שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ג'יפ רנגלר JEEP Wrangler במבחן דרכים

השנה קיבל ג'יפ רנגלר את יחידת הכח של הג'יפ גרנד-צ'רוקי: מנוע הפנטסטאר הנפלא ותיבת חמישה הילוכים.
אז יצאנו לראות האם יחידת ההנעה החדשה של ג'יפ הצליחה לפתור את בעיית הכח שכל כך תסכלה אותנו במפגש עם הרנגלר הקודם.

 

השתלת לב חדש מחזירה את הקאובוי הוותיק של ג'יפ לחיים

 

כתבי רכב רגילים למשוך מבטים ברחוב – לפחות כשאנחנו בתוך מכונית... ככה זה כשיוצא לך לנסוע במכוניות חדשות ולא מוכרות, במיוחד אם מדובר בדגם יקר מאוד או בעל עיצוב בולט. ובכל זאת, כמות המבטים, האגודלים המונפים והחיוכים שקיבלתי בזמן שנהגתי ברנגלר היתה יוצאת דופן. כנראה בזכות השילוב בין צביעת חרדל-כתום והעיצוב הכל כך מוכר והמסר הברור שהוא מעביר.
 
אבל בעוד העיצוב וותיק ומוכר, בחרטום מסתתרת יחידת הנעה חדשה לחלוטין – השנה קיבל הרנגלר את יחידת הכח של הגרנד-צ'רוקי: מנוע הפנטסטאר הנפלא ותיבת חמישה הילוכים, זכר לימי מרצדס. אז יצאנו לראות האם יחידת ההנעה החדשה הצליחה לפתור את בעיית הכח שכל כך תסכלה אותנו במפגש עם הרנגלר הקודם, ולא עשינו לו הנחות – כיסינו כמעט 1,000 קילומטרים שהתפרשו מהשבילים והמתלולים של הגליל ועד פאתי המכתשים בדרום, מתקיפה מהירה בסגנון ראלי ועד זחילות סלעים איטיות. הנה המסקנות:

השתלת לב חדש מחזירה את הקאובוי הוותיק של ג'יפ לחיים

 

 

85 סוסים לאורווה

 

אנחנו חבר'ה נחמדים, אז לא נמתח אתכם – המנוע החדש הוא בדיוק מה שהיה חסר לנו כל כך ברנגלר בעבר. נכון שיש גם עדכונים לתא הנוסעים, עם עיצוב חדש לדשבורד ולדלתות, אבל זה לא באמת הסיפור כאן. הסיפור הוא עוד 85 סוסים לאורווה ומנוע חי ועליז, שמוסר את כל סוסיו בשמחה. התוצאה היא שלוש שניות שקוזזו מהמאוץ לשישים מייל (96 קמ''ש). התוצאה היא תאוצות ביניים שמאפשרות לסיים עקיפות בקלות ובבטחה. התוצאה היא דיונה גבוהה שהרנגלר מסיים בקפיצה למרות תנופה קצרה, בעוד רנגלר עם המנוע הישן נעצר פעם אחר פעם באמצע הדרך. בקיצור – בדיוק מה שהיה חסר לנו ברנגלר הקודם...

85 סוסים לאורווה

 

 

אלמנטים ''קשוחים''

 

עכשיו, אחרי ששמנו את הקלף העיקרי על השולחן. בואו נראה מה עוד חילקה לנו ג'יפ בשנת המודל החדשה. עיצוב התא עבר, כאמור, עדכון מקיף. אומנם המבנה הבסיסי עדיין זהה, עם הגג הפריק וכלוב ההתהפכות שמסתיים בתא המטען. אך עיצוב הדלתות והפנל הקדמי חדשים לגמרי, עם שפע אלמנטים ''קשוחים'' – ברגים חשופים המשובצים בפלסטיק בגימור שמנסה להזכיר אלומיניום יצוק. אבל חשוב יותר – איכות ההרכבה השתפרה פלאים. החומרים אומנם עדיין קשיחים ופשוטים למגע, אבל ההרכבה הדוקה ומוצקה, וכלום לא צקצק או קרקש לאורך מאות קילומטרים בשטח.
טיפוס אל עמדת הנהג מגלה הגה שמתכוונן רק לגובה ומאלץ תנוחה קדומנית יחסית. המושב עצמו מרגיש מעט מוזר בדקות הראשונות, אך מתברר כנוח בטווח הארוך, וגם נסיעה רצופה של כמה שעות לא גררה תלונות מאף חוליה. המצב מאחור מעט פחות מבריק, עם ספסל נמוך וצר ומשענת הנוטה בזווית מוזרה. גם תא המטען לא מצטיין עם רצפה גבוהה, פתיחה מוזרה (קודם פותחים את הדלת, ורק אז אפשר לפתוח את החלון) וכלוב ההתהפכות שגוזל מהנפח – אבל בסך הכל הוא מספק בהחלט לצרכים יומיומיים.

אלמנטים ''קשוחים''

 

 

לשייט באזור המאה קמ''ש

 

החיים עם הרנגלר דורשים, במפתיע, מעט מאוד פשרות. אומנם שדה הראיה לאחור יכול להפוך תמרוני חניה לסיוט, אבל כל השאר לא ממש יאתגר או יטריד נהג ממוצע. תא הנוסעים שקט במפתיע למרות הצמיגים האגרסיביים והגג נטול הבידוד (בימי הקיץ הוא מתחמם מאוד ומאתגר את המזגן החזק). המנוע מפמפם בשקט ובחלקות והתיבה מעבירה הילוכים כמעט בחשאי. הבלמים הוגדלו השנה והם טובים למדי – חסרה להם מעט נשיכה בתחילת המהלך, אך בהמשך יש מספיק עוצמה – והנוחות סבירה רוב הזמן.
המנוע אומנם מגיע לשיא ההספק בסל''ד גבוה, אך הוא מספק דחף טוב כבר מסל''ד נמוך. ולמרות זאת היציאה מהמקום מרגישה פחות כוחנית מהמצופה – הסיבה היא יחס ההעברה הארוך בהילוך הראשון, שיכול לקחת אתכם כל הדרך ל-80(!) קמ''ש. אולם מרגע שמתגלגלים, המנוע מספק שפע כח זמין ועולה לסל''ד גבוה כאילו גדל על חלב איטלקי.
אין שום בעיה לשמור על קצב התנועה ואף יותר מכך, ורעשי רוח מתחילים להפריע רק במהירויות תלת-סיפרתיות. גם מבחינת צריכת הדלק עדיף לשייט באזור המאה קמ''ש – העיצוב הקובייתי לא ממש ''חותך'' את האוויר, אלא יותר דוחף אותו לצדדים... בשימוש פרברי רגוע נעה צריכת הדלק בין שבעה לשמונה קילומטרים לליטר, בעוד בפרופיל טיול – שיוט מהיר לקצה הארץ ונסיעת שטח איטית – היא צנחה לאזור החמישה-שישה קילומטר לליטר.

לשייט באזור המאה קמ''ש

 

 

ירדנו מהאספלט – ולא הפסקנו לחייך

 

הרנגלר אומנם נעים בכביש, אבל נולד לשטח. אז ירדנו מהאספלט – ולא הפסקנו לחייך.
הקפיצים אומנם קשיחים יחסית, וינערו את הנוסעים במהירות נמוכה, אך מגהצים היטב כשהמהירות עולה, ושומרים את הרכב תחת רסן הדוק כשרוצים לכסות מרחקים במהירות. אולם אין מה להיסחף – ההגה קליל וחסר תחושה וגם השלדה לא מצטיינת בסעיף הפידבק, כך שאין מה לפנטז על סשנים מהירים בשבילים.
אבל זו התלונה האחרונה שתשמעו ממני לגבי יכולת השטח כי, וברור לי שאני מתדרדר לקלישאות, היום פשוט כבר לא עושים רכבי שטח כאלה. למרות הפגוש המגושם והלא ברור מלפנים, זוויות המרכב מעולות והגחון מתנוסס הרחק מסלעים מזדמנים. הצמיגים המקוריים – גודייר רנגלר, כמובן – מציעים שפע אחיזה בשטח קשה ולא מביישים גם בחול, ויכולת השטח פשוט מעולה.
באחד מימי המבחן הצטרפנו לאהוד, פקח של הסיירת הירוקה בדרום, ליום עבודה מייצג, שכלל סיורי עומק בספק שבילים ספק דוכים באזור שבין צאלים לשבטה. ולרנגלר לא היתה שום בעיה לעקוב אחרי הדי-מקס המוגבה ומשופר המתלים, שגם נעל צמיגים בעלי נטיית שטח חזקה יותר. לא רק שלא התקשה, אלא שעבר בקלות היכן שהדי-מקס פרפר גלגל שנשאר תלוי באוויר או ''גילח'' שפת חריץ עם הפגוש האחורי.

ירדנו מהאספלט – ולא הפסקנו לחייך

 

 

יכול לצלוח כל מסלול טיול בארץ

 

בזכות הגחון הגבוה והמתלים הארוכים אפשר לשמור על תנופה ולוותר על הנעה כפולה גם בתוואי שהיה גורם לג'יפון ממוצע לכתוב צוואה, וה-LOW הקצר היה נשאר מובטל אלמלא הסקרנות העיתונאית.
אם בכל זאת הצלחתם להיתקע, תופתעו לגלות שיש מלפנים רק טבעת עיגון אחת, עדינה למדי למראה. בתמונות האמריקאיות מופיעים שני ווים מאסיביים בחלק העליון של הפגוש, שכנראה נעלמו בגלל תקנות אירופאיות כאלו או אחרות – חבל שאנשי ג'יפ לא מצאו פיתרון טוב יותר לבעיה.
אז נכון שעכברי העבירות ינחרו בבוז מול הדנה 30 הקדמי, וימהרו לנבור בקטלוגי השיפורים העבים כדי להאריך מתלים ולקצר יחסי העברה, אבל הרנגלר במצבו הסטנדרטי יכול לצלוח כל מסלול טיול בארץ ולתקל כל מעלה סביר – וזה מספיק ל-99% מהאוכלוסיה. השאר מוזמנים להוסיף עוד כמה ג'ובות ולהזמין את הרוביקון... אגב הפגוש הקדמי - אחרי דיונים מעמיקים במערכת, הצלחנו לחשוב רק על סיבה אחת לחוטם הבולט הזה – הוא נוח מאוד כספסל אם רוצים לצפות בנוף.

יכול לצלוח כל מסלול טיול בארץ

 

 

רכב שטח אמיתי

 

הרנגלר בטח מסתכל סביבו על הכביש ומניד פנסיו בצער – גם לו ברור שהוא זן בסכנת הכחדה. רכב שטח אמיתי, כזה שנטיות השטח שלו לא מסתכמות בעיצוב ''קשוח'' או ''מחוספס'' או כל מילה אחרת שחביבה כרגע על אנשי השיווק, הוא עניין שהופך לנדיר משנה לשנה. מותג האמר פס מן העולם ויצרנים רבים הפסיקו להציע רכבי שטח, או כבר הכריזו שהדור הבא יאבד כל צלם אבק. ''הצרכנים רק רוצים את המראה הקשוח'' יסבירו לכם אנשי השיווק אם תתעקשו ''אבל לא באמת צריכים את יכולת השטח, ובטח לא מוכנים לשלם את המחיר הנדרש – בכסף ובהתנהגות כביש – על יכולת השטח הזו''.
זה נשמע הגיוני, אבל אם לשפוט לפי התגובות ברחוב, הציבור יודע להעריך יכולת אמיתית, גם אם היא כרגע לא בשימוש – והפוטנציאל מתרגם לתשוקה. הרנגלר הוא ג'ון ווין בעולם מפלסטיק. וכמו קלינט איסטווד, הוא ימשיך לנטוף סקס אפיל הרבה אחרי שכל התום קרוזים יעלמו בתהום הנשייה. הוא אומנם לא זול, אך בהתחשב בחוסר האלטרנטיבות, ובעובדה שהיום מחיר טנדר אוטומטי כפול הנעה חצה את קו המאתיים אלף שקלים – מדובר בעסקה מעניינת מאוד. 

רכב שטח אמיתי

 

 

קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:

 

קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:קצת תמונות שצולמו במסלול טיול שביצע עופר אוגש:

 

קישור למסלול הטיול:

 

 

חוצה בקעת יבניאל וטיפוס לרכס אדמי

 

ג'יפ Wrangler – נתונים טכניים

 

מנוע
מנוע V6 אורכי, 3604 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שס'
הספק/סל''ד 282 כ''ס/6350
מומנט/סל''ד 35.3 קג''מ/4300
מרכב
הנעה כפולה
הילוכים אוטו', 5 היל'
מתלה ק'/א' סרן חי, קפיצי סליל, מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ABS, ESP
צמיגים 245/75-17
מידות
בסיס גלגלים 394.5 ס''מ
אxרxג 475x187.5x186.5 ס''מ
משקל 2185 ק''ג
נפח תא מטען 498ל'
מהירות מרבית (יצרן) 180 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 8.9 שנ'
צריכת דלק (יצרן) ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 260,000 ש''ח
אחריות 36 חודשים

תגובות

1 תגובות

1

sndr

01 בינואר 2013 ב 21:56

אחלה גיפ'

בתור בעלים של הדגם הישן המנוע מוכן ואמין, כח לא חסר (כמובן שתמיד נחמד עוד, מסוגל להגיע גם למהירות שלילה , וכותרת בחדשות)
מגרעות:
רעש של רוח החל מ 90 קמ"ש(חזק)
הגה מעורפל
ספסל אחורי קצר
יחסי העברה ארוכים מידי (ניתן לפתור ע"י הפחתה בסרנים (אלא עם אוהבים לנסוע על 1800 סל"ד ב 110
נמוך ללא הגבהות נוחות מיתלים לא מצטיינת למרות המיגרעות גיפ' מצויין