שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: ריינג' רובר איווק - Rang Rover Evoque

האיווק יפה עד כאב - וזו לא הנקודה היחידה בה הוא שונה מאוד מכל לנד–רובר שהכרתם.

חשבו רגע על מוצרי מותג לנד-רובר. קרוב לוודאי שאסוציאציות של יכולת שטח, עידון בריטי ועיצוב רבוע עולים בראשכם, ולא פלא.   אלא שכדאי שתשכחו מכל זה כאשר אתם מגיעים אל האווק – כי נראה שגם אנשי לנד-רובר מחקו הכל, או כמעט הכל, כאשר התיישבו לתכנן את הבן החדש במשפחת האובל הירוק.   אומנם אם תסתכלו על האווק בפרופיל, מרחוק, על רקע השמש, עדיין תזהו את הקווים הקובייתיים האופייניים למותג, אבל שם בערך נגמר הדמיון החיצוני.

 

 

העיצוב החיצוני

 

אם עד היום העיצוב שיצא מסוליהול התאפיין בעיקר בשמרנות שמזדקנת היטב, הרי שהאווק כבר יפה. ממש יפה.   יפה מספיק כדי לגרום לגברת ב-FX50 לרדוף אחרינו ולשאול אם אנחנו רוצים למכור (לא) ומאיפה קנינו (לא שלנו).
הביטו, למשל, בפנסים הצרים ובגבה שממשיכה מהם אל הקשת מעל הגלגל הקדמי ומסתיימת בשבכה הקטנה המסורתית.התענגו על קו החלונות הצר שמצטרף לחישוקים הענקיים (''20 אופציונאליים ברכב המבחן) ליצירת תחושה דינאמית גם כשהרכב עומד. נסו להבין איך החרטום מצליח להראות חדשני ואגרסיבי מבלי לאבד את הזיהוי המיידי כלנד-רובר.

העיצוב החיצוני

 

 

עיצוב שמעביר מסר ספורטיבי

 

בקיצור – אמרנו כבר שהוא יפה? חיפוש קצר בארכיון מבהיר עד כמה קרוב הדמיון החיצוני ל-LRX, רכב התצוגה שהוצג בדטרויט 2008 וגרר תגובות חיוביות בכל רחבי העולם. ולמרות העיכוב הארוך בהפיכת הקונספט לרכב סדרתי – בגלל המשבר העולמי ומכירת לנד-רובר לטאטא – הצליח העיצוב להישאר רענן ומושך.     במפתיע, גם העיצוב הפנימי שומר על קשר ברור עם מכונית התצוגה – אם כי כמובן האלמנטים העתידניים הוחלפו במעשיים יותר, אבל הקווים הכלליים, ובעיקר ה-T הבולט בין מנהרת ההינע לדשבורד נותר בעינו. החומרים טובים ונעימים ואיכות הבניה טובה, כשדיפון כאילו עור לדשבורד כולל דוגמת תפרים, מוסיף לתחושה היוקרתית. 
העיצוב נאה מאוד ומעביר היטב את המסר הספורטיבי, אבל מבלי להראות עתידני או מתאמץ מדי או להתפתות לגימיקים שיראו מיושנים וסרי טעם ברגע שיפוג החידוש.

עיצוב שמעביר מסר ספורטיבי

 

 

עיצוב פנים הרכב

 

ואם כבר הזכרנו גימיקים, הרי שיש באווק לא מעט כאלו שיהפכו למסמר הערב בכל מפגש עם חברים – הבולט ביותר הוא עיגול אור המוקרן מהמראות לרצפה ובו השרטוט הראשון של האווק שפורסם. אין מה להגיד – זה מגניב לחלוטין, ומוכיח שבצוות המעצבים של לנד-רובר עובדים כמה חולי רכב אמיתיים ולא רק מהנדסים קרירים ומחושבים. גם כיתובי RANGE ROVER הזוהרים בספי הדלת נכללים ברשימת המגניב וכך חוגת ההילוכים העולה מהקונסולה עם ההתנעה (א-לה יגואר) ולוח המחוונים שמשנה צבעו לאדום כאשר עוברים למצב דינאמי בטריין ריספונס. מצב זה, אגב, מגיע רק בצמוד לבולמים המתכווננים שהם חלק מגרסת הדינאמיק, ולא מוצעים ברמות הגימור הסטנדרטיות המוצעות בארץ, כמו גם המפלטים המרובעים, חישוקים אחרים ופגוש אחורי שונה. האווק הדגמה מקבל את פנינו בדיפוני אדום-שחור מושכי עין, אבל אני לא בטוח שהשילוב האגרסיבי הזה מתאים לאווירה הכללית של התא.
נתחיל דווקא מאחור, היכן שיש מספיק מקום לאדם ממוצע, אך לא יותר מכך, וקו החלונות הגבוה מגביל את הראות החוצה.

עיצוב פנים הרכב

 

עכשיו, ברשותכם נעבור למושב המעניין, זה שליד ההגה – הוא משופע קימורים לשיפור האחיזה הצידית שאכן עושים את עבודתם, אבל עלולים להפריע לרחבי גוף.
גם זווית הבסיס מעט אופקית מדי ובנסיעה ארוכה הישבן נוזל קדימה, עניין הפוגע בנוחות.  אבל מעבר לנקודה זו – שהפריעה רק לחלקנו – קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה. אלא שכבר כאן, עוד לפני היציאה לדרך, ברור לך שהאווק עומד לשבור את המסורת הבריטית – תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית, ולמרות גג השמש הפנורמי הענק (הכי קרוב שאפשר למכונית פתוחה בלי יבחושים בעיניים!) התחושה מאחורי ההגה דחוסה וסגורה.
אין כאן את תחושת מגדל התצפית האופיינית לרכבי החברה, והחלונות הצרים מעבירים תחושה של מכונית ספורט נמוכת פרופיל – כנראה בדיוק התחושה שרצו המעצבים ליצור - רק חבל שקורה A הגדולה מפריעה לראות.  ההגה הספורטיבי, עם תחתית שטוחה, מחזק את התחושה (אבל דווקא התחתית השטוחה מפריעה בכבישים מפותלים) וכך גם לוח השעונים עם שעון הסלד הגדול.

 

 

ביצועים

 

לחיצה על כפתור ההתנעה מעירה לחיים את מנוע ה-2.0 ל' טורבו שפגשנו כבר בפורדים שונים, בעלי הבית הקודמים, בגרגור ממש לא לנד-רוברי שהופך לנחרה צרודה תחת עומס – היו שאהבו את הצליל כספורטיבי, היו שהגדירו אותו כלא ראוי ברכב שנושא את תג ריינג'-רובר. תהא אשר תהא דעתכם בנושא, אין ספק שהמנוע קטן הנפח יודע בהחלט להזיז בזריזות את האווק.
מעיכת הדוושה תייצר, אחרי שניית השהיה לבנית לחץ במגדש, יציאה זריזה מאוד מהמקום, כשששת ההילוכים בתיבה מתחלפים במהירות ושומרים את המנוע בתחום החי (לא שזו משימה קשה במיוחד, בהתחשב ברוחב עקומת המומנט של מנועי הטורבו המודרניים). חלק מהקרדיט בנושא הביצועים מגיע גם למאמצי המהנדסים להוריד את משקל הרכב – אומנם לא מדובר ביצור קליל, אך עדיין מדובר בכ-100 קג פחות מהפרילנדר המקביל (שם עם מנוע שישה ציל') איתו הוא חולק פלטפורמה.
אלא שלא רק צליל המנוע לא מעודן כמצופה מבני סוליהול – גם התיבה גרמה לנו לוודא שוב כי אכן מדובר בתיבה פלנטרית ולא בכפולת מצמדים. לא פעם נתקלנו בהעברות מורגשות מדי, גם אם לא ממש גסות, בין הילוכים, בעיקר במהירות נמוכה, ובמיוחד בתחילת נסיעה. מוזר.

ביצועים

 

 

ההרגשה בכביש

 

המנוע מקבל גיבוי מלא מהשלדה בכבישים מפותלים. ההגה אומנם, כמקובל לצערי בימינו, יכל להתברך בקצת יותר תחושה וקשר עם הגלגלים הקדמיים, אבל הוא מהיר, מדויק ובעל משקל סביר – וגם זה משהו בימינו.
המתלים מרסנים היטב את המאסה גם תחת עומסים גבוהים, בזמן שאני תוקף פניות בקצב לא ראוי בעליל לרכב, שלפחות עקרונית מוגדר כרכב פנאי.
ואם תבחרו באופצית הבולמים המגנטיים ותעברו למצב הדינאמי, תגלו שאפשר באמת להגזים... והשלדה מגיבה לכל המהומה כאילו לזה בדיוק היא נולדה, וכמו הפרילנדר יודעת להדק קו כשצריך ולדחוף את החרטום פנימה גם כשהקצב עולה ולנצל כראוי את האחיזה הנדיבה של צמיגי המישלין לטטיוד נדיבי החתך (245/45).
הבלמים אומנם יכלו להציע יותר נשיכה והחלטיות, אך לזכותם יצויין כי גם אחרי ירידה מהירה מאוד מהגלבוע לא איבדו את עשתונותיהם ולא הסריחו את הסביבה בריח בלמים חריף. יפה.

ההרגשה בכביש

 

 

כייף לנהוג איתו בכביש

 

כיף לנהוג באווק בכבישים הנכונים, ולא רק במושגי רכב פנאי. אלא שלכיף הזה יש מחיר בחיי היום יום. המתלים שמרסנים כל כך טוב את המסה הגבוהה בפיתולים, עוקבים בדיוק רב מדי אחרי שינויי האספלט, ומתקשים ממש מול שיבושים חדים. הרכב אומנם כמעט ולא מתרסק, אבל לא פעם יטולטלו הנוסעים על טלאי האספלט המקומי.
גם כשהאספלט טוב יסבלו הנוסעים מרעשי אספלט נוכחים ורמים מדי, שיפגמו בנינוחות בשיוט נינוח. בתוך העיר תפריע הראות המוגבלת החוצה, יחד עם מראות מגודלות שאומנם נותנות כיסוי טוב אחורה אבל פוגעות בשדה הראיה בצמתים.
הוסיפו לזה תא מטען עם תחתית גבוהה  – וזאת למרות הוויתור על צמיג רזרבי – וקיבלתם רכב שדורש מחיר לא פעוט בחיי היום יום.

כייף לנהוג איתו בכביש

 

 

האווק בשטח

 

ומה לגבי השטח? אומנם הבסיס הוא אותו בסיס מוצלח שמשרת היטב את הפרילנדר וה-XC60 של וולוו מעבר לאספלט, אך העיצוב הספורטיבי מגלח מעלות רבות מזווית הגישה.
כך שלמרות שהגחון זוכה לטיפול ראוי – כולל תכנון שטוח וחיפויים משופעים למה שכן בולט – האווק לא נועד לשטח, והוא טורח להודיע לך את זה בהתעלמות המוחלטת של המתלים משיבושים אופייניים בשבילים. כאילו אומרים לך – אתה החלטת להוריד רכב מפונפן עם חישוקי 20 לשטח? בעיה שלך, אנחנו לא בעסק...
אם בכל זאת תתעקשו, תגלו כי מערכת ההנעה לא שכחה את מקורות לנד-רובר, ויודעת להוריד את הכוח ביעילות גם לשטח דל אחיזה, והאווק ממשיך להתקדם בלי דרמות גם היכן שמצפים להן, ומי שממש מגזים ישמח לפגוש כאן את חיווי מצב הגלגלים הקדמיים (בסגנון הדיסקברי), מערכת יעילה לגלישה במורד וסט מצלמות היקפי שחוסך הורדת מכוון במקרים רבים.

האווק בשטח

 

 

האווק יביא קהל צעיר

 

ועכשיו למשהו שונה לגמרי, בדרך כלל הויכוח במערכת אחרי מבחן לרכב מבית לנד-רובר הוא האם הוא יעלה את ורדית טוב יותר או פחות מאחד המתחרים.
הפעם הויכוח היה לגבי הזמן שהאווק היה קובע במסלול שלנו בערד – וזו תמצית העניין.
האווק אולי מסוגל לשמור על כבודו בשטח אם ממש תתעקשו, אבל הוא ממש לא מכוון לשם. הוא נוטש מאחוריו את ערכי המלכותיות המשפחתיים, למרות הקידומת ריינג' המחייבת, ומחליפם בסט של לייף סטייל צעיר ואקטיבי, בדיוק כלי הנשק הנכון להבאת קהל צעיר ומבוסס אל אולמות החברה.
 

האווק יביא קהל צעיר

 

 

סיכום

 

ועכשיו נשארת רק שאלת התמורה. האווק לא זול, כשמחיר כניסה של כמעט 370,000 ₪ ממצב אותו גבוה יותר ממתחריו הישירים, ועם חוסרים מוזרים בתחום האבזור (גרסת המבחן המאובזרת חסרה, למשל, חימום למושבים, הארד-דיסק מובנה או כיוון גובה למושב הנוסע הנמוך).
בקיצור, מחכה למוכרים מלאכת שכנוע לא קלה מול קונים שיתעכבו להציץ בקטלוג במקום להתאהב בעיצוב.  

סיכום

 

 

נתונים טכניים וחוות דעת של עופר אוגש

 

 

ריינג' רובר אווק - Rang Rover Evoque נתונים:

 

מנוע:
מנוע רוחבי, 2000 סמ''ק,
מגדש טורבו תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס' הספק/סלד : 240 כ''ס / 5500 מומנט/סלד 34 קג''מ/1750   מרכב: הנעה כפולה הילוכים אוטו', 6 היל' מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב/רב חיבורי מוט מייצב בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים מערכות עזר ABS, ESP, בקרת גלישה צמיגים 245/45-20   מידות :
בסיס גלגלים 266 ס''מ
אxרxג 436.5x196.5x160.5 ס''מ משקל 1670 ק''ג נפח תא מטען  575 ל'
ביצועים: מהירות מרבית (יצרן) 217 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 7.6 שנ' צריכת דלק (מבחן) 7.5 ק''מ/ל'
מחיר: מחיר 368,000 שקלים (רכב מבחן כ-430,000 שקלים)  אחריות 48 חודשים

 

ריינג' רובר אווק בחולות

 

ריינג' רובר אווק בחולותריינג' רובר אווק בחולות

 

ריינג' רובר אווק – חוות דעת של עופר אוגש

 

 

ריינג' רובר חדש במחיר של פחות מ 400,000 ₪ ? לא! זה נשמע לא הגיוני!!
 אבל שכפוגשים את הריינג' רובר החדש אפשר להבין כי גם פסגת האצולה עוברת שינויים והתאמות לעולם החדש.
ריינג' רובר, מותג היוקרה של לנד רובר, מייצר רכבי יוקרה לשטח – מפנקים, מאוד מפוארים אבל עם יכולות שטח כמעט כמו של האח הספרטני הדיפנדר (כמעט...) או יותר נכון לכתוב עם כמעט יכולות השטח של הדיסקברי אבל בפינוק והדר (ומחיר) שרק האלפיון העליון יכול לשלם.
האווק הוא ריינג' רובר שונה ומיוחד. הוא קטן יותר, אין לו הילוך כוח! ואין לו קפיצי אוויר ולבסוף מחירו נמוך באופן משמעותי.
אני התרשמתי מהאווק שנסיעה קצרה על הכביש, בשבילים ובשטח חולי.

 

 

אווק בכביש ובשטח

 

 

אז ראשית כיאה לבן של משפחת אצולה – זה הג'יפון הכי מפואר שתוכלו לפגוש בשטח!, מסכים בצבעים נעימים, כפתורים לרב ועם כל מיני פטנטים קטנים שיעשו לנהג ולנוסעים את החיים נוחים יותר.
לדוגמה: בשביל להדליק את האורות בתוך הרכב אין צורך להתאמץ וללחוץ על כפתור או על המנורה אלא רק לקרב את היד וחיישן חום/גישה ידליק וייכבה את האור – כשחס וחלילה לא תתעייפו...
על הכביש הוא מרגיש מצוין – אוחז באספלט ובפניות הוא זריז ויציב (לי הוא מרגיש קצר מהפרילנדר המעולה).
המנוע חזק – בנזין 2,000 סמ''ק שמספק 240 כ''ס (המנוע המעולה של הפורד מונדאו) מאיץ מעולה אבל מעט רועש (ואני רגיש לריינג' רוברים שקטים ומבודדים).
על שביל מחורץ מורגש מייד שאין לאווק קפיצי אוויר, בשונה משאר בני האצולה שהביאו את קפיצי האוויר לרכבי השטח.
זווית הגישה נראית לי מעט מוגבלת והפחד מלהשאיר את הפגוש הקדמי בבאמפ או בגישה לגבעה מחייב להאט לפני תיקול המכשול – בכל זאת לא נעים להחזיר את האווק עם חצאית קדמית מקופלת.
לעומת זאת זווית הנטישה מצוינת והחלקים התחתונים מאחור גבוהים ומאפשרים לסיים ירידה או לצאת ממכשול מהר.
לאווק מערכת טריין ריספונס כמו של הפרילנדר, כלומר טריין ריספונס ברכב ללא הילוך כוח וללא מצב ''זחילת סלעים''.
בשטח חולי הצמיגים הרחבים ומנוע הבנזין מאפשרים לצלוח בעלייה כל דיונה והתחושה היא שהרכב צף על החול וזאת מבלי שהורדתי אוויר (ואין הרבה מה להוריד בצמיג בחתך נמוך).
למי מיועד האווק?
למי שרוצה ביבי ריינג' מפנק עם יכולת שטח של שבילים וחולות ובעיקר עם אחיזת כביש ופאר שאין לאף ג'יפון אחר.

 

תגובות

4 תגובות

1

Ogash Ofer

02 במרץ 2012 ב 08:26

הוספתי חוות דעת שלי ותמונות שצילמתי בחול

חו''ד ותמונות בדף 2 של מבחן הדרכים (קישור לדף 2).  
ריינג' רובר חדש במחיר של פחות מ 400,000 ₪ ? לא! זה נשמע לא הגיוני!!
אבל שכפוגשים את הריינג' רובר החדש אפשר להבין כי גם פסגת האצולה עוברת שינויים והתאמות לעולם החדש.

2

גלעד

02 במרץ 2012 ב 08:51

ראיתי אותו אתמול על הכביש בשחור

רכב יפה יפה יפה! מאוד מיוחד.
המחיר שלו זה רק המקדמה הנדרשת כיום ללקיחת משכנתא בדירה ישראלית ממוצעת במרכז הארץ.

3

Ogash Ofer

02 במרץ 2012 ב 09:09

ראיתי אותו אתמול על הכביש בשחור

גלעד כתב/ה:
"רכב יפה יפה יפה! מאוד מיוחד.
המחיר שלו זה רק המקדמה הנדרשת כיום ללקיחת משכנתא בדירה ישראלית ממוצעת במרכז הארץ."
האווק הוא לא בדיוק המתחרה שבגללו לא משווקים יותר ג'יפונים כמו הטריוס (במחיר סביר של סביב 100,000 ש''ח).

4

adini

03 במרץ 2012 ב 22:35

אחרי כל היופי והפאן

ברור לגמרי שהרכב הזה איננו "לנד-רובר" במובן המוכר לכולנו, אבל אני זוכר גם מה אמרו על הפרילנדר עד שהוכחנו אחרת...........מי יודע ?