שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: ב.מ.וו - BMW X5

ה-X5 עובר מתיחת פנים קלה של אמצע החיים כדי להמשיך להילחם באריות היוקרה.

 

כמו בכספת

 

זו הייתה התחושה בנסיעת המבחן ב-X5 שנערכה בגשם שוטף, יום אחרי הצילומים היבשים לחלוטין. המגבים במהירות הגבוהה ביותר מנסים לפנות את טיפות המים הגדולות שיורדות ללא הרף, בכמויות שהן על גבול המוזר.
פה ושם נתקלים בשלולית גדולה על הכביש בזכות ניקוז לא קיים, מה שעלול להפתיע את הנהג וגורם לצמיגים להעלות גלים אדירים של מים לצדדים.
ובפנים – דממה, שקט ותחושת ביטחון ואחיזה כאילו אנחנו נוהגים בכביש ישר ויבש, שנסלל אתמול.

בעודי חושב עד כמה זה מרשים, המאזדה 626 שנסעה לפני פצחה במחול מרשים באחד הסיבובים, שנגמר אחרי סיבוב מלא במהירות אפסית, בפגוש שבור ובסימן נוסף בגדר הבטון המצולקת (בגלל שיפוע הפוך ויש לשער שצמיגים במצב לא מדהים). בדיקה קצרה הראתה שהנהג בהלם אבל בסדר, ואנו ממשיכים לדרכנו.

כמו בכספת

 

 

אין ספק – כסף קונה ביטחון

 

ה-X5 עבר מתיחת פנים קלה כבר בשנה שעברה. ב.מ.וו ניצלו את העדכון להחלפת תיבת ההילוכים לכזו עם שמונה יחסי העברה ולעדכוני מנועים קלים בחלק מהגרסאות.       השינויים העיצוביים כל כך קלים שצריך השוואה ישירה כדי לזהות את העדכונים – פגוש קצת שונה, נגיעה פה ונגיעה שם, לא יותר.
חובבי הז'אנר יתלהבו מפנסי האנג'ל אייז (העיגולים בפנס) שעכשיו הם בלבן בוהק במקום סתם אור רגיל. בכל מקרה, אם אהבתם את ה-X5 לפני העדכון, תאהבו גם את זה, ואם לא... אנחנו התרשמנו לחיוב בסה''כ – הוא מרשים והעדכון הצליח לגרום לו להראות קצת פחות מגושם, למרות שמדובר ברכב גדול. מאוד.

אין ספק – כסף קונה ביטחון

 

 

גרסת רכב המבחן

 

רכב המבחן הוא גרסת הכניסה של מנוע הדיזל – xDrive30d. בתמורה ל-540,000 שקלים תקבלו מנוע דיזל בנפח 3.0 ל' המספק 245 כ''ס ו-55.1 קג''מ, אבזור פנימי נאה הכולל ריפודי עור, בקרת אקלים ושיוט, בלוטות', חיישני חניה, חישוקי ''18, גג פנורמי ועוד כמה דברים קטנים. לא רע.
ברכב ההדגמה הוסיפו, בין השאר, חישוקי ''19, דלתות וואקום, כיסאות ספורט, מערכת קול משודרגת, פנסי קסנון, וילונות צד אחוריים ומצלמות חניה – והתוספות בתמורה לכ-100 אלף שקלים נוספים.
בנושא הזה נציין לחיוב את מערך המצלמות המספק מראה של מעוף ציפור על המכונית, שמאפשר כניסה קלה גם לחניות צפופות או סתם עזרה בתמרון עירוני יצירתי, גם צמד מצלמות הצד בקצה הפגוש הקדמי, עובדות מצוין.  

גרסת רכב המבחן

 

 

תא הנוסעים ותא המטען

 

תא הנוסעים
תא הנוסעים מאוד נאה, שילוב הצבעים נכון והעיצוב מינימליסטי-אלגנטי. איכות ההרכבה מצוינת ואיכות החומרים טובה, אבל לא בכל מקום, כך שפה ושם כן יש פלסטיק שנראה טוב אבל מרגיש קצת פשוט.
בכל הקשור למרחב, ה-X5 מרווח מאוד מלפנים ומאחור, כצפוי, אבל חלק מהבוחנים טענו שהמושב ממש לא-נוח, בעוד אחרים הסתפקו ב''פחות נעים לאורך זמן''. בניגוד לכך, אפשר לשבת בנוחות סבירה גם במושב האמצעי מאחור, למרות שהוא מעט נוקשה יותר מאלו שלצידיו, ושני אנשים ישבו מאחור בנוחות רבה.
  תא המטען
תא המטען נפתח חשמלית (סטנדרטי) ובגרסת החמישה מושבים הוא גדול מאוד, ועם תא נוסף, מגודל גם הוא, מתחת לרצפה.
שפע המקום מזכיר את האופציה לשבעה מושבים הקיימת בדגם בתוספת תשלום

תא הנוסעים ותא המטען

 

 

נתוני מנוע

 

בניגוד לקטגוריה הקטנה יותר, כאן מנועי סולר מקובלים ונפוצים – וכצפוי, היחידה של ב.מ.וו מלוטשת ומרשימה. הנתונים על הנייר נאים – 245 כ''ס ב-4000 סל''ד ו-55.1 קג''מ הזמינים ב-1750-3000 סל''ד, והכוח עובר לארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים בעלת שמונה יחסי העברה. 100 קמ''ש מושגים ב-6.6 ש' בדרך ל-236 קמ''ש מרביים.   בעמידה צליל הדיזל מטרטר מדי בתא הנוסעים – אבל זו בערך התלונה היחידה כלפי המנוע. המנוע מייצר דחף נאה מיד עם הלחיצה על הדוושה, אבל תוך שניה וחצי הדחף הופך מ''נאה'' ל''חזק'', חזק מספיק כדי להדביק את ראשכם למשענת, וזה במכונית ששוקלת מעל שני טון.   הכוח זמין ושופע, ויחד עם תיבת ההילוכים הזריזה המעבר משיוט נינוח במאה לעקיפה חלק ומהיר. בתור בונוס המנוע גם מייצר צליל גרוני ועמוק בהאצות, משל היה V8 אמריקאי ולא שש-בטור גרמני לוגם סולר.
מצב הספורט בתיבה עובד מצוין ומחדד מעט את התגובות, אם כי גם במצב הרגיל היא לא בדיוק פלגמטית, ונראה שלעיתים אף ששה-מדי להוריד הילוך.

נתוני מנוע

 

 

ביצועים בכביש

 

במפתיע, הביצועים מגיעים יחד עם צריכת דלק טובה, ולא על חשבונה – 10 ק''מ לליטר אכל אצלנו הבווארי, בעיקר על כבישים בין עירוניים, ובשיוט רגוע על 120 קמ''ש אף רשם 12.5 ק''מ לכל ליטר.   לא אהבנו את התנהגות הכביש של הדור השני של ה-X5 כשהוצג, ולכן שמחנו לגלות כי ב.מ.וו חזרה לדרך הישר בדרכים מעוקלות. היא לא מכונית ספורט, ואם תגזימו תגיב בתת היגוי ותפגין מחסור בריסון. אבל כל זמן שזוכרים את ההקשר, ניתן לנהוג בה מהר בביטחון. זוויות הגלגול מתונות, המנוע המצוין עוזר וההגה עם משקל כבד ונכון מוסיף לאווירה הנכונה. גם הבלמים הרשימו עם כוח עצירה בשרני. מצד שני, יש בקטגוריה היום לא מעט כלים דינאמיים, ונראה לנו שביכולת הדינאמית נטו ה-X5 יתקשה להתמודד מול כלים חדים יותר כמו הקאיין דיזל.

ביצועים בכביש

 

בכביש המשובש המצב מורכב יותר. בעיר הוא מקבל ציון ממוצע בלבד, כאשר פה ושם הוא מתרסק בצורה לא ממש נעימה.
מחוץ לעיר המצב משתפר על שיבושים גדולים עם ריסון טוב של הגוף, אבל על רצף שיבושים חדים, מהסוג שפוגשים פה ושם בכבישים רגילים לגמרי, הוא פשוט הולך לאיבוד ומתחיל לקפץ ולהקפיץ את הנוסעים ברכב ברמה לא ראויה לרכב במחיר כזה.

 

 

אפשרי בשבילים

 

בשבילים הביקורת על הנוחות – והמחמאות ליכולת הדינאמית – זהה. בקרת המשיכה אומנם לא תמיד עושה את עבודתה נאמנה, ופה ושם הגלגלים הסתחררו קצת יותר מדי בזינוק, אבל לא נראה לנו שתיתקעו.
יותר משבילים לא העזנו לנסות איתו, הוא משדר בבירור שזה לא הקטע שלו – וחשבון הבנק שלנו משדר שכדאי לנו להקשיב לו ולא להגזים. מה שגורם לבקרת הירידה במורד להראות קצת מיותרת – אבל לטיולי שבילים רגועים הוא מסוגל בהחלט.

אפשרי בשבילים

 

 

סיכום

 

ה-X5 לאחר מתיחת הפנים הוא כלי מאוד מרשים. רמת הביצוע גבוהה, יחידת ההנעה מעולה, עם שפע מרשים של כוח לצד צריכת דלק נמוכה ורק הרעש בסרק מונע ממנה לקבל ציון מושלם.
תא הנוסעים נעים ומרווח (עם ההערה ההיא למושב הנהג), והמכונית נראית טוב. אבל – תמיד יש ''אבל'', והפעם זה ''אבל'' משמעותי – קשה לנו לקבל את הנטיה של ה-X5 לשדר בפס רחב שיבושים בכביש. זה פשוט לא מקובל עלינו במכונית של חצי מיליון שקלים ויותר. וחבל, כי עם נוחות נסיעה טובה יותר, זו הייתה פשוט מכונית מעולה, גם אם יקרה.

סיכום

 

ב.מ.וו BMW X5

 

 

מנוע:
מנוע 6 ציל', אורכי, 2993 סמ''ק, טורבו דיזל
תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שס'
הספק/סל''ד 245 כ''ס/4000
מומנט/סל''ד 55.1 קג''מ/1750-3000

מרכב:
הנעה כפולה
הילוכים אוטו', 8 היל'
מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות, מוט מייצב/רב חיבורי, מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים
מערכות עזר ABS, ESP
צמיגים 255/50-19

מידות:
בסיס גלגלים 293.3 ס''מ
אxרxג 485.7x193.3x177.6 ס''מ
משקל 2150 ק''ג
נפח תא מטען 620 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 208 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 7.6 שנ'
צריכת דלק (מבחן) 10 ק''מ/ל'
מחיר: מחיר 540,000 שקלים (מבחן 641,000 שקלים) אחריות 24 חודשים
 

 

 

קישורים למבחני דרכים בעבר ל: ב.מ.וו - BMW X5

 

 

אינציקלושטח: ב.מ.וו BMW
ב.מ.ווX5d - מבחן דרכים משנת 2004
ב.מ.וו X5 - מבחן דרכים משנת 2007
ב.מ.וו 3.0sd 5X  - מבחן דרכים משנת 2008

 

תגובות

2 תגובות

1

oron

01 בפברואר 2012 ב 08:19

האם האתר איבד את דרכו?

באמת?
קיבלתם הזדמנות לנהוג על רכב יוקרה אז קפצתם עליה??
היכן הנגיעה לשטח ? מה קשור רכב כזה ומבחן כזה לאתר 4X4
ההרגשה היא שניצלתם את הבמה כדי להנות על חשבון הקוראים {אתם מספקים פרסום חינם בכתבה - בעוד והנגיעה לקוראים היא אפסית }
חבל שזה ככה

2

Ogash Ofer

01 בפברואר 2012 ב 09:37

אפשר בשבילים...

לא כולם אוכלי סלעים ומטפסי מעלות.
אפשר ליהנות משטח גם בשבילים ברכב מפנק, גם לתת בגז עם אופנוע וגם למצוא את הדרך על הסלעים.
יש הכול (ועוד הרבה) ואפשר (ורצוי) ליהנות מכל העולמות.