שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - מרצדס Mercedes ML350

הדור השלישי של ה–ML עוקב באדיקות אחר הנוסחה שקבעו קודמיו בשילוב שבין רכב שטח לרכב כביש.
אז איך מסתדרת מסורת גרמנו-אמריקאית בשבילי הלבנט?

 

רכב שטח או רכב כביש

 

מרצדס היתה מהראשונות לזהות את הדרישה לרכב שישלב תנוחת נהיגה גבוהה עם תדמית ''נכונה'', אבל שיכוון לכביש יותר מאשר לשטח. אומנם למרצדס ML הראשון מ-97' היה הילוך כח, אבל גם שלדה אחודה ומתלים נפרדים ויכולת שטח בסיסית ביותר, במונחים של אז. הדור השני היה כבר איכותי יותר – ומכוון כביש עוד יותר, ועכשיו מגיע תורו של הדור השלישי. אתם תזהו אותו מיד כ-ML – מלפנים בולט כמובן הכוכב הידוע בתוך גריל גדול ורבוע, מהצד קורה C הרחבה והנוטה קדימה דואגת לקשר הברור עם דורות העבר ומאחור זה החיתוך הכמעט אנכי שלא ייתן לכם להתבלבל. ולמרות הצבע הלבן שעטה רכב המבחן, הוא מצליח להראות גדול ומרשים, גם אם לא בדיוק יפה, ועובר את מבחן החניה בהצלחה.

רכב שטח או רכב כביש

 

 

עיצוב איכותי

 

כניסה פנימה גם היא משדרת תחושה של מסורת ו''כסף ישן'' יותר מאשר חדשנות, וברור שהמעצב לא כיוון לסחיטת קריאות התפעלות מנוסעים מזדמנים. הפנים, עם שילוב של פלסטיק שחור, עור שחור (רגיל והפוך) ועץ שחור, מעט מאכזב במבט ראשון. אבל מבט מעמיק יותר, ובעיקר מישוש חקרני, חושף איכות חומרים טובה מאוד (אפילו למטה החומרים עבים ומוצקים, גם אם קשים) ואיכות הרכבה מעולה. לא תמצאו כאן רווחים לא אחידים או משטחים לא מפולסים – הכל מוקפד והדוק. הכל גם קל לתפעול ואינטואיטיבי, ונחשו מה – אפילו ידית תפעול בקרת השיוט זזה מעט כלפי מטה, וכבר אין סיכוי להפעיל אותה בטעות במקום את האיתות. הללויה!

עיצוב איכותי

 

 

נוחות המושבים

 

המושבים נוחים מאוד, למרות שנראה שתוכננו לנהגים בממדים אמריקאים יותר מלדקי גוו, והתחושה מלפנים מרווחת מאוד מבלי להרגיש מוגזמת. מאחור המרווח מעולה גם כן, עם שפע מקום לרגליים ולראש, וספסל רחב מספיק גם לשלושה. אומנם הנוסע באמצע יצטרך להסתפק במושב שטוח ונוקשה יותר מאלו בצדדים, וגם מרווח הרגליים שלו נפגע מעט, אך עדיין מדובר בתנאי מחיה סבירים לחלוטין. הפעילו את הדלת החשמלית, ולפניכם יפרש תא מטען נדיב נפח – עמוק, גבוה ורחב – שהתלונה היחידה לגביו נוגעת לגובה רצפתו ולעובדה שאין שפה שתמנע גלישת תכולתו החוצה עם פתיחת הדלת.

נוחות המושבים

 

 

גרסת המבחן ML 350

 

רכב המבחן הוא גרסת ה-350, היחידה בהיצע המקומי ששותה בנזין, עם חבילת האבזור ''ספורט'' שכוללת גג נפתח, מערכת שמע משופרת ומדרגות צד. שתי אופציות המנוע האחרות הן ה-250 וה-350 צורכות הדיזל, כשה-250 מסתפקת במנוע 2.2 ל' עם ארבעה צילינדרים בלבד – לראשונה ב-ML. אולם אין לכם מה לחשוש – היא מציעה נתוני הספק כמעט זהים לאלו של מנוע ה-V6 הבסיסי בדור הקודם. כל המנועים משודכים כמובן לתיבת ה-7G-טרוניק המוכרת של מרצדס, בלי אופציה לתיבה ידנית.

גרסת המבחן ML 350

 

 

300 ומשהו כוחות סוס

 

אבל אנחנו בבנזין, כאמור. סיבוב המפתח בסוויץ' – אומנם לא מדובר במפתח ברזל, אבל גם לא במנגנון keyless מתבקש – והמנוע ניעור בשקט מופתי. יציאה לדרך לא מפירה את השקט הזה, לא מצד המנוע בכל אופן. בהתנהלות רגועה התיבה תחליף הילוכים בחלקות משית והמנוע ייצר רחש עדין, כמעט מתחת לסף השמע. הוא שקט וחלק כל כך שאילולי שעון הסל''ד הגדול קשה היה לקבוע מתי בדיוק נכנסת מערכת הסטופ-סטארט לפעולה.
אבל למי שילחץ קצת יותר על הדוושה מחכה אכזבה – העסק פשוט לא מרגיש כמו שלוש מאות ומשהו כוחות סוס. אם לוחצים את הדוושה עד סופה בהדרגתיות התיבה נוטה שלא להוריד הילוך אלא פשוט לתת למומנט לעשות את שלו, והתחושה המתקבלת הרבה פחות נמרצת מהצפוי מרכב עם נתון 7.6 שניות למאה קמ''ש, ופעם אחר פעם הופתעתי לגלות כי דוושת הגז לחוצה כבר עד הרצפה. רק לחיצה חדה והחלטית של הדוושה עד העצר תגרום לתיבה להתעורר, להוריד הילוך ולהעלות את המנוע אל החצי השני של הסקאלה, שם הוא מנפק עדר סוסים מספק. או אז תחושת התאוצה תדביק את הנתונים – ואת הגב לכסא – ותקבלו אפילו מעט צליל מנוע נחמד.
ואם חשבתם שהכוונון הפלגמטי של יחידת ההנעה הוא לטובת צריכת הדלק, אתם עלולים להתאכזב – התקשנו לסחוט יותר מעשרה קילומטר לליטר גם בנסיעה רגועה יחסית, למרות ההילוך השביעי הגבוה (מאה קמ''ש מתקבלים על קצת יותר מ-2000 סל''ד), ואת המבחן סיימנו בממוצע של 7 ק''מ לליטר.  

300 ומשהו כוחות סוס

 

 

הנסיעה בכביש

 

בכביש המהיר מתחילים לבלוט רעשי הכביש, ובמהירויות תלת-סיפרתיות גם רעשי הרוח. אומנם רעש הכביש הוא בתדר נמוך שקל להתעלם ממנו ורעש הרוח לא מגיע לרמה מטרידה עד מהירויות גבוהות באמת, אך עדיין אפשר היה לצפות ליותר ברכב של חצי מליון שקלים וצפונה.
ה''רייד'' הראשוני קטיפתי, עם סינון מוחלט של חספוסי האספלט ובלי שמץ של רעידות מהמנוע או כל מקור אחר. אבל מעבר על מהמורות בינוניות ומעלה מעט מאכזב. אומנם המתלים עדיין סופגים היטב, והנוחות הכללית בהחלט טובה, במהירות עירונית או גבוהה, אבל אין כאן את תחושת הגיהוץ המושלם לה למדנו לצפות ממרצדסים עם מתלי אוויר.
מהצד השני של הסקאלה מציעים המתלים ריסון טוב של תנודות המרכב וגם נהיגה מהירה על כביש גלי לא תגרום לרכב להתנודד על מתליו בחוסר שליטה. וזה במצב ''נוחות'', מצב ''ספורט'' מקשיח משמעותית את המתלים וריסון הגוף הופך לכמעט מוחלט, עם זוויות גלגול רדודות כמו פליטת ריאלטי בתוכנית בוקר. אבל יכולת הספיגה כמעט ונעלמת, עד כדי כך שאפילו כביש שש מרגיש כמו אוסף פסי האטה שחובר לו יחדיו.

הנסיעה בכביש

 

בקיצור – מומלץ בחום להתעלם ממצב הספורט במתלים. במילא ''דינאמיות'' היא לא שמה האמצעי של המכונית הזו. למעשה, נראה כאילו היא אפילו לא חלק מהעץ המשפחתי שלה. קשה לי להיזכר מתי נהגתי ברכב שמנתק את הנהג בצורה יותר מוחלטת ממעשה הנהיגה. אל תגובת המנוע האיטית מצטרפת שלדה עם אחיזה טובה אבל אדישות כמעט מוחלטת לפעולות הנהג, ואפס תקשורת בין הגלגלים לישבן הנהג. הוסיפו לזה הגה שהוא לא רק אילם לחלוטין אלא גם לא מדוייק סביב המרכז – גם במצב ספורט שמכביד את משקלו – וקיבלתם מכונית שפשוט לא כיף לנהוג מהר. היא תצלח כביש מפותל בקצב מכובד אם תתעקשו, תוך שהיא מפגינה התנהגות בטוחה וצפויה – אבל פשוט לא תרצו לעשות את זה, בדיוק כמוה. 

 

 

מתאים לשטח? בהחלט לשטח!

 

הרוב המוחלט של רוכשי ה-ML כנראה לא יעזו לרדת איתו לשטח. מקסימום איזה שביל קק''ל מפולס היטב בדרך לפיקניק. חבל, הם יפסידו כלי טיולים רב יכולת.
אף אחד כמובן לא מצפה מכלי פנאי רך, נטול הילוך כח, ליכולת כתישת מעלות מסולעים, גם אנחנו לא. אבל גחון שטוח וארוז בצורה טובה מעיד שמתכנניו לא התכוונו שתתנזרו לחלוטין משטח, ועם מתלי האוויר במצב הגבוה מתקבלות זוויות מרכב סבירות לחלוטין, כאלו שיאפשרו לכם בקלות לתקל כל מכשול סביר שתפגשו לאורך הדרך. הוסיפו לזה מערכת בקרת משיכה שעובדת בצורה יעילה מאוד כדי להתגבר על הצלבות (והצלבות קורות בקלות בגלל מהלך המתלים המוגבל) – בעיקר אם זכרתם ללחוץ על מתג ה''שטח'' שנמצא ממש ליד מתג ''בקרת הגלישה במורד'' – וקיבלתם כלי שלא דורש נהג מנוסה במיוחד כדי לשרוד מסלול טיול ממוצע.
אבל מה שהופך את המרצדס הזה לכלי טיולים נחמד באמת הם המתלים, שלא מתבלבלים גם מול רצף שיבושים – כמו שפוגשים בשטח בדרך כלל – ויודעים לסנן היטב ובשקט גם שבילים זרועי אבנים, מהסוג שבדרך כלל מכניס מתלים לרזוננס מרעיד ורועש. אפילו כאשר המתלים מתוחים למצבם הגבוה יכולת הספיגה טובה מאוד, אם כי כמובן פחות מאשר במצב הרגיל. בשטח אפילו הבלמים ה''רכים'' וחסרי הנשיכה הופכים ליתרון, עם יכולת למנן במדויק בלימה במורדות תלולים או על מצע חסר אחיזה.

מתאים לשטח? בהחלט לשטח!

 

 

תמורה טובה למחיר

 

במכוניות הפרטיות שלה מרצדס עושה בשנים האחרונות צעדים לכיוון דינאמי וצעיר יותר, אך נראה שהמגמה הזו פסחה על ה-ML. רכב הפנאי של מרצדס מיועד לאנשים רגועים, שיעריכו כראוי את הנינוחות שלו בהתנהלות רגועה, מבלי להיות מתוסכלים ממנהגיו כשהקצב עולה – ויכולת הטיולים הנהדרת תהיה מבחינת בונוס מבורך (אם כי כנראה לא ממש מנוצל...). אין ספק, ה-ML החדש הוא רכב טוב מאוד – מרווח, נוח, בנוי היטב. אך אנו פשוט לא בטוחים שברמות המחיר הללו ''טוב מאוד'' הוא טוב מספיק מול התחרות.

תמורה טובה למחיר

 

מרצדס ML350 – נתונים טכניים:

 

מנוע
מנוע V6, אורכי, 3498 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שס', תזמון משתנה
הספק/סל''ד 306 כ''ס/6500
מומנט/סל''ד 37.7 קג''מ/3500-5250
  מרכב
הנעה כפולה, הילוכים אוטו',7 היל
מתלה ק'/א' מתלי אוויר, עצמות עצה כפולות, מוט מייצב/ מתלי אוויר רב חיבורי
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים
מערכות עזר ABS, ESP
צמיגים 255/55-18
  מידות
בסיס גלגלים 291.5 ס''מ
אxרxג 480x193x180 ס''מ
משקל 2130 ק''ג
נפח תא מטען 690 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 7.6 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 235 שנ'
צריכת דלק (מבחן) 7 ק''מ/ל'
  מחיר
מחיר 515,000 ש''ח (מבחן 640,000)
אחריות 24 חודשים

תגובות

0 תגובות