שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ג'יפ גראנד צ'רוקי - Jeep Grand Cheroki - מבחן דרכים

הצ'יף הגדול של ג'יפ מצטרף להיצע גם באופצית דיזל.
האם כדאי לחכות להחזרת הסולר לפיקוח?

 

תזכורת על גרסת הבנזין

 

פגשנו את הגרנד-צ'רוקי החדש, שנטש את הסרן החי מאחור לטובת פלטפורמת מתלים נפרדים שהגיעה מהמרצדס M קלאס, זכר להרפתקת האיחוד בין הענקיות מגרמניה ומארה''ב, שנגמרה בטונים צורמים.
פגשנו והתרשמנו – מאיכות הנסיעה, מהמרווח, מהביצועים הנאים שהעניק המנוע, למרות שני הצילינדרים החסרים והנפח הקטן במונחים אמריקאים. ובעיקר מאיכות הפנים שהשתפרה – אם בדגמי העבר של ג'יפ הגאדג'טים ניסו לחפות, בדרך כלל ללא הצלחה, על פלסטיקה זולה שהורכבה יחדיו ברשלנות, הרי שהפעם המצב שונה.
כניסה לתא הנוסעים של הגרנד-צ'רוקי החדש תגרור קריאת התפעלות מהטרמפיסט המזדמן, גם אם ניסיונו של זה לא מוגבל לפיאט אונו 87... העיצוב נאה, מבוצע טוב ובאלגנטיות והחומרים מגבים את המראה, אם כי החלק התחתון של סביבת הנהג עדיין דורש שיפור.
אבל במחיר של 270,000 שקלים, הגרנד-צ'רוקי בנזין בגרסת האבזור הבסיסית, לארדו, הוא אחת התמורות המעניינות ביותר לכסף שלך בקטגוריה הזו, סיכמנו את המבחן.

תזכורת על גרסת הבנזין

 

 

גרסת הדיזל

 

עכשיו החלטנו לבדוק האם האח לוגם הסולר מספק גם הוא את אותן איכויות נסיעה מוצלחות, והאם בשם החיסכון שווה לשלם את הפרמיה הנדרשת עבור גרסת הדיזל.   במסגרת אותו שיתוף בין קרייזלר לדיימלר (חברת האם של מרצדס) צוידו הדגמים הקודמים של הגרנד-צ'רוקי במנועי דיזל מתוצרת מרצדס כאשר שווקו באירופה, ובדור האחרון היה מדובר במנוע ה-V6 בנפח 3.0 ל' שמניע גם את ה-ML. לכן הנחנו, באופן טבעי, כי גם בגרנד-צ'רוקי החדש – שמתבסס כאמור על פלטפורמת ה-ML (היוצא) ומשתמש בתיבת חמשת ההילוכים הוותיקה של מרצדס – נמצא את אותו מנוע.

גרסת הדיזל

 

 

המנוע

 

העובדה שהתצורה והנפח המדויק (2987 סמ''ק) נותרו ללא שינוי, כמו גם הדמיון בנתוני ההספק והמומנט, תמכה בהשערה הזו, אבל מבט קצר בהודעה לעיתונות של ג'יפ על המנוע הנ''ל הראתה שמדובר במנוע מתוצרת VM האיטלקית.
במכסה מנוע מורם, עד כמה שאפשר לראות בתא מנוע מודרני חפוי פלסטיק, המנוע עדיין נראה כמו המנוע הקודם, זה משטוטגרט, כך שאנו נשארים עם סימן שאלה.
אולי מדובר בפיתוח איטלקי על בסיס המנוע הקודם? למה הופסקה האספקה הישירה? לאלוהי עורכי החוזים של קונצרני הענק פתרונים... אבל אותך, הנהג, אילן היוחסין של המנוע לא ממש אמור לעניין. העיקר הוא שהוא מציע 241 סוסים – הספק נאה, גבוה משל רוב המתחרים היפניים אבל מקביל לאירופאים – ו-56 קג''מ. שוב, נאה אך לא פורץ דרך.

המנוע

 

בשני המקרים נתוני השיא מתקבלים בסל''ד נמוך משמעותית מאשר במנוע הבנזין – 4000 סל''ד לעומת 6350 להספק ו-1800 סל''ד לעומת 4300 למומנט. זה אמור להבטיח, במיטב מסורת מנועי הדיזל המוגדשים, זמינות כוח עדיפה וביצועים זריזים בחיי היום יום.
ואכן, למרות שלא סבלנו ממחסור בכוח זמין בגרסת הבנזין, בגרסת הדיזל הוא אף זמין יותר, וגם החור שנוצר בגלל סרבנות התיבה לרדת לראשון בחמישים קמ''ש נעלם כלא היה. אחת הסיבות לכך היא ללא ספק העובדה יוצאת הדופן כי גרסת הדיזל צוידה ביחסי העברה קצרים יותר משל גרסת הבנזין, בניגוד להגיון המקובל – שיוט במאה מתבצע ב-2000 סל''ד בדיזל לעומת 1700 בבנזין, למשל, וכאשר גרסת הבנזין רק מתכוננת להעברה לשני, ב-85 קמ''ש, גרסת הדיזל כבר עוברת לשלישי.
מוזר... אבל כנראה יעיל – עובדה שנתוני היצרן מצהירים על תאוצה מהירה יותר משמעותית למאה קמ''ש – 8.2 ש' לעומת 9.1 ש' בבנזין.

 

 

חסכון בדלק

 

אולם הדיזל לא מגיע בלי מחיר – ואני לא מתייחס כרגע להפרש של 30,000 שקלים במחירי גרסת הבסיס (אבל רק 15,000 בגרסת הלימיטד המאובזרת, משום מה. בשני המקרים רמת האבזור זהה), אלא לרעש הדיזל. זה נוכח במהירות עירונית ובתאוצות, ולא תזדקקו למד הסל''ד כדי להבין שאתם שורפים סולר שמנוני במקום בנזין ארומטי, אם כי הרעש לא מגיע אף פעם לתדר או עוצמה מטרידים.
ויש, כמובן, את עניין צריכת הדלק. למרות שאי אפשר להשוות צריכת דלק בין שני כלים שנבחנו בנפרד, עדיין ניתן להכריז בביטחון כי גרסת הדיזל אכן חסכונית יותר מגרסת הבנזין. בממוצע נצרכו לאורך המבחן, שכלל הרבה שיוטים מהירים, לא מעט שטח זורם וקצת כבישים הררים, כעשרה ליטרים לכל מאה קילומטרים, ועם מיכל של יותר מתשעים ליטרים, זה נותן יופי של טווח. אגב, אם תישארו במסגרת המהירות החוקית, תוכלו לגמוא גם 13 קילומטרים לכל ליטר בשיוט בין עירוני.

חסכון בדלק

 

 

הנסיעה בכביש ובשביל

 

כצפוי, כל התכונות שאהבנו בגרסת הבנזין נוכחות גם כאן – המרווח, איכות ועיצוב הפנים, השיוט הנינוח. הנוחות טובה גם כאן, אם כי נדמה שהוא מעט פחות סלחני על סדרות שיבושים בינוניים ומעלה במהירות איטית – ואולי זה רק הגשם שירד מאז המבחן ההוא והשאיר על השבילים שפע חריצים ושקעים. במצבים כאלו בולט סינון השיבושים היעיל בהגה, שחף לחלוטין מלוחמת שיבושים.
במהירות גבוהה המצב טוב יותר והגרנד מחליק את פני השביל (או הכביש) ביעילות רבה, אם כי הוא עדיין מגלה נטייה לעקוב אחר גלים בכביש יותר מאשר לגהץ אותם.
גם הבלמים היו מעט יותר עציים בתחילת מהלך הדוושה ממה שזכרנו אותם, אם כי קצת עמוק יותר התגלה אותו שפע עוצמה ולינאריות שזכרנו לטובה – אולי מדובר בעייפות החומר באוטו הספציפי.
משקוף דלת הנהג עדיין מעט נמוך מדי ודורש תשומת לב בכניסה וביציאה, וקוטר הסיבוב עדיין מעולה ומאפשר לתמרן בקלות בעיר – במגבלות שדה הראיה שכופה מכסה המנוע הגדול. כושר התמרון היעיל תורם גם בשטח הטכני, שם בחירת נתיב מוקפדת חשובה במיוחד בשל זוויות המרכב הצנועות למדי, ובמיוחד זווית הבטן השטוחה – ובניגוד לגרסת הבנזין, כאן לא מציע הקטלוג מתלי אוויר אפילו כאופציה.

הנסיעה בכביש ובשביל

 

 

האבזורים והתוספות

 

הגרנד-צ'רוקי ידע להגיע רחוק מאוד בשטח, גם בזכות מערכת הורדת הכוח היעילה.
גרסת הלימיטד שנבחנה מוסיפה לאבזור הבסיסי המכובד עוד פריטים רבים, כשהבולטים ברשימה הם מושבי עור מקוריים ומחוממים (גם במושבים האחוריים!), גג שמש, מערכת שמע משופרת עם דיבורית מובנית, מצלמה אחורית – והרשימה עוד ממשיכה, וכל זה בתוספת מחיר של כ-35,000 ש''ח.
בהחלט הצעה קורצת לחובבי האבזור גדושי הארנק.

האבזורים והתוספות

 

 

דגם הבנזין או דגם הדיזל?

 

סגמנט רכבי השטח הגדולים, למרות הכל, עדיין מעדיף מנועי דיזל על פני מנועי בנזין. אלא שפער המחיר הלא מבוטל במחיר בין הגרסאות, יחד עם העובדה שמחיר הסולר מעט גבוה יותר משל הבנזין (לפחות עד שתתקבל ההצעה להחזיר לפיקוח את מחירי הסולר), דוחף את נקודת הכדאיות רחוק יותר על סולם הנסועה השנתית.
אם אתם נוסעים הרבה, קחו את גרסת הדיזל – לא תאבדו הרבה במונחי עידון ושקט בתא הנוסעים, בתמורה לצריכת דלק משופרת. אבל אם אתם לא מיעדים לו נסיעות ארוכות או רבות במיוחד, עדיף שתחסכו את הפרש המחיר ותקנו את גרסת הבנזין המעודנת יותר.

דגם הבנזין או דגם הדיזל?

 

 

ג'יפ גראנד צ'רוקי - Jeep Grand CHeroki נתונים :

 

מנוע:
מנוע V6, אורכי, 2987 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שס'
הספק/סל''ד 241 כ''ס/4000, מומנט/סל''ד 56 קג''מ/1800

מרכב: הנעה כפולה, הילוכים אוטו', 5 היל' מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות,
מוט מייצב/רב חיבורי מוט מייצב בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים מערכות עזר ABS, ESP צמיגים 265/60-18
  מידות: בסיס גלגלים 291.5 ס''מ אxרxג 482.2x194.3x178.1 ס''מ משקל 2191 ק''ג נפח תא מטען 782 ל'
  ביצועים:
מהירות מרבית (יצרן) 210 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 8.2 שנ' צריכת דלק (מבחן) 10 ק''מ/ל'
מחיר: מחיר 300,000 ש''ח (רכב נמבחן, 335,000 ש''ח) אחריות 36 חודשים

 

תגובות

5 תגובות

1

yosico

24 בספטמבר 2015 ב 13:03

מה עדיף?

שאלה מה עדיף ג'יפ גרנאד שירוקי 2009 או מיצובישי 2009

2

Ogash Ofer

24 בספטמבר 2015 ב 14:28

מה עדיף?

yosico כתב/ה:
" שאלה מה עדיף ג'יפ גרנאד שירוקי 2009 או מיצובישי 2009 "
אלו רכבים שונים מאוד - למרות ששייכים לאותה קטגוריה של ''ג'יפים'' גדולים. לג'יפ מהמודל הזה יש רק מנוע בנזין (אם אני זוכר נכון) לפאג'רו גם בנזין וגם דיזל. הג'יפ מהודר מבפנים, הפאג'רו טוב יותר בכביש. מציע לך לנסוע בכל אחד מכלי הרכב ולהבין למי מהם אתה מתחבר טוב יותר.

3

yosico

07 באוקטובר 2015 ב 10:46

יכולת שטח


מישהו  יכול  להגיד  לי  

מה  יכולות השטח של הגרנאד  שירוקי    2010  דיזל  או בנזין  ?

4

Ogash Ofer

10 באוקטובר 2015 ב 09:34

יכולת שטח

yosico כתב/ה:
"
מישהו  יכול  להגיד  לי  

מה  יכולות השטח של הגרנאד  שירוקי    2010  דיזל  או בנזין  ? "
לגראנד צ'רוקי יכולת שטח טובה. והוא מסוגל לנסוע ברב המסלולים בארץ ואף לטפס מעלות קשים (תלוי בנהג כמובן). אפשר לשפר מאוד את יכולת העבירות של הגרנד צ'רוקי באמצעות שינויים במתלים ובצמיגים אבל כי אז אולי כדאי לשקול לעבור לרוביקון...

5

yosico

01 בנובמבר 2015 ב 15:08

יכולת שטח

תודה