישיר שהזכרנו קודם, הדייהטסו טריוס. נכון שאנחנו משווים 4x2 ל-4x4, וההנעה הכפולה גובה מחיר בביצועים; אבל הטריוס שוקל כמעט 200 ק''ג פחות, 1,180 ק''ג לעומת 1,370 ק''ג, ומנוע ה-1.5 ל' שלו מציע הספק כמעט זהה, 104 לעומת 105 כ''ס. ובכן היטי יגיע ל-100 קמ''ש כמעט 2 שניות מהר יותר, יספק יתרון של יותר מ-20 קמ''ש במהירות המרבית, ויעשה את כל זה תוך צריכת הרבה פחות דלק ופליטת הרבה פחות CO2.
בכל זה אין חדש – כבר למדנו להכיר את היתרונות שמספקים מנועי הדור החדש של VAG, וגם כאן המנוע מספק את הסחורה ולא רק על הנייר. במהלך המבחן ראינו מספרי צריכת דלק שאנחנו ממש לא מורגלים אליהם, בוודאי לא ברכבי-פנאי, עם ממוצע יוצא-דופן של 11.8 ק''מ לליטר – אם כי יאמר כבר עכשיו שחלק ניכר מהמבחן היה הרבה פחות מאומץ מהרגיל, וכלל לא מעט קילומטרים של ניוד מנהלתי רגוע בכביש הפתוח. גם אלמנט של נסיעת-שטח לא היה כאן. אבל דומה שברכב כבד-יחסית כמו היטי, המנוע הזה מתקרב לקצה המעטפת של היישום היעיל שלו.

נעים בכביש

חבילה

הקוץ הזה באליה פוגם בחבילה כללית מצויינת. כי פרט לתכונות הללו, שבהן תתקל בעיקר בתנועה עירונית, העסק עובד היטב. המנוע יספק ביצועים יותר מסבירים וישייט בשקט ובנינוחות גם במהירות המתאימות לכביש 6 ומעלה, ואילו התיבה מציעה, כרגיל, מצב ''ספורט'' יעיל ביותר (אם כי אולי מעט מיותר ברכב מסוג זה ולקהל היעד שלו) ותפעול ידני מהנה למרות העדר מתגי החלפה על ההגה.
כיול מיתלים קשיח מדי הוא עוד נקודת ביקורת, אבל הקשיחות היתירה באה לידי ביטוי רק בעיר – והיא צפויה להיות פחות מורגשת עם צמיגי ה-''16 בחתך הגבוה יותר שמגיעים עם רמת הגימור הנמוכה. הצד השני של המטבע הוא התנהגות כביש מהודקת, נוסכת בטחון ומוצקה, למרות שהרגש מההגה הוא מלאכותי לגמרי, וההיגוי לוקה גם במשקל-יתר במהירויות נמוכות. בכל זאת מדובר בפלטפורמה של גולף, ואותו כיול-מיתלים פוגם אולי מעט בנוחות אבל עוזר למנוע זויות גלגול מוגזמות ונדנודים בכביש גלי.

חבילה

בשורה התחתונה היטי מציג סדרה של טיעונים משכנעים, כל עוד אתם לא מתכננים להכנס לשטח עם רכב הפנאי החדש שלכם: תג מחיר ללא תחרות (ובינינו, הטריוס – עם הסרן החי מאחור, הביצועים העצלים ותא הנוסעים הצפוף, ממש לא באותה ליגה כרכב יומיומי), עלויות דלק נמוכות, שימושיות וידידותיות למשפחה, ואפילו יכולת להמריץ קצת את מחזור הדם למי שירצה מפעם לפעם לתת קצת גז כשהאשה/הבעל לא רואים. אבל כדאי מאוד לבצע נסיעת מבחן לפני שאתם מחליטים על קניה, וכדאי לדאוג שהיא תכלול גם נהיגה בעיר, בפקק, על מנת לוודא שתכונות המנוע-תיבה במהירויות נמוכות לא מציקות לכם יותר מדי.
יש לסקודה להיט פוטנציאלי ביד, כזה שהיה יכול לקפוץ בקלות לראש טבלת המכירות בסגמנט הפנאי אילו היה כתוב עליו ''הונדה'' או ''טויוטה'' ולא סקודה. במקום יבואני סקודה היינו מזדרזים לנצל את הבדידות המזהרת: הסגמנט הזה לא ישאר פרוץ לזמן רב. הניסאן ג'וק בדרך...

סקודה יטי 1.2 ל' - נתונים טכניים

מנוע
מנוע 4 ציל', רוחבי, 1197 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי, 8 שס', מגדש טורבו
הספק/סל''ד 105 כ''ס/5000
מומנט/סל''ד 17.8 קג''מ/1500-3500
מרכב
הנעה קדמית
הילוכים DSG, 7 היל'
מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב/רב חיבורי מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ABS, ESP
צמיגים 225/50-17
מידות
בסיס גלגלים 258 ס''מ
אxרxג 422X179X169 ס''מ
משקל 1375 ק''ג
מהירות מרבית (יצרן) 173 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 12 שנ'
צריכת דלק (מבחן) 11.8 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 135,000 ש''ח (מבחן, 145,000 ש''ח)
אחריות 24 חודשים

תגובות

9 תגובות

1

michaelz9

24 באוגוסט 2010 ב 13:29

אז מה תג המחיר???

והאם כדאי לנסות בכלל לרדת עם רכב כזה לשטח או לשמור אותו לשבילים של בתי עלמין?

2

onz1

24 באוגוסט 2010 ב 14:16

זה לא

זה לא 4X4 ?

3

Ogash Ofer

24 באוגוסט 2010 ב 14:25

מבחו דרכים חדש: סקודה יטי SKODA YETI

נכון יש להבליט:
יש רק קוץ קטן באליה הזו...
והסקודה יאטי הוא לא 4X4 אלא רק 2X4!

4

onz1

24 באוגוסט 2010 ב 14:29

מבחו דרכים חדש: סקודה יטי SKODA YETI

אז אם כך אי אפשר להשוות לטריוס שאמנם הוא לא חיית שטח אבל בכל זאת

5

אורח/ת

06 בפברואר 2011 ב 15:37

סרן חי ברכב שטח, חסרון?

טל שביט, כתבה נפלאה לרכב כביש חדש, מה עם השטח
ולמתחרהו הטריוס לדעתך החסרון הגדול סרן חי מאחור?!
ולמתחרים אחרים כגון קאשקאי וix35 תא נוסעים מרווח יותר?!
ולבסוף רכב השטח האולטימטיבי ניסאן ג'וק - הצחקת!!!

6

ee1156

14 ביולי 2011 ב 17:32

סקודה יטי 1.2tsi

שלום לכולם.
קבלו חוות דעת של בעל סקודה יטי. לאחר התלבטויות רבות וקריאת מבחני דרך מהארץ
ומהעולם החלטתי לרכוש סקודה יטי ואיני מצטער לרגע.ראשית האמינות,האיכות והשרות הם של פולקסוואגן שנית רכב זה בנוי מסיבי הרבה יותר ממכוניות יפניות,הרכב נוח מלא ביטחונות וטכנולוגיה מוטורית ותיבת הילוכים המתקדמת ביותר לפחות לרכבים פרטיים. יכולתי עוד הרבה לפרט את תישבוחותי לרכב זה אך המקום קצר.
למי שמתכונן לרכוש רכב כזה אני מאחל הנאה מלאה.
אפי

7

Ogash Ofer

29 באוגוסט 2011 ב 10:23

וזה הקישור למבחן דרכים לסקודה יטי 4X4

https://www.4x4.co.il/articles/article.aspx?pCat=TESTS&catID=3&articleId=8371

8

אלון 59

18 במרץ 2013 ב 08:42

מבחו דרכים חדש: סקודה יטי SKODA YETI

אתר השטח 4x4 כתב/ה:
"על הנייר, ההסקודה יטי הוא פשוט הדבר הנכון עם תמורה מצויינת למחיר, שימושיות גבוהה למשפחה ותמהיל ביצועים סכון יוצא דופן ברכבי הכביש-שביל. יש רק קוץ קטן באליה הזו..."
מה הקוץ?

9

Ogash Ofer

19 במרץ 2013 ב 22:57

מבחו דרכים חדש: סקודה יטי SKODA YETI

אלון 59 כתב/ה:
"[b]אתר השטח 4x4 כתב/ה: [/b]על הנייר, ההסקודה יטי הוא פשוט הדבר הנכון עם תמורה מצויינת למחיר, שימושיות גבוהה למשפחה ותמהיל ביצועים סכון יוצא דופן ברכבי הכביש-שביל. יש רק קוץ קטן באליה הזו...מה הקוץ?"
מה הקוץ? שהיטי שנבחנה כאן ע''י טל שביט ז''ל היא בעלת הנעה קידמית בלבד! יש באתר גם מבחן דרכים וגם מסלול טיול שכתבתי עם יטי 4X4 ואז אין קוץ...